2015-09-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"I närheten av". Om någon hade instruerats att söka igenom Martorp gjorde hen det, hen letade knappast "i närheten av" Martorp.
Det var ju så, fyndet i närheten av martorp och MPS iakttagelse av litauerna i närheten av martorp gjorde att dom plockades in
2015-09-24, 22:51
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Märkliga var att ingen visste vad han arbetat med eller gjort i England. Ett mysterium.
Mördat tonårstjejer kanske?

Undrar också vad han arbetat med där...
2015-09-24, 22:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Återanvänd tejp i så fall
Nej, tejpen behöver inte vara återanvänd. Det räcker med att NB har hållit i utsidan av tejprullen, och just den delen hittades på Lisa.
2015-09-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Lillebror vet såklart något.
Men bevisläget och att kunna bevisa detta är i princip omöjligt utan ett erkännande eller vittne. Och inget finns.

Därför läggs åtalet mot dessa ner.

Men du kan räkna med att i alla fall den yngre brodern vet saker.

Men NB:s hustru då? Tror du att det är möjligt att hon inte vet någonting om sin make?
2015-09-24, 22:53
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att Lisa Holm skulle dött till följd av olyckliga omständigheter men genom medvetna handlingar mot hennes frihet från gärningsmannens sida innebär en massa extra antagande och strider därför mot Ockhams rakkniv. GM har med all säkerhet använt dödligt våld mot henne, med vilket uppsåt förstås oklart.
Kvävning säger de, då har hon knappast knivhuggits till döds eller slagits ihjäl.
Du förstår inte elementära saker, din rakkniv är uppenbart jävligt slö
Strypning kan ju för all del också vara brutalt.
Medlem
Shrinks avatar
Är det månne lite räv o rackarspel som pågår? Ehh
Hasse ringde ner till polis o åklagare! Alla blev starstrucked!!
-Oj är det du Hasse? Vad kan vi berätta för dig idag då? Får det lov att vara en liten hemlis kanske?
Vi har några färskingar här, vad önskas? Skulle det passa med bindande bevis kanske? Något mer?

Nej, jag tror inte att vår käre Hasse skulle sätta sitt rykte på spel men nog ligger informationen bra i polisens hand. Bindande bevis, oj, oj. De har varit duktiga, Kling o Klang!!!

Tja, tillåter mig bara att raljera o skoja lite i allt allvar. Har verkligen åklagaren bestämt sig
"redan" att inte åtala frun o brodern? Varför fick inte brodern reda på detta vid förhöret då?
Han var ju såååå upprörd.

Jodå, jag är övertygad o att MGM är mördaren. Det är en "skruvad" man!!
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om trådsanningen att LH är tejpad skulle vara en riktig sanning kan jag berätta att just tejp är fenomenalt bra på att fånga upp fingeravtryck. OM, alltså OM, LH tejpats (bundits, tystats, förblindats etc) med tejp skulle jag inte bli det minsta förvånad om det finns fingeravtryck därvid.

Ja, om Lisa var tejpad på större delar av huvudet och/eller kroppen och MGMs DNA och/eller fingeravtryck finns på stora delar av den tejpen, ja då ger jag mig och tror på att MGM är GM.

Å andra sidan om man enbart hittat MGMs DNA och/eller fingeravtryck på den allra först delen av tejpen (alltså den delen av tejprullen, ca 20 cm som var synlig innan den togs i bruk vid brottet) och den tejprullen var en del av MGMs "värktyg" som han använt i sitt arbete på Blomberg gården, ja då kan det röra sig om att den DNA och/eller fingeravtryck som hittats fanns där från tidigare, alltså när MGM använt den i sitt dagliga arbete på Blomberg gården.
2015-09-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ett annat mord? Som mördaren/mördarna lyckats mörka?

Ja varför inte eller så kanske hon har sett en sexuell aktivitet mellan tex två män som inte ville att bygden skulle få veta
Medlem
Citat:
Nej, tejpen behöver inte vara återanvänd. Det räcker med att NB har hållit i utsidan av tejprullen, och just den delen hittades på Lisa.

Var går gränsen då då? Efter c:a 15cm?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jo det lär advokaten påstå.
Undrar om de här (hypotetiska) omständigheterna räcker för fällande:

- DNA/blod på Lisas kläder
- DNA/fingeravtryck/partiklar på tejpen som fanns på Lisas kropp
- Fingeravtryck på lådan/skåpet som Lisa hittades i (en låda som i övrigt också kan kopplas till NB)
- Mobilmastning/telefontrafik
- Spår i bilen av något slag
- Fotavtryck
Det kommer nog förklaringar på det med, blodet blåste iväg, någon lånade ett finger av MGM, samt lånade skorna samtidigt, den ev tejpen har rullats tillbaka på rullen an MGM, och något spår av verkliga mördaren har aldrig hittats, nä lägg ner alternativteorierna nu
2015-09-24, 22:55
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ja, MPS var i närheten av Martorp, men vi diskuterade om personal från säteriet hade sökt igenom Martorp strax efter försvinnandet. Och då är det osannolikt att närheten av Martorp blev genomsökt.

Nej då sökte man enligt min hypotes bara Martorp.
2015-09-24, 22:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Var går gränsen då då? Efter c:a 15cm?
Uppskattningsvis. Du vet hur en tejprulle fungerar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in