2015-09-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Den trampas över av yppandeförbudet som regleras av offentlighets och sekretess-lagen förutsatt att det läckt genom en offentlig tjänsteman.

Och vem utreder om åklagare och utredande polis bryter mot förbudet i sina egna mediekontakter? Vem avgör var gränsen går?
2015-09-24, 12:39
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Farbror Hasse lär inte ha mycket att komma med ikväll utan vill endast dra uppmärksamhet och tittare till sitt kassa program.
Uppsåtet kan vara av sexuell karäktär och våldtäkt likväl, BO kan ha avlidit av "misstag" och GM:s planer gått i stöpet.
Det mest sannolika motivet att LH angreps öht.

Hasse har kanske tagit hjälp alternativ konspiratörerna i den här tråden. Då är det väldigt mycket nytt som kommer fram. Avlidit av misstag måste ändå det minst troliga. Ser inga scenarion på hur det skulle ha gott till. Jag tippar ett misslyckat försök till våldtäkt och han fick panik.
2015-09-24, 12:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SVD: Förhör i Litauen om Lisa Holms dödsorsak
Citat:
– Det är inte den officiella dödsorsaken. Kvävning är ett mycket brett begrepp. Vi kommer att vara mer specifika. Det är olyckligt att det sprids olika spekulationer, säger Lars Johansson.
Någon som förstår? Dementerar han kvävning, samtidigt som han säger att det kommer att specificeras vad för slags kvävning det var?
2015-09-24, 12:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag är en medicinsk lekman, men vad jag förstår är forskningen kring fenomenet i sin linda. Första gången jag hörde talas om det var i diskussionerna kring Osmo Vallo-fallet, även om detta inte var den dödsorsak som angavs till slut.

Har ingen aning om hur rättsmedicinarna går tillväga för att upptäcka sådana tillstånd, men jag kan föreställa mig att fynd kan göras vid obduktionen av hjärtmuskeln, som tillsammans med olika typer av provtagningar gör att man kan sluta sig till en sådan dödsorsak. Nivåerna på stresshormoner kan normalt sett mätas och den påverkan dessa har på kroppen är ju känd.

Sedan tror jag att man genom uteslutningsmetoden och av den yttre undersökningen av kroppen (om nu munnen var övertäckt) gör att man kan leda i bevis att det var detta som orsakade döden (om den nu är rätt dödsorsak).

Egentligen borde en läkare, helst en rättsmedicinare, vara aktiv här i tråden.

Tack. Jag tycker att den här hypotesen som dödsorsak låter riktigt rimlig. Det skulle vara intressant att få veta hur lång tid det kan ta för ett ungt, friskt hjärta att "slås ut" på det sättet. Hur snabbt det gick mellan att överfallet påbörjades tills hon dog. Skulle det handla om ett överfall där avsikten var att våldta, men att det avbröts för att hon dog, så måste dödsförloppet gått snabbt.
2015-09-24, 12:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Farbror Hasse lär inte ha mycket att komma med ikväll utan vill endast dra uppmärksamhet och tittare till sitt kassa program.
Uppsåtet kan vara av sexuell karäktär och våldtäkt likväl, BO kan ha avlidit av "misstag" och GM:s planer gått i stöpet.
Det mest sannolika motivet att LH angreps öht.
Farbror Hasse är frimurare och har som sådan många kontakter upp i hierarkin inkl. utredarna i kretsen av LJ. Han skulle sannolikt inte riskera att gå ut med en felaktig dödsorsak (kvävning på vanlig svenska är uttryckt på annat sätt i rättsläkarens protokoll, och hur som helst borde begreppet täckas in av det som orsakade LH.s död).

Ett övergrepp kan vara av sexuell karaktär utan att en regelrätt våldtäkt genomförs, och man får då söka efter GM:s preferenser på annat sätt.
2015-09-24, 12:44
Medlem
barkies avatar
Har tappat all respekt för svensk polis. Tror ni helt seriöst att hon inte blev våldtagen?

Det har tystats ner, för att få bort fokus, gått ut med lite information ibland, och det känns bara som att de försöker måla upp en annan bild av det som skett.
2015-09-24, 12:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Och meddelarfriheten? Som är grundlag.

Den begränsas rätt ordentligt av yppandeförbudet. Därför kan man tänka sig att det handlar om någon perifer uppgiftslämnare som inte vet så mycket, men som inte omfattas av yppandeförbudet.

