2015-09-30, 20:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
För att inte grannar ska reagera på aktivitet, ljud från vinkelslip, ficklampor etc.

Ja, det brukar man nog försöka göra och oftast lyckas inbrottstjuven med det, men inte alltid. Man kan ju dessutom inte springa runt och kontrollera bakom varenda lada när det finns hus i närheten, det ser skumt ut och tar tid. Man vill snabbt ta sig in så att man hamnar utom synhåll.

Ja, vi får ju snart veta svaret. Kanske dumt att spekulera vidare.
Okay.
Frågan inställer sig dock vad som gör det värt att bereda sig olovligt tillträde till detta
landsbygdscafé? Vad är det som lockar därinne?
I och för sig har tjuvar varit där tidigare och stulit finporslin, speciella blå koppar med fat.
Men några såna finns väl kanske inte kvar längre?
Så vad kan det då vara som man är ute efter? Dagskassan lär man ju knappast inbilla
sig att den låter man ligga ligga i nåt skrin över natten. Det räknar man nog med att
intäkterna från dagen har man tagit med sig när man lämnat arbetsplatsen.

Kan det vara överblivna bakverk som lockar till inbrott? Kanelbullar, mazariner eller
kanske surdegslimpor? Kaffebönor?
2015-09-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Är det någon som lyckats få fram någon mer information om de två bilarna som det pratats en del om i tråden. Med största sannolikhet nyttjades i alla fall Sharanen av Litauerna. Något regnummer?

En Silvergrå VW Sharan samt en röd Ford Ka?

VWn forslades bort från parkeringen utanför MGMs bostad illa kvickt. Den röda Forden vet jag inte om den förblev kvar på platsen.

Det är väl en Ford Galaxy,vad nu det spelar för roll..
2015-09-30, 20:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I det här fallet tycks det vara så att åklagaren är i valet och kvalet att åtala (eller inte) hustrun (misstänkt för "skyddande av brottsling" och brodern (misstänkt för "medhjälp till mord"). Nu har åklagaren antagligen en grannlaga uppgift, tillsammans med utredarna, att få balansen rätt mellan den huvudmisstänkte och de andra två. Alla nekar till allt, med möjligheten att de två har lämnat uppgifter om den tredje, som kanske minskar misstanken för deras del, om uppgifterna kan bekräftas. Samtidigt kan MGM kanske ha något att berätta, vilket i alla fall är avlägset tänkbart.

I ett sådant läge kan man inte avfärda två misstänkta utan vidare, i vart fall inte innan man gått till vägs ände med den huvudsaklige MGM. När dammet lagt sig efter domstolsförhören i den delen av ärendet kan man kanske göra det.

Annars låter det du säger som något som Alhem skulle kunna ha sagt.

Ja, det stämmer ju att misstankar under utredningen även om inte ett omedelbart åtal är att vänta måste kunna framföras av åklagare och polis. Även efter att åtal nedlagts kan förstås mer eller mindre uttalade misstankar kvarstå.

Vad som är problematiskt är om människor som skall betraktas som oskyldiga pekas ut som skyldiga i domskälen mot någon annan som blivit dömd eller i en friande dom. Även om det inte är emot några lagar är det djupt olyckligt att sådana misstankar är en bärande del i det hela och framförs som om vederbörande troligen är skyldiga även om det inte kan bevisas. Domstolar bör i möjligaste mån undvika sådant för att inte tafsa på oskuldspresumtionen, men ibland är det säkert omöjligt att helt undvika.

Så om brodern och hustrun inte åtalas, men NB döms, kanske man kan förvänta sig att något om deras agerande nämns, men inte i ordalag som misstänkliggör dem starkt. Om inte domskälen går ihop logiskt om inte detta agerande fokuseras på kan det förstås vara omöjligt att undvika ett resonemang därom.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Uppgiften om snara är inte "bara" obekräftad utan dementerad. Kvävning är ej dementerat.
Vem har dementerat snaran?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Uppgiften om snara är inte "bara" obekräftad utan dementerad. Kvävning är ej dementerat.

Mitt fetande.

Källa på att "snara" är dementerad?
Medlem
Shrinks avatar
Mycket hypoteser mer eller mindre sannolika i den här tråden. Det ska bli intressant att se vad rättsväsendet har för teori om varför detta mord inträffade.
De borde ha gjort en par7 undersökning på NB nu. Det har inte framkommit något om detta men det vore konstigt om detta inte skett. Han borde även få göra den större undersökningen, RPU.

