2015-09-24, 14:16
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Mm, man får ju anta att flickor jobbat på kaféet i flera månader utan att GM slagit till. Lisa kan ha blivit utvald. Hon var verkligen fantastiskt söt. Det kan ha räckt med att han såg henne bara en gång gå in/ut från kaféet för att hon skulle fastna på hans näthinna. Han kan ha blivit besatt direkt, och sen haft koll på henne. Och när han upptäckte att hon åkte moppe till jobbet hoppades han på en chans, och vid stängningsdags kom den när hon blev ensam kvar. Han måste ha förberett sig med tejp/trasa i så fall. Och om avsikten var att kidnappa eller döda henne och ta med sig kroppen, varför valde han då inte ut ett bättre gömställe för den? Jag är dåligt insatt i hur lustmord fungerar. Brukar GM vilja behålla kroppen för sig själv?

Oj svår fråga. Varje person har ju en egen historia och ganska individuella motiv till sitt handlande.
Det är dock väldigt sällan som vårt handlande är helt irrationellt. Det finns nästan alltid en logik, hur märkligt det än kan synas från andra människors perspektiv. Det är just den här speciella logiken jag försöker finna hos en misstänkt mördare.
Personligen har jag jobbat med mördare och våldsmän en del. Mindre kanske med lustmördare.
Det är nog mer vanligt att en lustmördare vill samla trofér av något slag från offret. De vill kunna gå igenom mordet gång på gång. Fungerar som fetishismen i viss mån. Smångom är trofén eller fetischen "urladdad" och hen söker sig till nya upplevelser.
Det är nog mindre vanligt att en lustmördare försöker behålla liket även om det finns sådana fall också.
Senast redigerad av Shrink 2015-09-24 kl. 14:23.
2015-09-24, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Du är helt fel ute genom att tro att du kan säga vad som är dumheter. Har ställt frågor till DIG tidigare också som du fortfarande inte svarat på. Återigen två av dom frågorna jag ställt DIG; "Kurdspår"?? Och vad menar du med "tidigt låst fast sig"??

Det är Du som påstår att det är ett "kurdspår". Du har delvis rätt i att det är en icke-svensk, men lik förbannat en människa som alla andra som kan bli misstänkt för mord när det finns anledning att ta in till förhör och senare också visar sig att personen ska anhållas.
När anser du att dom låste sig fast i en tunnel?
Påstå inte en en gång att svaren på mina frågor finns i tråden om du inte kan länka till dina svar om du svarat på dom tidigare.

Problemet är att jag inte riktigt förstår dina frågeställningar.
Jag tycker att polisen alldeles för tidigt låste fast sig. Det har diskuterats mycket i tråden tidigare.Har du missat det? "Kurdspår" anspelar på Palmeutredningen och fastlåsningen där.
2015-09-24, 14:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Oj svår fråga. Varje person har ju en egen historia och ganska individuella motiv till sitt handlande.
Det är dock väldigt sällan som vårt handlande är helt irrationellt. Det finns nästan alltid en logik, hur märkligt det än kan synas från andra människors perspektiv. Det är just den här speciella logiken jag försöker finna hos en misstänkt mördare.
Personligen har jag jobbat med mördare och våldsmän en del. Mindre kanske med lustmördare.
Det är nog mer vanligt att en lustmördare vill samla trofér av något slag från offret. De vill kunna gå igenom mordet gång på gång. Fungerar som fetishismen i viss mån. Smångom är trofén eller fetischen "urladdad" och hen söker sig till nya upplevelser.
Det är nog mindre vanligt att en lustmördare försöker behålla liket även om det finns sådana fall också.

Du skriver att det är individuellt. Finns det lustmördare som struntar helt i att ha sex med offret?

