2015-09-24, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Dementerat! Jaha tillbaka på ruta ett då, kan handsken ha blåst in i ladan.... 😜

Hade nog mer önskat att Aro avslöjat att handsken inte blåst och hon blivit påkörd och bigfoot,AJ,pappan och andra störda teorier absolut inte stämmer .
2015-09-24, 11:28
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SVT Väst: Utredare dementerar dödsorsak i Lisa Holm-fallet

Citat:
Citat:
– I den rättsmedicinska världen är kvävning ett jättestort begrepp. Det kan handla om allt från att luftvägarna täpps igen med något till att någon hängs.

Men har kvävning varit en del av händelseförloppet?

– Det råder yppandeförbud, så det enda jag konstaterar är att dödsorsaken inte är kvävning, säger Lars Johansson och fortsätter:

Jaha, vad ska man tro nu då?

Mitt fetande.

Jag har för över 1 månad sedan fått ett PM som skulle kunna peka åt det hållet iom någon i förhör hos polisen fått frågan om vederbörande känner till någon som vet om hur man gör på ett bestämt sätt när man xxxxxx xxxxx
Kan förstås bara vara påhitt, hoppas det !
Senast redigerad av Theforeigner 2015-09-24 kl. 11:33.
2015-09-24, 11:31
Medlem
Gusselbys avatar
Till någon kunnig:
Kan man dö av chock? Smärtchock t ex och ev i kombination med skräck.
2015-09-24, 11:34
Medlem
ME077s avatar
Finns ju massa "tips" i tråden om att hon hittats nedtryckt i gödsel. Får hoppas att det inte stämmer, heller.
2015-09-24, 11:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
SVT Väst: Utredare dementerar dödsorsak i Lisa Holm-fallet

Jaha, vad ska man tro nu då?

P.g.a. yppandeförbudet hade polisen nog dementerat vilken dödsorsak som medierna än "råkat" skriva imorse. Därmed inte sagt att kvävning de facto är uteslutet.
2015-09-24, 11:39
Bannlyst
Hasse Aro är mån om att hans nya program ska få riktigt bra tittarsiffror och media kan ha förstorat upp/förvrängt de "nya fakta" som ska tas upp i LH-fallet. Blir en win-win-situation för både programmet och media, inför premiären. Minns hur spännande det lät inför premiären för "Nya Efterlyst", där man sen kunde konstatera att det "bidde ingenting".
Visst, genom att tänka logiskt, utesluta osannolika scenarion och använda sig av den information som finns, så är det nog många, även poliser/utredare som ej är inblandade i utredningen, som skulle komma fram till att hon blev kvävd/strypt. Kommer säkert att vara någon "expert" i programmet som uttalat sig om att det de presenterar är det mest sannolika skeendet och att det är anledningen till att de tar upp det.
Citat:
Hasse Aro säger själv om programmet - "Alla andra som gör kriminalprogram bör vara oroliga inför premiären av brottsplats Sverige.Det här är ett program som ska leda utvecklingen

Jag har själv trott att LH blev strypt, men att det skedde som resultat av att hon slogs medvetslös i fall, när handgemäng uppstod när GM gjorde närmanden som hon avvisade och försökte försvara sig mot. Dödad för att inte kunna berätta. Jag hoppas att det inte är något så vidrigt som att hon medvetslös fraktats till Martorp och där tryckts in i något skåp/låda, vaknat till liv men sen kvävts till döds av syrebrist. Usch, i allt det hemska så hoppas jag, för Lisas skull och för hennes familj - att hon dödades snabbt och utan utdraget plågande med dödsångest och rädsla.
2015-09-24, 11:41
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vi får vänta tills ikväll och se vad som verkligen sägs.

