2015-09-24, 15:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Problemet är att jag inte riktigt förstår dina frågeställningar.
Jag tycker att polisen alldeles för tidigt låste fast sig. Det har diskuterats mycket i tråden tidigare.Har du missat det? "Kurdspår" anspelar på Palmeutredningen och fastlåsningen där.

Jag tror att du drar en litet felaktig parallell här:

Likheten mellan kurd- och litauerspåret är möjligen att det fanns begränsade indikationer att gå på då det gällde att misstänka litauer respektive kurder, dvs den polisära intuitionen. (Jag håller nog Skarapolisen intuition som litet mer trovärdigt sansad än Holmer och Ebbe C)

En av skillnaderna är att kurdspåret inte förstärktes med konkreta fynd, indicier och vittnesmål, vilket litauerspåret snabbt resulterade i.

"Tunnelseende" är inte tunnelseende om man rent faktiskt vet att man befinner sig i en tunnel.
2015-09-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Måste åka iväg men jag svara lite mer ivkäll om du har fler frågor.

Man kan nog inte dra så stora slutsatser av det han intresserat sig av på Facebook men det ger väl något slags uppslag till hans inre liv.
Om han nu har "likat" bilder på tejpade och bundna tonåringar, ägnat sig åt tonåriga klippdockor och spel med unga blonda "änglar" så är det väl mer än en slump, tycker jag, att han väljer ut LH som ser likadan ut som de flickor han intresserat sig för på nätet.
Det ligger väl nära till hands att tro att han fastnat för LHs utseende och blivit fixerad vid henne.
Tja, är väl en någorlunda god hypotes med viss grund men absolut ingen sanning.

Du vet inte ens om den du beskriver kan vara någon helt annan i omgivningen. Eller hur ser du att någon är lustmördare? Var du seriös skulle du tillägga det. Män med maktställning är mer intresserade av våld i samband med sex/ sexuella behov - borde du inte komma in på det?
2015-09-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att du drar en litet felaktig parallell här:

Likheten mellan kurd- och litauerspåret är möjligen att det fanns begränsade indikationer att gå på då det gällde att misstänka litauer respektive kurder, dvs den polisära intuitionen. (Jag håller nog Skarapolisen intuition som litet mer trovärdigt sansad än Holmer och Ebbe C)

En av skillnaderna är att kurdspåret inte förstärktes med konkreta fynd, indicier och vittnesmål, vilket litauerspåret snabbt resulterade i.

"Tunnelseende" är inte tunnelseende om man rent faktiskt vet att man befinner sig i en tunnel.

Tunnelseende förhindrar spekulationer både individuellt och i grupp. Det sista inte minst att förglömma.
Holmer spanade på kurder från början. Precis som polisen här. "aggressivt beteende" "vid den där ladan" + "kurderna" är annorlunda och har svag ställning. Jodu det finns paralleller. Men där sätter vi punkt eftersom det annars blir OffT.
2015-09-24, 15:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var finns den andra avspärrningen kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Vilken plats förutom mjölkrummet är fortfarande avspärrat?

"En del avspärrningar finns fortfarande kvar vid Blomberg på Kinnekulle, däribland det så kallade mjölkrummet och ytterligare en plats, vilken vill Lars Johansson inte gå in på."

http://www.skovdenyheter.se/article/nya-uppgifter-i-tv-program-sa-dog-lisa-holm/

Jag såg enbart avspärrningen utanför mjölkrummet/slaktboden. Skall alltså finnas ytterligare en avspärrning kvar.

Precis som du undrar jag också var denna är någonstans?

Citat Lars Johansson: "En del avspärrningar finns fortfarande kvar vid Blomberg på Kinnekulle, däribland det så kallade mjölkrummet och ytterligare en plats, vilken vill Lars Johansson inte gå in på."

Utöver dessa två så verkar det finnas ytterligare någon eller några.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-24 kl. 15:23.
2015-09-24, 15:19
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Tunnelseende förhindrar spekulationer både individuellt och i grupp. Det sista inte minst att förglömma.
Holmer spanade på kurder från början. Precis som polisen här. "aggressivt beteende" "vid den där ladan" + "kurderna" är annorlunda och har svag ställning. Jodu det finns paralleller. Men där sätter vi punkt eftersom det annars blir OffT.

Det går inte att jämföra MLH med MOP. Kurderna var ett medvetet villospår från Holmers sida.

NB är inget villospår.
2015-09-24, 15:19
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag såg enbart avspärrningen utanför mjölkrummet/slaktboden. Skall alltså finnas ytterligare en avspärrning kvar.

Precis som du undrar jag också var den andra är någonstans? Denna vill LJ inte gå in på var den är.

Den är inte vid kafeet.
2015-09-24, 15:20
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Förvirrande dag måste sägas.

