2015-09-25, 11:21
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helalf
Då jag inte bor så långt bort från platsen där LH blev mördad har jag knappast kunnat undvika att ganska nära följa fallet i media. Och vilket jäkla drev!

Så går jag in här på Flashback och hittar den här tråden...usch här blev man ju mörkrädd över alla mer eller mindre troliga spekulationer...

Jag tillhör de få som än så länge inte sett något som med säkerhet talar för att den anhållne skulle vara gärningsmannen. Och alla förlängningar av anhållningstiden talar ju för att åklagaren inte har så starkt fall och därmed också stärker den åtalades försvar.

Vi, min fru och jag, har från första dagen Litauern blev misstänkt inte trott särskilt mycket på att han skulle vara gärningsmannen. Det finns/fanns ett flertal personer i närheten som med liknande indiciekedjor skulle kunna vara gärningsman.

Men tyvärr då jag läser den här tråden så är de flesta på den linjen att man redan dömt den anhållne. Att i detta stadie gör så är att döma på lösa boliner.

Vad är det som säger att ingen annan skulle kunna utfört det här mordet?
Litauern, den häktade är med teknisk bevisning bunden till mordet. Bunden.
Tack för ditt inlägg, du kan återgå till drogforumet.
2015-09-25, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Självklart inte, finns det något som talar för det?
Frugan, brodern blivit sura o försöker misstänkliggöra MGM?
(detta är ironi, jag glömde)

Han kan knappast bli mer misstänkt än vad han är. Uppgifterna dök upp efter förhören med de två andra och i de förhören hade nya uppgifter framkommit. Det är nog ganska lätt för journalister att be de två berätta vad som sades mot en rejäl slant.
2015-09-25, 11:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är muntligt nu likaväl i andra häktningsförhandlingar. Du har ju noll koll..
Vad menar du? Lyssnade du på försvarsadvokaten i studion i Brottsplats Sverige? Huvudregeln är att försvaret får ta del av förundersökningen.
2015-09-25, 11:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vad jämför du med när du skriver att det är speciellt för denna utredningen?
Huvudregeln som låter försvaret ta del av FU fortlöpande.
2015-09-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad menar du? Lyssnade du på försvarsadvokaten i studion i Brottsplats Sverige? Huvudregeln är att försvaret får ta del av förundersökningen.

Han sa dock också att åklagaren kan och får undanhålla information tills dess att åtal väcks - kanske inte ordagrant, men så uppfattade jag det.

https://www.tv4play.se/program/brottsplats-sverige?video_id=3204752 - 10.18 in
Senast redigerad av chrisemil 2015-09-25 kl. 11:27.
2015-09-25, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helalf
Då jag inte bor så långt bort från platsen där LH blev mördad har jag knappast kunnat undvika att ganska nära följa fallet i media. Och vilket jäkla drev!

Så går jag in här på Flashback och hittar den här tråden...usch här blev man ju mörkrädd över alla mer eller mindre troliga spekulationer...

Jag tillhör de få som än så länge inte sett något som med säkerhet talar för att den anhållne skulle vara gärningsmannen. Och alla förlängningar av anhållningstiden talar ju för att åklagaren inte har så starkt fall och därmed också stärker den åtalades försvar.

Vi, min fru och jag, har från första dagen Litauern blev misstänkt inte trott särskilt mycket på att han skulle vara gärningsmannen. Det finns/fanns ett flertal personer i närheten som med liknande indiciekedjor skulle kunna vara gärningsman.

Men tyvärr då jag läser den här tråden så är de flesta på den linjen att man redan dömt den anhållne. Att i detta stadie gör så är att döma på lösa boliner.

Vad är det som säger att ingen annan skulle kunna utfört det här mordet?

Jag kan inte tala för alla i tråden som skriver och ger teorier där det är MGM som är GM, men det bygger iallafall på fakta. Jag tror dock inte att alla dom som skriver MGM som GM, däribland jag själv, är helt säkra på att han är GM eftersom han inte är dömd. När det finns fakta på att att det kan vara han som är GM så är det lätt att dra teorier och åsikter utefter det.
2015-09-25, 11:27
Medlem
develis avatar
Citat:

Lyssnade du selektivt?
2015-09-25, 11:30
Medlem
Citat:
Huvudregeln som låter försvaret ta del av FU fortlöpande.

Du måste ju ha tydliga jämförelser med andra fall där det inte förhållit sig på det sättet när du kan skiva att det är speciellt för detta fallet. Vad har du för jämförelser?
2015-09-25, 11:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Vad är det för speciellt med den här utredningen som gör att försvaret inte får ta del av förundersökningen? Försvaret omfattas också av förundersökningssekretess.

Vad är det för skitsnack?

Advokaten har ju själv uppgett gång på gång att hon muntligt fått ta del av innehållet i förundersökningen.
2015-09-25, 11:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Jag var på ett seminarium förra veckan där en av Sveriges främsta brottsmålsadvokater föreläste och jag passade på att fråga honom, dels hur informationsflödet från åklagaren och polisen brukar se ut från tiden att hans klient delges misstanke om brott tills dess huvudförhandling hålls, dels hur han ser på åklagaren och hur denne iakttar sin objektivitetsplikt.

På den första frågan svarade han att den svenska rättsprocessen är som i alla rättsstater ackusatorisk från det att åtal väckts. För tiden dessförinnan är processen däremot snarare att ses som inkvisitorisk, dvs. att då påverkar åklagaren informationsflödet. Att så är fallet även här är således inget anmärkningsvärt. Han ansåg att detta är inget som gör att åklagaren brister i sin objektivitetsplikt och han ansåg vidare att åklagare i 99,9 procent av fallen tar denna plikt på fullaste allvar.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-09-25 kl. 11:38.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vad är det för skitsnack?

Advokaten har ju själv uppgett gång på gång att hon muntligt fått ta del av innehållet i förundersökningen.

Exakt. Då kan man inte påstå att huvudregeln kringgåtts?
Medlem
https://www.tv4play.se/program/brottsplats-sverige?video_id=3204752 10.18 in i klippet

Citat:
MARCO -Den bevisning som nu finns, teknisk bevisning som binder den misstänkta till gärningen, den är av det slaget att om det inte kommer fram något annat så kommer det räcka till en fällande dom.

Citat:
HA -Men kan åklagaren låta bli att berätta det för försvaret?

Citat:
MARCO -Ja, åklagaren kan. Huvudregeln är: man ska hela tiden fortlöpande ge material till försvaret, OM det inte är till men för utredningen. I detta fallet har ju åklagaren uppenbart gjort den bedömningen att det är till men för utredningen och därför kan hålla inne med dem uppgifterna tills det att utredningen är klar.

Detta betyder ju att advokatens uppgifter, som hon inte tycker är nog för en fällande dom, är en del av utredningen, inte hela utredningen.
Åklagaren håller nog väldigt mycket utanför.

Åtal den 7e, senast, sen efter det kommer försvaret antagligen be om minst en veckas tid (MARCO -Skäligt rådrum) för att gå igenom förundersökningen och bygga ett försvar innan rättegången kan dra igång.
Senast redigerad av chrisemil 2015-09-25 kl. 11:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in