Hoppas nu inte bara att Hasse Aro & co kommer med old news. Brukar ju ofta vara så för oss flashback-läsare.
En gissning är att Wennerholm gör något slags uttalande idag, med tanke på alla uppgifter som nu cirkulerar.
2015-09-24, 11:45
Medlem
hippykillers avatar
Får ändå en känsla över att åklagare och utredare väntar på att någon annan ska erkänna mordet på lisa (brodern)
2015-09-24, 11:47
Medlem
herregud!

har aldrig varit med om maken!

snacka om mysterium!

polis som är mer än förtegen. motiv som är döljt i dunker....

saxat från gp just nu

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2843219-uppgifter-om-lisa-holms-dod-tillbakavisas:

Vid sidan av att dödsorsaken skulle vara kvävning ska hon, enligt programmet, inte ha utsatts för sexuella övergrepp.

och vidare läser man:

Polisen saknar fortfarande fullständiga analyssvar från Nationellt forensiskt centrum (NFC).

hur kan detta vara möjligt???

jag läste i ett officiellt press-release att ärendet hade högsta möjliga prio! vad sysslar man med egentligen?

om inte sex-motiv då måste lh sett nåt hon inte skulle sett eller är det en olycka.

antingen med NB direkt inblandad eller som "städare". herregud man inte blir inte klok på polisen!
Senast redigerad av Ezetrol 2015-09-24 kl. 11:49. Anledning: stav
2015-09-24, 11:52
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Nej, uppgiften kommer från ett PM som jag fick för några veckor sedan. Det är inte en trådsanning, ännu.
Vi kanske inte ska glömma att uppgiften om tejp runt munnen funnits med redan den 24 juni:

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Allt från det sedvanliga här, från styckning till grismat mm sådant. Men även om vart hon hittades och hur hon hittades. Fick höra att hon skulle ha hittats utanför Martorp någonstans på gården med eltejp runt munnen och armar. Ett annat som går i linje är att hon skulle ha hittats i ett skåp, med eltejp runt munnen också. Från olika personer som säger sig känna poliser eller andra insatta i fallet.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-09-24 kl. 11:54.
2015-09-24, 11:56
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En annan tolkning är att LJ sökt förklara att man så länge utredningen varar (förhör med AB/IB i går: fm resp. em) väljer att lägga lock på utredningen och inte ämnar avslöja dödsorsaken. - När åklagaren med sin "starka bevisning", sitt "tunga" blod-DNA, 5-6 sidor vittnesuppgifter mm, väcker åtal den 7 oktober (eller om han få ett par veckor till på sig) lär han ha en gärningsbeskrivning. I FUP:et kan heller inte så gärna obduktionsprotokollet mörkas: det protokoll åklagaren tvingades begära att rättsläkaren kompletterade med sannolik dödstidpunkt.

Dödsorsaken kan vara partiell eller total syrebrist.

Håller med dig. Jag tror också att dödsorsaken kan vara den du spekulerar om.
Jag tycker stt Lars Johanssons formuleringar känns lite kryptiska.
Som om de använder semantik för att fördröja offentliggörandet, av förståeliga skäl.

"Det kommer inte vara den officiella dödsorsaken som vi kommer att gå ut med."
"– Kvävning kan vara ett vitt begrepp, kommenterar Lars Johansson."

Är det felaktiga uppgifter?
"– Jag vill inte kommentera det, säger Lars Johansson."
2015-09-24, 11:59
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Sant, men då brukar de säga kvävd genom strypning eller bara strypt. Oftast brukar man kunna se sådant vid en obduktion då strypning lämnar spår efter sig som inte kvävning gör som i bland annat ögonen och på tungbenet. Det brukar även finnas spår efter snara eller händerna/fingrarna på mjukvävnaderna vid halsen också.

Vi får se vad obduktionsprotokollet visar.

Givet att beskrivningen av LH är korrekt och om det är som polisen säger - att det inte kommer att anges någon form av kvävning i det rättsmedicinska utlåtandet - så skulle ett alternativ kunna vara stressutlöst kardiomyopati som ledde fram till hjärtsvikt.

Helt enkelt, GM täckte över allt utom näsborrarna. När det blev svårt att andas och munnen dessutom var övertäckt ökade stressnivåerna, belastade hjärtmuskeln och ledde fram till akut hjärtsvikt.

Det finns gott om exempel på att även unga personer, utan tidigare historik av hjärtproblem, har avlidit genom dessa mekanismer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in