Resultat: Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?
Ja, det bör vara förbjudet
36,52%
103 röster
Nej, här är regeln för hård
63,48%
179 röster
2015-09-19, 18:00
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunslidhitler
Nej, för om du till slut har 100-tals eller 1000-tals trådar där TS väljer att formulera sig som den aktuelle TS - så kommer det tvärtom bli extremt svårt, för att inte säga omöjligt att sortera ut vilka som har en legitim agenda eller ej. .

Citat:
Det fetade: det går aldrig att veta om det är en förtäckt tiggartråd, när det startas en tråd, som i det här fallet om att få tiden att gå - eller om man vill ha hjälp kring hur man bygger en stabil koja i skogen eftersom man är hemlös. Och det går säkert att komma på ett gäng ytterligare trådrubriker - som alla kan vara schyssta eller formulerade av bedragare - och ingen annan än den aktuelle TS kommer någonsin att veta hur det ligger till. Därför ohållbart med dessa trådar.

Alltså du (och många andra verkar det som) har nog missat ämnet för denna tråden grovt. Det är inte frågan om att förbjuda trådar som den som länkas i TS här. Sådan trådar är givtevis helt OK och kommer att så vara.

Frågan rör om det ska vara straffbart att skriva i en tråd att man vill hjälpa någon på FB.

Du verkar vara en sådan som argumenterar enligt att dumförklara hela FB och anse att vi måste förbjuda eftersom det kanske är någon som luras. Jösses, låt folk bedöma själv och välja själv.
Senast redigerad av najas 2015-09-19 kl. 18:03.
Citera
2015-09-19, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ser det som självklart att man ska kunna få hjälpa en flashbackare som blivit hemlös. Hade tacksamt tagit emot all hjälp jag kunnat få om staten sviker mig.

Förstår egentligen inte problemet. Vad spelar det för roll om någon erbjuder lunch, pengar eller annat som kan behövas? Visar bara att det finns medmänsklighet på det här forumet också. Något som Flashback borde vara stolta över. Skillnaden blir om det startas massor med tiggartrådar då får man fundera lite över hur man ska göra.

Tvivlar på att folk startat fejktråd på Flashback för att få en gratislunch ( de måste ju visa sig sjlva för den andra användaren med).
Det fetade: den aktuelle TS vill ej gå till kommunen.

Och: som sagt förut - nämnda TS KAN absolut erhålla pengar från kommunen, (eller försäkringskassan för den delen) men låtsas att så ej är fallet. Helt oavsett hur det ligger till gällande nämnda TS. Det är alltid omöjligt att för oss andra ha en aning om hur det förhåller sig - och därför är dessa trådar enligt mig, ohållbara.

Ett antal personer idag avskyr samhällssystemet, och vill istället "köra sitt race" genom att leva enligt någon slags alternativ livsstil. Tex tigga pengar från alla tänkbara håll, (även Flashback är ett tänkbart håll, pga egen tråd = hävstångseffekt och masspsykos) samla burkar, leta i containrar bakom livsmedelsbutikerna - kanske i kombination med pengar från kommunen eller försäkringskassan - för att sedan njuta av att driva runt eller måla, skriva eller vad man nu helst vill göra med sitt tid.

Kan man få folk på Flashback - som kämpar inne i systemet - att backa upp folk som ej vill vara där, så fine - men jag tror att ytterst få skulle hjälpa till med det. Då återstår att i det läget låtsas om som att man är en schysst person som vill göra rätt för sig, för att få personer som har det bättre ställt - att gråta en tår framför skärmen och öppna både förråd och plånbok.

Och ÄR man en schysst person som vill göra rätt för sig, så skulle trådrubriken vara densamma - och det är därför som dessa trådar enligt mig, är ohållbara. Kommunen är instansen att vända sig till. Sedan skrev JaredLeto att man hos kommunen måste sälja sin lägenhet och bil för att få pengar. Jag har hört om folk som - under en period - fått ha kvar lägenhet och bil, men sedan är det sälja som gäller, (kan kanske vara lite olika i olika kommuner? Alternativt att kontaktpersonen tittar på olika andra omständigheter som kan spela in i bedömningen). Och har man en bostadsrätt och bil, så har man kanske även råd med A-kassa?

