• 1
  • 2
2015-06-23, 12:41
Medlem
Kvällen innan blodprovet hade jag tagit starköl så det syns väl tydligt i blodprovet?
Borde kanske ta blodprov när jag varit på torken i några dagar?
Citera
2015-06-23, 12:44
Citat:
Ursprungligen postat av Bobben-80
Läkaren tog blodprov och skulle skicka svaret till min husläkare. Jag har ej blivit kontaktad eller själv kontaktat min husläkare.
Jag fick en medicin som heter Naproxen Mylan 500 mg.

Dåligt av läkarna. Och du borde genast kontakta din husläkare.
Om man inte får det behandlat, kan det blir kroniskt.

Ang. Naproxen Mylan 500 mg. enligt Fass - "Naproxen Mylan är ett inflammationshämmande läkemedel med smärtstillande och febernedsättande egenskaper. Naproxen Mylan tillhör en grupp läkemedel som kallas NSAID (icke steroida antiinflammatoriska läkemedel). Effekten av läkemedlet är som störst efter cirka 2 timmar.
Naproxen Mylan används vid akuta smärttillstånd, migrän, menstruationssmärtor, reumatiska sjukdomar och vid ryggradsstelhet (Bechterews sjukdom)."

Jag fick Arcoxia 120 mg. Och detta står det på Fass - "Arcoxia tillhör en grupp av läkemedel som kallas selektiva cyklooxygenas-2 (COX-2) hämmare. Dessa tillhör i sin tur en grupp av läkemedel som kallas icke steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID).
Arcoxia minskar smärta och svullnad (inflammation) i leder och muskler hos personer med artros, reumatoid artrit, ankyloserande spondylit och gikt.
Arcoxia används också för korttidsbehandling av måttlig smärta efter tandkirurgi."

Du borde be om Arcoxia som akuttablett.
Sen tar jag Allopur, 300 mg. var dag. Därmed slipper jag ta Arcoxia eller ha smärtor alls.

Alma Berlin
Citera
2015-06-23, 12:46
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Lånar tråden...

Igår eftermiddag fick jag extremt ont i högra stortån. Kunde inte böja den, eller om den nuddade nått, så gjorde det jätteont. Tog 600 mg Ipren o 50 Voltaren. Somnade, o idag gör det mindre ont, men känns fortfarande. Jag dricker mycket alkohol o äter dålig mat...

Gikt?

Har tidigare haft gikt i knäna.

Kan vara gikt. Men kontakta din läkare och be dom kolla dig för de.

Alma Berlin
Citera
2015-06-23, 12:51
Medlem
Tack Alma Berlin! Verkligen!
Tar du medicin regelbundet mot gikt?
Dricker du någon öl, vin eller alkohol?
Citera
2015-06-23, 13:02
Citat:
Tack Alma Berlin! Verkligen!
Tar du medicin regelbundet mot gikt?
Dricker du någon öl, vin eller alkohol?

Jag startade med Allopur i oktober, och har inte haft gikt en enda gång därefter. Tar en tablett varje morgon.
Dricker inte alkohol alls. Men de senaste åren har det blivit för lite träning och lite för god mat.. Troligtvis därför gikten kom. Det sa läkaren också.

Som sagt; nämn dessa tabletter för din läkare och bättra dig på drickandet, ätandet och tränandet, så finns det en stor chans att gikten försvinner av sig själv

Lycka till!

Alma Berlin
Citera
2015-06-23, 13:11
Medlem
Hej,

Min far trodde att han hade fått gikt och hade en jäkla massa problem med inflammationer osv.

Efter ett par år av försök att bli av med det så av slump fick han reda på att det hade varit borrelia, antagligen från fästingbett, som orsakat allt.

På grund av att det tog år innan han blev varse om anledningen så har kroppen blivit påfrestad och han kan fortfarande inflammationer (pga. extremt höga salthalter i kroppen). Äter nu ett gäng mediciner samt naturmedicin så som utblandat ormgift etc. för att kunna rena ur kroppen då vissa organ inte gör det dem ska.