Förlåt att jag ställer frågor. Du behöver förstås inte svara om du inte vill.
2015-09-24, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Problemet är att jag inte riktigt förstår dina frågeställningar.
Jag tycker att polisen alldeles för tidigt låste fast sig. Det har diskuterats mycket i tråden tidigare.Har du missat det? "Kurdspår" anspelar på Palmeutredningen och fastlåsningen där.

Det är något du inbillar dig har skett. Du vet inte vilka andra polisen haft ögonen på. Du vet ingenting om utredningen och ska inte i detta skede kunna gnälla. Du har inte ens läst förundersökningen. Förstår du att det är ren inbillning det du håller på med?
2015-09-24, 14:43
Medlem
ME077s avatar
Vilken plats förutom mjölkrummet är fortfarande avspärrat?

"En del avspärrningar finns fortfarande kvar vid Blomberg på Kinnekulle, däribland det så kallade mjölkrummet och ytterligare en plats, vilken vill Lars Johansson inte gå in på."

http://www.skovdenyheter.se/article/nya-uppgifter-i-tv-program-sa-dog-lisa-holm/
2015-09-24, 14:45
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Du skriver att det är individuellt. Finns det lustmördare som struntar helt i att ha sex med offret?

Förlåt att jag ställer frågor. Du behöver förstås inte svara om du inte vill.

Det är lugnt. Just nu inte så upptagen. Bra frågor. Överhuvudtaget när det gäller avvikande sexualitet, perversioner, så är inte samlag prio ett om man säger så. Hos de flesta med olika perversioner så är själva perversionen en ersättning för samlaget. Sedan kan det finnas blandningar och olika styrka i den avvikande sexualiteten.
Nekrofili kan ju kanske vara ett undantag där själva samlaget med den döde kan vara huvudsyftet.
Annars finns det väl olika varianter där också förstås.
Människors psyke är ju komplexa och våra sexuella önskningar blandas med olika styrka beroende på våra tidiga upplevelser i livet.
Tja, som sagt så är själva perversionen det som ger den sexuella kicken och inte önskan att ha samlag.
Är upptagen sedan så om du har fler frågor så kan jag inte svara förrän ikväll.
Senast redigerad av Shrink 2015-09-24 kl. 14:58.
2015-09-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det är något du inbillar dig har skett. Du vet inte vilka andra polisen haft ögonen på. Du vet ingenting om utredningen och ska inte i detta skede kunna gnälla. Du har inte ens läst förundersökningen. Förstår du att det är ren inbillning det du håller på med?

Det var väldigt mycket du du du.
Polisen fipplade med avspärrningarna. Polisen "fick tidigt" ögonen på litauerna varav två släpptes snabbt, fundera på logiken i det du (du du). Sedan har de suttit fast. Påståendet om aggressivt beteende är en annan sådan idiotgrej som dök upp tidigt som nu "försvunnit". Jag tror att det finns poliser som irriterar sig på detta tunnelseende också. Ingen tjänar på det. Acceptera att jag kritiserar den nu utredande polisen. Varför du köper allt som sägs är din sak. Du.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-24 kl. 14:49.
2015-09-24, 14:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Det är lugnt. Just nu inte så upptagen. Bra frågor. Överhuvudtaget när det gäller avvikande sexualitet, perversioner, så är inte samlag prio ett om man säger så. Hos de flesta med olika perversioner så är själva perversionen en ersättning för samlaget. Sedan kan det finnas blandningar och olika styrka i den avvikande sexualiteten.
Nekrofili kan ju kanske vara ett undantag där själva samlaget med den döde kan vara huvudsyftet.
Annars finns det väl olika varianter där också förstås.
Människors psyke är ju komplexa och våra sexuella önskningar blandas med olika styrka beroende på våra tidiga upplevelser i livet.
Oftast är själva perversionen det som ger den sexuella kicken och inte önskan att ha samlag.

Om det nu är rätt GM som sitter, kan då hans fäbless för dockor triggat honom att ge sig på Lisa?

