Resultat: Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?
Ja, det bör vara förbjudet
36,52%
103 röster
Nej, här är regeln för hård
63,48%
179 röster
2015-09-21, 19:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Problemet i den tråd du tar upp som exempel är ju att trådstarten sedan leder till tiggeri - om än inte uttalat som "ge mig pengar".

Det bör vara okej att diskutera en utsatt situation -- men direkta erbjudanden om hjälp bör avhandlas via PM. Vill folk skänka, bli lurade, göra nytta eller vad det nu är frågan om så kan man inte hindra dem -- däremot bör ju Flashback inte bli en plattform för sådana drev där människor dras och med och blir helt okritiska bara för att "alla andra" -- (det är vad som hänt i den tråden)

Jag föreslår också att du läser igenom tråden och ser om du själv får ihop TS historia från start till mål..

Pank - nyss fått jobb, men har inget jobb. Kan betala 5000 i förskottshyra från en inkomst han inte haft - skall tjäna ihop 2000 som han i oktober (september lön) och på det betala hyra 5000 plus leva på det ... flashen..får jag inte ihop pengarna blir jag utkastad igen" - ett klart förtäckt tiggeri.

Människor åker dit och bjuder på käk - någon ger honom en låda bacon(?) och annat, i nästa andetag är han "vrålhungrig" osv ..

Jag tror inte att TS intention var att tigga - utan att få tips för vad han skulle fördriva tiden med de 2-3 dagar det gällde .. sen mynnade det ut i en tiggartråd där TS uppgifter inte går ihop alls..

Jag undrar också vad som blir skillnaden på tråd om jag skriver om en egen ekonomisk knipa som lockar till bidrag, eller om jag skriver om tiggaren på hörnet som lockar till bidrag.

ÄR det så att Flashback verkligen vill ha en "stöd/hjälp" avdelning så kanske man skall fundera på en egen forumdel för det i så fall...
Exakt, om admin vill ha en forumdel som stinker av hyckleri som den där användare "tipsar" om drogshoppar så shoot. Tiggare får dra sin vals så kan får (snälla och lite dumma djur) skicka PM. "Kille 21 söker begagnad tandborste" och så en bild på dåliga tänder så får användare skicka PM om, säg tandläkarpengar. Det lär inte missbrukas
Citera
2015-09-22, 00:31
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
.

Skillnaden där är att stadsmissionen är något som är uppenbart att det inte tillhör användaren.

Och i de fall det faktiskt är så att personen som gör tråden faktiskt har ett samröre med verksamheten ifråga, ja då är det en solklar 1.01 att säga "har skänkt 100 kr till stadsmissionen" i den tråden.

Ex:
1: "Tjabba grabbar, nu har jag fått jobb på stadsmissionen! Kul va?"
2: "Skänkte precis 100 kr till Stadsmissionen"

inlägg 2 bör i så fall självklart varnas för 1.01.

Däremot om personen som gör inlägget eller tråden inte har något samröre med verksamheten:
Om jag berättar att en viss datormus finns på salu på Kjell när någon frågar efter en viss datormus med vissa funktioner, är ju inte regelbrott, eftersom det bara handlar om att tipsa var man kan köpa en viss sak.
På samma sätt är då inte att svara "har köpt musen på Kjell och den fungerar utmärkt" något regelbrott.

Det är ju inte rimligt att man ska förbjuda diskussion av produkter över huvud taget, utan syftet med 1.01 är ju att förhindra att användarna använder forumet som en plattform för köp/sälj, inklusive tiggeri och bortskänkning.

Därför tycker jag sådana inlägg där man erbjuder sig att hjälpa TS direkt, skall varnas som vanligt.
Och nej jag tycker inte man ska hänvisa till PM, utan man ska hänvisa till ingenstans, dvs man säger "ett nej är ett nej, punkt".
Personligen tycker jag också att moderatorer borde få tillgång till PM-boxar för att kunna "rannsaka" efter regelbrott, skulle vara utmärkt att när någon startar en tiggtråd så rannsakar man tiggarens inbox och hittar alla som vill ge en gåva och därmed varnar alla dem personerna. (Bör dock förses med en del spärrar för att förhindra missbruk av funktionen).

