2015-09-27, 16:59
Medlem
ormbitens avatar
Ja bilprovningen mäter bara k-värde på dieslarna och det lär ju inte vara några problem.
Så där är det ingen som behöver vara orolig.

Från vika årsmodeller brukar egentligen bilprovningen mäta k-värdet, jag har inte tänkt på det, men på min Passat 2012:a mätte dom inte nu när den var inne på första besiktningen för 5-6 månader sedan.

Det är så jävla mycket spekulationer runt detta just nu, ganska tramsigt egentligen, för det vet väl varenda bilkunnig människa att alla dessa gränser som skapas (120 gram hit och 95 gram dit) bara är ett spel för galleriet.
Citera
2015-09-27, 17:39
Medlem
sucuks avatar
När jag var inne på första besiktning med min förra bil för två år sedan så kollade man bara efter felkoder med odb, möjligen mätte man även något men inga sonder i avgassystemet i vilket fall.
Citera
2015-09-27, 21:54
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja bilprovningen mäter bara k-värde på dieslarna och det lär ju inte vara några problem.
Så där är det ingen som behöver vara orolig.

Från vika årsmodeller brukar egentligen bilprovningen mäta k-värdet, jag har inte tänkt på det, men på min Passat 2012:a mätte dom inte nu när den var inne på första besiktningen för 5-6 månader sedan.

Det är så jävla mycket spekulationer runt detta just nu, ganska tramsigt egentligen, för det vet väl varenda bilkunnig människa att alla dessa gränser som skapas (120 gram hit och 95 gram dit) bara är ett spel för galleriet.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
När jag var inne på första besiktning med min förra bil för två år sedan så kollade man bara efter felkoder med odb, möjligen mätte man även något men inga sonder i avgassystemet i vilket fall.
För att klargöra.

På dieselbilar tagna i bruk 2004 eller senare görs uppkoppling mot dom avgasrenade komponenterna via OBD2 uttaget.

Kan bilen kontrollera dessa avgasrenande komponenter görs inget avgasprov öht.

Som tidigare nämnt så kontrolleras röktätheten (K-Värdet) på kontrollbesiktning (diesel ) och CO, HC , Lambda på bensinbilar nyare än 1987 (om jag ej missminner mig).

Uppkoppling med felkodsläsare på bensinbilar görs från och med tagna i bruk 2002 eller senare.
Citera
2015-09-29, 02:13
Medlem
killawifes avatar
Värdena är ju endast manipulerade under de tester man gör under förproduktionen för att bilen ska få säljas som miljöklassad. Det har inget med bilens egentliga egenskaper att göra överhuvudtaget, det är bara en siffra i ett meningslöst protokoll som ingen bryr sig om. Bilen är ren nog att gå igenom svensk bilprovning utan problem.

Detta fusk har blåsts upp till något helt annat än vad det är av media. Visst, de har fuskat men bilarna är ändå rätt rena, bara inte så rena som man påstått för att de ska klassa på ett speciellt sätt under EU:s regler. Detta är något som påverkar oss konsumenter på ett otroligt mycket mindre sätt än exempelvis fusket med mat, där mängder med giftiga och onyttiga ämnen blandas med vår mat och vi sen äter detta.
Citera
2015-09-29, 07:25
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Detta är något som påverkar oss konsumenter på ett otroligt mycket mindre sätt än exempelvis fusket med mat, där mängder med giftiga och onyttiga ämnen blandas med vår mat och vi sen äter detta.

Jag har inte hela bilden men man pratar om att de giftiga NOx utsläppen från VW skulle vara 30 ggr högre i verkligheten än under testerna. Eftersom NOx rent statistiskt ungefär dödar lika många i Sverige som fysiska olyckor så påverkar det väl oss alla på ett allvarligt negativt sätt?
Senast redigerad av FruLibertas 2015-09-29 kl. 07:27.
Citera
2015-09-29, 12:11
Medlem
lobstoks avatar
Känner bilarna verkligen av att den är på bilbesiktningen? Den går väl bara på tomgång
Det verkar ju så annars borde väl alla redan få körförbud Det måste vw ha tänkt på?

Fast de gränserna vid de omskrivna testen och besiktningen har väl olika gränsvärden?
Citera
2015-09-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Känner bilarna verkligen av att den är på bilbesiktningen? Den går väl bara på tomgång
Det verkar ju så annars borde väl alla redan få körförbud Det måste vw ha tänkt på?

Fast de gränserna vid de omskrivna testen och besiktningen har väl olika gränsvärden?
Som jag fattat det känner bilen av att den testas när bara framhjulen snurrar, som vid bromsprov ungefär. Då aktiveras programvaran som stryper effekten och den klarar utsläppskraven.

I dag läste jag på SvD att riksenheten mot korruption också ska titta på om det VW-gruppen gjort är brottsligt, förutom Transportstyrselsens pågående utredning som då handlar om vilka svensksålda bilar omfattas av fusket.
Citera
2015-09-29, 16:14
Medlem
Hur fungerar det då om den är fyrhjulsdriven?
Jag har en VW CC 2013 diesel med fyrhjulsdrift.
Citera
2015-09-29, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidoneo
Det är väl ingen permanent fyrhjulsdrift?
Citera
2015-09-29, 19:20
Medlem
Hadessss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det är väl ingen permanent fyrhjulsdrift?
Precis, om bilen är original sitter det en haldexkoppling i
Citera
2015-09-29, 21:22
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jag har inte hela bilden men man pratar om att de giftiga NOx utsläppen från VW skulle vara 30 ggr högre i verkligheten än under testerna. Eftersom NOx rent statistiskt ungefär dödar lika många i Sverige som fysiska olyckor så påverkar det väl oss alla på ett allvarligt negativt sätt?

De är ju inte giftigare än bilar har varit tidigare. Det är givetvis inte bra att bilar släpper ut mer skit än vad man påstår men man gör verkligen en höna av en fjäder här. Andra saker släpper ut otroligt mycket mer gift än vad detta handlar om som lastbilar, kolkraftverk, fartyg, flygplan m.m
Citera
2015-09-30, 07:53
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoneo

Din bil är utrustad med fyrhjulsdrift av modell Haldex.

Genom att slå av tändningen i bromsprovaren kopplar man bort fyrhjulsdriften och det går bra att pröva bromsarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in