Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Det kan väl till stor del förklaras av hur nära respektive institut prickade valresultatet. Och där var Yougov och Sentio betydligt bättre att bedöma SD än Sifo och DN:s institut (vad de nu heter).
Är det inte det rimligaste sättet att bedöma frågan även enligt dig? Eller är du bara tvärtom och tror främst på de institut som ger SD de sämsta siffrorna, bara för att det passar din åsikt. Inte heller särskilt seriöst, i så fall.
Att en metod var bäst för att mäta något för ett år sedan betyder dock inte att den är bäst nu. Allt beror på underliggande svarsbeteende...
Själv chansade jag innan denna månadens OUs att SD skulle gå ner i telefonundersökningar till följd av att media genom sin kampanj ökat skämsfaktorn för att svara "fel".
Jag hade förvisso "rätt" om nedgång - i Sifo och Ipsos - dock ökade man i Novus. Är förklaringen jag gav den rätta för de institut som gick ner? Det går inte att veta, även om det låter rimligt. Är det så lär det bli en rejäl lashback i telefonundersökningarna nästkommande månaderna när "flyktingvurmandet" i media lagt sig.
Hursomhelst kan ju allt även handla om statistiskt brus denna månaden - vem vet - kanske stod det "sanna" värdet egentligen still i panelundersökningarna? Kanske har det "sanna" värdet gått upp markant i telefonundersökningarna?
Vem vet? Just för närvarande är det helt enkelt oklart var trenderna i svensk opinion egentligen pekar, även om det såklart fortfarande är tämligen positivt för just SD - 2 plus i webbpanelerna och för telefonundersökningarna är det 1 stillastående, 1 plus och 1 minus.