2015-09-28, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det gör du inte när du påstår att alla kan köpas för pengar och liknande saker. Du har verkligen en vidrig människosyn. Du verkar dessutom tro att balter bara begår kriminella handlingar om de får betalt. Vad är det för dumheter?

Vad pratar du för trams? Att alla skulle ha ett pris, vilket i grova drag är helt sant även om det inte matchar dina pastellfärgade regnbågsdrömmar, har inte det minsta att göra med att peka ut en folkgrupp. Att du låtsas sedan att Xenias teorier om att polisen mojligtvis påverkats av fördomar skulle betyda att xenia själv har sådana fördomar är gäspframbringande i sin uppenbara, medvetet osanna misstolkning.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-09-28 kl. 07:38.
2015-09-28, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag hoppas hon dog fort vid cafét i alla fall.
Nu har läst så mycket mordiskt och berättelser från kvinnor som överlevt överfallsvåldtäkter där det varit nära dödlig utgång och det är vidrigt.
Det hoppas jag också men även om det gick snabbt så har jag ångest över att hon varit fruktansvärt rädd tyvärr
2015-09-28, 07:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Det här är Kalle Anka alibit som NB planerat och planterat som hans mamma sedan försöker få till en sanning!!

"Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden."

Det här alibit kräver två villkor för att fungera: Dels måste de "människor i Sverige" som sett kaffedrickande fram, dels måste det redas ut varför just 18.15 blivit etablerat.

Tyvärr pekar det mesta på en god moders ovillkorade och lojala omsorg om sina söner. En person som hört andra personer som sett något är Kalle-Anka-varning på även utan övriga besvärande omständigheter i just detta fall (släktskapet och den märkliga precisionen i tidsangivelsen).
2015-09-28, 08:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Blir det inte lite baklänges att bygga motiv kring grova antaganden/generaliseringar för att det ska passa den egna teorin?
Litauer är.
Den rika knösen har.

Jag begriper mig inte på den här parallella subförundersökningen. Vad har du liksom åstadkommit under drygt 4 månader? Du ser det ju som ett slags kall att hitta nån annan typ orolig att fel person är häktad misstänkt för mord. Vad ska detta leda till?

Den enkla (men inte nödvändigtvis tillfredsställande) sanningen är så här:

Det finns en, säger en, misstänkt i detta. Tillräckligt mycket bevisning pekar på MGM för att polisen och åklagaren inte har anledning att söka i någon annan riktning. Det kan till och med uppfattas som märkligt om ansträngningarna aktivt riktas mot annat håll i nuläget.

I det (just nu) hypotetiska men utlovade åtalet kan bevisningen vara tillräcklig för att fälla den misstänkte, eller så är den inte det. Precis som i andra fall av den karaktären får då rättssamhället tåla domstolens uppfattning (på vilken nivå detta nu slutligen inträffar), men det behöver inte innebära att det för den sakens skull går att hitta en alternativ gärningsperson.
Det händer (har hänt och kommer att hända) att mördare går fria därför att standarden i domstolen är hög (och skall vara hög). I så fall får samhället leva med fördelarna av detta och leva också med nackdelarna.

Att en vild hypotesprövning sker i den här tråden är inte mycket att säga om. Vi är alla handikappade av att ha för litet information och ingen här (om nu inte någon av de 8 utredarna med insyn sitter här) vet så mycket som åklagaren och polisens undersökningsledare.

Min personliga hypotes är att polisen (åklagaren) har koll på det hela, men den hypotesen kan naturligtvis vara helt fel.
2015-09-28, 08:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Svaret var menat till MissJaneMarple men det var intressant.

Har du någon aning om hur den här utredningen bedrivs? Är det inte lika mycket magkänsla för dig, mig, Leif GW och för alla andra utanför den inte kretsen av utredare med det lilla vi vet?

Generellt så så ska det väl vara som du skriver vad det gäller brottsutredningar men nu har vi att göra med lokala förmågor. Är dom lika duktiga som i Malmö, Göteborg eller Stockholm?