Ponera att LH hittats, väl tejpad. Vi kan då dra slutsatsen att hon dött av kvävning, men det kan lika gärna vara en blödning i hjärnan (efter ett slag) eller en stressreaktion som skapat hjärtarytmi, medvetslöshet och därefter döden. Den som har full insyn vet, andra får gissa på ett litet tunnare underlag. Man kan givetvis gissa rätt i alla fall.

Alla bör också kunna inse att om det skulle komma ett erkännande från MGM eller helt enkelt att landets alla erkännandestollar börjar ringa och berätta att det var just de som mördade LH så fort FUP är ute, så vill man ha uppgifter som går att kontrollera, som inte ens MGM vet att polisen har.
2015-09-24, 12:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Kan hon har kvävt av hjälmen?

Hmm. Hur tät är en sån där integralhjälm om man tejpar för de öppningar som måste finnas?
I media såg jag en uppgift om att påsen som tidigare sades stå på marken nu uppges ha hängt på styret. Detta kan ju tyda på att allt var klart för avfärd och hjälmen var på.
2015-09-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Hasse Aro lika vilsen som vanligt.

Tv4 morgon soffan:
Vi har läst att det ska presenteras nya uppgifter i fallet lisa holm.
Gomorron Hasse, vad är det du har kommit på?

Hasse Aro:
Jag har inte kommit på någonting. Men jag har en mycket kompetent
personal. Så Vi har en del nya detaljer i fallet.

Tv4 morgon soffan:
Vilka då?

Hasse Aro:
Ja öhh Nu sätter du mig lite på väggen här. Jag vet inte exakt vilka
uppgifter jag törs säga just nu.

Tv4 morgon soffan:
Det som kvällstidningarna säger är att lisa holm dog av kvävning,
och saknas spår av sexuella övergrepp. Och att kroppen har flyttats efter hennes död.

Hasse Aro:
Öhh just det precis, att den skulle flyttats en bit öhh från platsen där hon hittades ja.

Tv4 morgon soffan:
Innebär det att du har fler information som kommer i programmet ikväll?

ja öhh vi har lite fler.

Alla bör ju fatta att fjanten Aro vill visa fina tittarsiffror för sin nya arbetsgivare
ni som tror Aro kan avslöja något blir besvikna, han kommer bara med samma gamla skåpmat som cirkulerar överallt.
Som någon skrev, det sitter en massa 20-åringar och ringer runt och ställer frågor i fallet, rena rama
fjanterier. Så vänta er inget nytt.
2015-09-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Farbror Hasse är frimurare och har som sådan många kontakter upp i hierarkin inkl. utredarna i kretsen av LJ. Han skulle sannolikt inte riskera att gå ut med en felaktig dödsorsak (kvävning på vanlig svenska är uttryckt på annat sätt i rättsläkarens protokoll, och hur som helst borde begreppet täckas in av det som orsakade LH.s död).

Ett övergrepp kan vara av sexuell karaktär utan att en regelrätt våldtäkt genomförs, och man får då söka efter GM:s preferenser på annat sätt.

Just det. Men även bland jägarkretsar sprider sig info ibland mellan skål och vägg.
2015-09-24, 12:51
Medlem
Kan man utesluta att hon blivit drogad på nåt sätt och råkat få hjärtstillestånd ?
2015-09-24, 12:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag är en medicinsk lekman, men vad jag förstår är forskningen kring fenomenet i sin linda. Första gången jag hörde talas om det var i diskussionerna kring Osmo Vallo-fallet, även om detta inte var den dödsorsak som angavs till slut.

Har ingen aning om hur rättsmedicinarna går tillväga för att upptäcka sådana tillstånd, men jag kan föreställa mig att fynd kan göras vid obduktionen av hjärtmuskeln, som tillsammans med olika typer av provtagningar gör att man kan sluta sig till en sådan dödsorsak. Nivåerna på stresshormoner kan normalt sett mätas och den påverkan dessa har på kroppen är ju känd.

Sedan tror jag att man genom uteslutningsmetoden och av den yttre undersökningen av kroppen (om nu munnen var övertäckt) gör att man kan leda i bevis att det var detta som orsakade döden (om den nu är rätt dödsorsak).

Egentligen borde en läkare, helst en rättsmedicinare, vara aktiv här i tråden.
Rättsmedicin var inte heller något av ämnena för en blivande sovjetisk stridspilot, men vad jag funderar på vad LJ försöker säga utan att tala sanning och utan att ljuga är att den officiella dödsorsaken är ett resultat av kvävning, alltså att kvävning är indirekt dödsorsak. Så ditt förslag ligger nära till hands.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in