2015-09-26, 10:58
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
För H&M och andra storföretag kan man ganska enkelt göra kalkyler med vissa grundläggande antaganden som stämmer hyfsat överens med verkligheten.

Små företag inom läkemedel och biotech som står och faller med utvecklingen av ett fåtal produkter man som investerare har noll insyn i kan man endast göra kalkyler baserade på fantasier och önsketänkande för. Dessutom bör man, som jag skrev i tråden om Karo Bio, alltid vara ytterst tveksam då de bästa uppstartsföretagen slukas av större läkemedelsföretag och riskkapitalfirmor medan de av något sämre kvalité väljer börsen.

Med rätt kunskap kan du inom biotech ändå till en viss mån göra analyser baserade på den potentiella marknaden, konkurrenssituationen samt hur pass lovande resultaten från de prekliniska och de tidiga kliniska studierna har sett ut. Med det sagt så är detta enormt komplext och jag håller med dig om att man till stor del sitter i baksätet i denna typ av aktie. En tydlig indikation på detta är att många experter inom området har även gjort bort sig i denna branschen, kanske tydligast illustrerat med vad som skedde i Active Biotech.

Är man inte insatt i hur läkemedelsstudier fungerar så kan jag hålla med om att man gör bäst i att hålla sig borta. I vilket fall inte syna korten.

Ett typexempel på detta är Peptonic Medical. Det är bedrövligt att läsa haussande inlägg om det företaget när allt för tillfället med stor sannolikhet pekar på att produkten är stendöd och att företaget endast då borde värderas till kassan.

(Veckans aktietips: Håll er borta från denna)
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2015-09-26 kl. 11:00.
Citera
2015-09-27, 07:54
Medlem
zorb89s avatar
För de som gillar trejding med snabba vinster kan Precise vara ett intressant kort att hoppa på nu.

29/9 väntas Nexus lansera 2 modeller och 1/10 även LG(lite osäkert).

http://lalimacan.se/prec/prec-nasta-fing/
Citera
2015-09-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har ju listan med aktier jag rekommenderade för dryga 3 år sedan. Bara att kolla upp hur dessa gått i genomsnitt. Jag har inget att skämmas för vad jag vet?!

För mig är aktier ingen tävling på kort sikt, utan ett långsiktigt sparande som ger löpande utdelning.

(FB) Hur skall jag spara/investera?

Nu har jag kollat upp utvecklingen i de aktierna du nämner.

Om vi börjar vid april 2012 så har index gått upp 32%. De svenska aktier som du förespråkar har (om vi antar att du har i genomsnitt samma innehav) i genomsnitt gått upp 26,6%, dvs sämre än index. Om vi bortser från Blackpearl som du själv säger var ett mindre innehav så blir summan 33%. En procent bättre än OMXS30. Tas de amerikanska företagen du nämner också med så blir summan något bättre, cirka 35%. Tre procent bättre än OMXS30 över tre och ett halvt år.

Ingen överprestation precis, föga överraskande kanske med tanke på att du listar en rätt stor del av large-cap på Stockholmsbörsen.

Man hade, om man hade följt dessa tips (som baserat på detta hade kunnat getts av en blind apa som kastat pil på en large-cap lista) endast fått en överavkastning i form av utdelning över 3,5 år.
Citera
2015-09-27, 10:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor

Nu har jag kollat upp utvecklingen i de aktierna du nämner.

Om vi börjar vid april 2012 så har index gått upp 32%. De svenska aktier som du förespråkar har (om vi antar att du har i genomsnitt samma innehav) i genomsnitt gått upp 26,6%, dvs sämre än index. Om vi bortser från Blackpearl som du själv säger var ett mindre innehav så blir summan 33%. En procent bättre än OMXS30. Tas de amerikanska företagen du nämner också med så blir summan något bättre, cirka 35%. Tre procent bättre än OMXS30 över tre och ett halvt år.