Och har man via högerpolitik blivit utförsäkrad från A-kassan, så kanske man får gå till kommunen, men då är det tyvärr så att förr eller senare så kommer deras regler, (då den instansen handlar om hjälp som en absolut sista utväg) att göra att lägenhet och bil måste säljas. Man kan tycka vad man vill om de reglerna, men så ser det ut. Vill man ändra reglerna så kanske politiken är en lämplig bana att välja.
Citera
2015-09-19, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Alltså du (och många andra verkar det som) har nog missat ämnet för denna tråden grovt. Det är inte frågan om att förbjuda trådar som den som länkas i TS här. Sådan trådar är givtevis helt OK och kommer att så vara.

Frågan rör om det ska vara straffbart att skriva i en tråd att man vill hjälpa någon på FB.

Du verkar vara en sådan som argumenterar enligt att dumförklara hela FB och anse att vi måste förbjuda eftersom det kanske är någon som luras. Jösses, låt folk bedöma själv och välja själv.
Jag svarade på JaredLeto´s inlägg. H*n skrev: ja, för det första hade det väl varit jävligt enkelt att sortera ut vilka som har en legitim agenda, (och jag håller med Xelious om att inget tiggeri har en legitim agenda. EFFEKTEN blir tiggeritråd helt oavsett vem som är TS i en given tråd, och det vet personen i fråga helt oavsett uppsåt gällande 24/7-bedragare, hemlös - men vill ej gå till kommunen osv - graden av uppsåt) och vilka som enbart vill luras och tigga pengar - och jag svarade att enligt min mening är så inte fallet. Och varför jag anser detta.

Sedan om man tittar på trådens rubrik:

Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?

Så tar jag rubriken för vad den frågar - ja, jag anser att det bör vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback - jag har i detalj redogjort för varför det enligt min mening bör vara förbjudet.

Håller med Xelious, (inlägg 4). Och TS, (inlägg 6) skriver: "eller indirekt försöka få användarna att ge ekonomiska bidrag eller motsvarande ska givetvis även i framtiden vara förbjudet.

Ang. det TS skriver i inlägg 6: där har jag skrivit mkt kring hur lätt det är att VERKLIGEN erhålla pengar från folk - när man, OM man är en bedragare, skickligt formulera sig kring sin situation - hur mkt pengar man har, när nya hyran ska betalas och annars är det gonatt osv osv - ingen annan än aktuell TS kommer veta om det är ett bedrägeri eller ej.

Ja, så ska jag svara på detaljerna i trådstarten gällande om vad som får yttras i tråden kontra vad som får lov att tas i PM, så anser jag att så länge som dessa tiggartrådar, (återigen - effekten blir sådan - och det är inte svårt att lista ut för en presumtiv TS) finns kvar/tillåts, så om jag fick välja - så skulle TS ej få skriva ett skit om ekonomi i tråden. TS skulle inte få skriva ett skit om att jag vill inte att ni ska bli varnade för OT, så PM:a gärna

Jag vill inte att TS ska få skriva ett enda ***** ord om något annat än - som i detta fallet - hur får man tiden på nätterna att gå som hemlös. Eller om man tex som hemlös, (dvs man uppger att man är hemlös - alltså aldrig någon annan än aktuell TS som vet svaret på det) startar en tråd som heter: hur bygger man en stabil koja i skogen då man är hemlös.

Då ska man enbart prata om det som saken gäller. En annan sak att folk börjar klura på TS´s situation mer i övrigt/i detalj - och då får den PM:a men det ska inte vara TS som skriver att det "gärna får PM:as, för annars blir ni kanske varnade".

Jag vill inte att aktuell TS får styra tråden enligt en agenda, (och särskilt när det sker på ett subtilt sätt - för då väcks verkligen misstankarna om bedrägeri) och allt jag har tagit upp kan handla om att man vill få andra att anse någonting i en viss riktning kring hur man är som person. En hyvens person, en hjälte eller vad det kan vara man ev. är ute efter.

