2015-09-26, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Men lilla gumman/gubben, hur kommer det sig då att alla spår tycks leda mot MGM? Tror du på allvar att de har andra, viktiga spår som - "ännu inte visat sig i offentlighetens ljus"?
Tror du på det, seriöst?

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är åklagaren som presenterar spår, medan advokaten måste hålla tyst. Hur skulle då spår som pekar på en alternativ GM kunna presenteras?

Glöm inte "fjärde personen". Det kan vara ett spår mot en alternativ GM, vi vet inget om personen och dess koppling till Lisa.

Citat:
Min fråga handlade inte om vad åklagaren eller advokaten gör...
Jag frågade om du på allvar tror att de har andra, viktiga spår - "som ännu inte visat sig i offentlighetens ljus."
Tror du på det?

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så man skulle ha hittat DNA från en annan man som man totalt struntat i? Man kanske t o m har myglat bort det ur förundersökningen? Du litar ju inte på åklagaren och polisen, det har du sagt tidigare?

Allvarligt talat - hur sannolikt tror du att ett sånt scenario är?

Det är lite svårt att få konkreta svar från vissa, när man undrar hur stor sannolikheten är att de tror de har rätt, tror på sitt scenario med sina alternativa teorier. Är nog där skon klämmer.
Det viktigaste är kampen mot rättssystemet, åklagaren o.s.v, på sedvanligt obstinat vis.
Googlar man på beteendet kommer man till ordet rättshaverist.
Åter till handlingen, utgå från fakta och sunt förnuft
2015-09-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Haka inte upp dig på ord, det är ett tecken på svaghet. Skrev först tror sen ändrade jag till övertygad och glömde ta bort det. Skriver från mobil. Men det ska inte du tänka på, håll dig till saken.

Menar du att juristerna var sämre 1989 än nu? För det var då han blev dömd, 3 år efter mordet. Det som händer nu spelar mindre roll.

Thomas Quick blev felaktigt dömd 6 gånger på 2000-talet, menar du att de då hade lärt sig? Eller var det efter Quick-skandalen. Berätta gärna när "man lärde sig" Isåfall.

Det där påståendet med att de kan knyta honom till gärningen köper jag inte, jag tror inte en sekund på det. Ponera att hon blivit strypt av ett rep, sen har de hittat hans DNA på samma rep hon blev strypt av. Tror du då att der skulle ta över 4 månader till åtal? Det är ingen raketforskning. Eller glömde de att topsa platsen hon hittades på och sakerna som fanns i anslutning till den? Nädu, det är helt orimligt.

De har fiskat efter halmstrån sedan dag 1, han nekar lika mycket nu som då.

Detta är ju ingen diskussion om OP, men det var i utredningsfasen man misslyckades där.
CP blev friad i hovrätten.
Gällande LP, som var det enda vittne vilket varit riktigt nära gärningsmannen, hade hennes (ursprungliga) utpekande av CP präglats av extremt grova misstag från polisens sida. Bl.a. hade LP före vittneskonfrontationen fått veta att den misstänkte var alkoholist. Samtliga övriga deltagare i vittnesparaden var poliser, dessutom hade CP haft på sig vita skor, medan polismännen haft polerade svarta lackskor. "Ja, man ser ju vem som är alkoholist" hade LP då sagt. Avsaknaden av tekniska bevis talade också för ett frikännande.

I LH-fallet FINNS det tekniska bevis!
Och ja, jag tar också tekniska bevis som binder honom till gärningen med en nypa salt, men ponera att det stämmer.
Blir NB då dömd så är jag säker på att man gjort rätt och tagit rätt GM.

Quick är en annan historia... han erkände alla dessa brott, han erkände även andra brott efter det, även om förundersökningarna kan anses som de största misslyckandena i svensk kriminalhistoria, där man fifflat med bevis när Quick skulle visa hur iaf ett av morden gick till.
Men det kanske är han som är mördaren i detta fallet?
Han skulle åka till Säter, som varit hans hem i 23 år!

Man har lärt sig, efter OP att ingen får vara i närheten av brottsplatsen, man får inte röra kroppen etc... Man spärrar av platser som är intressanta, där fynd görs... Detta gjordes inte direkt efter OP-mordet.