De flesta här vet nog min åsikt om detta mord. Planerat sexualsadistiskt/lustmord. Ev under inflytande av alkohol/drog.
En våldsman som Englamördaren eller Hagamannen hade utövat sitt våld och övergrepp där Lisa befann sig. På eller vid mopeden. Deras okontrollerade aggression hade gjort att det inte fanns rum i hjärnan för planering att föra Lisa till ladan bredvid cafét.
MGM är inte den här typen av våldsman. Det är en kontrollerad och slug person.
Om MGM vore en sliskig person med uppblåst (läs Narcissistisk) ego hade han möjligtvis trott
att han skulle kunna charma Lisa genom att gå fram till henne och föreslå en kyss under alkoholens inverkan för att sedan få ett nej och reagera med våld.

Nej, inte sannolikt eftersom han skulle exponera sig för vittnen och även om han var något
berusad så vore inte omdömet så dåligt att han inte skulle överväga exponeringen.
NB verkar ju heller inte vara en person som vill stå i händelsernas centrum även om han gör det nu.

Nej, här handlar det om ett uttänkt och planerat överfall av en slug mördare som vill se skräck och rädsla i offrets ögon. En mördare med perversa sexualsadistiska motiv.
Sedan om han lyckats locka över henne till ladan eller med knivhot fått henne att springa över vägen till ladan är väl egalt. I båda fallen har han haft en plan.

Alltså genom att föra över henne till ladan så visar det att han planerat gärningen. Syftet är att utöva makt, sadism och pervers lusta.
Naturligtvis säger det väldigt mycket om mördaren hur han gått tillväga i ladan. Snara har ju använts enligt media och det är mest sannolikt att han använt snaran för att strypa Lisa.
Han kan ju också bundit henne på andra olika sätt. Det mesta tyder på en djävul.

Jag kanske låter oförsonlig och dömande men jag kan inte förlikas med att någon gör på det här viset och tar en ung människas liv.
Vi kan bara hoppas att polis och åklagare har gjort ett gediget jobb. Om han blir frisläppt som hans advokat antyder, ja då är det en ytterligare en katastrof för svenskt rättväsende.
Senast redigerad av Shrink 2015-09-30 kl. 21:21.
2015-09-30, 20:23
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink

Du måste nog anstränga dig själv lite granna, ehh!!! Lisas kropp hittades inomhus i ladan enl media.
Polisen bröt sig in i den låsta ladan/drog upp en glipa. Lisas kropp hittades därefter.
NB hade tillgång till dessa byggnader. Det är som sagt medias uppgifter och närmare än så kommer vi inte i dagsläget. Allt bygger ju nästan på media.

Den lada du pratar om är (C) på den här BILDÖVERSIKTEN. Man har brutit upp en stor skjutdörr som antagligen var låst inifrån. HÄR är en bild från när detta sker, eller i alla fall på samma plats.
Mest aktivitet har ägt rum inne i byggnad (A).
2015-09-30, 20:27
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Det är väl en Ford Galaxy,vad nu det spelar för roll..

Det kan du ha helt rätt i, dessa två bilmodeller är identiska. Går inte att urskilja emblem på de bilder jag har.
2015-09-30, 20:28
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Den lada du pratar om är (C) på den här BILDÖVERSIKTEN. Man har brutit upp en stor skjutdörr som antagligen var låst inifrån. HÄR är en bild från när detta sker, eller i alla fall på samma plats.
Mest aktivitet har ägt rum inne i byggnad (A).

Tackar!!! Har du någon uppfattning om allt var låst på dessa byggnader?
2015-09-30, 20:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Uppgiften om snara är väl inte dementerad?
Polisen har väl bara sagt att man inte kommenterar uppgiften?

