2015-09-28, 23:50
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
Ja de är en intressant idé, men hur varmt kan man ha det innan de aktiva godsakerna försvinner?
Och viktigast av allt.. smakas det mumma eller murmeldjur?

Te fungerar garanterat. Det är utsättning under längre tid som är boven i nedbrytning.

Låt vattnet koka upp och lägg sedan i svampen o så vips har du svampte.

Knarkkorven:
Citat:
Svampte
Låt den torkade svampen dra i varmt vatten, ca: 60 grader, i fem-tio minuter och drick. Om du inte gillar smaken av svamp så drick bara vattnet (du kommer att förlora en del av effekten men inte alltför mycket). Det kan vara trevligt att smaksätta med starkt te. Varning: Om du låter svamparna ligga i för länge så expanderar dom och förvandlas till äckliga slembollar.
Citera
2015-09-29, 00:07
Medlem
Phatcherocs avatar
Sweeet
Vet du om det blir mildare för magen? alltså mindre purging/kräks?
Citera
2015-09-29, 00:29
Medlem
Fjärde gången gillt nu då!
99% säker att majoriteten av dessa är rätt. Vill bara få det bekräftat.
http://i.imgur.com/a/5pf7z

Hittade i en kohage. Hann inte ta mer än 2 steg in i hagen förren jag såg 3 stora, fina (de stora i mitten), klibbiga svampar.
Citera
2015-09-29, 01:10
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttler

Hittade i en kohage. Hann inte ta mer än 2 steg in i hagen förren jag såg 3 stora, fina (de stora i mitten), klibbiga svampar.

Ja du har hittat rätt.
Citera
2015-09-29, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Ja du har hittat rätt.

Hehehe, vad bra, då är inte det jag känner just nu placebo
Citera
2015-09-29, 07:36
Medlem
Har nu varit ute och letat flera gånger på vad jag tyckt se ut som optimala platser (är nybörjare) men inte hittat ett piss, så igårkväll när jag klippte gräsmattan hittade jag ett kluster av vad som såg ut som toppisar. Ska ut och kolla i dagsljus idag och lägga upp bilder om jag blir osäker. Håll tummarna!
Växtzon 5
Citera
2015-09-29, 08:15
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
Sweeet
Vet du om det blir mildare för magen? alltså mindre purging/kräks?

Ja, det är en anledning till att många föredrar det. Ska själv göra te av det på torsdag.
Citera
2015-09-29, 08:41
Medlem
Tusen kusar! Det var fel. De var väldigt lika men de hade inte den mörka ringen längst ned och de var mer ljusbeiga under än grå/lila. Stammen var för mörk också. Någon som vet om åkrar som bara är till för hö är något att leta på? Jag vet inte om de gödslas eller inte. Ska ge det en sista chans imorgon tänkte jag.
Citera
2015-09-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttler

99% säker stämmer mkt bra!!!
Dock!! På den översta bilden fjärde svampen från vänster är samma sort du fick avslag på sist...
Tredje bilden tredje från vänster är också fel sort... samma svamp som den översta bilden ser det ut som väl?
Och till sist på fjärde bilden.. andra raden uppifrån... andra svampen från vänster... fel sort... hoppas de ligger kvar på pappret så du verkligen kan få kläm på skillnaderna nu.. skulle påstå att den sorten är allra lättast att missta för en toppis... Så bra att lära känna dem... mig veterligen är den dock ofarlig att äta... innehåller i varje fall inget orellanin eller annat direkt skadligt vad jag känner till...så oroa dig inte om du nu redan kokat te på hela bunten...
Om de ligger på tork så passa på att kolla skillnaden på färgen på dessa och toppisarna i torrt tillstånd ..

Mvh!!
Citera
2015-09-29, 11:18
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Så bra att lära känna dem... mig veterligen är den dock ofarlig att äta... innehåller i varje fall inget orellanin eller annat direkt skadligt vad jag känner till...så oroa dig inte om du nu redan kokat te på hela bunten...

Sen så kan man äta >2 sockerbitars storlek svamp med orellanin utan att det är det minsta skadligt. Om man äter mer rekommenderar giftcentralen(? eller vad den nu heter) att man uppsöker läkarvård. Så det torde vara mycket ofarligt att ha 99% rätt svamp även om den 1% är den farligaste svampen!
Citera
2015-09-29, 11:49
Medlem
Slints avatar
Har gått nu i fårhagar,kohagar och hästhagar och hittar fan inte en endast knarksvamp. Inga proplem att hitta andra svampar, men knarksvampen verkar ju lika sällsynt som tryffel! Tröttsamt. Ni säger att de växer vid högt gräs, men då kan ju inte de hagar ni letar i vara några där djur betat i år? Sällan jag sett gräs längre än 20 cm i de hagar jag varit i där djur betat i sommar.
Citera
2015-09-29, 12:28
Medlem
Anarchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Har gått nu i fårhagar,kohagar och hästhagar och hittar fan inte en endast knarksvamp. Inga proplem att hitta andra svampar, men knarksvampen verkar ju lika sällsynt som tryffel! Tröttsamt. Ni säger att de växer vid högt gräs, men då kan ju inte de hagar ni letar i vara några där djur betat i år? Sällan jag sett gräs längre än 20 cm i de hagar jag varit i där djur betat i sommar.

Jag har aldrig haft någon större lycka bland högt gräs, däremot ställen såsom hagar och golfbanor, runt själva "stället" där det är kortare gräs så har det inte varit några problem tidigare somrar. Går ju inte att se ett skit där gräset är högt. Om du vet om några ställen där som sått gräs/planteringar så är det en mycket stor chans att du kommer hitta där. Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in