2015-09-28, 22:12
Medlem
sebastian_s avatar
Helvete vad rörigt. Det är alltså bundesliga förra året. Där kan man se att fc köln har samma snitt som inter har nu efter milanoderby och Fiorentina som serieledare. Man kan även se att 14 lag har över 90% fullt i snitt. Är det det något italienskt lag som har det? Är det ens något italienskt lag som har över 75% fullt i snitt förutom juventus? Serie a måste till varje pris öka sitt antal folk på matcherna. Det måste vara något annat än bristen på top stjärnor som ligger bakom. För det har inte bundesliga heller förutom i bayern.
Senast redigerad av sebastian_ 2015-09-28 kl. 22:21.
Citera
2015-09-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Borussia Dortmund 1,367,204 14 80,424 (99%)
FC Bayern München 1,239,000 17 72,882 (100%)
FC Schalke 04 1,046,822 9 61,578 (99%)
Hamburger SV 905,278 6 53,252 (93%)
VfB Stuttgart 862,100 3 50,711 (84%)
Borussia Mönchengladbach 861,218 7 50,660 (94%)
Hertha BSC 853,140 1 50,185 (67%)
1. FC Köln 821,600 7 48,329 (97%)
Eintracht Frankfurt 809,500 5 47,618 (92%)
Hannover 96 738,800 7 43,459 (89%)
Werder Bremen 695,396 7 40,906 (96%)
1. FSV Mainz 05 527,139 5 31,008 (91%)
Bayer Leverkusen 498,293 9 29,311 (97%)
FC Augsburg 495,779 5 29,165 (95%)
VfL Wolfsburg 479,387 6 28,199 (94%)
1899 Hoffenheim 462,117 6 27,183 (90%)
SC Freiburg 405,450 10 23,850 (99%)
SC Paderborn 07 252,596 9 14,859 (99%)

Men det är olika världar. Tyskarna fick sitt VM 2006. Fina arenor samtidigt som de lyckats hålla nere priset.

Italien har tyvärr valt (tvingats till) en annan väg. Man fick inte sitt mästerskap, eftersom man inte är redo att mygla lika offentligt som de flesta andra länder. Upprustningen uteblev och arenorna ägs inte av klubbarna. Däremot är man världsledande på TV-sändningar av fotboll. Berlusconi var bland de allra första som såg möjligheterna och idag är det en självklarhet att du har tillgång till hela världens fotbollsmatcher för en extremt billig peng. Dessutom försöker man motarbeta våldet på arenorna genom att göra det svårt som fan att gå dit för att se fotboll.

Följden har blivit att man stannar hemma i fåtöljen med fjärrkontroll eller alternativt går på puben då du vill se matcher. Då hinner du dessutom se fler matcher samma dag...
Citera
2015-09-28, 22:24
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Men det är olika världar. Tyskarna fick sitt VM 2006. Fina arenor samtidigt som de lyckats hålla nere priset.

Italien har tyvärr valt (tvingats till) en annan väg. Man fick inte sitt mästerskap, eftersom man inte är redo att mygla lika offentligt som de flesta andra länder. Upprustningen uteblev och arenorna ägs inte av klubbarna. Däremot är man världsledande på TV-sändningar av fotboll. Berlusconi var bland de allra första som såg möjligheterna och idag är det en självklarhet att du har tillgång till hela världens fotbollsmatcher för en extremt billig peng. Dessutom försöker man motarbeta våldet på arenorna genom att göra det svårt som fan att gå dit för att se fotboll.

Följden har blivit att man stannar hemma i fåtöljen med fjärrkontroll eller alternativt går på puben då du vill se matcher. Då hinner du dessutom se fler matcher samma dag...
Men produkten blir så lidande att det inte håller. De får ge bort gratisbiljetter om det ska vara så. Bjud in varenda pojklag i stan.
Citera
2015-09-28, 22:30
Medlem
Citat:
Men produkten blir så lidande att det inte håller. De får ge bort gratisbiljetter om det ska vara så. Bjud in varenda pojklag i stan.

Jag kan hålla med!

Och faktum är att Berlusconi hade som idé i början-mitten av 1990-talet att ha gratis inträde för att locka de mest galna anhängarna för att skapa fantastiskt atmosfär. Inte minst för att det skulle kunna höja priset för produkten, som han redan då insåg var för TV-publiken. Tyvärr genomfördes det aldrig, förmodligen för att atmosfären blev alltför upptrissad, och att våldet då låg nära.

Som politiker kunde han inte förknippas med det. Utan valde att ta den lätta vägen och fördöma utan att förstå. Nu är han en betydelselös gubbjävel som tiden sprungit ifrån på alla plan...
Citera
2015-09-28, 22:31
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:

Hur är det med alkoholpolicyn i Italien? I Spanien är det fållen som gäller på arenan. I Tyskland är det starköl enbart. Vilket jag tror bidrar med folk.
Citera
2015-09-28, 22:39
Medlem
sebastian_s avatar
Det svartaste fåret av alla lag måste väl vara Napoli. Storstadsområde på över 3 miljoner, näst folkrikaste landskapet (?) Och hela söderns lag. Och så har de 32 000 i snitt. Där borde 60-70 000 vara snittet med tanke på den bristande konkurrensen och folkmängden.
Citera
2015-09-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Hur är det med alkoholpolicyn i Italien? I Spanien är det fållen som gäller på arenan. I Tyskland är det starköl enbart. Vilket jag tror bidrar med folk.
Ska jag vara helt ärlig har jag fan inte koll. Jag dricker före match, kanske tar med mig men är också tämligen övertygad om att jag köpt snapsar på plats. Kan ha fel... Men jag tror att det egentligen är förbjudet med alkohol på arenorna.

