2012-11-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Maten, blomman, parfymen doftar gott. Det luktar inte gott.
Om doft per definition är något gott och lukt något otrevligt skulle väl parfymen doftar gott och svett luktar illa vara onödiga? Hur förklarar du exemplen en unken doft, en frän doft i Svensk ordbok? Är inte t.o.m. själva definitionen av doft konstig då: "mindre kraftig (och vanligen angenäm) lukt"?

Inte heller SAOB tycks vara riktigt överens med dig:

LUKT
Citat:
2) utdunstning av [...] ytterst fina partiklar som med luften föras upp i näsan [...], dels: vällukt, doft, dels: dålig lukt, stank; äv. (numera bl. i c a) i uttr. söt lukt, vällukt, doft.
Senast redigerad av In-Fredel 2012-11-03 kl. 20:24.
Citera
2012-11-03, 22:43
Medlem
egon2bs avatar
... lukta eller dofta ...

Tjuren Ferdinand satt och luktade på blommorna. Nu har vi sett filmen och sett att han insöp doften genom näsan. Annars kunde ju Ferdinand suttit och luktat på blommorna i meningen låtit sitt/sin metan.

I betydelsen ’pröva aromen’ kan man inte veta om man doftar eller luktar förrän provet pågått tillräckligt länge för en olfaktorisk rapport. Samtidigt kommer en annan faktor in: aromämnen som doftar gott i små koncentrationer kan lukta illa i stark koncentration.

Det olfaktoriska organet benämnes i folkmun luktorgan, även om snoken insuper bouquet från ett dyrare årgångsvin.
Citera
2012-11-03, 23:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
– Oj, vilken doft!
– Oj, vilken lukt!
Det var inte så jag trodde du menade. Överlappet mellan substantiven lukt och doft är avsevärt, om än inte fullständigt. Jag trodde du syftade på den sentida fjantvanan att använda dofta på när man menar lukta på.
Citera
2012-11-04, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var inte ett särskilt utvecklande svar.
För att jag var som en sårad gasell för In-Fredel. Han visste precis vad jag skulle säga, och han väntade bara på att jag skulle förtydliga så att han kunde hugga. Då var det lika bra att få det överstökat.
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Om doft per definition är något gott och lukt något otrevligt skulle väl parfymen doftar gott och svett luktar illa vara onödiga? Hur förklarar du exemplen en unken doft, en frän doft i Svensk ordbok? Är inte t.o.m. själva definitionen av doft konstig då: "mindre kraftig (och vanligen angenäm) lukt"
Då kan jag nog tycka att det doftar lite bajs, om det ska vara så. Jag vet att den högsta lyckan är att visa en språkpolis fel, men nu får du fan ta o ge dig.
Senast redigerad av scheutz 2012-11-04 kl. 01:35.
Citera
2012-11-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Då kan jag nog tycka att det doftar lite bajs, om det ska vara så. Jag vet att den högsta lyckan är att visa en språkpolis fel, men nu får du fan ta o ge dig.
Vad är problemet? Jag hänvisade till en ordbok, är det förbjudet? Ja, det är klart, det kanske inkräktar på lilla var och ens egen uppfattning om vad som är ”korrekt”.
Citera
2015-09-20, 22:20
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Beramad finns det diskussioner om:

http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/gamla-ord-far-nytt-liv_323540.svd

Kylslagen och rättshaverist har jag inte hört användas fel. Jag kan förstå att vissa möjlgen tror att rättshaveristen gör rätt för sig.

---

Två andra ord som många tar miste på är:

Talträngd - En pratkvarn är talträngd och allt annat än tystlåten. Orden flödar ur pratkvaren.

Legio - Ett oräkneligt antal och ingalunda en regel.

Den här blir blir bara vanligare och vanligare. Har t o m hört den på SVT. Det börjar bli dags för en kampanj för att rädda det här ordet, annars har det snart en ny betydelse. Många tror att det har med legitimitet att göra.
Citera
2015-09-25, 20:51
Medlem
Misstänksam / misstänkt

till exempel "Det här mejlet där banken vill ha mitt kontonummer verkar misstänksamt"

Detta stör mig otroligt mycket!!!
Citera
2015-09-25, 21:23
Medlem
Moltas666s avatar
Betydelsen av ordet vederlägga är oklar för många.
Citera
2015-09-26, 00:11
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Betydelsen av ordet vederlägga är oklar för många.

Ja, men inte är det så konstigt eftersom "vedertagen" betyder accepterad och "vederlägga" ungefär motsaten.
Citera
2015-09-26, 11:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Ja, men inte är det så konstigt eftersom "vedertagen" betyder accepterad och "vederlägga" ungefär motsaten.

Ja, det är ju synnerligen besynnerligt för den oinvigde. Det handlar i grunden om att det svenska »veder-« kommer från två olika tyska ord: wedder (mot) och wieder (åter). Således betyder »veder-« olika i olika ordsammansättningar.
Citera
2015-09-26, 14:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ja, det är ju synnerligen besynnerligt för den oinvigde. Det handlar i grunden om att det svenska »veder-« kommer från två olika tyska ord: wedder (mot) och wieder (åter). Således betyder »veder-« olika i olika ordsammansättningar.

Precis. En mening som...

Tyvärr tvingas jag att vederlägga uppgifterna som från början syntes vara både vederhäftiga och vedertagna...

...kan lätt ställa till lite språklig oreda hos mottagaren av beskedet.
Citera
2015-09-26, 15:09
Bannlyst
Citat:

En person snappar ju upp ords innebörd utifrån sammanhanget de används i, inte dess etymologi. Majoriteten kan inte ett smack om ursprunget. Folk borde begripa vad vederlägga omfattar utifrån dess användning, tycker man ju!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in