2015-09-27, 15:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Frågeställningen är knasig. Om folk använder ett ord på ett typiskt sätt är det per definition inte längre fel.

Att Svenska Akademin inte hänger med ibland är naturligt. De måste som en konsekvens av sin verksamhetsbeskrivning återge hur språk redan används. Med andra ord förändringen i folkmun kommer först, inte noteringen i SAOL.

Nu är det sannolikt så att de »förändringar« du och andra hänvisar till, inte är allomfattande. SAOL beskriver standardspråket och idiolekter, dialekter, sociolekter, kronolekter med flera är avvikelser från standardspråket. SAOL kan ju inte förändra standardspråket bara för att ett antal människor börjar använda vissa ord på ett egenartat sätt. Det är väl normalt så att SAOL återspeglar genomgripande förändringar och ändrade betydelser inom ramen för cirka 100 år.

Först noteras ett ordet används på annat sätt, sedan blir det en bibetydelse och slutligen kan ordets gamla betydelse anges som föråldrad.
Citera
2015-09-27, 16:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Haha. Folk använder inklusive/exklusive fel? Kom igen nu...

Om HerrGickhan håller med så räcker det för mig.
Något som är exklusivt är ju lite lyxigare och därmed alltså dyrare så exklusive måste ju vara med moms t.ex.
Citera
2015-09-27, 16:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Frågeställningen är knasig. Om folk använder ett ord på ett typiskt sätt är det per definition inte längre fel.

Att Svenska Akademin inte hänger med ibland är naturligt. De måste som en konsekvens av sin verksamhetsbeskrivning återge hur språk redan används. Med andra ord förändringen i folkmun kommer först, inte noteringen i SAOL.

Så du menar att om tillräckligt många missuppfattar vad en björntjäns är så är det missuppfattningen som kommer att gälla?
Citera
2015-09-27, 16:24
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är det sannolikt så att de »förändringar« du och andra hänvisar till, inte är allomfattande. SAOL beskriver standardspråket och idiolekter, dialekter, sociolekter, kronolekter med flera är avvikelser från standardspråket. SAOL kan ju inte förändra standardspråket bara för att ett antal människor börjar använda vissa ord på ett egenartat sätt. Det är väl normalt så att SAOL återspeglar genomgripande förändringar och ändrade betydelser inom ramen för cirka 100 år.

Först noteras ett ordet används på annat sätt, sedan blir det en bibetydelse och slutligen kan ordets gamla betydelse anges som föråldrad.

Eftersom jag talade om vad som är typiska fel får vi nog utgå ifrån att jag talar om en kontext av "allomfattande förändring".

För att få ditt resonemang att stämma i sammanhanget måste vi nog utgå ifrån att du använer ordet typiskt på fel sätt.
Citera
2015-09-27, 16:26
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så du menar att om tillräckligt många missuppfattar vad en björntjäns är så är det missuppfattningen som kommer att gälla?

Ja exakt så menar jag. Och exakt så jobbar Svenska Akademin. Har du någon annan metod som du tycker är bättre? Ska vi med flicka fortfarande mena syfilissmittat luder bara för att betydelseändringen från detta kom till genom en serie missförstånd för ca. 300 år sedan?
Citera
2015-09-27, 16:53
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Grobian är ett utmärkt skällsord till den som förtjänat det. Nej, någon koppling till djurlivet finns inte.

Då kan jag sluta leta efter dem när jag är på zoo i fortsättningen då .

Edit: Faktiskt vet jag t o m varifrån ordet kommer, det är från ryskan och betyder "den grova" ungefär. Det var också i samband med det som några av oss insåg att vi nog gått och felaktigt trott att det där var en typ av apa...

Citat:
Ja exakt så menar jag. Och exakt så jobbar Svenska Akademin. Har du någon annan metod som du tycker är bättre? Ska vi med flicka fortfarande mena syfilissmittat luder bara för att betydelseändringen från detta kom till genom en serie missförstånd för ca. 300 år sedan?

