Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Det är mycket svårt att för två personer att ge varandra falskt alibi. Svaren måste vara samstämmiga in i minsta detalj. Låt oss ta ett exempel.
Två personer säger att de var ute på en romantisk middag. De måste, för att alibit ska vara trovärdigt, komma överens om alla klockslag, hur de åkte till restaurangen, hur de var klädda, vilken restaurang, vem som tog emot dem, om de hade förbokat, vilket bord de satt vid, vad servitören hette och hur han såg ut, vad de åt, vad de drack, vad de pratade om, vad notan slutade på... Varenda detalj måste stämma.
Hur svårt är det då inte för tre personer att ge varandra ömsesidigt falskt alibi? Någon missförstår något i överenskommelsen och det är kört.
Hur ofta går du på restaurang och vet vem som guidade dig från dörren till bordet, samt vilken numrering bordet har eller vad din servitör heter ..
Jag och maken äter ute dagligen på semestern - och jag har aldrig någonsin haft den kunskapen ..
Vad notan slutade på skulle jag inte heller kunna besvara - eftersom det är maken som hanterar den ..
Sanningen är tvärtom - stämmer alla detaljer för väl överens så utgår man från att det är överenskommet och intränat vittnesmål -- vilket det då vanligen också är.
Människor ser, uppfattar, noterar och minns helt enkelt inte exakt samma detaljer eller saker på exakt samma sätt.