2015-09-25, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du missförstår kanske? Det jag framhåller är att OM det varit fråga om tejp, så är tejp vanligtvis en guldgruva vad gäller fingeravtryck. Framförallt kan man hitta fingeravtryck, väl skyddade, inne i tejplagren.

Men vi vet INTE om det varit fråga om tejp, och en medveten brottsling (Dexter, t e x) kommer att ha handskar. Jag pekar bara ut att det inte ens idag bara handlar om DNA, utan fingeravtryck, fotspår, fibrer etc etc är fortfarande dugliga indicier.

Varför tjatar du om tejpen fortfarande när det står klart att en snara har använts. Och att det är "mordvapnet".
2015-09-25, 07:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Jag kom just hem från kvällsskiftet och orkar inte läsa så många inlägg. Jag vill bara meddela att dom talade med en person i lokalradion (radio Skaraborg) i dag som jag upp fattade som antingen åklagaren eller någon polis väl insatt i fallet. Dom diskuterade uppgiften om att hon hade blivit kvävd. På en direkt fråga från reportern svarade åklagaren(?) att i åtalet kommer kvävning inte att anges som dödsorsak.

Det är inte så konstigt, eftersom "kvävning" är ett extremt generellt begrepp. Det åklagaren påstås ha sagt (jag har inte hört med egna öron) är att man kommer att vara mer specifik än så, dvs även om "kvävning" i en bred bemärkelse kan stämma, så kommer man att berätta hur (den eventuella) kvävningen gått till.

Tekniskt sett innebär de mer specifika "strypning" och "dränkning" också kvävning, kan man kanske säga.
2015-09-25, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Vi ska nog se att jag får rätt till slut.
Min profil över balten visade sig ju stämma överens med den som kriminalvården själv redovisade (kanske de läst tråden här och klippt ut det jag skrev?) till punkt och pricka.

Och min analys över vad häktningsgraderna visar - och inte visar - kopierade ju den där Inger Rönnbäck rakt av och pratade om i TV4.

Så visst har jag haft rätt - jag har tillomed haft så mycket rätt att de som har haft hand om saken inspirerats av vad jag skrivit här på FB.
Det borde ju betyda att det finns goda skäl att anta (tillräckliga skäl??? ...) att även fler i brottsutredningen och däromkring har läst vad jag skrivit och blivit inspirerade. Åklagaren har säkert läst mina analyser och det är väl därför han fortsätter häktningen för att han hopps att den verkligen gärningsmannen ska göra bort sig, så att de kan få tag i honom.

Du är verkligen jätteduktig.....men det hördes inte så väldigt mycket om ditt mantra , pizzainköpet.Det skulle ju omöjliggjort att NB bragt Lisa om livet va?Istället framkom det att de har teknisk bevisning som binder NB till själva mordet.
2015-09-25, 07:38
Medlem
katws avatar
Citat:
Vi ska nog se att jag får rätt till slut.
Min profil över balten visade sig ju stämma överens med den som kriminalvården själv redovisade (kanske de läst tråden här och klippt ut det jag skrev?) till punkt och pricka.

Som han själv redovisade för glömde du säga. Det är hans egna plus AJ:s ord.
2015-09-25, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotten324
– Vi har inget erkännande i det här ärendet och om är det någon som kommer in och erkänner så vill vi ha uppgifter kvar för att kunna köra det mot den personen och se om den pratar sanning.

Så var det med det goda bevisläget!

Så länge ingen erkännt så är det en beräkning man måste ha med, inget konstigt.
Samma sak om någon kommer in för att vittna.

Precis som om någon hittar en nyckelring som endast återlämnas mot beskrivning.
2015-09-25, 07:45
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är inte så konstigt, eftersom "kvävning" är ett extremt generellt begrepp. Det åklagaren påstås ha sagt (jag har inte hört med egna öron) är att man kommer att vara mer specifik än så, dvs även om "kvävning" i en bred bemärkelse kan stämma, så kommer man att berätta hur (den eventuella) kvävningen gått till.

Tekniskt sett innebär de mer specifika "strypning" och "dränkning" också kvävning, kan man kanske säga.
TTekniskt sett innebär "kvävning" mordmetoder som i sin tur kräver en väldig sinnesnärvaro och kallblodighet. Det är skillnad på att i vredesmod strypa till lite så offret tuppar av, och att bara fortsätta, fortsätta, fortsätta fast offret ligger still, blå och orörlig.
Det kräver i stort sett att mördaren är klart medveten om vad det är den tänker göra.

Det ger också utrymme för offret att värja sig med naglar och klor, liksom slag. Allt sådant ger märken i mördarens armar och ansikten tex.