Citat:
23:30 meddelade kommissarie Söderström sambandscentralen att det var statsministern som skjutits.
23:40 ringde en tipsare till Tidningarnas Telegrambyrå (TT) och berättade att statsministern har skjutits på Sveavägen.
00:06 dödförklarades Olof Palme på Sabbatsbergs sjukhus.
00:15 fick TT bekräftat från sambandscentralen att Palme mördats.
00:20 skickade TT ut ett flashtelegram om att Palme var död.
00:45 anlände Sveriges vice statsminister Ingvar Carlsson till Rosenbad.
01:10 bröt Riksradion programmet och meddelade att Palme har mördats (se nedan).
02:05 gick rikslarm ut.
04:00 Extra nyhetssändning från Rapport.
05:15 Sveriges regering höll presskonferens på Rosenbad.
08:00 Extra nyhetssändning från Aktuellt.
10:00 Brottsplatsundersökning påbörjas. Avspärrningen var till en början begränsad; många personer rörde sig under mordkvällen, natten och morgonen i området, det gick t.ex.att kasta in blommor på mordplatsen.

Sen har jurister etc lärt sig efter Quick-skandalen!

NB känns som rätt GM enligt mig, men jag är inte övertygad, det kan jag inte vara då jag inte läst FUP!
Senast redigerad av chrisemil 2015-09-26 kl. 18:04.
2015-09-26, 17:57
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilimanson
Kan detta ha varit stället han befann sig på i England.

https://myspace.com/206623257
Tack! Det kan vara han även om det finns fler med samma namn. Bra! Något att utgå ifrån.
2015-09-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Eftersom vi inte har FUP så är det lite svårt att förstå hur polisen och åklagare har tänkt. Men om det stämmer att DNA från NB hittats endast på LH:s tillhörigheter, att LH dog samma dag som hon försvann och att NB och LH inte kände varandra så förstår jag inte varför NB gömde LH:s kropp. Istället för att lämna den bredvid moppen eller i den öppna ladan. Besväret att sprida ut hennes tillhörigheter och därmed lämna DNA- spår från sig själv är också obegripligt för mig. Den som gömmer en kropp gör det oftast för att slippa bli misstänkt för brottet. Oftast är det en anhörig eller någon som BO haft en relation med som gör på detta sätt. Vem skulle ha misstänkt NB om han hade lämnat LH:s kropp ute eller i ladan och struntat i att befatta sig med hennes tillhörigheter?

NB kanske, måhända, för stunden hade lite svårt att avgöra hur mkt/lite/inget alls DNA han gav ifrån sig på/vid L:s kropp?
Eller rättare sagt, hur mkt polisen vid senare tillfälle skulle komma att påträffa.
2015-09-26, 18:18
Medlem
Hans (NBs) länk till en sån sida som Stardoll, som flera har påpekat tidigare, känns minst sagt skum. Behöver naturligtvis inte betyda någonting. Folk har (och har naturligtvis all rätt att ha) dom mest underliga fritidsintressen. Dock, med tanke på dom misstankar (avvikande sexuellt beteende, bl.a.) som alltmer börjat poppa upp i tråden på sistone så framstår det nu som än mer underligt. Bara ytterligare en sak som (för min egen del) känns suspekt.
2015-09-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast NFC bör/skall väl inte engagera sig i åkl:s gärningsbeskrivningar; det tåget skall de inte åka med, de skall stå kvar på perrongen och sköta sitt.
De som minns fallet med åkräsklipparen som blev en älg vet också att NFC i stort sett bara kan svara ja eller nej på frågor formulerade av utredande polis. Nu drar det ut på tiden och det är inte EN fråga som NFC haft att brottas med sedan i juni. Det är en strid ström av frågor om samma sak, och hela tiden måste de göra åklagaren besviken. De har inte kunnat svara jakande på ett enda försök att kompromettera NB. Utredande polis måste därför hela tiden omformulera frågan och varje sådan omformulering handlar om att NB blir mindre och mindre bunden till brottet. Som alla andra i den här tråden kan jag bara tolka den knapphändiga rapporteringen efter bästa förmåga. Som till exempel detta:
Om de övriga DNA-fynd som har gjorts, säger Lars-Göran Wennerholm:
" DNA kan avsättas på många sätt och ett av de sätten är blod. Sedan kan man få DNA-träffar på annat sätt också, men jag säger inte mer än så. Vi har sagt tillhörigheter binder honom till Lisa Holm, så vill jag uttrycka det."
Tillhörigheter har förvandlats till mobilskal och mobildelar. Hur gick det till?
2015-09-26, 18:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Även arrendatorn på Martorp var på plats när handsken hittades på måndagsmorgonen, förutom AJ och de två gästarbetarna, om det nu kan ha någon betydelse.
Ja, L-GÅ, H*geby gård - som även arrenderar en bit av Martorp, efter vad jag förstått. Även delar av personalen (varav en tid. sysslat med bl.a. markarbeten på W*kstrands) kan ha deltagit i arbetsmötet, liksom grävare AJ anlitat för jobben i ladan.
http://www.visitcleantechwest.se/plats/hogebo-gard-ab-hallekis/
http://www.kinnekullehembygd.nu/osterplana_hogebo.htm
http://wikstrands.se/referenser.aspx
2015-09-26, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
De som minns fallet med åkräsklipparen som blev en älg vet också att NFC i stort sett bara kan svara ja eller nej på frågor formulerade av utredande polis. Nu drar det ut på tiden och det är inte EN fråga som NFC haft att brottas med sedan i juni. Det är en strid ström av frågor om samma sak, och hela tiden måste de göra åklagaren besviken. De har inte kunnat svara jakande på ett enda försök att kompromettera NB. Utredande polis måste därför hela tiden omformulera frågan och varje sådan omformulering handlar om att NB blir mindre och mindre bunden till brottet. Som alla andra i den här tråden kan jag bara tolka den knapphändiga rapporteringen efter bästa förmåga. Som till exempel detta:
Om de övriga DNA-fynd som har gjorts, säger Lars-Göran Wennerholm:
" DNA kan avsättas på många sätt och ett av de sätten är blod. Sedan kan man få DNA-träffar på annat sätt också, men jag säger inte mer än så. Vi har sagt tillhörigheter binder honom till Lisa Holm, så vill jag uttrycka det."
Tillhörigheter har förvandlats till mobilskal och mobildelar. Hur gick det till?

