2015-09-27, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Vem sade att du skulle känna till ord som du aldrig exponerats för?

Hur avgör du om du ska börja använda ett ord kort därefter eller om du ska hålla lite på det då?

Det beror på hur väl det passar in i meningskonstruktionen jag bildar i min hjärna. Det är en ren slump när ordet används av mig. Många med Asperger syndrom saknar förmågan att avväga detta. De uttrycker sig pedantiskt/formalistiskt på ett sätt som resulterar i helt obegripliga meningar.

Hur jag lyckas avväga det är en fråga om språkkänsla.
Citera
2015-09-27, 19:23
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Det beror på hur väl det passar in i meningskonstruktionen jag bildar i min hjärna. Det är en ren slump när ordet används av mig. Många med Asperger syndrom saknar förmågan att avväga detta. De uttrycker sig pedantiskt/formalistiskt på ett sätt som resulterar i helt obegripliga meningar.

Hur jag lyckas avväga det är en fråga om språkkänsla.

Vem är aspergaren du pratar om? Du?

Om det är en ren slump när du använder ett ord skall du nog inte räkna alltför kallt med att du har använt det korrekt...
Senast redigerad av esant 2015-09-27 kl. 19:26.
Citera
2015-09-27, 19:26
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Ofan. Jag har förstört hela tråden!
En petitess jämfört med att du sabbade hela Europa för 70 år sedan.
Citera
2015-09-27, 19:35
Bannlyst
Citat:
Vem är aspergaren du pratar om? Du?

Om det är en ren slump när du använder ett ord skall du nog inte räkna alltför kallt med att du har använt det korrekt...

Det är en ren slump när ordet kommer till användning. Jag kan inte använda specifika ord i alla sammanhang och meningskonstruktioner, oavsett hur mycket jag än älskar orden.

Jag beskrev för dig varför somliga (aspergare) uttrycker sig skitnödigt. De besitter språkliga färdigheter men kan inte använda resurserna vettigt. Ett vetenskapligt faktum.
Citera
2015-09-27, 19:53
Medlem
esants avatar
Citat:
Det är en ren slump när ordet kommer till användning. Jag kan inte använda specifika ord i alla sammanhang och meningskonstruktioner, oavsett hur mycket jag än älskar orden.

Det är nog ingen ren slump, men det är ditt språk .

Citat:
Jag beskrev för dig varför somliga (aspergare) uttrycker sig skitnödigt. De besitter språkliga färdigheter men kan inte använda resurserna vettigt. Ett vetenskapligt faktum.

Jag hade inte sagt något om Asperger så jag undrade hur det kom in i bilden.
Citera
2015-09-27, 19:58
Bannlyst
Citat:

Jag hade inte sagt något om Asperger så jag undrade hur det kom in i bilden.

För att det kan vara relevant till diskussionen varför somliga använder ord fel eller olämpligt. Aspergerare stämmer in på det senare. Du frågade mig hur jag lyckas göra avvägningen när ett ord ska användas eller ej. Då svarar jag för att jag inte har Asperger! Därför fattar jag när. Punkt SLUT.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-09-27 kl. 20:17.
Citera
2015-09-27, 20:10
Medlem
esants avatar
Citat:
För att det kan vara relevant till diskussionen varför somliga använder ord fel eller olämpligt. Aspergerare stämmer in på det senare. Du frågade mig hur jag lyckas göra avvägningen när ett ord ska användas eller ej. Då svarar jag för att jag inte har asperger! Därför fattar jag när. Punkt SLUT.

Det sista fetstilta håller jag helt med om, men inte så mycket annat .
Citera
2015-09-27, 20:59
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Edit: Faktiskt vet jag t o m varifrån ordet kommer, det är från ryskan och betyder "den grova" ungefär. Det var också i samband med det som några av oss insåg att vi nog gått och felaktigt trott att det där var en typ av apa...
Tyska är det väl i och för sig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grobian

Även om Грубиан säkert skulle kunna funka som ett armeniskt efternamn.
Citera
2015-09-27, 21:46
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Tyska är det väl i och för sig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grobian

Även om Грубиан säkert skulle kunna funka som ett armeniskt efternamn.

Det kanske kom till ryskan via tyskan då, är inte så bevandrad i det senare. Hoppas ingen stackars armenier ska behöva heta det iaf...
Citera
2015-09-29, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Är det inte många som använder ordet "emellertid" fel?

På bara en vecka har jag hört två använda det som synonym till "ibland". Det låter ju nästan som att det betyder nåt sånt på själva ordsammansättningen. Typ "Det är inte alls bra nuförtiden, men emellertid är det bra".

Likadant med "tämligen". Vissa verkar tro att det är synonym till "nämligen".

Fler exempel?

Emellertid använder jag ibland i talspråk. Det brukar frambringa ett leende på läpparna från föreläsaren.

Jag begriper inte hur folk lyckas lära sig ord felaktigt. Det borde uppstå en kontextuell splittring mellan vad talaren avser och budskapet åhöraren tolkade ordvalet att innebära. Skillnaderna måste vara hårfina. Skillnaden mellan däremot och ibland är ju stor!
Senast redigerad av Spacetime. 2015-09-29 kl. 12:04.
Citera
2015-09-29, 12:04
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Är det inte många som använder ordet "emellertid" fel?

På bara en vecka har jag hört två använda det som synonym till "ibland". Det låter ju nästan som att det betyder nåt sånt på själva ordsammansättningen. Typ "Det är inte alls bra nuförtiden, men emellertid är det bra".

Likadant med "tämligen". Vissa verkar tro att det är synonym till "nämligen".

Fler exempel?

Emellertid betyder inte ibland. Emellanåt är dock av samma betydelse som ibland.
Citera
2015-10-31, 08:02
Medlem
Idunas avatar
"Empati" är ett ord de flesta använder på ett sätt som gör att ordets semantiska betydelse närmast har gått förlorad.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in