2015-09-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Jag har för över 1 månad sedan fått ett PM som skulle kunna peka åt det hållet iom någon i förhör hos polisen fått frågan om vederbörande känner till någon som vet om hur man gör på ett bestämt sätt när man xxxxxx xxxxx
Kan förstås bara vara påhitt, hoppas det !

Och i så fall - vilka lär sig det?
2015-09-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
herregud!

har aldrig varit med om maken!

snacka om mysterium!

polis som är mer än förtegen. motiv som är döljt i dunker....

saxat från gp just nu

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2843219-uppgifter-om-lisa-holms-dod-tillbakavisas:

Vid sidan av att dödsorsaken skulle vara kvävning ska hon, enligt programmet, inte ha utsatts för sexuella övergrepp.

och vidare läser man:

Polisen saknar fortfarande fullständiga analyssvar från Nationellt forensiskt centrum (NFC).

hur kan detta vara möjligt???

jag läste i ett officiellt press-release att ärendet hade högsta möjliga prio! vad sysslar man med egentligen?

om inte sex-motiv då måste lh sett nåt hon inte skulle sett eller är det en olycka.

antingen med NB direkt inblandad eller som "städare". herregud man inte blir inte klok på polisen!

Kan också bero på att polisen har klantat sig vid insamlingen av analyssvaren.
2015-09-24, 12:24
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Hon ska inte ha dött där hon hittades. Min tanke är att förövaren låste in Lisa kanske i mjölkrummet för att senare göra något med henne. När han återvänder är hon död och hon flyttas då i panik till Martorp.

Fast, hennes pappa var väl på platsen väldigt kort därefter? Och hur kunde då GM gå in där och plocka ut henne? Varför skulle han dessutom ens låsa in henne där?
2015-09-24, 12:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Håller med dig. Jag tror också att dödsorsaken kan vara den du spekulerar om.
Jag tycker stt Lars Johanssons formuleringar känns lite kryptiska.
Som om de använder semantik för att fördröja offentliggörandet, av förståeliga skäl.

"Det kommer inte vara den officiella dödsorsaken som vi kommer att gå ut med."
"– Kvävning kan vara ett vitt begrepp, kommenterar Lars Johansson."

Är det felaktiga uppgifter?
"– Jag vill inte kommentera det, säger Lars Johansson."
Det har varit en svår och komplicerad utredning med många förhör och åtskilliga tips man tvingats följa upp. Analysresultaten bör ändå ha varit något av ett genombrott i utredningen, och när sedan svar efter svar inkom; alla lika entydiga: Endast NB:s DNA fanns på LH:s tillhörigheter (inkl. även hans blod-DNA som inte är det lättaste att varken plantera eller överföra genom kontaminering), kunde man inte dra någon annan slutsats än att just han mördat LH. - Brodern AB:s inblandning i mordet torde endast ha varit i form av (grovt) skyddande av brottsling; likaså har även IB misstänkts för att ha sökt skydda sin man - vilket iofs inte behöver stå för något annat än att NB varit förslagen nog att övertala dem till olika saker, och/eller sett till att ha haft dem med sig när han vidtog sina mått och steg; ev. förflyttade tidigare utplacerade saker, osv).

Förhören nyligen i L (där AB syntes upprörd och enligt sin advokat inte fått någon bedövningsspruta innan förhöret) kan bl.a. ha inneburit att AB i valda stycken informerats om vad utredningen kommit fram till, och att han - om han dessförinnan trott sin bror oskyldig som ett lamm - på grundval av vad förhörsledarna nu delgav honom och måhända också visade bilder på - chockats av vad han fått (se och) höra och nu skulle bli tvungen att informera sina föräldrar om.