Så det normala är att ingen erkänner och att de flesta blir fällda då det gäller grova brott. Är det lika ofta som en tidigare ostraffad med ingen misstänkt brottslig bakgrund klarar av att sitta i fyra månader utan att erkänna (samt två till)?

Jag har inget emot att en utredning är långvarig men man kan ha invändingar till varför det ska häktas på en gång (på magkänsla och utpekande av MP:s spanare i detta fall). Man kan tycka att man ska vänta med det tills man har mer kött på benen så man inte låser fast sig i onödan. Man kan även tycka att detta fall som har ett så stort intresse skulle ha givits till mer erfaren polis från Göterborg eller Stockholm och inte från en liten stad som Skövde men allt det innebär av tryck.

Att åtalet inte blev klart nu kan vara ett tecken på svag bevisning och det är inget varken du eller jag vet med säkerhet. Åklagaren har ju flera gånger hänvisat att han inväntar fler resultat så han verkar inte vara nöjd (och blir nog aldrig nöjd). Som jag har skrivit tidigare så verkar han ha skickat in mycket, allt verkar det som och då tar ju den biten naturligtvis tid kan jag tänka mig. En del i vad som upplevs som osäkerhet.

Sen verkar du mena att dom inte skrivar en rad i FP förrän allt ligger på plats. Jag skulle nog tro att dom fyller i eftersom och inte allt efter fyra månader men vad vet man det kanske fungerar så på vissa ställen. Finns det mesta skrivet på ett smart sätt så går en sammanställning ganska fort att göra men är det en stor röra ja då vet man ju inte ...

Att alltid hålla på polis och åklagare i vilket kriminalfall det än ger väl en hög träffsäkerhet för att ofta få rätt om det är det som är intressant för många av er. Jag bryr mig mycket sällan om de flesta av dessa trådar då polisen verkar göra ett gott jobb. Men i vissa andra som detta är det mer intressant att följa med då det finns mycket konstigheter.

Om det mer är frågetecken om beslut om anhållan det fars efter, så bör man utan tvekan förutsätta att det var tydligt att skäl fanns.
Det var uppenbart att det fanns skäl till häktning, annars hade varken Tingsrätten eller Göta Hovrätt bifallit.
Det är definitivt inte polisiär magkänsla eller MPS-patrullens uppfattning som lett till att anhållan häktning först skedde. Litauerna blev indragna i en förundersökning med allt vad det innebär, och det är ett betydligt starkare material som angetts som häktningsskäl.

Under en förundersökning finns målsättningar. Men det är inte statiskt, och genom en utredning kan det hela tiden komma att uppstå frågetecken som behöver redas ut ner i grunden.
(se tex den pågående trippelmords-rättegången)
Det kan vara allt ifrån nya förhörsuppgifter, önskemål från försvaret, färska vittnesuppgifter och analyssvar från NFC som behöver läggas in likt pusselbitar som måste passa.
2015-09-28, 08:29
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns en, säger en, misstänkt i detta. Tillräckligt mycket bevisning pekar på MGM för att polisen och åklagaren inte har anledning att söka i någon annan riktning. Det kan till och med uppfattas som märkligt om ansträngningarna aktivt riktas mot annat håll i nuläget.
Vilket är vad jag uppfattar det som xeniaOnatopp's grundtes, att de låst sig för mgm för tidigt. Men visst, har de klara entydiga bevis och tr fäller honom utan problem så är det väl ok. Men finns det grundläggande oklarheter så har de funnits från början och då kan man med rätta ifrågasätta åklagarens strategi.

