2015-09-25, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirLarryWildman
AB skriker ut att SDs trend minsann är bruten (-0.3).Alla andra partiers siffror är helt ointressanta.
Analysen känns också tunn. Bråket mellan SD och SDU skulle vara en orsak till nedgången - ytterst tveksamt. Flyktingkrisen borde snarare få motsatt effekt.
Nä - jag är skeptisk till dom här siffrorna...

Jag gillade förklaringen de försökte sig på för S ökning.
Citat:
– Det går i rätt riktning för de rödgröna. Väljarna har efterfrågat ett politiskt ledarskap och Stefan Löfven har visat sig ute i debatten. Dels har det varit fokus på budgeten, dels på flyktingsituationen, säger Karin Nelsson.

Som att Löfven visat ledarskap och att budgeten skulle varit något positivt.
2015-09-25, 08:22
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
När samtliga i vänsterblocket ökar vet man att det är något fel. I övrigt förstår jag inte vad vänstersidan har gjort som gör att de skulle gå framåt. Däremot ser jag en del som bör göra att de går bakåt som fortsatt lamhet i tiggarfrågan, ökade skatter mm.

Nyligen fick kommunisterna V, MP och F! tillsammans 17 procent i Sifo.

Här 14,1.

I alla OU sedan valet, liksom i senaste valet, har det legat runt 15 procent.

Samtidigt var det SIFO som visade maktens önskan om att SD måste få så låga siffror som möjligt.

Och att det ligger i ABs intresse att göra detsamma. Men att det INTE ligger Sentios intresse. Det institutet som varit bäst på att pricka SD 2 val i rad.

Vem tror att ett resultat under samma tid kan skilja 10 procentenheter i mätningar av samma folk.

Utan att ana att någonting i grunden är fel.
2015-09-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Samtidigt var det SIFO som visade maktens önskan om att SD måste få så låga siffror som möjligt.

Och att det ligger i ABs intresse att göra detsamma. Men att det INTE ligger Sentios intresse. Det institutet som varit bäst på att pricka SD 2 val i rad.
Alla som varit med några val vet att Sentio/Yougov är mest tillförlitliga.

Att någon ens lyssnar på gammelmedias OU längre beror på okunskap och SD-hat. Man ser vad man vill se, eller vad man blir matad.
Senast redigerad av petzor 2015-09-25 kl. 12:37.
2015-09-25, 13:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag gillade förklaringen de försökte sig på för S ökning.

Som att Löfven visat ledarskap och att budgeten skulle varit något positivt.
Tja, fast om man nu skall fästa något avseende på oppionsmätningen, och bry sig om att finns en förklaring på den lilla uppgången för (s) - jag är tveksam till båda delarna - så duker väl resonemanget? Det är ju första gången Löfven får igenom sin egen budget, och även om du ogillar den så finns det andra som har annan uppfattning - det är inget märkligt att vänsterväljare gillar vänsterpolitik - eller hur? Fast själv tror jag att om nu socialdemoraterna ökar, så beror det nog till viss del på att alliansen fullständigt abdikerat från politiskt ansvarstagande, och alla är inte beredda att rösta på SD!
2015-09-25, 14:31
Medlem
sub_coronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Inizios senaste väljarbarometer utförd mellan 16-24/9

S 25,6% (+0,7)
V 7,0% (+0,8)
MP 5,2% (+0,4)

SD 21,2% (-0,3)

M 22,0% (+0,9)
C 8,4% (-1,2)
FP 4,1% (-1,0)
KD 3,5% (-0,7)

FI 1,9% (+0,2)
Övriga partier 1,1% (+0,3)

S+V+MP 37,8% (+1,9)
M+C+FP+KD 38,0 (-2.0)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21470731.ab

Det är ju dock en lite annorlunda mätning minst sagt:

Citat:
Ursprungligen postat av inizio
“Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval idag?” Om respondenten inte uppger parti får de följdfrågan: ”Vilket parti
lutar det mot?” och de som inte svarar på denna heller får följdfrågan ”Vilket parti tycker du är minst dåligt?”. I redovisningen
slås dessa tre frågor samman för att visa resultatet av partisympatierna om det vore val till riksdagen idag.

Inte på något sätt jämförbar med en normal OU som ju enbart frågar om vilket parti som man skulle rösta på vid ett val och rapporterar de som inte vet separat. Dessutom vore det intressant att se hur de slår samman dessa frågor till ett resultat, känns som det finns väldigt mycket utrymme för godtycke där. Men man får väl vad man beställer antar jag och AB vill nog se S gå uppåt och SD nedåt.
2015-09-25, 14:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

S 25,6% (+0,7)
V 7,0% (+0,8)
MP 5,2% (+0,4)

SD 21,2% (-0,3)

M 22,0% (+0,9)
C 8,4% (-1,2)
FP 4,1% (-1,0)
KD 3,5% (-0,7)

FI 1,9% (+0,2)

S+V+MP 37,8% (+1,9)
M+C+FP+KD 38,0 (-2.0)

Således håller min profetia om att De Tre Stora kommer att kampas mellan 20-25% åtminstone året ut rätt så väl. SD håller på att etablera sig stabilt över 20%, M och S håller sig kvar en bit över 20%, sedan är det obetydliga smårörelser bland de övriga fem. Mycket tyder på att det håller på att inträda en form av höststabilitet för en stund, efter en turbulent sommar - opinionsmässigt alltså.

Nu får vi se vad partistämmorna för med sig, om alls något. Den stora knäckfrågan är DÖ och vad den för med sig för fr a de borgerliga partierna.
2015-09-25, 20:34
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Således håller min profetia om att De Tre Stora kommer att kampas mellan 20-25% åtminstone året ut rätt så väl. SD håller på att etablera sig stabilt över 20%, M och S håller sig kvar en bit över 20%, sedan är det obetydliga smårörelser bland de övriga fem. Mycket tyder på att det håller på att inträda en form av höststabilitet för en stund, efter en turbulent sommar - opinionsmässigt alltså.

