2015-09-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men Hur uppstod kärlek från början, varifrån kommer kärlek ?

Det var ju inte så att någon människa sa: nu ska vi gilla varandra lite bättre ?
För det du glömmer är att människan i grunden är egoist och en egoist känner inte kärlek till någon annan än sig själv.
Mänsklig körlek kommer från människan. Den är nog inte "uppfunnen" av någon/något. Vi mönniskor hittade bara på ett ord för den känslan. Körlek har troligtvis funnits så länge människor har funnits.
Citera
2015-09-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Mänsklig körlek kommer från människan. Den är nog inte "uppfunnen" av någon/något. Vi mönniskor hittade bara på ett ord för den känslan. Körlek har troligtvis funnits så länge människor har funnits.

Nu är det min tur att använda det ord du gillar bäst, " inte " men det köper jag inte.

Det är inte så att 2 grupper av människor på stenåldern kom på att vi ska vara vänner med varann och älska varann och detta kallar vi kärlek. Kärlek är en känsla av kärlek till någon annan.
Om inte känslan kärlek kommer från Gud, så hur uppstod den ?
Citera
2015-09-25, 20:22
Medlem
Citat:
Nu är det min tur att använda det ord du gillar bäst, " inte " men det köper jag inte.

Det är inte så att 2 grupper av människor på stenåldern kom på att vi ska vara vänner med varann och älska varann och detta kallar vi kärlek. Kärlek är en känsla av kärlek till någon annan.
Kemi i hjärnan. Lika med avundsjuka, hat och känslor öht.
Citera
2015-09-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kemi i hjärnan. Lika med avundsjuka, hat och känslor öht.
Och kemin kommer från Gud ?
Citera
2015-09-25, 20:32
Medlem
Citat:
Och kemin kommer från Gud ?
Troligtvis inte. Om Gud existerar och har skapat oss, så kan man säga att den gör det. Men inget pekar på att det är så. Det finns ju miljontals scenarion, om hur vi skulle fått "kärlekskänslan" i så fall.
Citera
2015-09-25, 20:36
Avstängd
Citat:
Evolution. Vi är flockdjur som är beroende av varandra så det är inte konstigt att det uppstått känslor som gör att vi håller ihop.
Citat:
För det du glömmer är att människan i grunden är egoist och en egoist känner inte kärlek till någon annan än sig själv.
Det är en deprimerande och tur nog inte sann beskrivning av människor. Vi har en blandning av egoistiska och altruistiska drag. Varför tror du t ex att militärer måste jobba så hårt på att indoktrinera soldater att skjuta på fienden? Jag talar inte om att de gömmer sig i skyttevärnen utan att bara en liten andel soldater i sin första strid skjuter för att döda.
Citera
2015-09-25, 20:45
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

That feeling arose long before there ever was any Homo sapiens, and before "Adam and Eve", if that makes more sense to you. Love is hardly limited to our species.
Citera
2015-09-25, 22:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du försöker förmodentligen att bygga upp till ett "argument from ignorance" ... men det blir lika mycket en återvändsgränd som sånt alltid är.

Lär dig elementär logik.
Citera
2015-09-26, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men då är det väl bara att helt slopa "bevis"-konceptet från tros/religions-apologetiken, och istället stanna vid: "Faith is faith, and facts are facts".

Ja, alltså jag har inget som helst behov av att övertyga någon annan, inte det minsta. Och om jag skulle försöka så skulle det endast vara bevis för min svaga tro.

Jag tror heller inte att jag kan förändra någon annan utan det det bästa sättet att förändra är att föregå med gott exempel.

Du kanske säger att tro är tro och fakta är fakta men själv skulle jag säga att tro är att se.
Citera
2015-09-26, 22:34
Medlem
Citat:

Det var ju inte så att någon människa sa: nu ska vi gilla varandra lite bättre ?

Eftersom du inte kan svara på det så innebär det att likgiltigt tro på Gud som blir det enda som återstår att ge som svar? Går det att se det på annat vis?

Så blir det besynnerligt mer trovärdigt att tro på nåt långt utanför det bevisbara. Gud existerar på ett annat sätt utanför våra fysiska lagar. Det enda som folk har är bara sina känslor och upplevelser som de påstår vara Gud.

Men ställer du frågan hur kärlek uppstod så är frågan om Gud likaså. Varför ska det vara nåt som Gud?
Citera
2015-09-26, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Dålig jämförelse.

1 Kärlek kommer från människor
2 Människan existerar

1 Utan människor
2 Kärlek kan inte fungera.

Behövs det en matematisk ekvation för detta?

Men folk är experter på bortförklaringar för att slippa ta an sakfrågan. WOW och LOL vad trovärdigt det är att Gud skulle existera. Hela tiden så avleder folk till andra saker för att slippa undan.
LOL så trovärdigt.

Du pratar om matematisk ekvation att räkna ut kärlek.
Men hur har folk kommit fram till vilka beteende är psykisk störd tillstånd,, så behövs det ingen matematisk ekvation eftersom det är nåt vi själva har förutbestämt.

Det behövs ingen högre kraft att vända sig till vad är psykisk störd, det finns heller ingen matematisk ekvation,, men änså existerar detta.

Men att bara sådär anta att Gud finns med placeboeffekt det är OK. Här tolereras inte kritisk granskning för då kommer halmgubberesonemang att folk är ute efter materiella bevis, jaså vem har sagt det?

Så när vetenskapen kan läsa av metafysik kallas det också för materiella bevis? Det spelar alltså ingen roll vad vetenskapen lyckas med

Jag märker att vi har vitt skilda syn på kärlek. Jag anser att kärlek är ett långt djupare begrepp än att bara vara nåt som står och faller med människans vara eller icke varande.

På ett sätt skulle nog kärleken frodas ändå högre utan människan på jorden, dvs alla arter skulle gynnas av människans utplånande. Fast det är en annan diskussion.

Jag accepterar att vi tycker olika i den här frågan och önskar dig lycka till.
Citera
2015-09-26, 22:43
Medlem
Beviset för Gud visar sig ständigt i vetenskapen.

1. Energi kan aldrig ta slut, endast förändras. Är evigt. (Fysiken)
2. Materia, elementära partiklar kan endast divideras, i oändligheten. (Matematik)
3. Storleksrelativiteten är oändligt i alla håll och kanter.
Tidsdilation, två objekt i olika rörelse kring varandra skapar olika upplevelser.
Relativiteten av det positiva och negativa, ying och yang, som kallt och varmt, smärta och glädje.
4. Allas ursprung, innan livet fanns endast medvetandet och själen. Likaså efter döden.
Hjärnan skapar inte själen, endast delvis. Hjärnan fungerar endast med en kropp, och denna kropp med en omgivning. Som är oändlig. Oändligheten skapar medvetandet.
5. En oändlighet innebär många saker, bland annat att allt i slutändan är en möjlighet. Vad du än bestämmer dig att tro på utifrån din egen förmåga och kapacitet bör rimligtvis vara sanning, såvida du är sanningsenlig mot dig själv. Såvida du verkligen är insatt och försöker se saker ur alla perspektiv och samlar så mycket info du bara kan.
6. Gud är endast naturens lagar.
7. Allt du ser är beviset på Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in