Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Blir det inte lite baklänges att bygga motiv kring grova antaganden/generaliseringar för att det ska passa den egna teorin?
Litauer är.
Den rika knösen har.
Jag begriper mig inte på den här parallella subförundersökningen. Vad har du liksom åstadkommit under drygt 4 månader? Du ser det ju som ett slags kall att hitta nån annan typ orolig att fel person är häktad misstänkt för mord. Vad ska detta leda till?
Den enkla (men inte nödvändigtvis tillfredsställande) sanningen är så här:
Det finns en, säger en, misstänkt i detta. Tillräckligt mycket bevisning pekar på MGM för att polisen och åklagaren inte har anledning att söka i någon annan riktning. Det kan till och med uppfattas som märkligt om ansträngningarna aktivt riktas mot annat håll i nuläget.
I det (just nu) hypotetiska men utlovade åtalet kan bevisningen vara tillräcklig för att fälla den misstänkte, eller så är den inte det. Precis som i andra fall av den karaktären får då rättssamhället tåla domstolens uppfattning (på vilken nivå detta nu slutligen inträffar), men det behöver inte innebära att det för den sakens skull går att hitta en alternativ gärningsperson.
Det händer (har hänt och kommer att hända) att mördare går fria därför att standarden i domstolen är hög (och skall vara hög). I så fall får samhället leva med fördelarna av detta och leva också med nackdelarna.
Att en vild hypotesprövning sker i den här tråden är inte mycket att säga om. Vi är alla handikappade av att ha för litet information och ingen här (om nu inte någon av de 8 utredarna med insyn sitter här) vet så mycket som åklagaren och polisens undersökningsledare.
Min personliga hypotes är att polisen (åklagaren) har koll på det hela, men den hypotesen kan naturligtvis vara helt fel.