Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Nej det kan man inte som vanlig lekman. Och när man väl upptäcker det så är det redan försent.
Och för oss som inte är lekmän? För Crowhater i FPC som är EXTREMT insatt i aktien och teknologin och som har haft 100% rätt om allt? Men ändå så har vi dig argumenterandes i trådar om företag du inte är insatt i, endast pga din ideologi.
Ser du själv hur absurt detta är?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Att en aktie går upp betyder inte att man "begriper" ett bolag. Det betyder snarare att förväntningarna på bolaget ökar.
Och lever inte bolaget upp till förväntningarna kommer aktien att störtdyka. För FPC:s del är det bara en tidsfråga anser jag.
Det handlar om vad du anser. Du har väl förespråkat sälj sedan 30-40 kronors strecket på FPC t.ex.? Vad du anser är irrelevant, vad det handlar om är hur pass bra företaget levererar. Och levererat, det har företaget ifråga gjort. Finns heller ingenting, just nu, som pekar på motsatsen. Så det enda du kan gå efter är indicier!
Det stör mig något enormt att du är inne och trollar i vissa trådar när du helt ärligt inte har någon koll på bolaget i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag sorterar bort sådant jag inte förstår mig på. Och ärligt talat. Jag kan ingenting om biotech. Det kan jag erkänna, men det kan inte den gemene aktiespekulanten som handlar biotech heller.
Inte ens bolaget själv vet hur kursen ska gå. Och aktien är oftast helt frikopplad från bolaget ifråga.
Och då ser jag ingen poäng i att investera i sådana aktier. Det är lättare för mig att begripa mig på SCA eller skanska. För det saker man kan ta på och göra kalkyler på.
Man kan även göra kalkyler på t.ex. FPC

Bara att du inte begriper dig på det så betyder detta inte att det inte går.
Man kan för övrigt ta på dess läsare också. Har en Huawei Honor 7 med FPCs läsare och den fungerar överraskande bra!
Kolla SSAB. Kolla VW. Du kan kalkylera bäst du vill men du VET aldrig vad som kommer att hända i framtiden. Återigen, det är bara riskvilligheten som skiljer oss åt.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det kan man inte med läkemedelsbolag. Det är bara ett stort lotteri inget annat.
Till viss del kan jag hålla med dig, det är ofta binärt utfall i dessa aktier. Man får helt enkelt väga risken mot den potentiella belöningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag kommer alltid att varna nybörjare från att köpa populära aktier. Det tycker jag är min skyldighet, för det som går upp kommer också gå ner en dag. Så kommer även fallet bli i FPC.
Jag har sett så många bolag som FPC komma och gå under mina år på börsen att jag tycker att det börjar bli lite tjatigt. Alltid samma visa. Jättehauss och sedan klingar det av...
Haha, vad är det för snack? Allt som går upp kommer också gå ner? Det gäller väl även dina "säkra" aktier?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag har mina principer när det gäller aktieaffärer som jag inte viker en tum ifrån. Biotech är ett sådant case och det beror på att jag inte förstår mig på skiten.
Vilket är helt okej. Men låt bli att framföra dina negativa åsikter om biotechaktier isåfall! Bara för att du inte förstår dig på det så betyder det inte att andra inte gör det.
EQL är för övrigt ingen biotechaktie i den bemärkelsen. Generika är ingen komplex bransch och liknar i princip ett vanligt försäljningsföretag t.ex. som HM.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Du har ju listan med aktier jag rekommenderade för dryga 3 år sedan. Bara att kolla upp hur dessa gått i genomsnitt. Jag har inget att skämmas för vad jag vet?!
För mig är aktier ingen tävling på kort sikt, utan ett långsiktigt sparande som ger löpande utdelning.
Mycket jobb att kolla upp hela den listan. Lättare att bara fråga dig som snabbt kan kolla i din depå för att se utvecklingen.
Vore intressant att höra om du faktiskt har kunskap nog att prestera bättre än index!