Att hänga någon i snara däremot ger ju inte direkt några skador på förövaren..
Att dränka någon i en tunna eller så inte heller om det är bakifrån.

Men strypsnara, snabbt upphoppandes bakifrån ... det låter som en sådan metod vi brukar se i vissa filmer - om vissa specifika kategorier. Hmmm ...
2015-09-25, 07:47
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Du är verkligen jätteduktig.....men det hördes inte så väldigt mycket om ditt mantra , pizzainköpet.Det skulle ju omöjliggjort att NB bragt Lisa om livet va?Istället framkom det att de har teknisk bevisning som binder NB till själva mordet.
Sluta hitta på - det har inte visats fram någon teknisk bevisning alls som binder honom till mordet.
Det är bara något som åklagaren sagt.
2015-09-25, 07:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Inger Rönnbäck angående TV4-programmet Brottsplats Sverige (källa : http://www.expressen.se/gt/ny-information-i-fallet-om-lisa-holm/)

Jag tycker att det verkar vara en väldigt nära kontakt mellan programledningen och polisen, säger hon och fortsätter:

– Åklagaren har lång bit kvar till tillräckliga skäl för fällande dom och inget som visades i programmet förändrar det. Men det är möjligt att de har bevis som de inte har visat, som de bara har pratat med Hasse Aro om

– Munkavle på försvaret i ett läge där polis och åklagare själva sipprar ut uppgifter innebär att den misstänkte missgynnas kraftigt, säger hon.

Det fetade 1: Varför får polisen berätta saker och ting till Hasse men inte till advokaten? kan det vara för att påverka nämndemännens roll???

Det fetade 2: Om de har tillräckligt starkt bevis varför visar de inte det till Ingmar???

Nu bör man tänka på att Inger Rönnbäck (Ingmar?) inte på något sätt är okunnig om hur man sprider sk FUD. Hon påstår tydligen att åklagaren/polisen givit full information till HASSE ARO (!), medan man håller så gott som helt tyst i alla andra media.

Det skadar väl inte att ta sig en funderare på om det låter rimligt och om man tycker det, fråga sig varför i så fall. Tänk gärna på att meddelarfriheten är satt ur spel i detta fall, och den som kan ertappas med att snacka med TV om detaljer kan ha satt sin sista yrkesmässiga potatis, om denna någon blir ertappad.
2015-09-25, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Var det detta, eller något annat?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6263022
Jo, det måste varit det. Jag har lite oväsen på jobbet men detta uppfattades tydligt.
2015-09-25, 07:53
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Som han själv redovisade för glömde du säga. Det är hans egna plus AJ:s ord.
Du måste j ändå begripa att den personundersökningen ju inte handlade om några sakfrågor som han fick svara på.
Den handlade om hur han är. Det är häktespersonalens och arbetsgivarens uppfattning om honom, om hans personlighet etc som den handlade om.
Du försöker få det till att den på något sätt handlar om att balten satt och fick frågor om han var snäll elelr dum, och om han svara att han var snäll så skulle minsann kriminalvården omedelbart ta hänsyn till det. För han var ju snäll. Se själv, han Saaaa ju det själv.

Tror du verkligen Kriminalvården ens bryr sig om vad en häktad själv har att säga om sig själv?
Den undersökningen görs för att hur häktespersonalen ska kunna förhålla sig till honom, se om han är ett säkerhetshot eller inte, mot sig själv eller mot andra, tex mot häktespersonalen.

Som du vet visade undersökningen att han inte är ett hot.

Den enda anledningen till att du kritiserar och avfärdar den undersökningen är för att den visar en annan bild av balten än den du Vill se.
Du vill inte ta till dig att han är oskyldig, därför vägrar du acceptera att han har en helt normal personlighet.
2015-09-25, 07:59
Bannlyst
Citat:
Sluta hitta på - det har inte visats fram någon teknisk bevisning alls som binder honom till mordet.
Det är bara något som åklagaren sagt.
Har åklagaren sagt det? Har du källa?
2015-09-25, 08:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det är väl inte kriminalvårdens uppgift att genomsöka hem och datorer? Tror inte att de tar upp sexuella intressen heller. Det är inte omöjligt att polisen hittat udda grejer både i hemmet och på datorn. Det kanske inte spelar så stor roll heller, finns teknisk bevisning som binder honom till gärningen och Lisas tillhörigheter så räcker det långt.

Personutredningen (det är en sådan som gjorts) handlar i princip bara om omständigheter som har betydelse för vilken typ av straff som kan bli aktuellt. Är man en utländsk medborgare med familjen i Litauen lär det (exempelvis) inte bli frågan om fotboja, litet drastiskt (och i sammanhanget ändå otänkbart).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in