2015-09-28, 14:08
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Håller med. Att en religiös mycket väl vill förstå den också t.ex trädets blad att ha funktion. Men den religiösa bryr sig inte särskilt mycket vidare om den tuggar surt sött eller salt, den mer inbitne gudstroende har fullt upp med lovprisning och hans intresse väcks inte tillräckligt djupt i att vilja forska i bladets utökade betydelse, utan separat kan han vilja förstå rotverket och lite fotosyntes möjligtvis, men sedan ger den religiöse el andlige inte sig tid med natur längre, det tar liksom tvärstopp.

Av all den tid en "sant troende" känner uppmaning till att investera tid i, så väljer han alltså "gud" och vill kalla det för "sakkunskap" , under tider som går.. nu flera sekel sedan t.ex år 0, så har den som förvaltat gudstron kommit fram till sin konklusion.. och under samma tidssträcka har de naturtrogna kommit fram till annan konklusion.

För att den trosövertygades rop på evidens och respekt för sin teoribildning ska erkännas intill evidensens lägre grad, skulle den ha lagt fram en åtminstonde skiss... över hur gud gick till väga.

Alla de arken är lika tomma som en vit vägg man kan enbart stirra in i och börja tolka den.

Eller, korgarna är tomma. De fulla korgarna kommer allihopa ur den naturvetenskapliga sökmetodiken, det var den beundrarkonsten, som gav bladguldet på alla ornament.. att inrama den blindhet varur den troende känner fram sin egensinniga känsla för att låta känslorna försöka nå in i evidensens fält.

Visst, humanoria.. människor har känslor, men allt detta genom tiderna tal om hur felvända själva frågeställningarna inom naturvetenskap är och att därför naturvetenskap i sig dras med "det lägre förståndet" är ju vad troende ännu dras med som alltid sista kortet att lägga upp , anklagelserna om att "ni letar fel" , är i sig intressant.. för om man nu söker rätt.. då vill man ju undra vad man fick ut av att passivt sätta sig ner på golv som tjuriga ungar och via sina känslor mena sig isf "leta rätt" och "söka rätt" och viktigast.. vad är det som är så gott ovh skapar godhet genom att passivt känna sig fram, gentemot att aktivt söka med naturen i sin hand då?

Naturvetarna tar naturen under lupp och jobbar med naturen, vad gör den troende? den inte ens jobbar med naturen men säger sig veta dess natur. När sedan produktutveckling en dag står där och lyser med attraktionskraften.. så var det guds verk. Men innan dess.. var det jävulen själv som inte "kunde besinna sig att inse sitt förstånd att behöva sätta sig passivt och be"

det rimmar illa, att vilja sätta sitt namn och orda om hur naturen ska ovh borde och bör förvaltas, utifrån en liten kort titt enbart, över hur den unisona gudsövertygelsens beteende och hur det än idag tjafsas om vem som är god vem som är ond och vem som skulle nekas medicinsk hjälp och vem som inte skulle. Naturligtvis knullar inte nunnor så naturligtvis kan inte nunnor säga att abort är vare sig rätt eller fel, för de "syndar ju inte" , så det där med hur pass man bejakar resp. förnekar naturen och dess inneboende energier, och tvärvetenskapligt.. det där tror jag ju knappast att en religiös elit med sitt stora hav av undersåtar kan egentligen ha så mkt att evidensbabbla om.

Att tro att gud existerar, är inget att ifrågasätta. Men att vilja få andra att underteckna det som att vara en evidensförande teoribildning, är ju nåt helt annat...

Nu sa han inte det, utan uttrycker sin tro.. men om alla "enbart uttryckte sin tro" skulle det aldrig uppstå den arrogans och viljan att nedvärdera heller. Förtryck har sina orsaker.

Att tro på gud, kan betyda att i samma andetag misstro människa - det är där jag ser kontroverserna.
Eftersom det kan betyda att man måste misstro eller missakta redan barn. Barn är ett känsligt område.

Ska man döpa eller "ära" barn, ska man inte gärna ta sig samma rätt att förskjuta dem så fort de börjar visa sig inte vara tomma kärl att enbart svälja och att respekt, ska vara det enda de unga ska ha att blint följa? det är för banalt.
Citera
2015-09-28, 14:16
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Skulle kunna bevisa fast med islam, kan lika gärna fråga dig bevisa att han inte existerar?
Citera
2015-09-28, 14:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Skulle kunna bevisa fast med islam, kan lika gärna fråga dig bevisa att han inte existerar?
Nej det kan du inte så sluta ljug,
det är inte tillåtet i din religion heller.
Citera
2015-09-28, 14:31
Medlem
HoodGoods avatar
Tänkte inte på att det var en så pass gammal kommetnar, ber om ursäkt!

Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Detta är också ett typiskt exempel på hur kristna än en gång slipper undan. Frågar man, "Bevisa att Gud finns?" så får man ovanstående svar tillbaka bara för att dom ska slippa svara först.

