2015-09-26, 17:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
En person snappar ju upp ords innebörd utifrån sammanhanget de används i, inte dess etymologi. Majoriteten kan inte ett smack om ursprunget. Folk borde begripa vad vederlägga omfattar utifrån dess användning, tycker man ju!

Om folk i hög utsträckning använder vederlägga på fel sätt, kommer det inte att vara en pålitlig metod att lära sig betydelsen utifrån hur det används. Jag skulle tro att en icke ringa del av personerna som använder ordet, gör det felaktigt.
Citera
2015-09-26, 18:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Folk borde begripa vad vederlägga omfattar utifrån dess användning, tycker man ju!

Nej, det behöver inte alls vara så. Det finns ett knippe medlemmar i språktråden som intuitivt försöker hitta ett eventuellt utländskt ursprung till ett svenskt ord. Den begåvningen hittar man normalt inte hos människor som sitter i kassan på Ica.

Det är lite knepigt med ord som vederhäftig, vederlägga, vedertagen och vedervärdig. Även om alla människor inte kan definiera ordet vederhäftig eller vedertagen så förstår ändå dom flesta att ordet har en positiv klang och är en bekräftelse på något som är sant i betydelsen accepterat.

Steget är inte långt från att många tolkar ordet vederlägga i samma riktning dvs att det styrker något som vi redan konstaterat som trovärdigt.

I verkligheten (eller åtminstone språkligt sett) så betyder vederlägga att man tydligt ifrågasätter något på ett sätt som närmast har bevisvärde....med andra ord en betydelse i rakt motsatt riktning.

Editerat några gånger pga felstavning.
Senast redigerad av Moltas666 2015-09-26 kl. 18:35.
Citera
2015-09-26, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om folk i hög utsträckning använder vederlägga på fel sätt, kommer det inte att vara en pålitlig metod att lära sig betydelsen utifrån hur det används. Jag skulle tro att en icke ringa del av personerna som använder ordet, gör det felaktigt.

Man ska ta efter folk som faktiskt behärskar språket, inte byfånar eller kvasiintellekt. Äldre uttryck har jag uteslutande hört från ganska säkra, äldre källor, just för att de är ålderdomliga. Det lustiga är dock att jag inte vet varifrån. Exempelvis hysa agg mot någon. Inte något folk använder i vardagen i större utsträckning, men jag måste hört det från någon källa. Kanske utdrag från Bibeln?
Citera
2015-09-26, 18:31
Medlem
Det Amerikanska mc märket Buell. Folk i Sverige säger Bu-ell. Det ska uttalas Bju'll. Jag säger det också oftast trots att jag haft en.
Citera
2015-09-26, 18:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Man ska ta efter folk som faktiskt behärskar språket, inte byfånar eller kvasiintellekt.

Det där är ett lika verkningsfullt råd som att säga till en elev: man ska räkna rätt och inte fel.

Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Det Amerikanska mc märket Buell. Folk i Sverige säger Bu-ell. Det ska uttalas Bju'll. Jag säger det också oftast trots att jag haft en.

Fast nu handlar inte tråden om felaktiga uttal. Den handlar om att använda ord (som man uttalar rätt) på fel sätt.
Citera
2015-09-26, 18:58
Medlem
Citat:
Det där är ett lika verkningsfullt råd som att säga till en elev: man ska räkna rätt och inte fel.

Fast nu handlar inte tråden om felaktiga uttal. Den handlar om att använda ord (som man uttalar rätt) på fel sätt.

Ofan. Jag har förstört hela tråden!
Citera
2015-09-26, 19:00
Bannlyst
Citat:

Knappast. En meriterad forskare och akademiker använder begrepp som "vederlägga" korrekt. Det hade nämligen urholkat hela vetenskapliga samfundet om det inte råder överensstämmelse kring termers homogenitet.
Citera
2015-09-26, 19:05
Medlem
Tjockfettots avatar
Jönköpings kommun som vill att invånarna gör miljön en björntjänst:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21450689.ab

Sen har jag även hört och sett folk som använder ordet olyckskorp i betydelsen 'någon som ofta råkar ut för olyckor'.

Citat:
Ja, det är ju synnerligen besynnerligt för den oinvigde.

Kom att tänka på Dr Nick Riviera från Simpsons som kom underfund med att "inflammable means flammable". https://www.youtube.com/watch?v=Q8mD2hsxrhQ
Citera
2015-09-26, 20:01
Medlem
esants avatar
Citat:
Knappast. En meriterad forskare och akademiker använder begrepp som "vederlägga" korrekt. Det hade nämligen urholkat hela vetenskapliga samfundet om det inte råder överensstämmelse kring termers homogenitet.

Brukar du fråga efter meritlistan innan du börjar prata med någon eller ? Så du vet att du kan lita på att de använder rätt ord i rätt betydelse alltså.
Citera
2015-09-26, 20:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockfettot
Sen har jag även hört och sett folk som använder ordet olyckskorp i betydelsen 'någon som ofta råkar ut för olyckor'.

De blandar ihop det med olycksfågel som har bibetydelsen: person som ofta råkar ut för olyckor på grund av oförstånd.
Citera
2015-09-26, 22:54
Medlem
PeterNosters avatar
Högoddsare/lågoddsare.
inklusive/exklusive

Björntjänst var visst redan nämnt.
Citera
2015-09-26, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Högoddsare/lågoddsare.
inklusive/exklusive

Björntjänst var visst redan nämnt.

Haha. Folk använder inklusive/exklusive fel? Kom igen nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in