Nu får vi se vad partistämmorna för med sig, om alls något. Den stora knäckfrågan är DÖ och vad den för med sig för fr a de borgerliga partierna.
Jag tror du har fel. Min gissning är att SD o S kommer att vara jämnstora vid årsskiftet, 25-27%. M landar på 17-18%.
Den massiva kampanjen för flyktingmottagande har påverkat opinionen, inte mycket, men lite grann. Det visar sig nu i ett "hack" i SDs uppåtkurva.
Bör den känslobaserade opinionsyttringen lagt sig och verklighetens problem visar sig kommer SD åter att skjuta iväg upp.
M:s partistämma lär bli intressant...
2015-09-25, 20:45
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

S 25,6% (+0,7)
V 7,0% (+0,8)
MP 5,2% (+0,4)

SD 21,2% (-0,3)

M 22,0% (+0,9)
C 8,4% (-1,2)
FP 4,1% (-1,0)
KD 3,5% (-0,7)

FI 1,9% (+0,2)

S+V+MP 37,8% (+1,9)
M+C+FP+KD 38,0 (-2.0)

Allt utom möjligen folkpartiets underbara nedgång är väl inom felmarginalen. Att SD inte kan öka konstant fattar ju alla, men det kommer nog ett ryck igen nu under hösten med allt mer "flyktingar" och zigenare.

Leif D vibbar i sin vishet att dom verkliga opinionssifforrna ligger i den här häraden. Lite mindre S och mer SD, men ingar stora saker som t.ex. Sifo och Ipsos fabulerande.
2015-09-25, 20:47
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Man kanske skulle slå ihop mikro-partierna trunt 5%-strecket till ett enda? Politiken är ju ganksa lika ändå. Kd och Vp(k) har väl kanske några detaljer som skiljer en smula, men i det stora hela är man ju över ens.
2015-09-27, 07:05
Moderator
v50s avatar
Svensk väljaropinions siffror för september månad (I Svensk väljaropinions index ingår Novus, Sifos, Ipsos och Demoskops senaste mätningar.)

S: 26,8 (+1,0)
V: 6,9 (+0,1)
MP: 6,7 (-0,1)

SD: 18,7 (-0,3)

M: 22,9 (-0,7)
FP: 5,3 (+0,2)
C: 6,6 (+0,1)
KD: 3,4 (-0,1)

S+V+MP 40,4% (+1,0)
M+V+FP+KD 38,2% (-0,5)

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderaterna-tappar-valjarstod
2015-09-27, 16:14
Medlem
Ydalirs avatar
Hur kommer opinionen att blåsa framöver?

Opinionen på längre sikt är nog given om inte något drastiskt inträffar. Ett terrorbrott eller att något parti överger Decemberöverenskommelsen är sådant som kraftigt skulle förändra partisympatierna i landet. Ett annat sådant är den maktförändring som skulle följa av Alliansens närmande till SD.

Men under oförändrade omständigheter kommer vi framöver att få se ett vänsterblock som ökar i opinionsundersökningar och Allianspartier som minskar. SD som är den tredje grupperingen kommer sannolikt att stå tämligen still.

Skälen till ovanstående är flera:
1. Socialdemokraterna vädrar morgonluft och varje uppgång från egentligen katastrofalt låga siffror basuneras ut i media som en framgång. En media som dessutom låter S synas och ta plats.
2. Borgligheten är helt villrådig och förmår inte vare sig samverka eller hantera dagens stora politiska frågor. Man har låst in sig i ett hörn av ”walk-over” genom Decemberöverenskommelsen. Dessutom har man inte fotfolket med sig på ”Öppna-hjärtats politik”, men man vågar inte förändra synen på ett generöst flyktingmottagande beroende på att vänstern i symbios med media har skaffat sig tolkningsföreträde och kallar alla tankar på en förändring rasism.
3. Sverigedemokraterna betraktas ännu som ett enfrågeparti. Sannolikt har SD i sin hjärtefråga ett avsevärt större antal sympatisörer än vad opinionsundersökningar ger vid handen, men i konkurrens med de etablerade partiernas och medias gemensamma kanonad mäktar man inte med att öka sina sympatier. Man har för få namnkunniga och för de som finns har dygnet bara 24 timmar.

Kommer något drastiskt att förändra opinionen? Finns det skäl att anta att jag har fel i min analys?
2015-09-27, 16:59
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydalir
Kommer något drastiskt att förändra opinionen? Finns det skäl att anta att jag har fel i min analys?

Inte ännu, men om 2 år, typ. Till och med mångkulturalisten Anders Borg sa ju för några år sedan att han räknade med att välfärdssytemet skulle klappa ihop ca 2016-2017. Med nuvarande takt på massinvandring kanske det kommer tidigare. 100000pers per år som kostar ca 500000/st/år. Detta accumuleras. Allt mer av komuneranas resurser går åt till invandring och invandrare. Och skatterna höjs vilket gör att allt mer verksamhet antingen upphör helt, flyttas till svarta sektorn eller flyttas utomlands. Ökad arbetslöshet blir det i alla fall. Jag skuller tro att förändringen, när den kommer på allvar, blir ganska abrubt med mycket snabbt ökande kostande och minskande intäkter. Jag är helt säker på att den kommer för 2018.

Hur det kommer att påverka opinionen? Tja, S kommer ju knappast att gå framår. Faktum är att jag tror att S kan gå samma öde till mötes som deras systerparti PASOK i Grekland.

SD, som ju är det enda opositionspartiet, kommer att öka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in