Citat:
Ursprungligen postat av
Haubits77B
Håller med dig i det mesta,
MEN "SD-pojkarna", som du skriver, var absolut inte anställda. De var förtroendevalda!
Skillnaden är att en förtroendevald i princip aldrig kan få sparken.
Bortsett då från extrema fall inom regeringen där misstroendevotum kan ställas.
Inom exempelvis kommuner finns inte detta "vapen".
Detta innebär, i teorin, att ca. 99,9% av alla politiker kan bete sig exakt hur som helst utan att få sparken.
Å andra sidan saknar dessa också ett egentligt anställningsskydd.
För tjänstemän är det i princip helt tvärt om.
Så är det säkert principiellt, men jag tror du förstår vad jag menar med mitt resonemang om offentliganställda. Det hade t ex varit lika illa om det var en lärare, sjukvårdspersonal eller någon annan samhällstjänare som betedde sig likt socialassistenten i youtubeklippet.
Erik Almqvist t ex förlorade sitt fina uppdrag och åkte ut ur partiet på "frivilliga grunder". Detta i direkt följd av ett publicerat videoklipp och Kent Ekeroth har väl svenskt rekord i att "bli utkastad från krogen och få det dokumenterat i skvallerpressen" vid det här laget.
Vad jag vet är det bara i Sverige man anför berusning som förmildrande omständighet, när någon burit sig illa åt och det blir offentligt. I många sydligare länder skulle man nog snarare dömas hårdare, om man försökte undgå ansvar genom att skylla sitt dåliga uppförande på att man var full.
Skall fortsätta följa den här diskussionen med spänning.