Det var sista frågan! Lovar!
2015-09-24, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det var väldigt mycket du du du.
Polisen fipplade med avspärrningarna. Polisen "fick tidigt" ögonen på litauerna varav två släpptes snabbt, fundera på logiken i det du (du du). Sedan har de suttit fast. Påståendet om aggressivt beteende är en annan sådan idiotgrej som dök upp tidigt som nu "försvunnit". Jag tror att det finns poliser som irriterar sig på detta tunnelseende också. Ingen tjänar på det. Acceptera att jag kritiserar den nu utredande polisen. Varför du köper allt som sägs är din sak. Du.

Det kan inte finnas en enda människa som tycker att du är seriös. Rättsväsendet består inte enbart av poliser som du verkar avsky. Det är inte polisen som bestämmer vem som ska häktas eller fortsätta hållas häktad. Det har framkommit att de hört en väldigt massa människor och de har haft andra misstänkta också. Men utredningen har visat att rätt person sitter häktad, men det ser inte du. Du har ett väldigt tunnelseende. Det enda du egentligen vet är att Lisa mördats och att en 35-åring sitter häktad och kommer bli åtalad. Resten har du inte en aning om. Du inbillar dig att de låst sig vid balten.
2015-09-24, 15:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Förvirrande dag måste sägas.

Jag har väldigt svårt att se något annat motiv i grunden här än det sexuella.
Unga tjejer försvinner inte bara utan anledning.
Om en man ger sig på en tjej/kvinna och det slutar på detta sätt ser jag bara det som att det är det sexuella eller hat som motivet är det det lutar åt. LH förefaller ju inte ha något hatiskt ex.
Men det kanske aldrig gick så långt som våldtäkt?

Rånteorin, alltså att LH skulle blivit utsatt för ett rånförsök som gått snett, går inte ihop.

Att hon har blivit påkörd och den som körde istället för att kalla på hjälp mördade henne är inte särskilt troligt.

Att hon har kommit på ett pågående inbrott är ju möjligt, men då är ju NB en bra mycket mer korkad person än vad som verkar vara fallet.
2015-09-24, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Med tanke på dels alla DNA-bevis, dels klippdockor, änglaspel och en tydlig dragning till unga småtjejer, ligger ett lustmord nära till hands.

NB hade ont om tid men kunde inte motstå frestelsen; hans uppsåt bör i denna hypotes ha varit att döda.
Kan vara så eller det rituella med den leken och huvudsyftet var att återfå kontrollen av sin egenkänsla, resterande var inte planerat för överhuvudtaget. Antagligen lika lite som inledningen.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/2015/09/24/mord-i-blomberg-martorp-tankbara-motivbilder/
Med tanke på det isolerade livet de levde på plats och ställe bör den ena broderns hemflyttning för gott, rimligen ha haft ett stort inflytande procentuellt sätt i det aktiva sociala livet. Så här bör det rent teoretiskt finnas visst underlag för beteendemässiga mutationer och incitament för att ... gå utöver tidigare gränser.
2015-09-24, 15:07
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Om det nu är rätt GM som sitter, kan då hans fäbless för dockor triggat honom att ge sig på Lisa?

Det var sista frågan! Lovar!

Måste åka iväg men jag svara lite mer ikväll om du har fler frågor.

Man kan nog inte dra så stora slutsatser av det han intresserat sig av på Facebook men det ger väl något slags uppslag till hans inre liv.
Om han nu har "likat" bilder på tejpade och bundna tonåringar, ägnat sig åt tonåriga klippdockor och spel med unga blonda "änglar" så är det väl mer än en slump, tycker jag, att han väljer ut LH som ser likadan ut som de flickor han intresserat sig för på nätet.
Det ligger väl nära till hands att tro att han fastnat för LHs utseende och blivit fixerad vid henne.
Tja, är väl en någorlunda god hypotes med viss grund men absolut ingen sanning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in