Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Haka inte upp dig på ord, det är ett tecken på svaghet. Skrev först tror sen ändrade jag till övertygad och glömde ta bort det. Skriver från mobil. Men det ska inte du tänka på, håll dig till saken.
Menar du att juristerna var sämre 1989 än nu? För det var då han blev dömd, 3 år efter mordet. Det som händer nu spelar mindre roll.
Thomas Quick blev felaktigt dömd 6 gånger på 2000-talet, menar du att de då hade lärt sig? Eller var det efter Quick-skandalen. Berätta gärna när "man lärde sig" Isåfall.
Det där påståendet med att de kan knyta honom till gärningen köper jag inte, jag tror inte en sekund på det. Ponera att hon blivit strypt av ett rep, sen har de hittat hans DNA på samma rep hon blev strypt av. Tror du då att der skulle ta över 4 månader till åtal? Det är ingen raketforskning. Eller glömde de att topsa platsen hon hittades på och sakerna som fanns i anslutning till den? Nädu, det är helt orimligt.
De har fiskat efter halmstrån sedan dag 1, han nekar lika mycket nu som då.
Detta är ju ingen diskussion om OP, men det var i utredningsfasen man misslyckades där.
CP blev friad i hovrätten.
Gällande LP, som var det enda vittne vilket varit riktigt nära gärningsmannen, hade hennes (ursprungliga) utpekande av CP präglats av extremt grova misstag från polisens sida. Bl.a. hade LP före vittneskonfrontationen fått veta att den misstänkte var alkoholist. Samtliga övriga deltagare i vittnesparaden var poliser, dessutom hade CP haft på sig vita skor, medan polismännen haft polerade svarta lackskor. "Ja, man ser ju vem som är alkoholist" hade LP då sagt.
Avsaknaden av tekniska bevis talade också för ett frikännande.
I LH-fallet FINNS det tekniska bevis!
Och ja, jag tar också tekniska bevis som binder honom till gärningen med en nypa salt, men ponera att det stämmer.
Blir NB då dömd så är jag säker på att man gjort rätt och tagit rätt GM.
Quick är en annan historia... han erkände alla dessa brott, han erkände även andra brott efter det, även om förundersökningarna kan anses som de största misslyckandena i svensk kriminalhistoria, där man fifflat med bevis när Quick skulle visa hur iaf ett av morden gick till.
Men det kanske är han som är mördaren i detta fallet?
Han skulle åka till Säter, som varit hans hem i 23 år!
Man har lärt sig, efter OP att ingen får vara i närheten av brottsplatsen, man får inte röra kroppen etc... Man spärrar av platser som är intressanta, där fynd görs... Detta gjordes inte direkt efter OP-mordet.
Citat:
23:30 meddelade kommissarie Söderström sambandscentralen att det var statsministern som skjutits.
23:40 ringde en tipsare till Tidningarnas Telegrambyrå (TT) och berättade att statsministern har skjutits på Sveavägen.
00:06 dödförklarades Olof Palme på Sabbatsbergs sjukhus.
00:15 fick TT bekräftat från sambandscentralen att Palme mördats.
00:20 skickade TT ut ett flashtelegram om att Palme var död.
00:45 anlände Sveriges vice statsminister Ingvar Carlsson till Rosenbad.
01:10 bröt Riksradion programmet och meddelade att Palme har mördats (se nedan).
02:05 gick rikslarm ut.
04:00 Extra nyhetssändning från Rapport.
05:15 Sveriges regering höll presskonferens på Rosenbad.
08:00 Extra nyhetssändning från Aktuellt.
10:00 Brottsplatsundersökning påbörjas. Avspärrningen var till en början begränsad; många personer rörde sig under mordkvällen, natten och morgonen i området, det gick t.ex.att kasta in blommor på mordplatsen.
Sen har jurister etc lärt sig efter Quick-skandalen!
NB känns som rätt GM enligt mig, men jag är inte övertygad, det kan jag inte vara då jag inte läst FUP!