Knappt så man vågar nämna det men det är nog tur att de jobbar så för annars kunde ju någon få för sig att

faktiskt bara betyder svart .
Senast redigerad av esant 2015-09-27 kl. 16:59.
Citera
2015-09-27, 17:46
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Knappt så man vågar nämna det men det är nog tur att de jobbar så för annars kunde ju någon få för sig att

faktiskt bara betyder svart .
Vad menar du? Substantivet har ju inte ändrat betydelse och ingen har någonsin fått för sig att det är ett adjektiv, om inte det är vad du tror nu.
Citera
2015-09-27, 17:58
Bannlyst
Citat:
Brukar du fråga efter meritlistan innan du börjar prata med någon eller ? Så du vet att du kan lita på att de använder rätt ord i rätt betydelse alltså.

Det är väldigt enkelt. Exponeras jag för personen är den i någon mån meriterad inom sitt ämnesområde. Doktorander håller vanligen inte föredrag och intervjuas i tv.

Ursäkta Aspergerspråket
Citera
2015-09-27, 18:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Eftersom jag talade om vad som är typiska fel får vi nog utgå ifrån att jag talar om en kontext av "allomfattande förändring".

Om du får lägga det till rätta själv möjligen. Jag kan inte se att du ger några som helst bevis på det. Du kastar bara fram en åsikt.

Typiska fel behöver ju på inget sätt betyda att det är många som använder ordet. Det räcker med att det är många som använder det fel.

Citat:
För att få ditt resonemang att stämma i sammanhanget måste vi nog utgå ifrån att du använer ordet typiskt på fel sätt.

Hur man kan använda ett ord felaktigt utan att använda det får du förklara närmare.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-09-27 kl. 18:26.
Citera
2015-09-27, 18:31
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Vad menar du? Substantivet har ju inte ändrat betydelse och ingen har någonsin fått för sig att det är ett adjektiv, om inte det är vad du tror nu.

Jag menade svart som i "svart person".

Citat:
Det är väldigt enkelt. Exponeras jag för personen är den i någon mån meriterad inom sitt ämnesområde. Doktorander håller vanligen inte föredrag och intervjuas i tv.

Ursäkta Aspergerspråket

Du verkar exponera dig för betydligt fler än så, du hänger ju här eller hur? (Som om nu "meriterad" överhuvudtaget skulle vara en garanti för att aldrig använda ett ord felaktigt.)
Citera
2015-09-27, 18:41
Bannlyst
Citat:
Jag menade svart som i "svart person".

Du verkar exponera dig för betydligt fler än så, du hänger ju här eller hur? (Som om nu "meriterad" överhuvudtaget skulle vara en garanti för att aldrig använda ett ord felaktigt.)

Jag tar inte efter vad folk skriver på Flashback. Det är ingen merit att vara medlem och uttrycka sina åsikter. Jag registrerar det i ett lämpligt sammanhang och tillämpar det sedan, i vissa fall kort därefter, i andra fall 5 år senare. Det är en slags efterliknelse. Hur skulle det annars se ut? Jag kan väl omöjligen känna till alla dessa ord som jag aldrig "exponerats" för?
Citera
2015-09-27, 18:57
Medlem
esants avatar
Citat:
Jag tar inte efter vad folk skriver på Flashback. Det är ingen merit att vara medlem och uttrycka sina åsikter. Jag registrerar det i ett lämpligt sammanhang och tillämpar det sedan, i vissa fall kort därefter, i andra fall 5 år senare. Det är en slags efterliknelse. Hur skulle det annars se ut? Jag kan väl omöjligen känna till alla dessa ord som jag aldrig "exponerats" för?

Vem sade att du skulle känna till ord som du aldrig exponerats för?

Hur avgör du om du ska börja använda ett ord kort därefter eller om du ska hålla lite på det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in