2015-09-25, 10:49
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
dagboken städades bort av samma anledning som Harvard.
När man skapar en martyr måste hans minne vara vit som en fredsduva.
Så det var inga politiska motståndare som städade bort de smutsen runt det kommande valvinnarhelgon.
Med tanke på hur snabbt efter mordet Harvardfilerna försvann, är det den tydligaste indikationen att det fanns en förkunskap om mordet inom SAP.

Harvard akterna försvann flera timmar innan Palme blev mördad den 28/2-1986
Citera
2015-09-25, 10:55
Medlem
Lisbet Palme vet vem som mördade Palme, därför att händelseförlopp och vittnen säger att hon måste ha gjort det, så enkelt är det tyvär. Vad är det som är så känsligt att man var tvungen att mörklägga redan dag 1 efter mordet ?
Citera
2015-09-25, 11:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Uppmärksamheten runt Harvard obefintlig.
Hade dessa filer blivit kvar, hade martyrskapandet störts och SAP hade inte kunnat använda OP som de gjorde i följade val.
Det hade politiska motståndare till SAP troligtvis tjänat på.
När filerna var borta och åklagaren la ner det. fanns det inget som störde SAP's bygge av ett valvinnade gråtaltare åt folket.
De som vann på detta är personerna som klättrade inom partiet både som politiska tjänstemän/lobbyister och politiker.

Det är en myt att uppgifterna om Harvard försvann i o m raderingen av Olof Palmes inlaga. Kopior fanns kvar bl a hos OPs advokat Bertil Södermark, skatteärendet fortsatte och OP fick rätt i februari 1987.
Citera
2015-09-25, 11:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det verkar som hans jobb som polisintendent på RPS var en bra position för den karriär som sedan skulle komma. I min värld kan militära tjänster ordna en sådan position. Och här tror jag hans påstådda sosseri har sin förklaring: genom att uppträda på ett annat sätt än de andra polischeferna blev han positivt uppmärksammad i kanslihuset.

0ch från det ena till det andra, kan det vara möjligt att mordet bevittnades från något fönster och kanske t.o.m. filmades?

Tror inte militären kan påverka polisen nämnvärt i utnämningsfrågor, revirtänkandet kan nog snarast leda precis tvärtemot. Curt Falkenstam beskriver i "Polisernas Krig" om hur Hans Holmer var uppskattad som administratiiv chef på RPS. Uppskattningen i kanslihuset kom från hans eget initiativ att gå bakom ryggen på Carl Persson och bli Lennart Geijers politruk i polishuset.

Chansen att MOP filmats får ses som mikroskopisk, dessutom skulle kvaliten på en dåtida kamera vara mycket sämre än en film tagen med dagens teknik. Enda möjligheten som jag ser det hade varit att övervakningskameran på Tunnelgatan fångat upp något av GMs flykt. Men den kameran ska ha varit avstängd vid MOP. Märkligt att det tog nästan ett kvartssekel innan PU intresserade sig för den. Man kan tycka att Wincent Lange borde kollat efter övervakningskameror som en av sina första uppgifter när han kom till mordplatsen drygt två timmar efter mordet.
Citera
2015-09-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror inte militären kan påverka polisen nämnvärt i utnämningsfrågor, revirtänkandet kan nog snarast leda precis tvärtemot. Curt Falkenstam beskriver i "Polisernas Krig" om hur Hans Holmer var uppskattad som administratiiv chef på RPS. Uppskattningen i kanslihuset kom från hans eget initiativ att gå bakom ryggen på Carl Persson och bli Lennart Geijers politruk i polishuset.

Chansen att MOP filmats får ses som mikroskopisk, dessutom skulle kvaliten på en dåtida kamera vara mycket sämre än en film tagen med dagens teknik. Enda möjligheten som jag ser det hade varit att övervakningskameran på Tunnelgatan fångat upp något av GMs flykt. Men den kameran ska ha varit avstängd vid MOP. Märkligt att det tog nästan ett kvartssekel innan PU intresserade sig för den. Man kan tycka att Wincent Lange borde kollat efter övervakningskameror som en av sina första uppgifter när han kom till mordplatsen drygt två timmar efter mordet.