Indirekt hjälp är som sagt inget problem, inget problem att ge tips på blanketter och ansökningar som TS kan fylla i, och ge tips om olika hjälporganisationer som TS kan vända sig till för att få rätsida på sin situation.
Citera
2015-09-22, 07:44
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Skillnaden där är att stadsmissionen är något som är uppenbart att det inte tillhör användaren.

Och i de fall det faktiskt är så att personen som gör tråden faktiskt har ett samröre med verksamheten ifråga, ja då är det en solklar 1.01 att säga "har skänkt 100 kr till stadsmissionen" i den tråden.

Ex:
1: "Tjabba grabbar, nu har jag fått jobb på stadsmissionen! Kul va?"
2: "Skänkte precis 100 kr till Stadsmissionen"

inlägg 2 bör i så fall självklart varnas för 1.01.

Jag håller inte med.

Plocka gärna bort för off-topic (om mods tycker att det stör diskussionen alltför mycket), men att foga in dylikt under 1.01 är väldigt svårförståeligt för normala människor. Det är redan väldigt besvärligt att få en logik i att direkta erbjudanden om hjälp (i vilken form det vara månde) skulle rymmas under regeln som gäller annonsering, detta är att ägna sig åt väldigt avancerat paragrafrytteri.

Reglerna måste vara enkla att förstå, och enkla att tillämpa. Att dra in saker som mycket väl kan vara off-topic under en "hårdare" regel är enligt min åsikt att lägga fällor för användarna på ett väldigt osympatiskt sätt.

Om man vill göra erbjudanden om hjälp, och enligt ovan blotta omnämnanden av att man hjälpt någon/något, till allvarligare regelbrott så behövs åtminstone en omformulering av regeln, eller ännu hellre en ny regel.
(Men jag anser alltså inte att detta alls behövs, då 0.03 bra kan användas i de fall där dylika inlägg _stör diskussionen_.)

Grejen här är att normala människor (även FB:are) inte på något sätt associerar ett "annonsförbud" med att det skulle vara förbjudet att erbjuda medpostare hjälp. Möjligen skulle klockor ringa för några om det fanns ett uttalat var ett "skrytförbud", men knappast då heller.

Jag anser fortfarande att det lättaste sättet att komma tillrätta med möjliga problem är att
a) fortsätta på den hårda linjen när det gäller trådstarter, och
b) moderera hårt för 0.03.
Citera
2015-09-22, 15:45
Medlem
SweTechs avatar
Har alltid varit emot att Flashback används som en anslagstavla eller en annonsplats och ser ingen orsak att ändra den inställningen även om tanken i detta fall är godhjärtad. Flashback är ett diskussionsforum och man kan diskutera t.ex hemlösas situation och hur man ska kunna hjälpa dem utan att för den skull erbjuda tjänster eller annan hjälp.

Tycker därför att admin försöker styra resultatet av den här omröstningen genom hur formuleringen ser ut. Självklart kan man genom diskussion hjälpa hemlösa även om annonser och anslag inte tillåts.
Citera
2015-09-22, 17:24
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunslidhitler
Det fetade: det går aldrig att veta om det är en förtäckt tiggartråd, när det startas en tråd, som i det här fallet om att få tiden att gå - eller om man vill ha hjälp kring hur man bygger en stabil koja i skogen eftersom man är hemlös. Och det går säkert att komma på ett gäng ytterligare trådrubriker - som alla kan vara schyssta eller formulerade av bedragare - och ingen annan än den aktuelle TS kommer någonsin att veta hur det ligger till. Därför ohållbart med dessa trådar.
Vilken överraskning att du nu blivit avstängd, tänker svara dig ändå.

Det larviga med dig är att du tror att alla på Flashback är ett gäng lingvistiska genier som skulle kunna skriva skjortan av vem som helst. Men faktum är att folk kan knappt skillnaden på de/dem, mest/flest, hon/henne, han/honom - så hur fan ska de kunna lura någon överhuvudtaget? Faktum kvarstår fortfarande att Shonne99 inte skrev en TIGGARTRÅD därför bör regel för 1.01 göra ett undantag för medlemmar som hamnar i en sådan situation som Shonne99 befann sig i.
Citera
2015-09-22, 19:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Vilken överraskning att du nu blivit avstängd, tänker svara dig ändå.