Förutom att det pratats om Lisas tillhörigheter hela tiden, finns inte möjligheten att man hittat någon tillhörighet från MGM på eller vid Lisas kropp? Något som använts vid mordet eller vid flytten av kroppen? D.v.s att tillhörigheter som binder honom till Lisa också kan innefatta någon av hans tillhörigheter?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-09-26 kl. 18:40.
2015-09-26, 18:56
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Förutom att det pratats om Lisas tillhörigheter hela tiden, finns inte möjligheten att man hittat någon tillhörighet från MGM på eller vid Lisas kropp? Något som använts vid mordet eller vid flytten av kroppen? D.v.s att tillhörigheter som binder honom till Lisa också kan innefatta någon av hans tillhörigheter?

Något sådant kan det vara. Han är ju bunden DIREKT till den brottsliga handligen.
2015-09-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
NB kanske, måhända, för stunden hade lite svårt att avgöra hur mkt/lite/inget alls DNA han gav ifrån sig på/vid L:s kropp?
Eller rättare sagt, hur mkt polisen vid senare tillfälle skulle komma att påträffa.

Ja, det hänger förstås ihop med hur LH dödades vilket vi inte heller vet.
2015-09-26, 19:00
Medlem
Stina-Linas avatar
Aro säger i början av Brottsplats Sverige att det ´"finns tekniska spår som direkt binder honom till sätter LH mördades på".
I övrigt att hon kvävts,men inte var och inte hur..

Mycket av det som skrivs handlar fortfarande om spekulationer.Varifrån uppgifterna som Aro kom med har kommit sägs väl inte

Det nämns ingen snara annat än här i tråden såvitt jag vet
Senast redigerad av Stina-Lina 2015-09-26 kl. 19:09.
2015-09-26, 19:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Eftersom vi inte har FUP så är det lite svårt att förstå hur polisen och åklagare har tänkt. Men om det stämmer att DNA från NB hittats endast på LH:s tillhörigheter, att LH dog samma dag som hon försvann och att NB och LH inte kände varandra så förstår jag inte varför NB gömde LH:s kropp. Istället för att lämna den bredvid moppen eller i den öppna ladan. Besväret att sprida ut hennes tillhörigheter och därmed lämna DNA- spår från sig själv är också obegripligt för mig. Den som gömmer en kropp gör det oftast för att slippa bli misstänkt för brottet. Oftast är det en anhörig eller någon som BO haft en relation med som gör på detta sätt. Vem skulle ha misstänkt NB om han hade lämnat LH:s kropp ute eller i ladan och struntat i att befatta sig med hennes tillhörigheter?
Det här gäller för alla GM. Svaret på varför kroppen flyttades bör vara att GM inte ville riskera att hans DNA skulle hittas och att han därför valde en sådan plats för undangömmandet att han på den platsen ansåg sig ha möjligheter att få bort sitt DNA. - Betr. utspridandet av tillhörigheterna (även om GM trott att de aldrig skulle kunna återfinnas) kan handskar ha använts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in