Om då aktuell TS får sådana inlägg bortplockade, samt användarna får sina inlägg bortplockade - de inläggen som det visas ett antal exempel på i trådstarten - ja, då styr man upp tråden, och undviker hävstångseffekten när folk snart börjar tävla om att rädda hjälten där ute, som blir till en masshypnos - en presumtiv bedragare som kan lite om psykologi får då ett perfekt tillfälle att med en egen tråd få till en synergieffekt - det växer och växer och allting jobbar hela tiden mot dig. Pengar och annat kommer till dig - du som bedragare behöver inte vända dig till var och en ute i samhället, (oavsett via PM eller tex på stan) utan du kan till slut bara sitta och se saldot växa på kontot. Dels passivt = folk som för över pengar utan att ses irl. Och dels via möten i city = lätt 10 möten i snitt per dygn.

100:- är ingenting om man ska hjälpa en person som man tror är/bedömer som hemlös. 100:- X 10 möten per dag = 1000:- per dag = 30 000:- i månaden, rakt ner i fickan. PLUS alla som bara för över pengar från konto till konto. Initialt kanske det skulle vara 5-10 000 per månad, men hävstångseffekten gör att det blir helt andra summor om bedragaren enkom jobbar med att stjäla 24/7.

Och även om man som bedragare inte är ute efter att tjäna så mkt pengar som möjligt, utan "bara" är ute efter att tjäna 8-10 000:- i månaden på folks känslor för den de tror är hemlös, så är det bedrägeri - men handlar då "bara" om att få ihop så mkt pengar att man har till hyra, (hyra till nya bostaden och sedan varje månads hyra, då vi i exemplet ponerar att man är en bedragare) och mat + lite ströutgifter. Så kanske 8-10 000 för att ha till det nödvändigaste. Men då har man inte sagt ärligt från början att det är DETTA det handlar om - självklart INTE - man vill ju få folk att gråta en tår framför skärmen, OM man är en bedragare. Dessa trådar är alltså helt ohållbara, enligt min mening - eftersom endast TS i given tråd, är den som vet hur det ligger till med den saken.

Och därför hoppas jag även att mina inlägg - på samma gång som jag förklarar varför jag anser att det bör vara förbjudet att hjälpa en hemlös, (som utger sig för att vara hemlös) på Flashback - som en framtida bonus, för med sig ett förbud att starta trådar där man utger sig för att vara hemlös.

Eftersom det potentiellt finns mycket pengar att tjäna för en person som är en bedragare - och pengar anno 2015, är något som får många att gå över lik för att komma över. Den utvecklingen ser jag som högst olycklig och olämplig - helt förkastlig - och jag är mycket nöjd om utfallet skulle bli att iaf Flashback tätar till när det gäller detta. Samhället ser ut så, att pengar motiverar - big time - oavsett om man är en bedragare och skaffar sig pengar den vägen, eller ej.

Eftersom samhället helt har spårat ur, pga att man från politikerhåll ej har styrt upp saker och ting - så har skrupelfria företag och personer fått mkt spelrum - detta visar på principen att man måste styra upp saker och ting - för tillfället gör tjuven, det är allmänt känt.

Styr man inte upp detta som nu diskuteras på Flashback, så får vi samma negativa utveckling här - och då blir det High Chaparall - den som formulerar sig skickligast vinner, och så får alla - ärliga som bedragare tävla om den saken. Men då ska man inte påstå att man bryr sig om någonting, för då har man gett spelrum för - även - bedragare.

Och anser man att - kan storföretagen så ska väl den s.k. lilla människan kunna få komma undan. Nej, och att luras med hjälp av hemlöshet är vidrigt - lika vidrigt som hemlösheten i sig - och att luras är alltså idag möjligt att göra. Inte ok alls, enligt mig.

Jag vill istället att man - enkom - fokuserar på att ta bort spelrummet för storföretagen.