Det larviga med dig är att du tror att alla på Flashback är ett gäng lingvistiska genier som skulle kunna skriva skjortan av vem som helst. Men faktum är att folk kan knappt skillnaden på de/dem, mest/flest, hon/henne, han/honom - så hur fan ska de kunna lura någon överhuvudtaget? Faktum kvarstår fortfarande att Shonne99 inte skrev en TIGGARTRÅD därför bör regel för 1.01 göra ett undantag för medlemmar som hamnar i en sådan situation som Shonne99 befann sig i.
Nej, han SKREV inte en tiggartråd - men när folk började bomba tråden med att betala mat, sätta över pengar osv .. så förändrades den och BLEV en tiggartråd...

Jag förslår att du går in i tråden och kollar vilket hjälp Shonne99 är öppen för -- inte adekvat hjälp med husrum osv .. utan enbart hjälp som ger endera något i stunden eller insättningar på konto ..

Edit:
Och tydligen var donationerna så lukrativa så att han kunde bli inneboende (tillfälligt som den långsiktiga lösning han sökte) för 5000 kr i månaden -- trots att han angett att han inte hade någon direkt inkomst vare sig före han skulle lämna någon dag eller efteråt ..

10000 skall alltså ut inom en dryg månad -- och givet att hans kommentar om det enligt honom INTE handlade om tiggeri - så har ju ni redan puschat in de pengarna åt honom.
Senast redigerad av micro113 2015-09-22 kl. 19:18.
Citera
2015-09-22, 22:58
Medlem
carlpetersen73s avatar
Syftet som TS hade var inte att tigga, så här gäller lite fingertoppskänsla, att strikt tolka reglerna är att döda dynamiken. Tänk om här.
Citera
2015-09-23, 07:30
Medlem
najass avatar
OT raderat

/mod
Citera
2015-09-23, 19:32
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, han SKREV inte en tiggartråd - men när folk började bomba tråden med att betala mat, sätta över pengar osv .. så förändrades den och BLEV en tiggartråd...

Jag förslår att du går in i tråden och kollar vilket hjälp Shonne99 är öppen för -- inte adekvat hjälp med husrum osv .. utan enbart hjälp som ger endera något i stunden eller insättningar på konto ..

Edit:
Och tydligen var donationerna så lukrativa så att han kunde bli inneboende (tillfälligt som den långsiktiga lösning han sökte) för 5000 kr i månaden -- trots att han angett att han inte hade någon direkt inkomst vare sig före han skulle lämna någon dag eller efteråt ..

10000 skall alltså ut inom en dryg månad -- och givet att hans kommentar om det enligt honom INTE handlade om tiggeri - så har ju ni redan puschat in de pengarna åt honom.
Hur fan blir det en tiggartråd ifall användare i tråden erbjuder sin hjälp? Om någon erbjuder sig en sovplats, en filt, en jacka eller en lunch. Hur fan blir det då en tiggartråd?
Citera
2015-09-23, 19:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Hur fan blir det en tiggartråd ifall användare i tråden erbjuder sin hjälp? Om någon erbjuder sig en sovplats, en filt, en jacka eller en lunch. Hur fan blir det då en tiggartråd?
Erbjuder de det i tråden så får de en varning för 1.01.
Citera
2015-09-23, 19:38
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:

Det blir en tiggatråd på det sättet att TS tar emot all hjälp som den lilla parasiterande tiggare han är.
Det finns flera sätt att tigga efter hjälp på, kolla bara på zigenarna.

TS drar en jävla rövarhistoria, nån går på den och vill skänka TS nånting. Pang! Där har du tiggeri.
Citera
2015-09-23, 22:20
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Erbjuder de det i tråden så får de en varning för 1.01.

Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Det blir en tiggatråd på det sättet att TS tar emot all hjälp som den lilla parasiterande tiggare han är.
Det finns flera sätt att tigga efter hjälp på, kolla bara på zigenarna.

TS drar en jävla rövarhistoria, nån går på den och vill skänka TS nånting. Pang! Där har du tiggeri.
Fortfarande, TS gjorde ingen tiggeritråd av sin situation, vad är det ni inte begriper, haha. Det här är ju fan skrattretande. Allt togs via PM, och inte ens där ville han ha någonting från någon. Han ville diskutera sin situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in