Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Ja bilprovningen mäter bara k-värde på dieslarna och det lär ju inte vara några problem.
Så där är det ingen som behöver vara orolig.
Från vika årsmodeller brukar egentligen bilprovningen mäta k-värdet, jag har inte tänkt på det, men på min Passat 2012:a mätte dom inte nu när den var inne på första besiktningen för 5-6 månader sedan.
Det är så jävla mycket spekulationer runt detta just nu, ganska tramsigt egentligen, för det vet väl varenda bilkunnig människa att alla dessa gränser som skapas (120 gram hit och 95 gram dit) bara är ett spel för galleriet.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
När jag var inne på första besiktning med min förra bil för två år sedan så kollade man bara efter felkoder med odb, möjligen mätte man även något men inga sonder i avgassystemet i vilket fall.
För att klargöra.
På dieselbilar tagna i bruk 2004 eller senare görs uppkoppling mot dom avgasrenade komponenterna via OBD2 uttaget.
Kan bilen kontrollera dessa avgasrenande komponenter görs inget avgasprov öht.
Som tidigare nämnt så kontrolleras röktätheten (K-Värdet) på kontrollbesiktning (diesel ) och CO, HC , Lambda på bensinbilar nyare än 1987 (om jag ej missminner mig).
Uppkoppling med felkodsläsare på bensinbilar görs från och med tagna i bruk 2002 eller senare.