• 1
  • 2
2015-09-30, 20:04
Medlem
SnobbenLs avatar
Hur kan man spara pengar ifall man går på soc? Känns dumt å ha pengar liggandes. Men man får inte har tillgångar. Sparar man så måste dom pengarna "användas upp"
Citera
2015-09-30, 20:10
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Hur kan man spara pengar ifall man går på soc? Känns dumt å ha pengar liggandes. Men man får inte har tillgångar. Sparar man så måste dom pengarna "användas upp"

Jag begriper inte hur man skulle kunna spara pengar då man har socialbidrag, och det är ju ganska självklart att finns det pengar i börsen så skall dessa användas först.

Varför på detta vis, jo det normala är att man försörjer sig själv men det finns vissa människor som av skilda orsaker inte förmår att göra detta, och dessa personer skall heller inte ha något sparkapital, för sparkapital anskaffar man genom eget arbete ej genom allmosor som socialbidrag.
Citera
2015-09-30, 20:11
Bannlyst
Aldrig haft något socbidrag men min åsikt är att om man kan spara pengar så ska man inte ha något bidrag!
Citera
2015-09-30, 20:12
Bannlyst
Citat:

Socialen tillåter inte du ska ha pengar som sparas på bankkonto eller ens att du haft pengar senaste 3 månaderna . Ifall du hade t.ex 12k för 3 månadersen och de ser detta även ifall du är pank så skall du exempelvis leva på dessa pengar du hade som motsvarar den månadens utbetalningen de ger.

Så får du 4000 kr så nekas du pengar i 3 månader.

Men samtidigt menar dem på att en hel del saker skall du spara pengar för att kunna ha, såsom kläder. Så frågar du dem hur detta skall vara möjligt ens så hänvisar de till man skall spara kontant då de pengarna inte redovisas.
Citera
2015-09-30, 20:52
Medlem
Caseuals avatar
Det är väldigt svårt att spara pengar på existensminimum.

Säkraste sättet så inte socialen nekar dig pengar när du lämnar in kontoutdrag, är att ta ut dom.
När dom sedan ser dina uttag, säger du bara att det gått till skulder m.m.

För inte över till något annat bankkonto på någon annan bank. Socialen kan kolla upp sånt, men det ror helt på vilken tillit dom har till dig.
Citera
2015-09-30, 20:59
Medlem
Ska man (men det ska man inte) råna nån i hemmet så är det väl någon som har försörjningsstöd för de är väl de med mest kontanter hemma eftersom de inte kan sätts in stålar på banken utan att riskera påföljd.
Citera
2015-09-30, 21:04
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaNacksving
Aldrig haft något socbidrag men min åsikt är att om man kan spara pengar så ska man inte ha något bidrag!

Du har mycket att lära dig om ödmjukhet min käre vän.
Citera
2015-09-30, 21:06
Bannlyst
Citat:
Du har mycket att lära dig om ödmjukhet min käre vän.

Jag är en av dom ödmjukare personerna i Sverige vågar jag påstå, lev du på bidrag och spara cash om det känns rätt för dig!
Citera
2015-09-30, 21:15
Medlem
frank_pes avatar
Det finns några andra sätt att dölja sparpengarna:

SpendOn som är ett anonymt MasterCard du fyller på hos Pressbyrån / 7Eleven men gäller bara 1 år och kostar 39 kr samt 1500 kr som högsta belopp.
Neteller som är en nätplånbok där man kan skaffa MasterCard kopplat till och går att fylla på med b.la Paysafecard som du köper anonymt hos flera kiosker för kontanter.
Skrill är liknande Neteller.
Citera
2015-09-30, 21:19
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaNacksving
Jag är en av dom ödmjukare personerna i Sverige vågar jag påstå, lev du på bidrag och spara cash om det känns rätt för dig!

Ah, tjena. Du är inte bara egocentrisk. Du är pantad också som inte verkar höra dig själv.

1. Jag går inte på socialbidrag och har aldrig sagt det. Men jag har haft ett samtal med en vän som gör det.

2. Det handlar inte om att "kännas rätt" att gå på bidrag. Man går inte på bidrag för att det känns rätt och om du tror det så är du inte ödmjuk alls inför andra människors livssituation.

3. Denna tråden var inte ens menad som en diskussion om huruvida sossfallen ska ha moralisk rätt å göra vad dom vill med sitt bidrag eller inte.

Frågeställningen var hur man kan spara pengar utan att bli upptäckt.
Citera
2015-09-30, 21:21
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det finns några andra sätt att dölja sparpengarna:

SpendOn som är ett anonymt MasterCard du fyller på hos Pressbyrån / 7Eleven men gäller bara 1 år och kostar 39 kr samt 1500 kr som högsta belopp.
Neteller som är en nätplånbok där man kan skaffa MasterCard kopplat till och går att fylla på med b.la Paysafecard som du köper anonymt hos flera kiosker för kontanter.
Skrill är liknande Neteller.

Bra info! Tack ska du ha
Citera
2015-09-30, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ah, tjena. Du är inte bara egocentrisk. Du är pantad också som inte verkar höra dig själv.

1. Jag går inte på socialbidrag och har aldrig sagt det. Men jag har haft ett samtal med en vän som gör det.

2. Det handlar inte om att "kännas rätt" att gå på bidrag. Man går inte på bidrag för att det känns rätt och om du tror det så är du inte ödmjuk alls inför andra människors livssituation.

3. Denna tråden var inte ens menad som en diskussion om huruvida sossfallen ska ha moralisk rätt å göra vad dom vill med sitt bidrag eller inte.

Frågeställningen var hur man kan spara pengar utan att bli upptäckt.

Äsch lägg av med att slänga skit på mig som faktiskt jobbar så att dom som behöver och dom som inte behöver bidrag får dom.

1. Ok
2. Jag vet att det finns människor i utsatta situationer som behöver bidrag INGET ont om dom!
3. Nehepp.

Och på frågeställningens så säger jag att det ska man ge fan i, antingen så får man för mycket bidrag eller så har man en inkomstkälla bredvid!

Do i make myself clear?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in