Wincent lange visste nog i tidigt stadie att det fanns viktigare saker än att lösa mordet. Hemligstämplen låg tung över ärendet och att gå emot officiella version var nog farligt för mer än karriären. När han fick höra om övning under kvällen (eller medverkade han? ) så visste han nog även i vilka kretsar man kunde hitta konspiratörerna. Att han efter sin pension går ut i tidningen med att kulorna var falska och ditplacerade så bör det betyda att han ej samtyckte. Sen efter mågra mindre trevliga samtal så pudlar han.
Som vanligt så spekulerar jag bara vet inte mer än någon annan.
Citera
2015-09-25, 12:41
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Det är en myt att uppgifterna om Harvard försvann i o m raderingen av Olof Palmes inlaga. Kopior fanns kvar bl a hos OPs advokat Bertil Södermark, skatteärendet fortsatte och OP fick rätt i februari 1987.

Det togs alltid kopior även på länsrätten av dessa akter och en kopia utav OP:s överklagan låg inne hos chef juristen. Bara en totalt okunnig om arbetsrutinerna hos rätten kunde trott att ärendet skulle försvinna med denna radering och aktstöld.

Även nyhetsmurvlarna låg ju i hasorna så ...
Citera
2015-09-25, 13:05
Medlem
MissJaneMarples avatar
Källa:
http://www.expressen.se/nyheter/nytt-vittne-en-polis-bad-mig-skjuta palme/
http://www.expressen.se/nyheter/nytt-vittne-en-polis-bad-mig-skjuta-palme/
http://www.expressen.se/nyheter/lastbilschauffor-jag-skulle-skjuta-palme/
http://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/

Det är såhär (vad jag tror) att Olof Palmes hem var avlyssnad(på något professionellt sätt), det var inte planen att se film på bio den dagen då skickade han hem sina livvakter och allt har planerats senare med sin son.
Oavsett vilket spår som är intressant så är det förmodligen en professionell mördar grupp som hyrdes in (från den svarta världen) för att kunna utföra uppdraget på den bästa möjliga tidpunkt/plats och det vad jag kan tro om den gruppen som fanns i området 6-10 personer med walkie talkie och tysk brytning.(enligt vittnen)
Citera
2015-09-25, 13:31
Medlem
brukerinnes avatar
Første kapittel i Walls nye bok er lagt ut på nett: http://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789155262105/partner/smakprov
Citera
2015-09-25, 13:45
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Håller med.

Detta har ingenting med mordet att göra.

Hur gärna man än vill.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-09-25 kl. 13:50.
Citera
2015-09-25, 14:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Tror du inte att fst/und hade kontaktpersoner inom polisen? Och vi kan inte veta på vems initiativ HH gjorde sig populär på kanslihuset.

Det skulle vara riskabelt att filma mordet, men jag misstänker att det fanns observatörer och någon skulle kunna ha filmat för något hemligt arkiv.
Citera
2015-09-25, 16:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tror du inte att fst/und hade kontaktpersoner inom polisen? Och vi kan inte veta på vems initiativ HH gjorde sig populär på kanslihuset.

Det skulle vara riskabelt att filma mordet, men jag misstänker att det fanns observatörer och någon skulle kunna ha filmat för något hemligt arkiv.

Fanns en militärassistent på RPS som skötte sambandet och Stay Behind hade ett litet kontor i anslutning till SÄPO. Nog fanns det kontaktvägar mellan militär och polis men att militären kunde påverka vem som blev administrativ chef på är RPS är närmast nys. Då hade Calle Persson skrikit högt. Finns ett flertal berättelse om hur Holmer smörade för Birger Elmer för att få hjälp med goda kontakter till kanslihuset .

Finns inget som tyder på en fotograf runt MOP. Skulle en sådan film finnas skulle det klia fingrarna ordentligt av 50 miljoner skäl, men allt tyder på att den bara existerar i fantasin.
Senast redigerad av mvagrippa 2015-09-25 kl. 16:55.
Citera
2015-09-25, 21:24
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Første kapittel i Walls nye bok er lagt ut på nett: http://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789155262105/partner/smakprov

Någon som lyckats läsa det som laggts ut? Någon hopplös flash-grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in