Check it up så att du eventuellt slipper

/Domo
Citera
2015-08-29, 13:51
Medlem
Hej igen!
Har haft tre anfall (infektioner?) i sommar: maj, juni, augusti.
Maj: höger stortå
Juni: höger stortå
Augusti: vänster fot

I augusti var det samma illa onda känsla som tidigare men det flyttade till vänster fot, är det vanligt?
Jag kunde nästan inte gå, foten svullen och gjorde väldigt ont att stå på. Gick över efter cirka 5 dagar MEN det gick inte över helt.
Dessutom kom det en vecka(?) efter en rejäl fylla (skärgården, båt, 0,5 liter vodka, sill, många öl), andra här har sagt att det för dem bara tar en dag att få anfall, är det individuellt? Kan anfallet vänta i en vecka?

Ok, nu är det så att vänster fot fortfarande inte är okej, efter två veckor är det fortfarande som en "klump" inne i foten, det gör inte ont men är obehagligt. Hur ter sig permanenta skador av gikt? Vad kan hända?

Tacksam för svar.
Citera
2015-08-29, 14:11
Citat:
Hej igen!
Har haft tre anfall (infektioner?) i sommar: maj, juni, augusti.
Maj: höger stortå
Juni: höger stortå
Augusti: vänster fot

I augusti var det samma illa onda känsla som tidigare men det flyttade till vänster fot, är det vanligt?
Jag kunde nästan inte gå, foten svullen och gjorde väldigt ont att stå på. Gick över efter cirka 5 dagar MEN det gick inte över helt.
Dessutom kom det en vecka(?) efter en rejäl fylla (skärgården, båt, 0,5 liter vodka, sill, många öl), andra här har sagt att det för dem bara tar en dag att få anfall, är det individuellt? Kan anfallet vänta i en vecka?

Ok, nu är det så att vänster fot fortfarande inte är okej, efter två veckor är det fortfarande som en "klump" inne i foten, det gör inte ont men är obehagligt. Hur ter sig permanenta skador av gikt? Vad kan hända?

Tacksam för svar.

Gå till läkaren. De kollar det enkelt och snabbt.
Om du går för länge med gikt utan att behandla det, kan det bli permanenta skador.

Alma Berlin
Citera
2015-09-28, 01:50
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Intressant tråd, jag får med jämna mellanrum anfall i vristen, som ett band runt, kramar runt, gör ont så in i helvete. Fått Arcoxia 120 mg och visst de hjälper. Dock inte i stortån som är det klassiska. Iochmed att det är i vristen leder det till att jag inte ens kan gå. Börjar undra om det verkligen är gikt eller ngt annat. Men det kommer helt plötsligt, kan vakna upp med det och gör så fruktansvärt ont. Har kommit även under de perioder då jag inte druckit en droppe osv...
Kan de vara psykist?
Citera
2015-09-28, 14:35
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Intressant tråd, jag får med jämna mellanrum anfall i vristen, som ett band runt, kramar runt, gör ont så in i helvete. Fått Arcoxia 120 mg och visst de hjälper. Dock inte i stortån som är det klassiska. Iochmed att det är i vristen leder det till att jag inte ens kan gå. Börjar undra om det verkligen är gikt eller ngt annat. Men det kommer helt plötsligt, kan vakna upp med det och gör så fruktansvärt ont. Har kommit även under de perioder då jag inte druckit en droppe osv...
Kan de vara psykist?

Gikt sitter ju i lederna. Mitt ex har gikt och lider enormt mycket av detta, går med kryckor ibland.
Är du osäker så gå till en läkare.
Citera
2015-09-28, 17:05
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Kan de vara psykist?

Detta är just de jag också har - i vristen och/eller i min ankel.
Kan också bara vakna upp med att foten är svullen, kan inte gå och det gör jäkla ont. Känns som en rejäl stukning.

Alma Berlin
Citera
2015-09-28, 17:32
Medlem
Jag har haft misstänkt gikt 2ggr. Började på precis samma sätt båda gångerna. Satt i en soffa och började känna någon smärta i fotleden. Inom 2 timmar var foten röd och svullen och det kändes som jag hade taggtråd inne i foten. Kunde omöjligt stödja på den.

Båda gångerna har det gått över av sig själv över natten. Andra gången åkte jag in till akuten, men efter att ha väntat på läkaren i 4-5 timmar så hade det börjat gå tillbaka av sig själv. Fick kortison utskrivet som antagligen inte tillförde något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in