Jag har väldigt svårt att se något annat motiv i grunden här än det sexuella.
Unga tjejer försvinner inte bara utan anledning.
Om en man ger sig på en tjej/kvinna och det slutar på detta sätt ser jag bara det som att det är det sexuella eller hat som motivet är det det lutar åt. LH förefaller ju inte ha något hatiskt ex.
Men det kanske aldrig gick så långt som våldtäkt?

Rånteorin, alltså att LH skulle blivit utsatt för ett rånförsök som gått snett, går inte ihop.

Att hon har blivit påkörd och den som körde istället för att kalla på hjälp mördade henne är inte särskilt troligt.

Att hon har kommit på ett pågående inbrott är ju möjligt, men då är ju NB en bra mycket mer korkad person än vad som verkar vara fallet.
Balten ville leva ut sina undertryckta sexuella fantasier som han dragits med så länge.
Docklika tonårsflickor på nätet hade han trånat så länge över, LH var en sådan docksöt tjej.
Då hon uppenbarade sig på orten började litauerns tankar övergå från fantasier till praktisk handling, hur han skulle gå till väga.
Litauern iaktog LH närhelst han fick en chans, LH uppfyllde hans tankar och vardag sen första gången han såg henne. Henne ska jag ha, göra det som jag drömt om.
Han strök omkring som en löpande katt i väntan på ett tillfälle, tillfället kom den dagen han såg henne komma susande förbi på moped, alla tidigare dagar hade hon fått skjuts med bil av sin pappa.
Dödandet kan ha varit hans besatthet vid henne, tanken på att någon annan ska få henne när hon var ouppnåelig för honom, från en annan värld var outhärdlig för honom att bära.
Då livet rann ur henne i hans armar njöt han som aldrig tidigare. Ett lustmord av en djupt störd litauer med perversa tankar han undertryckt så länge han kan minnas.
Ingen annan skulle få henne.
Senast redigerad av krackelerar 2015-09-24 kl. 15:23.
2015-09-24, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag såg enbart avspärrningen utanför mjölkrummet/slaktboden. Skall alltså finnas ytterligare avspärrningar kvar.

Precis som du undrar jag också var dessa är någonstans?

Boden som försvann? Den är kanske avspärrad var den nu är?
2015-09-24, 15:22
Medlem
Citat:
Det går inte att jämföra MLH med MOP. Kurderna var ett medvetet villospår från Holmers sida.

NB är inget villospår.

Du framför en spekulation.
2015-09-24, 15:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns inga andra avspärrningar vid caféet.

Citat:
Den är inte vid kafeet.

Nej någon mera avspärrning runt caféet fanns det inte.
2015-09-24, 15:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Balten ville leva ut sina undertryckta sexuella fantasier som han dragits med så länge.
Docklika tonårsflickor på nätet hade han trånat så länge över, LH var en sådan docksöt tjej.
Då hon uppenbarade sig på orten började litauerns tankar övergå från fantasier till praktisk handling, hur han skulle gå till väga.
Litauern iaktog LH närhelst han fick en chans, LH uppfyllde hans tankar och vardag sen första gången han såg henne. Henne ska jag ha, göra det som jag drömt om.
Han strök omkring som en löpande katt i väntan på ett tillfälle, tillfället kom den dagen han såg henne komma susande förbi på moped, alla tidigare dagar hade hon fått skjuts med bil av sin pappa.
Dödandet kan ha varit hans besatthet vid henne, tanken på att någon annan ska få henne när hon var ouppnåelig för honom, från en annan värld var outhärdlig för honom att bära.
Då livet rann ur henne i hans armar njöt han som aldrig tidigare. Ett lustmord av en djupt störd litauer med perversa tankar han undertryckt så länge han kan minnas.
Ingen annan skulle få henne.
Oj, här var det snabba kast mellan teorierna.
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Om man endast vill döda en person som man av någon anledning hyser agg till gör man det knappast genom kvävning med en plastpåse över huvudet.
Att trä en plastpåse över huvudet, att tejpa för andningsvägar etc. förefaller osannolikt om man bara är ute efter att döda en människa.
Jag tror att det gick snett, det var inte meningen att hon skulle dö där och då.
GM: tanke var sannolikt att oskadliggöra henne, hålla henne tyst för att senare återkomma för att göra det han var ute efter, att utnyttja henne sexuellt. Kanske på en annan plats tom.
Hon var död nar han eller de återkom, kroppen transporteras sedan till Martorp och göms.
Det gick snett.
2015-09-24, 15:29
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Oj, här var det snabba kast mellan teorierna.
Olika infallsvinklar, annat än meningslösa oneliners som trådens största stolpskott sysslat med i månader.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in