"En form av snara ska också ha använts, enligt nya uppgifter till GT:
– Jag kommenterar inte det. Jag kommenterar överhuvudtaget inte några sådana uppgifter i det här ärendet, säger Lars Johansson"

http://www.expressen.se/gt/uppgifter-lisa-holm-dodades-med-snara/

I början av den artikeln dementeras den uppgiften från TV4 om kvävning med snara. De verkar i förstone dementera kvävning överhuvudtaget men i nästa andetag mena att kvävning är ett vitt begrepp och synes antyda att detta (kvävning) dkulle vara indirekt.
Det enda jag kommer på isåfall är att någon skurit halsen av henne, typ en colombiansk slips. Blodförlusten är dödande i sig men man dör av kvävning innan. Men det är ett jävligt geggigt tillvägagångssätt.
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Har läst i tråden ett tag utan att posta något, men nu när jag för andra gången tittat på Brottsplats Sverige och inslaget om Lisa kan jag inte avhålla mig. De avslöjar ju hur hon har dött!!! Helt otroligt att ingen lagt märke till det tidigare!

2:48 in i programmet när de berättar att polisen kommit fram till att dödsorsaken är kvävning visar de bilder på gödselbrunnarna (?). När jag såg det slog det mig direkt att hon mycket väl kan ha drunknat, eller snarare dränkts. Det vore ett snyggt sätt för Brottsplats Sverige att med bilder berätta hur det gått till utan att de skulle kunna bli anklagade för att ha explicit talat om det. Det skulle också vara en förklaring till varför polisen säger att kvävning inte kommer att vara den officiella dödsorsaken. Den officiella dödsorsaken kommer alltså att vara drunkning. Men vad händer när man drunknar? Man kvävs.

Inte övertygade? Det var inte jag heller förrän jag kom till 7:17 då Johanna Björkman säger: "... hur offret har dru... dräpts, kan man säga". Hon håller alltså på att försäga sig och säga "drunknat" men klarar sig nästan ur det hela genom att använda det i sambandet något malplacerade "dräpts". Visserligen talar hon här inte specifikt om Lisa Holm-fallet, men ni kan räkna med att det är detta fall som upptar hennes tankar, liksom att Hasse Aro berättat för henne att Lisa just drunknat (och Hasse Aro vet förstås mer än han låter oss veta).

Snaran då? Förslagsvis har mördaren snärjt henne med repet han använt när han jobbat på taket, kastat i henne och sedan dragit upp den döda kroppen. Det förklarar också varför de som fann henne blev så skakade. Att hitta ett lik är naturligtvis alltid tufft, men att hitta ett lik som drunknat i en gödselbrunn med allt vad det innebär är med all säkerhet osedvanligt motbjudande.

Hej rml,

Jag skrev nedanstående inlägg när jag sett programmet, men struntade i att posta det p g a det trista samtalsklimatet i tråden. Gjorde exakt samma iakttagelser som du gjorde. Dock ska sägas att bildproduktionen i deras inslag verkar helt ologisk i det mesta. Det var sällan relevanta bilder visades ihop med speaker-text. Vad gäller felsägningen är det svårt att vara säker på vilken vokal hon slirar på innan hon rättar sig. Kul att vi gjorde samma reflektion hur som helst.

Postar inlägget ändå nu.

@

Kan döden ha inträffat i en gödselbrunn?

En hypotes som nämnts är att BO jagats och fallit i en gödselbrunn och där drunknat. Det är i vart fall inte omöjligt att BO kan ha dränkts i gödsel. Ett sådant scenario skulle förklara hur man med säkerhet kunnat säga att fyndplatsen inte är dödsplatsen.

Om BO:s kropp hittats (i tex manskapsboden BPA 4) täckt av gödsel och med tilltäppta andningsvägar kan utredningen tidigt bestämt sig för att kroppen flyttats post mortem, vilket man gjorde.

Det är samtidigt lite svårt att se den GM som fiskat upp kroppen ur en gödselbrunn och därefter transporterat den till en annan plats för att gömma den bättre.
En rimlig orsak till att så ändå skett skulle kunna vara att det visat sig vara för låg ytnivå i brunnen och att kroppen inte gick att dölja tillräckligt. Om man kikar på bilderna nedan framgår att det är högt till kanten från marknivå och riktigt djupt ner till gödseln. Att få upp en kropp med lina eller stege utan att lämna spår på innerväggen verkar vara ett styvt jobb.

Det verkar osäkert om någon kran funnits på platsen. Vid sök användes räddningsverkets kranbil.

Av bilderna framgår också hur lite gödsel som fanns i brunnarna vid tiden. Mannen som vadar omkring nås inte ens till knäna.