Men det normala är att ta med sig i plastflaska. Måste förstå att arenorna är pinsamt usla, och att man inte kan räkna med någon service. Vilket såklart minskar intäkterna betydligt.
Citera
2015-09-28, 22:53
Medlem
Citat:
Det svartaste fåret av alla lag måste väl vara Napoli. Storstadsområde på över 3 miljoner, näst folkrikaste landskapet (?) Och hela söderns lag. Och så har de 32 000 i snitt. Där borde 60-70 000 vara snittet med tanke på den bristande konkurrensen och folkmängden.

För 15 år sedan hade man högre snitt då man låg i Serie B. Och jag tror att man matchade det då man var nere i Serie C (utan att direkt finna statistik som bekräftar)

PS
2006/2007 hade Napoli i Serie B ett snitt på 35.200. Toppnotering mot Juventus? Nop. Man hade 59.400 mot Lecce som mest.
Senast redigerad av Brille68 2015-09-28 kl. 23:03. Anledning: La till om 2006/2007...
Citera
2015-09-28, 23:03
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ska jag vara helt ärlig har jag fan inte koll. Jag dricker före match, kanske tar med mig men är också tämligen övertygad om att jag köpt snapsar på plats. Kan ha fel... Men jag tror att det egentligen är förbjudet med alkohol på arenorna.

Men det normala är att ta med sig i plastflaska. Måste förstå att arenorna är pinsamt usla, och att man inte kan räkna med någon service. Vilket såklart minskar intäkterna betydligt.
Jo, så är det i Spanien också. Väldigt sällan man köper öl på arenan i Spanien, sen med den dåliga ekonomi har det nästan enbart resulterat i att man dricker hemma hos någon de närmaste åren.

Vilket såklart är underbart i sig, men det är drygt när ruset försvinner i andra halvlek och vilja att skrika successivt skenar bort. Istället blir det ett trött, pösigt engagemang.

Som sagt finns det mycket att lära av tyskarna, bland annat att sälja currywurst med en Becks var något jag uppskattade under min sejour i Berlin.
Citera
2015-09-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Jo, så är det i Spanien också. Väldigt sällan man köper öl på arenan i Spanien, sen med den dåliga ekonomi har det nästan enbart resulterat i att man dricker hemma hos någon de närmaste åren.

Vilket såklart är underbart i sig, men det är drygt när ruset försvinner i andra halvlek och vilja att skrika successivt skenar bort. Istället blir det ett trött, pösigt engagemang.

Som sagt finns det mycket att lära av tyskarna, bland annat att sälja currywurst med en Becks var något jag uppskattade under min sejour i Berlin.
Yes, vi är helt överens. Nu går jag på Malmös matcher vilket förenklar livet. En fin arena med bra service. Men de finns som sagt inte i Italien.

Jag har varit på matcher i Tyskland, men det var länge sedan. Och då imponerade de inte, utan var fan inte bättre än de italienska. Så vi snackar inte om tradition utan om nutid.

Återigen så vill jag hävda att då Italien inte bjöd högre än Polen och Ukraina så missade man ett gyllene läge. Ett EM hade upprustat ett relativt stort antal arenor, och kanske tvingat fram en förändring angående ägandet.

Men nu är UEFA och FIFA som de är och därmed hade inte Italien en chans. Måste förstå att Italien slår ner stenhårt på allt fiffel. Även om du inte gjort något fel, men kanske borde förstått att någon annan gjort det, så åker du dit.

I vilket annat land skulle man döma landets i särklass största och mest framgångsrika lag till nedflyttning, på så lösa grunder som man gjort i Italien? Barcelona och Real Madrid agerar så hela tiden. Och oändligt mycket mer...

Man kommer aldrig att få ett mästerskap om man inte tuffar till sig och slutar med den här nolltoleransen.

Finns en anledning till att de flesta ledande personer inom Camorra numera bor i Spanien. Eller sitter i ”fängelse” i Spanien.
Citera
2015-09-29, 12:18
Medlem
snillet_1s avatar
'Lo stile Juve' får sig ännu en törn, denna gång i form av en fyllekörning av Martin Caceres:

Citat:
Juventus defender Martin Caceres has reportedly had his driving license revoked after crashing his Ferrari in Turin last night.

Corriere dello Sport has reported that the Uruguay is unharmed after crashing into a bus stop around 12:40am, but that he failed a breathalyser test.

The paper writes that the Old Lady defender has had his license revoked as a result of exceeding the legal limit for alcohol.

http://www.football-italia.net/73622/juve%E2%80%99s-caceres-car-crash

---

In other news så gjorde Carpi sig av med sin uppflyttningshjälte till tränare, Castori, igår kväll. Visst såg det bedrövligt andefattigt ut mot Roma men truppen är inte mycket att hänga i granen. Har svårt att se någon annan få detta Carpi att hålla sig kvar...och Insigne visade sig vara helt oskadd efter gårdagens läkarundersökning. Skönt som fan.
Citera
2015-09-29, 12:51
Medlem
Tror ni Napoli kan gå hela vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här