Ingen överprestation precis, föga överraskande kanske med tanke på att du listar en rätt stor del av large-cap på Stockholmsbörsen.

Man hade, om man hade följt dessa tips (som baserat på detta hade kunnat getts av en blind apa som kastat pil på en large-cap lista) endast fått en överavkastning i form av utdelning över 3,5 år.

Vad du inte verkar förstå är att jag inte försöker tävla och jag är ganska säker på att min portfölj är värd mer än de flesta på detta forum.

Min favoritaktie Google som jag pratat om och köprekommenderat för länge sedan på detta forum är en dokumenterad mångdubblare och den kommer att fortsätta att dubblas flera gånger om i framtiden. Det är jag säker på.

Du måste förstå att aktier är ett sparande och inte en tävling. Ger man sig in i en tävling där man försöker få ut så hög avkastning som möjligt ökar riskerna lavinartat.

Ett sådant råd skulle jag aldrig kunna ge med gott samvete. Däremot rekommenderar jag gärna kvalitetsaktier.
Citera
2015-09-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad du inte verkar förstå är att jag inte försöker tävla och jag är ganska säker på att min portfölj är värd mer än de flesta på detta forum.

Min favoritaktie Google som jag pratat om och köprekommenderat för länge sedan på detta forum är en dokumenterad mångdubblare och den kommer att fortsätta att dubblas flera gånger om i framtiden. Det är jag säker på.

Du måste förstå att aktier är ett sparande och inte en tävling. Ger man sig in i en tävling där man försöker få ut så hög avkastning som möjligt ökar riskerna lavinartat.

Ett sådant råd skulle jag aldrig kunna ge med gott samvete. Däremot rekommenderar jag gärna kvalitetsaktier.

Jag vet att du inte försöker tävla. Det försöker inte jag heller. Anledningen till att jag drar upp detta är enbart pga ditt fanatiska engagemang i att tala ner andra aktier här på forumet. Hade du inte agerat på det sättet så hade jag aldrig ifrågasatt din portföljutveckling.

Google var för övrigt medräknad i listan. Ja, den har presterat bra, men du hade även med en hel del aktier knappast kan klassas som högpresterare på den listan.

Vad din portfölj är värd är totalt irrelevant! Vad som räknas i denna diskussionen är den riskavvägda avkastning man har över ett antal år. Vad vet vi om vad du hade för startkapital och vilken lön du har haft?

Allt sammantaget, det du rekommenderar är i princip Avanza Zero.
Citera
2015-09-27, 12:24
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Jag vet att du inte försöker tävla. Det försöker inte jag heller. Anledningen till att jag drar upp detta är enbart pga ditt fanatiska engagemang i att tala ner andra aktier här på forumet. Hade du inte agerat på det sättet så hade jag aldrig ifrågasatt din portföljutveckling.

Google var för övrigt medräknad i listan. Ja, den har presterat bra, men du hade även med en hel del aktier knappast kan klassas som högpresterare på den listan.

Vad din portfölj är värd är totalt irrelevant! Vad som räknas i denna diskussionen är den riskavvägda avkastning man har över ett antal år. Vad vet vi om vad du hade för startkapital och vilken lön du har haft?

Hans fåniga inlägg om tips hade ju alla börsens samlade tips i ett och samma inlägg, alltså ingen tydlig bild av hur man bör investera då punkterna sa emot varandra.

Försök läs igenom samtliga punkter, det enda som händer är att du blir yr av alla svängningar fram och tillbaks.

Men en punkt herrn bör tänka på själv är följande:
Citat:
20: Lär dig några bolag som du gillar och följ dessa noggrant. Man måste inte ha många aktier i en portfölj. Det blir bara rörigt att hålla koll på för många bolag. Har du köpt något investmentbolag så får du automatiskt en spridning. Mellan 5 och 10 aktier räcker gott och väl i en långsiktig portfölj så länge man köpt kvalitetsbolag.