MVH /GSH, vänstermedborgare och humanist - och anti ohederlighet.
Senast redigerad av gudrunslidhitler 2015-09-19 kl. 19:36.
Citera
2015-09-19, 19:32
Bannlyst
Citat:
Jag svarade på JaredLeto´s inlägg. H*n skrev: ja, för det första hade det väl varit jävligt enkelt att sortera ut vilka som har en legitim agenda, (och jag håller med Xelious om att inget tiggeri har en legitim agenda. EFFEKTEN blir tiggeritråd helt oavsett vem som är TS i en given tråd, och det vet personen i fråga helt oavsett uppsåt gällande 24/7-bedragare, hemlös - men vill ej gå till kommunen osv - graden av uppsåt) och vilka som enbart vill luras och tigga pengar - och jag svarade att enligt min mening är så inte fallet. Och varför jag anser detta.

Sedan om man tittar på trådens rubrik:

Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?

Så tar jag rubriken för vad den frågar - ja, jag anser att det bör vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback - jag har i detalj redogjort för varför det enligt min mening bör vara förbjudet.

Håller med Xelious, (inlägg 4). Och TS, (inlägg 6) skriver: "eller indirekt försöka få användarna att ge ekonomiska bidrag eller motsvarande ska givetvis även i framtiden vara förbjudet.

Ang. det TS skriver i inlägg 6: där har jag skrivit mkt kring hur lätt det är att VERKLIGEN erhålla pengar från folk - när man, OM man är en bedragare, skickligt formulera sig kring sin situation - hur mkt pengar man har, när nya hyran ska betalas och annars är det gonatt osv osv - ingen annan än aktuell TS kommer veta om det är ett bedrägeri eller ej.

Ja, så ska jag svara på detaljerna i trådstarten gällande om vad som får yttras i tråden kontra vad som får lov att tas i PM, så anser jag att så länge som dessa tiggartrådar, (återigen - effekten blir sådan - och det är inte svårt att lista ut för en presumtiv TS) finns kvar/tillåts, så om jag fick välja - så skulle TS ej få skriva ett skit om ekonomi i tråden. TS skulle inte få skriva ett skit om att jag vill inte att ni ska bli varnade för OT, så PM:a gärna

Jag vill inte att TS ska få skriva ett enda ***** ord om något annat än - som i detta fallet - hur får man tiden på nätterna att gå som hemlös. Eller om man tex som hemlös, (dvs man uppger att man är hemlös - alltså aldrig någon annan än aktuell TS som vet svaret på det) startar en tråd som heter: hur bygger man en stabil koja i skogen då man är hemlös.

Då ska man enbart prata om det som saken gäller. En annan sak att folk börjar klura på TS´s situation mer i övrigt/i detalj - och då får den PM:a men det ska inte vara TS som skriver att det "gärna får PM:as, för annars blir ni kanske varnade".

Jag vill inte att aktuell TS får styra tråden enligt en agenda, (och särskilt när det sker på ett subtilt sätt - för då väcks verkligen misstankarna om bedrägeri) och allt jag har tagit upp kan handla om att man vill få andra att anse någonting i en viss riktning kring hur man är som person. En hyvens person, en hjälte eller vad det kan vara man ev. är ute efter.

Om då aktuell TS får sådana inlägg bortplockade, samt användarna får sina inlägg bortplockade - de inläggen som det visas ett antal exempel på i trådstarten - ja, då styr man upp tråden, och undviker hävstångseffekten när folk snart börjar tävla om att rädda hjälten där ute, som blir till en masshypnos - en presumtiv bedragare som kan lite om psykologi får då ett perfekt tillfälle att med en egen tråd få till en synergieffekt - det växer och växer och allting jobbar hela tiden mot dig. Pengar och annat kommer till dig - du som bedragare behöver inte vända dig till var och en ute i samhället, (oavsett via PM eller tex på stan) utan du kan till slut bara sitta och se saldot växa på kontot. Dels passivt = folk som för över pengar utan att ses irl. Och dels via möten i city = lätt 10 möten i snitt per dygn.

100:- är ingenting om man ska hjälpa en person som man tror är/bedömer som hemlös. 100:- X 10 möten per dag = 1000:- per dag = 30 000:- i månaden, rakt ner i fickan. PLUS alla som bara för över pengar från konto till konto. Initialt kanske det skulle vara 5-10 000 per månad, men hävstångseffekten gör att det blir helt andra summor om bedragaren enkom jobbar med att stjäla 24/7.

