2015-09-27, 12:51
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Fast det är knappast Svenska staten som säljer Gripen eller CV90. Däremot ger dom tillstånd för SAAB och BAE för export.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Det är tillverkaren av försvarsmaterielen som säljer via staten - Försvarsexportmyndigheten FXM.

http://fxm.se/om-fxm/

På samma sätt som USA exporterar samtlig militär materiel genom FMS (ny eller begagnad, samt även tjänster och utbildning).

https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Military_Sales

Du har en vana att glida på dina svar och efterhandskonstruera ,
Detta var din tidigare hållning, vilken inte är riktigt sann .

Att FXM har vart med i Ungern ,Tjeckien Thailand är väl ganska så självklart
iom att det är just staten som sålt vidare sina inventarier
__________________
Senast redigerad av Hansol 2015-09-27 kl. 12:53.
Citera
2015-09-27, 13:00
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Du har en vana att glida på dina svar och efterhandskonstruera ,
Detta var din tidigare hållning, vilken inte är riktigt sann .

Att FXM har vart med i Ungern ,Tjeckien Thailand är väl ganska så självklart
iom att det är just staten som sålt vidare sina inventarier
Inga efterhandskonstruktioner, testa att läsa om tråden från början.

Svenska staten har i allra högsta grad inblandning i Brasilien affären, då man garanterar finansieringen.
Något som du då förnekar.
Citera
2015-09-28, 15:10
  #51
Medlem
janne3xs avatar
Fortfarande så har Brasilien förhandlat och köpt direkt av SAAB.

Att de sen valde att finansiera det hela genom Svensk Export beror på att de fick bäst lånevillkor på det sättet.

Om du köper ett hus så köper du det av ägaren och inte av banken även om du förhandlar med banken om villkoren.
Citera
2015-09-28, 16:21
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Fortfarande så har Brasilien förhandlat och köpt direkt av SAAB.

Att de sen valde att finansiera det hela genom Svensk Export beror på att de fick bäst lånevillkor på det sättet.

Om du köper ett hus så köper du det av ägaren och inte av banken även om du förhandlar med banken om villkoren.

Planen ja. Hela paketet nja. Utbildningen genomförs ju av FM
Citera
2015-09-28, 22:54
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Planen ja. Hela paketet nja. Utbildningen genomförs ju av FM

Utblidningen hör nog mer ihop med denna del.

Citat:
Ursprungligen postat av fxm.se
Även FXM förhandlar om Gripen med Brasilien.
I FXM:s fall handlar överläggningarna om en interimslösning
där tanken är att Brasilien flyger Gripen C/D
alltså den nuvarande versionen av Gripen.

När man väl börjar flyga Gripen E i Brasilien så kommer utb ske på plats där nere.
Citera
2024-07-31, 18:49
  #54
Medlem
Sverige får modifisert sine Helikopter 16 (UH60-M Black Hawk) slik at de kan ta ekstra drivstoff tanker på rundt 750 liter. Dette øker flytiden med opp til 50%.

Arbeidet gjøres i Sverige av personell fra US Army.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2024/07/utokad-formaga-pa-helikopter-16
Citera
2024-07-31, 19:41
  #55
Medlem
Är vi verkligen så usla att det ska ta över ett år att montera en bränsletank på en helikopter, och sedan skriva rubriker och segertal som om det vore en megagrej?

Öppna youtube och se valfri 13-åring göra en motorcykel av en kapsyl.

Försvaret verkar ha missat mänsklighetens tekniska framsteg.

”Men vi måste ju göra tester och verifieringar”. Jojo.
Citera
2026-05-29, 10:43
  #56
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
Är det nån som vet vad en Black Hawk helikpter kostar?
Du bör nog skaffa, simulatorn först och p g a inflation kostar en sådan runt 130 miljoner numera.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hang-med-pa-en-flygtur-i-flygvapnets-black-hawk-simulator

" När det gäller utbildning och träning i simulator så har Flygvapnets Black Hawk-piloter varit tvungna att åka till amerikanska flygbaser i Tyskland eller USA. Men sedan några månader tillbaka är det slut med det.

Till en kostnad av cirka 130 miljoner har nu Helikopterflottiljen i Linköping en egen ”Black Hawk Aircrew Trainer” på plats i ett nytt specialbyggt hus. Simulatorn är den senaste som tillverkats i världen och är den 31:a i ordningen. Tekniken ryms i en stor container som kan flyttas om behovet skulle uppstå.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in