Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Det verkar som hans jobb som polisintendent på RPS var en bra position för den karriär som sedan skulle komma. I min värld kan militära tjänster ordna en sådan position. Och här tror jag hans påstådda sosseri har sin förklaring: genom att uppträda på ett annat sätt än de andra polischeferna blev han positivt uppmärksammad i kanslihuset.
0ch från det ena till det andra, kan det vara möjligt att mordet bevittnades från något fönster och kanske t.o.m. filmades?
Tror inte militären kan påverka polisen nämnvärt i utnämningsfrågor, revirtänkandet kan nog snarast leda precis tvärtemot.
Curt Falkenstam beskriver i "Polisernas Krig" om hur
Hans Holmer var uppskattad som administratiiv chef på RPS. Uppskattningen i kanslihuset kom från hans eget initiativ att gå bakom ryggen på
Carl Persson och bli
Lennart Geijers politruk i polishuset.
Chansen att MOP filmats får ses som mikroskopisk, dessutom skulle kvaliten på en dåtida kamera vara mycket sämre än en film tagen med dagens teknik. Enda möjligheten som jag ser det hade varit att övervakningskameran på Tunnelgatan fångat upp något av GMs flykt. Men den kameran ska ha varit avstängd vid MOP. Märkligt att det tog nästan ett kvartssekel innan PU intresserade sig för den. Man kan tycka att Wincent Lange borde kollat efter övervakningskameror som en av sina första uppgifter när han kom till mordplatsen drygt två timmar efter mordet.