Och även om man som bedragare inte är ute efter att tjäna så mkt pengar som möjligt, utan "bara" är ute efter att tjäna 8-10 000:- i månaden på folks känslor för den de tror är hemlös, så är det bedrägeri - men handlar då "bara" om att få ihop så mkt pengar att man har till hyra, (hyra till nya bostaden och sedan varje månads hyra, då vi i exemplet ponerar att man är en bedragare) och mat + lite ströutgifter. Så kanske 8-10 000 för att ha till det nödvändigaste. Men då har man inte sagt ärligt från början att det är DETTA det handlar om - självklart INTE - man vill ju få folk att gråta en tår framför skärmen, OM man är en bedragare. Dessa trådar är alltså helt ohållbara, enligt min mening - eftersom endast TS i given tråd, är den som vet hur det ligger till med den saken.

Och därför hoppas jag även att mina inlägg - på samma gång som jag förklarar varför jag anser att det bör vara förbjudet att hjälpa en hemlös, (som utger sig för att vara hemlös) på Flashback - som en framtida bonus, för med sig ett förbud att starta trådar där man utger sig för att vara hemlös.

Eftersom det potentiellt finns mycket pengar att tjäna för en person som är en bedragare - och pengar anno 2015, är något som får många att gå över lik för att komma över. Den utvecklingen ser jag som högst olycklig och olämplig - helt förkastlig - och jag är mycket nöjd om utfallet skulle bli att iaf Flashback tätar till när det gäller detta. Samhället ser ut så, att pengar motiverar - big time - oavsett om man är en bedragare och skaffar sig pengar den vägen, eller ej.

Nu har jag läst långt ifrån allt det du skrev, eftersom jag först skummade igenom ditt inlägg. Det jag såg var återigen din kalkyl om att man ska träffa 10 unika flashbackare varje dag i en månad, och alla ger 100kr var. Den dagen du lyckas med det borde du få ett pris, verkligen!

I övrigt tänker jag försöka hålla mig undan från att skriva mer här så gott jag kan, eftersom ni verkar ha en alldeles enastående förmåga att hitta på saker som andra sagt och skrivit.
Citera
2015-09-19, 22:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Låt individen välja vad vederbörande har tilltro till

Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Hur skall man veta att det verkligen är en person i nöd man hjälper? Det kryllar ju av troll och knäppgökar här. Jag röstar ja, det bör vara förbjudet, och tycker hemlösa får söka hjälp 'normala' vägar.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Vem vet om TS ljuger för att "tigga", kanske TS själv orsakat problemet och därför åkt ut. Oftast när folk råkar ut för problem så förskönar de sanningen och åker ofta ut pga eget fel.

Citat:
Personen i fråga - kan - vara en manipulatör. Personen i fråga har i hela tråden skrivit väldigt smart, vilket har gjort att jag hela tiden har haft mina funderingar kring ärligheten.

- Borde det inte vara upp till respektive läsare att bedöma trovärdigheten? Samma sak gäller alla påstående som framförs på Flashback, även om det då inte handlar om materiell vinning. Läsaren får själv stå för källkritiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Frågan är hur man ska veta att det användaren säger stämmer så det inte bara är en användare i behov av lite snabba cash?

- Den risken får man leva med. Den som väljer att skänka någonting, väljer samtidigt att ta risken att mottagaren är oärlig. Såvida någon vill ta den risken, så låt vederbörande göra det!

Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Om man får hjälpa en hemlös, varför ska man då inte få hjälpa en som är fattig, men inte hemlös? Var drar man gränsen för hemlös, räcker det med att en person temporärt inte har tillgång till lägenhet för att kunna vända sig till Flashback för pengar?

- Låt givarna dra gränsen själva! Den som vill skänka, får själv avgöra vilka syften man vill skänka till.

Citat:
Att en del gillar att betala för roliga och intressanta historier kan man konstatera. Jag tycker det bryter mot 1.01. Att folk har mer "hjärta" än hjärna är ingen nyhet heller.