Om spekulationerna om att utredningen inte har något som pekar mot att BO blivit utsatt för sexuellt övergrepp eller våldtäkt är riktiga, kan man konstatera att även en inbiten nekrofil hade förmodligen undvikit att förgripa sig på en kropp som drunknat i gödsel.

Citat:
Andra, obekräftade, uppgifter som framkom i ”Brottsplats Sverige” var att Lisa Holms kropp flyttades strax efter hennes död och gömts på en annan plats, att det inte finns några spår av sexualbrott samt att hon dog av kvävning.
- Aftonbladet

Citat:
Uppgifterna gör gällande: Lisa Holm ska ha dött genom kvävning. Det ska inte ha funnits några tecken på sexuella övergrepp. Kort efter flickans död ska kroppen ha flyttats till en annan plats.
- GT / Expressen

Här följer bilder från undersökandet av gödselbrunnarna bakom ladan:

http://www.mediafire.com/download/6f9x4493e1199wj/G%C3%B6dselbrunn+1.jpg

http://www.mediafire.com/download/xncbbnbni2b8kmn/G%C3%B6dselbrunn+2.jpg

http://www.mediafire.com/download/wdv3b3qi9ztd34d/G%C3%B6dselbrunn+3.jpg

http://www.mediafire.com/download/p6oe8cqcsn768ln/G%C3%B6dselbrunn+4.jpg

http://www.mediafire.com/download/5kibg80dmj7otst/G%C3%B6dselbrunn+5.JPG

http://www.mediafire.com/download/natg989v5790cdh/G%C3%B6dselbrunn+6.JPG

http://www.mediafire.com/download/2hqfcbx3z7ff412/G%C3%B6dselbrunn+7.JPG

http://www.mediafire.com/download/sipclm7yt24v07j/G%C3%B6dselbrunn+8.JPG

http://www.mediafire.com/download/5sbse8fphl6s82l/G%C3%B6dselbrunn+9.jpg

http://www.mediafire.com/download/slrqwabwlffwbxs/G%C3%B6dselbrunn+10.jpg

http://www.mediafire.com/download/y6rqp1sza5hqciw/G%C3%B6dselbrunnar+%C3%B6verblick.jpg

Utöver dessa gödselbrunnar finns även flera vid Martorp:

http://www.mediafire.com/download/dd958gn21bwwg36/Ortofoto+Martorp+BPA4.jpg

Lustigt för övrigt hur man i Brottsplats Sverige påstod att motivet till mordet inte hade att göra med pappans anställning inom försvarsmakten - detta trots att utredningen upprepat gått ut med att de inte har någon motivbild alls. I vems intresse gjorde man detta påstående?

Så mycket av det som utredningen medvetet läcker har karaktären av desinformation. Hade liknande uppgifter kommit från en myndighet i en totalitär stat hade samtliga medborgare tolkat det som regimens propaganda avsedd att manipulera.
Alla former av hypotesbyggande måste utgå från en mängd okända och otillförlitliga variabler.

Tror dock att en del av de sentida läckorna om dödsorsak är uppgifter som framgått av frågeställningar under förhören i Litauen. Någon inblandad i dessa förhör har nog läckt.

Kommersiell TV/media som drivs i vinstsyfte och där man är beroende av att ha ett "gott samarbetsklimat" med polisen - den privata sektorn utnyttjar den offentliga sektorn som gratis informationskälla - får en besk bismak av rövslickeri. Aros tunga klibbar nog i gommen.

Samma bismak präglar polisens "goda samarbetsklimat" med Jönssonligan. Trots 73000+ inlägg i den här tråden finns inte ett enda som anger belägg för att AJ:s person, eller hans närstående, och framförallt hans bostad någonsin utsatts för undersökning i utredningen.
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Vi kan bara hoppas att polis och åklagare har gjort ett gediget jobb. Om han blir frisläppt som hans advokat antyder, ja då är det en ytterligare en katastrof för svenskt rättväsende.

Jag tror inte att Rönnbäck antyder så mycket, mer att hon vädrar en förhoppning för sin klients del. Det finns i princip bara en möjlighet att MGM inte åtalas för mordet, och det är att en annan misstänkt kommer i stället. Den risken (eller chansen, beroende på perspektiv) är inte särskilt stor.

Den enda jag kan tänka mig i nuläget är i så fall brodern.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in