Det är lätt att bevisa att Gud inte finns. Han har aldrig visat sig. Ingen har någonsin sett eller hört honom. Allt ni kristna gör är att ni "känner" hans närvaro. Ännu en extremt förenklad bortförklaring för att försvara eran falska Gud.
Har du någonsin sett en ISIS medlem? Nehe, ne ISIS finns inte. Är du på riktigt så jävla dum, förövrigt så går det inte att bevisa icke existens
Senast redigerad av HoodGood 2015-09-28 kl. 14:34.
Citera
2015-09-28, 14:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoodGood
Har du någonsin sett en ISIS medlem? Nehe, ne ISIS finns inte. Är du på riktigt så jävla dum, förövrigt så går det inte att bevisa icke existens
Jo det kan du göra om objektets definition går att ifrågasätta.
Om så har du ingen existens att förhålla dig till.
Citera
2015-09-28, 14:47
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Många vill nog att det ska finnas en gud. Det är därför som den guden dom tror på ofta har samma värderingar som den troende själv har. Men hamnar man i en religion så blir det knepigare. Då måste man försöka tolka om, för att få guden att passa in.
Kan vara så ja men kan vara annat också. Visar sig eller inte.
Just nu är det väl bara att gilla läget. Göra det man gillar med lite fint sätt då helst.
Endera är det människan som vill att Gud skall finnas eller också är det Gud som vill att människan skall finnas, men dö lite då först naturligtvis.
Eftersom vi nu då är fullkomligt hopplösa. OBS! inte du då, du är antagligen ett undantag och en onormalt normal människa nu då
Citera
2015-09-28, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Jag tror faktiskt på att naturen vittnar om Guds allsmäktighet. Var än man går så stöter man på beviset att Gud finns och det genom att se sig runt omkring på naturen. Naturen representerar Guds existens skulle jag vilja påstå och människan var egentligen den som skulle representera själva Gud på jorden. Med tiden har man ersatt Gud med andra saker och då kan man ju förvänta sig allt annat än gudstro.

Jag skulle vilja påstå att naturen representerar naturen.
Citera
2015-09-28, 14:54
Medlem
Citat:

Nej det kan du givetvis inte så sluta ljug. Bevisbördan, vet du hur den fungerar?
Citera
2015-09-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Kan vara så ja men kan vara annat också. Visar sig eller inte.
Just nu är det väl bara att gilla läget. Göra det man gillar med lite fint sätt då helst.
Endera är det människan som vill att Gud skall finnas eller också är det Gud som vill att människan skall finnas, men dö lite då först naturligtvis.
Eftersom vi nu då är fullkomligt hopplösa. OBS! inte du då, du är antagligen ett undantag och en onormalt normal människa nu då
Ja, alla har nog hopp om saker. Men en slags gud, och efterliv, verkar vara vanligt.
Citera
2015-09-28, 17:05
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Du säger att Gud finns och att naturen är beviset på guds existens och hans skapelseverk.

Det betyder att du måste veta hur -han- konstruerade, att du känner till tillvägagångssätt och metod och kan förklara orsaker och kunna veta produktegenskapen, eftersom du säger dig veta syftet med att t.ex blod rinner och koagulerar , utifrån påståendet om att ha bevis : och att du vet syftet med universum och vet varför vi inte bosätter oss i vulkaner och att du utifrån ha bevis på att din insikt stämmer då måste kunna förklara varför vetenskaper inte kommer fram till samma evidens som du. och milj. fler detaljer.. som du ju inte har en suck om. att orera och fylla i well yes... vi ser ditt viljeuttryck som vill uttrycka beundran, den delas av de flesta.

-

Som om vetenskapen kan bevisa hur naturen skapades och vad som blev dess orsak till att överhuvudtaget existera på just "denna" planet. Man "gissar" och använder sig av sannolikhetsläran, inte mer än så. Jag är inte emot vetenskapen men jag inser hur bristfällig den är i sitt försök att "bevisa" skapelsen. Jag talar inte om vetenskaplig fakta som t.ex. visar kemiska aktiviteter i kroppen m.m.

Även filosofer (inget med religion att göra) under antiken kom fram till att det existerar något gudomligt, en värld bortom det fysiska. Kanske bör man finna sig själv innan man kan uppleva att det finns något större och mäktigare som står bakom universums skapelse?Har man redan bestämt sig att man liksom vet allt och dessutom inte behöver någon gudomlig auktoritet som ska få existera, då kan man nog aldrig få uppleva Guds allsmäktighet som t.ex. naturen representerar. Det är vad jag tror. Dem flesta har bestämt sig för att hålla Gud utanför sin värld (före detta kristna nationer är ett bra exempel).
Citera
2015-09-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Som om vetenskapen kan bevisa hur naturen skapades och vad som blev dess orsak till att överhuvudtaget existera på just "denna" planet. Man "gissar" och använder sig av sannolikhetsläran, inte mer än så. Jag är inte emot vetenskapen men jag inser hur bristfällig den är i sitt försök att "bevisa" skapelsen. Jag talar inte om vetenskaplig fakta som t.ex. visar kemiska aktiviteter i kroppen m.m.

Även filosofer (inget med religion att göra) under antiken kom fram till att det existerar något gudomligt, en värld bortom det fysiska. Kanske bör man finna sig själv innan man kan uppleva att det finns något större och mäktigare som står bakom universums skapelse?Har man redan bestämt sig att man liksom vet allt och dessutom inte behöver någon gudomlig auktoritet som ska få existera, då kan man nog aldrig få uppleva Guds allsmäktighet som t.ex. naturen representerar. Det är vad jag tror. Dem flesta har bestämt sig för att hålla Gud utanför sin värld (före detta kristna nationer är ett bra exempel).

Hur kan du inse vetenskapens påstådda brister när du så uppenbarligen har noll koll på vetenskapliga metoder?

Vad är det som du anser vara "gissningar"?
Citera
2015-09-28, 17:16
Medlem
Citat:

Nej, du kan inte bevisa fast med islam att Gud finns, du kan inte vifta med koranverser och säga: beviset att Allah finns, du måste bevisa utan koranen att Allah finns.
Allah fanns innan koranen, det tror du på. Alltså måste du bevisa Allahs existens och det kan ingen troende, kvittar religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in