Hade han endast haft med den punkten hade jag gillat inlägget men istället har han läst ur en bok och samlat en mängd olika strategier som talar emot varandra.

För att ge Sune tips och ryggdunk så säger jag att just punkt 20 är det sätt du blir kraftigt belönad på. Vet vad du köper, förstå bolaget, ha koll på siffrorna och vet potentialen. Och PRECIS! Köp inga vanliga aktier utan köp då investmentbolag om du inte verkligen vet en speciell aktie som kommer skjuta i taket.

Länken:

Den frågan han skulle behöva svara på är:
Vad har Sune för snitt avkastning/år?
Citera
2015-09-27, 20:35
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Med rätt kunskap kan du inom biotech ändå till en viss mån göra analyser baserade på den potentiella marknaden, konkurrenssituationen samt hur pass lovande resultaten från de prekliniska och de tidiga kliniska studierna har sett ut. Med det sagt så är detta enormt komplext och jag håller med dig om att man till stor del sitter i baksätet i denna typ av aktie. En tydlig indikation på detta är att många experter inom området har även gjort bort sig i denna branschen, kanske tydligast illustrerat med vad som skedde i Active Biotech.
Även med branschkunskap så har man ju dålig insyn i företagets produkt, med vilken aktiekursen står och faller. Att man sitter i baksätet är en snäll beskrivning, enligt min mening är det snarare som att hålla i dragkroken med en hand och släpas efter bilen.
Citera
2015-09-27, 20:42
Medlem
zorb89s avatar
Biotech är endast för trejding i min mening, där har Sune och PG rätt.

Enbart lotto om man går in långsiktigt.
Citera
2015-09-27, 21:20
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
En portföljs styrka bedöms bäst över en hel konjunkturcykel i min mening.
Citera
2015-09-28, 00:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
En portföljs styrka bedöms bäst över en hel konjunkturcykel i min mening.

Håller helt med där . Några är alldeles för kortsiktiga och det kommer att straffa sig förr eller senare.

Man får nästan skäll för man rekommenderar Avanza Zero? Vad fan är för fel på att investera i den gratisfonden? Det är ju en skitbra investering långsiktigt...

Bättre det än FPC som snart åker ner i källarn.
Citera
2015-09-28, 00:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Även med branschkunskap så har man ju dålig insyn i företagets produkt, med vilken aktiekursen står och faller. Att man sitter i baksätet är en snäll beskrivning, enligt min mening är det snarare som att hålla i dragkroken med en hand och släpas efter bilen.

Min uppfattning är att även med insyn i biotechbolaget kan du inte förutse hur aktien ska röra sig, eftersom aktien handlas på ren psykologi snarare än vad som händer inom bolaget. Och många av de som trycker på köpknappen har ingen aning om vad bolaget sysslar med egentligen.

Snarare försöker de trixa med TA i hopp om att tjäna snabba pengar. Och det kan fungera om man har tur, men för de flesta nybörjare blir det en besvikelse i slutändan.

Därför köper jag bara bolag som är enkla att förstå sig på. Biotech är för komplicerat och det går alldeles för snabbt för att man ska hänga med som vanlig sparare.
Citera
2015-09-28, 00:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
JO det är precis det du gör och du är extremt kortsiktig.

Citat:
Google är min "högriskplacering". I övrigt är min placeringsstil lite gubbig så att säga, men det skäms jag inte för. För gubbarna får alltid rätt i slutändan...

Citat:
Nej det är lite som det PG var inne på. Det som räknas är hur aktier har rört sig över en hel börscykel. På kort sikt kan aktier röra sig lite hur som helst. Jag är mer nyfiken på hur det går på längre sikt än några månader.

Citat:
Jag skäms inte för att jag rekommenderar Avanza Zero. Titta på innehaven så förstår du kanske bättre varför jag gör det. Du får en massa bra bolag och utdelning till 0% courtage.

Bättre och billigare sätt att handla finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in