- Så länge det är deras egna pengar det handlar om, så kan man låta folk betala för intressanta berättelser.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2015-09-19 kl. 22:50. Anledning: Av misstag kom ett tecken med som inte skulle vara där.
Citera
2015-09-20, 07:06
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Varför måste frågan avhandla just hemlösa? Borde inte frågeställningen istället handla om att hjälpa någon över huvud taget som sitter i en svår situation?
Barnfamiljer utan pengar på julafton, ensamstående fembarnsmödrar med lille Kevin som har dyslexi och ADHD som behöver blöjor vid tolv års ålder, då mamman inte orkat potträna?

Idioten som sade sig vara hemlös som drog igång den här diskussionen var dessutom inte hemlös "på riktigt". Det var något fjanten valt själv och grät ut om på FB. Såna personer ska verkligen inte få gnälla till sig hjälp här på FB!

Anser ledningen att det bör vara tillåtet att hjälpa såna som är frivilligt hemlösa borde det vara tillåtet att hjälpa folk som behöver hjälp med bilen för att ta sig till jobbet, folk som inte har råd att ta sitt husdjur till veterinären och så vidare.

Du har helt rätt i att frågeställningen istället bör handla om "att hjälpa någon över huvud taget som sitter i en svår situation". Jag tog upp det aktuella fallet för att det på ett bra sätt beskriver vår nuvarande tolkning. Men jag borde även ha givit exempel på andra ämnen där exakt samma frågeställning kan bli aktuell.

admin
Citera
2015-09-20, 07:12
Administrator
admins avatar
Citat:
Det är stora likheter mellan Admins kampanj och politikers/massmedias kampanj FÖR tiggarna. Enligt lagen borde polisen (moderatorerna) tagit i med hårdhandskarna för alla brott tiggarna begår men admin vill särbehandla svensk ung man som påstår att han är hemlös i stockholm därför han finner frågan intressant. Polisen (moderatorerna) gnisslar tänder då problemet med tiggeri och trollande bedragare knappast är något de vill se mer av, 1.01 är ett av de största problemen redan.
Användare som inte vill se några regler alls på flashback ser det som ett gyllene tillfälle att bidra med att skjuta in en kil i flashbacks regler om 1.01 och röstar FÖR lättnader i 1.01 som ger kryphål i regeln - utge er bara för att vara en hemlös ung kille så kan ni fixa stålar!

Inte alls, då vi alla är eniga om att tiggeri ska vara förbjudet. Frågan handlar m.a.o. inte om det ska vara tillåtet att starta trådar där man tigger, för detta kommer alltid vara förbjudet. Däremot så är frågan hur vi bör hantera inlägg där någon erbjuder sig att ge hjälp. Och för att göra samma liknelse som du gjorde, så är diskussionen om det ska vara förbudet att berätta att man skänkt 100 kronor till Stadsmissionen, vilket inte är samma sak som att Stadsmissionen startar trådar där de ber om användarnas hjälp.

admin
Citera
2015-09-20, 09:28
Medlem
Jag fattar inte riktigt...
Ska flashback börja ge sig in i välgörenhetsbranschen?

Jag som i min enfald trodde att diskussionerna låg i fokus, och i synnerhet de kontroversiella.

Inte "hej, har du tid att tala en stund om Jesus?".

Det finns väl för fan andra kanaler för sånt, adminjävlar!

Vill man skänka pengar så finns det en pmfunktion.
Senast redigerad av Haschpundaren 2015-09-20 kl. 09:37.
Citera
2015-09-20, 11:10
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Inte alls, då vi alla är eniga om att tiggeri ska vara förbjudet. Frågan handlar m.a.o. inte om det ska vara tillåtet att starta trådar där man tigger, för detta kommer alltid vara förbjudet. Däremot så är frågan hur vi bör hantera inlägg där någon erbjuder sig att ge hjälp. Och för att göra samma liknelse som du gjorde, så är diskussionen om det ska vara förbudet att berätta att man skänkt 100 kronor till Stadsmissionen, vilket inte är samma sak som att Stadsmissionen startar trådar där de ber om användarnas hjälp.
jag tycker det ska vara förbjudet att berätta att man skänkt 100 kr till en de facto tiggare som lockar bidragsgivare. Alla som gnäller över sin privatekonomi ska ses som icke önskvärda eller om det är möjligt, få PM-funktion avstängd, går det? Typ shonne99 med sitt "10 kr kvar, lön den 25:e".
Citera
2015-09-21, 15:35
Medlem
ojns avatar
Att specifikt erbjuda någon pengar i inlägg ska vara förbjudet. Jag tolkar admins inlägg som att det är vad han frågar, då inläggen som citeras gör just detta. Vissa "maskerade" som "bjuder på lunch" eller vad någon nu sa, men det är ju samma sak.