Har AB/IB tur kan de ha sluppit undan med blotta förskräckelsen, men ännu har åklagaren inte sagt sista ordet - vilket ev. skulle kunna betyda att han är osäker på om det han har räcker till ett åtal mot någon annan än NB; ett dilemma om han själv är övertygad om ett teamwork men måste få ihop en trovärdig gärningsbeskrivning.
2015-09-24, 12:25
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är bara dumheter. Lars Hypotesen Johansson och hans "personal" har tidigt låst fast sig i sin tunnel ("kurdspår" eller för att ta Helena Andersson-fallet ett "narkotikaspår"). Ett erkännande" från mgm behöver tydligen inte stärkas något särskilt. Snacka om brist på att jobba förutsättningslöst. Man häpnar.
Och jag tycker att du har låst fast dig vid tanken att allt som polis och åklagare i det här fallet gör är fel.
2015-09-24, 12:26
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Oj vilken raketfart det blev här inne idag!!! Farbror Hasse har tryckt på PR knappen. Det sitter ett gäng 20 åringar i researchgruppen och ringer runt. Hasse har fullt upp med att skriva manus så han kollar in då och då. Han lät ju inte speciellt säker på sin sak. Inget är hugget i sten ännu.

Det enda som kanske är relativt säkert är att hon inte blivit våldtagen. Lars Johansson uttryckte ju sig om en osäker motivbild som i vart fall jag tolkade som att de inte funnit någon sperma av MGM. Om de funnit detta så hade läget naturligtvis varit annorlunda.
Farbror Hasse lär inte ha mycket att komma med ikväll utan vill endast dra uppmärksamhet och tittare till sitt kassa program.
Uppsåtet kan vara av sexuell karäktär och våldtäkt likväl, BO kan ha avlidit av "misstag" och GM:s planer gått i stöpet.
Det mest sannolika motivet att LH angreps öht.
2015-09-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Och jag tycker att du har låst fast dig vid tanken att allt som polis och åklagare i det här fallet gör är fel.

Genom att rikta kritik mot ett tidigt tunnelseende?
2015-09-24, 12:30
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det där låter intressant. Det har jag aldrig hört tidigare. Så skulle det mycket väl ha kunnat gått till.

Skulle det kunna påvisas med ett blodprov? Vet du hur lång tid en sån analys tar i så fall?

Jag är en medicinsk lekman, men vad jag förstår är forskningen kring fenomenet i sin linda. Första gången jag hörde talas om det var i diskussionerna kring Osmo Vallo-fallet, även om detta inte var den dödsorsak som angavs till slut.

Har ingen aning om hur rättsmedicinarna går tillväga för att upptäcka sådana tillstånd, men jag kan föreställa mig att fynd kan göras vid obduktionen av hjärtmuskeln, som tillsammans med olika typer av provtagningar gör att man kan sluta sig till en sådan dödsorsak. Nivåerna på stresshormoner kan normalt sett mätas och den påverkan dessa har på kroppen är ju känd.

Sedan tror jag att man genom uteslutningsmetoden och av den yttre undersökningen av kroppen (om nu munnen var övertäckt) gör att man kan leda i bevis att det var detta som orsakade döden (om den nu är rätt dödsorsak).

Egentligen borde en läkare, helst en rättsmedicinare, vara aktiv här i tråden.
2015-09-24, 12:31
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Genom att rikta kritik mot ett tidigt tunnelseende?
Nej, genom att genomgående rikta kritik mot allt de gör.
2015-09-24, 12:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Och meddelarfriheten? Som är grundlag.

Den trampas över av yppandeförbudet som regleras av offentlighets och sekretess-lagen förutsatt att det läckt genom en offentlig tjänsteman.
2015-09-24, 12:34
Medlem
Det kommer att komma fler uppgifter i media med detaljer om fallet. Vad väntade sig polis/åklagare med det här partiella yppandeförbudet med"pladder" om att rätt mgm sitter?
2015-09-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nej, genom att genomgående rikta kritik mot allt de gör.

Hur vet jag "allt" de gör? Vet du?
Jag har specificerat vari kritiken består av. Att du mår dåligt utav det får du hantera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in