Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Det där låter intressant. Det har jag aldrig hört tidigare. Så skulle det mycket väl ha kunnat gått till.
Skulle det kunna påvisas med ett blodprov? Vet du hur lång tid en sån analys tar i så fall?
Jag är en medicinsk lekman, men vad jag förstår är forskningen kring fenomenet i sin linda. Första gången jag hörde talas om det var i diskussionerna kring Osmo Vallo-fallet, även om detta inte var den dödsorsak som angavs till slut.
Har ingen aning om hur rättsmedicinarna går tillväga för att upptäcka sådana tillstånd, men jag kan föreställa mig att fynd kan göras vid obduktionen av hjärtmuskeln, som tillsammans med olika typer av provtagningar gör att man kan sluta sig till en sådan dödsorsak. Nivåerna på stresshormoner kan normalt sett mätas och den påverkan dessa har på kroppen är ju känd.
Sedan tror jag att man genom uteslutningsmetoden och av den yttre undersökningen av kroppen (om nu munnen var övertäckt) gör att man kan leda i bevis att det var detta som orsakade döden (om den nu är rätt dödsorsak).
Egentligen borde en läkare, helst en rättsmedicinare, vara aktiv här i tråden.