• 1
  • 2
2015-09-29, 11:37
Medlem
SkateBlinds avatar
http://korkortsportalen.se/jag-har-k...n-du-far-kora/

1. Tvåhjulig mellanstor motorcykel
(max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_ZX-6R

2003/2004ZX-6R 2005/2006ZX-6R[1] 2005/2006ZX-6RR[2] 2007/2008ZX-6R[3]
Effekt 125 hk 130 hk vid 14,000 rpm 107.5 hk vid 13,000 rpm 131 hk vid 14,000 rpm

Således får du inte lagmässigt framföra fordonet trots strypning. Gällande försäkring så är det oftast så att "märkesförsäkringar" är billigare. Kolla med flera försäkringsbolag innan du bestämmer dig.

Lycka till med MC-köpet.
Citera
2015-09-29, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
http://korkortsportalen.se/jag-har-k...n-du-far-kora/

1. Tvåhjulig mellanstor motorcykel
(max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_ZX-6R

2003/2004ZX-6R 2005/2006ZX-6R[1] 2005/2006ZX-6RR[2] 2007/2008ZX-6R[3]
Effekt 125 hk 130 hk vid 14,000 rpm 107.5 hk vid 13,000 rpm 131 hk vid 14,000 rpm

Således får du inte lagmässigt framföra fordonet trots strypning. Gällande försäkring så är det oftast så att "märkesförsäkringar" är billigare. Kolla med flera försäkringsbolag innan du bestämmer dig.

Lycka till med MC-köpet.

Jo jag har läst detta också, får inte strypas om original är över 75 kW men det verkar vara något konstigt för en vän har som sagt en sådan och han får köra den helt lagligt (strypt) sen har jag kollat lite på verkstäder och de bekräftar att de har strypningar till den modellen och den blir laglig.
Citera
2015-09-29, 11:57
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HateAndAnger
Jo jag har läst detta också, får inte strypas om original är över 75 kW men det verkar vara något konstigt för en vän har som sagt en sådan och han får köra den helt lagligt (strypt) sen har jag kollat lite på verkstäder och de bekräftar att de har strypningar till den modellen och den blir laglig.

Är du helt säker på att din kompis kör lagligt? Alternativt kan han ha tagit A-kort? Har han haft A2-kort innan räcker det ju att han är 20 för att ta A.

A
Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.

Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.

Har du haft körkort med behörigheten A-begränsad i minst två år övergår behörigheten automatiskt till A. Du behöver inte byta ut körkortet. Datumet då körkortet utfärdades visar om du uppfyller detta.
Citera
2015-09-29, 12:03
Medlem
Citat:
Är du helt säker på att din kompis kör lagligt? Alternativt kan han ha tagit A-kort? Har han haft A2-kort innan räcker det ju att han är 20 för att ta A.

A
Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.

Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.

Har du haft körkort med behörigheten A-begränsad i minst två år övergår behörigheten automatiskt till A. Du behöver inte byta ut körkortet. Datumet då körkortet utfärdades visar om du uppfyller detta.

Ja asså jag var lika skeptisk som dig men han är 21 och knappt haft körkortet 1 år, han kör helt lagligt (när strypningen är på).
Citera
2015-09-29, 13:00
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ja asså jag var lika skeptisk som dig men han är 21 och knappt haft körkortet 1 år, han kör helt lagligt (när strypningen är på).

Det tvivlar jag starkt på, har han fel motor i sin hoj eller? Verkar märkligt. Det är inte så att han inte har den hojen du skriver om, utan en Kawasaki ER-6F?
Citera
2015-09-29, 13:19
Medlem
Citat:
Det tvivlar jag starkt på, har han fel motor i sin hoj eller? Verkar märkligt. Det är inte så att han inte har den hojen du skriver om, utan en Kawasaki ER-6F?

Nej det är en zx6r, men nu ringde jag mc-companiet och snackade med dem igen, det går strypa och i besiktningen klassas det inte som "A2" eller liknande utan den reggas bara som 35kw, därför minskar chansen för problem vid kontroll då det står 35kw på pappret på motorcykeln, sålänge det inte är någon MC intresserad snut som stannar dig så äre lugnt fick jag höra av dem iaf. Så tekniskt sett så kör han olagligt.
Citera
2015-09-29, 13:27
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Nej det är en zx6r, men nu ringde jag mc-companiet och snackade med dem igen, det går strypa och i besiktningen klassas det inte som "A2" eller liknande utan den reggas bara som 35kw, därför minskar chansen för problem vid kontroll då det står 35kw på pappret på motorcykeln, sålänge det inte är någon MC intresserad snut som stannar dig så äre lugnt fick jag höra av dem iaf. Så tekniskt sett så kör han olagligt.

Ok, men hade jag valt att köpa en strypt MC så hade jag nog valt en som är så ostrypt som möjligt, att stryp ner med uppemot 80 kW är ju galet. Sen hade jag tänkt både en och två gånger innan jag kört en "olaglig" MC med A2-kort.
Citera
2015-09-30, 12:26
Medlem
Sutures avatar
Citat:
Ja men det går att strypa zx6r till 35 kW, har redan kollat upp det med verkstäder, men strypningen kommer jag antagligen ta bort efter besiktningen. Helt off topic nu, detta blir ju min första "riktiga" mc så vad är skillnaden mellan en sport och en "naked" hoj? Tycker utseendemässigt att naked ser lite fräschare ut men vill ändå kunna "busa" lite med polarna på någon öppen motorväg och liknande och inte hamna allt för efter, klarar naked bikes hålla ikapp med sporthojarna?

Det beror helt på vilka hojar vi pratar om och vad du menar med busa. En naked bike kan vara allt från en streetfighter till en vanlig MC du tagit av fairings på. Sen finns det många tricks om du gillar att meka med dem, till exempel Jet Kits och olika storlekar på sprockets. Ökar bränsleförbrukningen men även accelerationen. Om du har en ZX6R och tar bort strypningen och fairing på den så kommer den utan problem att klara allt busande tills du flyger omkull :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in