2015-09-26, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
om du sätter in 10k på ett sparkonto varje månad så borde du kunna casha up den.

Eller började du spara 10k imånaden denna månad? å börjar redan drömma
han har ju 365000 på sparkontot o bolån på 348000 som ja fatta det?
Den bilen kan ts förresten glömma då jag va o titta på den idag och jag har reserverat den, ska ringa dom o fråga varför dom inte ändrat annonsen.
Citera
2015-09-26, 21:05
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
han har ju 365000 på sparkontot o bolån på 348000 som ja fatta det?
Den bilen kan ts förresten glömma då jag va o titta på den idag och jag har reserverat den, ska ringa dom o fråga varför dom inte ändrat annonsen.

Du fatta nog fel då...... Både de summorna är lån som TS har. Hade han haft 365000kr sparade så skulle han inte behövt låna.....

Det är nog snarare så att Ts har bolån på 80% av bostaden men det är indelat i två olika lån med olika räntor. Han amorterar 2000kr/månad vilket jag hoppas han gör på det lån med högst ränta.
Citera
2015-09-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du fatta nog fel då...... Både de summorna är lån som TS har. Hade han haft 365000kr sparade så skulle han inte behövt låna.....

Det är nog snarare så att Ts har bolån på 80% av bostaden men det är indelat i två olika lån med olika räntor. Han amorterar 2000kr/månad vilket jag hoppas han gör på det lån med högst ränta.

Har räknat ihop amorteringar på båda lånen, alltså ca 2000kr.
Citera
2015-09-26, 22:53
Medlem
tex https://www.swedbank.se/privat/priva...-bil/index.htm

Har du ett sparande på 10k kan du ju lätt lägga hälften på billånet i stället, du blir av med billånet på 4 år om du pytsar in lite drygt 5k i månaden.
Citera
2015-09-27, 00:03
Medlem
godboys avatar
Tycker du ska göra en kalkyl med försäkring, lån, servicekostnad, bränslekostnad, vägskatt, beräknad årlig värdeminskning för att se den verkliga kostnaden.

Jag tycker den är onödigt dyr i a f Men det är dina pengar som du självklart rår över själv.
Citera
2015-09-27, 00:10
Bannlyst
Om du sparar 10.000kr varje månad har du råd att ta ett lån. Men ekvationen får jag inte ihop.. Är du korkad?
Citera
2015-09-27, 08:42
Medlem
knut_1s avatar
Ta lån för att köpa något som sjunker i värde ... Hmm ...
Citera
2015-09-27, 10:34
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1

Som man säger: ett pucko och dennes pengar går snart skilda vägar, vilket denna tråd väl illustrerar.
Citera
2015-09-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Men du är ju idiot om du köper en -13 med närmare 8k på mätaren när du får en ny -15 för 100k till.
Det är alltså idioti att låna 100k för lite?
Är det någon slags tävling att bli mest skuldsatt?

TS kan säkert få ett lån till bilen.
Men frågan som TS borde fundera på är sina fasta månadskostnader. Hög skuldsättning innebär högre fasta kostnader över lång tid (lägre frihet). Dessutom innebär det högre ekonomisk risk (högre räntor, arbetslöshet, sjukskrivning osv).
Citera
2015-09-27, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1

Köpa bil är ju alltid en förlustaffär, lån eller inte.
TS har 2 årslöner i lån, sparar 10k i mån och får 4k till att röra sig med när tanten flyttar in.
Råd har du, men vill du verkligen slänga 5000kr+ kr/mån på att äga en flashigare bil?
Citera
2015-09-27, 17:21
Medlem
Givetvis är ju inget av alternativen bra i syfte att tjäna pengar. Men den bilen har fel pris.
Priset är ju tydligen satt efter ett nytt fullpris.
Nu när dom rear ut nya bilar så är det ju idiotisk att köpa en sliten bil 100k billigare för att spara pengar. Bara ett däcksbyte V+S- däck är ju 20-30k på en sådan bil.
Vidare har du ju alla slitage efter 8k mil.

Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Det är alltså idioti att låna 100k för lite?
Är det någon slags tävling att bli mest skuldsatt?

TS kan säkert få ett lån till bilen.
Men frågan som TS borde fundera på är sina fasta månadskostnader. Hög skuldsättning innebär högre fasta kostnader över lång tid (lägre frihet). Dessutom innebär det högre ekonomisk risk (högre räntor, arbetslöshet, sjukskrivning osv).
Citera
2015-09-28, 07:38
Medlem
mastejags avatar
Det du ska göra TS är att titta på hela kalkylen. Fokusera inte bara på lånet för det är en ganska liten del på den typen av bil. Har du råd med lånet ja det skulle jag väl kunna tycka om det är värt pengarna för dig. Men om du har råd med bilen är ju en helt annan sak, kolla upp försäkring, skatt (kan vara dyr), hur mycket kör du alltså soppa. Soppan kommer bli mycket dyrare framöver och troligen kommer skatten också öka ordentligt på den typen av bil inom kort.

Service på en Merca är ganska dyrt och med en så ny bil är det märkesverkstad som gäller annars är du tvärkörd när du ska sälja.

Så skit i lånet just nu och kolla upp allt runt omkring därefter känner du efter en stund om du faktiskt har råd och om du tycker det är värt det. (sällan det är).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in