Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Jag vet att du inte försöker tävla. Det försöker inte jag heller. Anledningen till att jag drar upp detta är enbart pga ditt fanatiska engagemang i att tala ner andra aktier här på forumet. Hade du inte agerat på det sättet så hade jag aldrig ifrågasatt din portföljutveckling.
Google var för övrigt medräknad i listan. Ja, den har presterat bra, men du hade även med en hel del aktier knappast kan klassas som högpresterare på den listan.
Vad din portfölj är värd är totalt irrelevant! Vad som räknas i denna diskussionen är den riskavvägda avkastning man har över ett antal år. Vad vet vi om vad du hade för startkapital och vilken lön du har haft?
Allt sammantaget, det du rekommenderar är i princip Avanza Zero.
Hans fåniga inlägg om tips hade ju alla börsens samlade tips i ett och samma inlägg, alltså ingen tydlig bild av hur man bör investera då punkterna sa emot varandra.
Försök läs igenom samtliga punkter, det enda som händer är att du blir yr av alla svängningar fram och tillbaks.
Men en punkt herrn bör tänka på själv är följande:
Citat:
20: Lär dig några bolag som du gillar och följ dessa noggrant. Man måste inte ha många aktier i en portfölj. Det blir bara rörigt att hålla koll på för många bolag. Har du köpt något investmentbolag så får du automatiskt en spridning. Mellan 5 och 10 aktier räcker gott och väl i en långsiktig portfölj så länge man köpt kvalitetsbolag.
Hade han endast haft med den punkten hade jag gillat inlägget men istället har han läst ur en bok och samlat en mängd olika strategier som talar emot varandra.
För att ge Sune tips och ryggdunk så säger jag att just punkt 20 är det sätt du blir kraftigt belönad på. Vet vad du köper, förstå bolaget, ha koll på siffrorna och vet potentialen. Och PRECIS! Köp inga vanliga aktier utan köp då investmentbolag om du inte verkligen vet en speciell aktie som kommer skjuta i taket.
Länken:
(FB) Hur skall jag spara/investera?
Den frågan han skulle behöva svara på är:
Vad har Sune för snitt avkastning/år?