Vårt problem är ju detsamma hela tiden; vi får inget veta om bevisläget mer än att de påstår att det är gott. Men förr eller senare får vi facit på mgm's skuld, och förhoppningsvis vem som mördat lisa holm också.
2015-09-28, 08:35
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om det mer är frågetecken om beslut om anhållan det fars efter, så bör man utan tvekan förutsätta att det var tydligt att skäl fanns.
Det var uppenbart att det fanns skäl till häktning, annars hade varken Tingsrätten eller Göta Hovrätt bifallit.
Det är definitivt inte polisiär magkänsla eller MPS-patrullens uppfattning som lett till att anhållan häktning först skedde. Litauerna blev indragna i en förundersökning med allt vad det innebär, och det är ett betydligt starkare material som angetts som häktningsskäl.

Ställer mig tveksam till att de hade goda skäl till häktning annat än att åklagaren kände på sig att de var skyldiga. Jag undrar hur mycket bevisning de hann få mellan hämtningen till förhöret och häktningen, bevis som alltså logiskt sett också bör ha pekat på lillebrodern och frun då även de häktades. Men jag tror de häktades just på åklagarens eller i praktiken polisens intuition.

Och de undrar jag ännu, kommer fullständiga protokoll från häktningsförhandlingarna att släppas i framtiden?
2015-09-28, 08:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Och de undrar jag ännu, kommer fullständiga protokoll från häktningsförhandlingarna att släppas i framtiden?
Jag har i ett fall sett häktningsprotokoll efter lagakraftvunnen dom. Om det var ett undantag, eller om de alltid blir offentliga vet jag inte. I de protokollen fanns de papper som åklagaren i det målet redovisade, men åklagaren i detta protokoll redovisar inga papper...
2015-09-28, 08:54
Medlem
Arrogantcats avatar
Så här kan det också gå till
http://www.svt.se/ug/aklagare-och-domstol-struntade-i-alens-alibi
2015-09-28, 08:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Vilket är vad jag uppfattar det som xeniaOnatopp's grundtes, att de låst sig för mgm för tidigt. Men visst, har de klara entydiga bevis och tr fäller honom utan problem så är det väl ok. Men finns det grundläggande oklarheter så har de funnits från början och då kan man med rätta ifrågasätta åklagarens strategi.

Vårt problem är ju detsamma hela tiden; vi får inget veta om bevisläget mer än att de påstår att det är gott. Men förr eller senare får vi facit på mgm's skuld, och förhoppningsvis vem som mördat lisa holm också.

Den alternativa (och minst lika rimliga) tolkningen är ju att man träffat rätt från början och att all vidare utredning stärkt misstankarna mot den häktade, inklusive kompletterande utredningar, som då stängt sidospåren då dessa undersökts.

Det är inte orimligt alls att det finns grundläggande oklarheter. Om inte den misstänkte vill medverka att antingen reda ut dessa (erkännande och på det följande extra utredning för att verifiera erkännandet) eller komma med en alternativ förklaring (med utredning för att verifiera den förklaringen) så får ju åklagaren (som rent principiellt måste vara opartisk fram till att åtal väcks) reda ut allt detta på egen hand.

Man är ju oskyldig tills motsatsen bevisats, vilket är precis som det skall vara. Man sitter dock inte häktad, månad efter månad om det inte ser ut som man är ordentligt skyldig.
2015-09-28, 09:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man sitter dock inte häktad, månad efter månad om det inte ser ut som man är ordentligt skyldig.
En häktning under lång tid ska inte tolkas som att misstankarna är starka. Om misstankarna räcker för en inledande häktning och sedan kvarstår oförändrade medan utredningen fortlöper så förblir man häktad.
2015-09-28, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ställer mig tveksam till att de hade goda skäl till häktning annat än att åklagaren kände på sig att de var skyldiga. Jag undrar hur mycket bevisning de hann få mellan hämtningen till förhöret och häktningen, bevis som alltså logiskt sett också bör ha pekat på lillebrodern och frun då även de häktades. Men jag tror de häktades just på åklagarens eller i praktiken polisens intuition.

Litar du inte på hovrätten och högsta domstolens beslut? I så fall vem ska avgöra om en häktning är berättigad? Har du något bättre förslag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in