Man annonserar en tjänst, sin hjälp, kalla det vad man vill. Man tjänar inget på det, men det är ju likväl en annons.

Detta kan tas via PM, det tillför inget till diskussionen.

Däremot ska ju inlägg som ger generella tips om vad man kan göra i TS situation få står kvar; vart man kan gå, vad man kan göra o.s.v. Dessa inlägg bidrar ju.

Så mitt svar på trådens topic ("Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?") är: Ja. Det bör falla under 1.01. Ta sådant i PM, vi (läs jag) bryr oss (läs mig) inte om att erbjuder dig att hjälpa till med stor pommes eller att swisha en femtiolapp.
Citera
2015-09-21, 15:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Att specifikt erbjuda någon pengar i inlägg ska vara förbjudet. Jag tolkar admins inlägg som att det är vad han frågar, då inläggen som citeras gör just detta. Vissa "maskerade" som "bjuder på lunch" eller vad någon nu sa, men det är ju samma sak.

Man annonserar en tjänst, sin hjälp, kalla det vad man vill. Man tjänar inget på det, men det är ju likväl en annons.

Detta kan tas via PM, det tillför inget till diskussionen.

Däremot ska ju inlägg som ger generella tips om vad man kan göra i TS situation få står kvar; vart man kan gå, vad man kan göra o.s.v. Dessa inlägg bidrar ju.

Så mitt svar på trådens topic ("Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?") är: Ja. Det bör falla under 1.01. Ta sådant i PM, vi (läs jag) bryr oss (läs mig) inte om att erbjuder dig att hjälpa till med stor pommes eller att swisha en femtiolapp.
Ja och de tipsen bör inte vara knutna till just vad en specifik användare kan göra utan generellt, TS bör vara en moderator eller något i så fall och användarna ska inte få gnälla om "10kr kvar, långt till socialbidrag/lön" för att locka bidragsgivare via PM eller om de inte läst reglerna bidra till att öka det redan stora antal som straffas för 1.01 redan. Jag kan förstå många moderatorers aversion mot denna typ av trådar som ger mycket arbete.
Senast redigerad av Xelious 2015-09-21 kl. 15:49.
Citera
2015-09-21, 19:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin

admin
Problemet i den tråd du tar upp som exempel är ju att trådstarten sedan leder till tiggeri - om än inte uttalat som "ge mig pengar".

Det bör vara okej att diskutera en utsatt situation -- men direkta erbjudanden om hjälp bör avhandlas via PM. Vill folk skänka, bli lurade, göra nytta eller vad det nu är frågan om så kan man inte hindra dem -- däremot bör ju Flashback inte bli en plattform för sådana drev där människor dras och med och blir helt okritiska bara för att "alla andra" -- (det är vad som hänt i den tråden)

Jag föreslår också att du läser igenom tråden och ser om du själv får ihop TS historia från start till mål..

Pank - nyss fått jobb, men har inget jobb. Kan betala 5000 i förskottshyra från en inkomst han inte haft - skall tjäna ihop 2000 som han i oktober (september lön) och på det betala hyra 5000 plus leva på det ... flashen..får jag inte ihop pengarna blir jag utkastad igen" - ett klart förtäckt tiggeri.

Människor åker dit och bjuder på käk - någon ger honom en låda bacon(?) och annat, i nästa andetag är han "vrålhungrig" osv ..

Jag tror inte att TS intention var att tigga - utan att få tips för vad han skulle fördriva tiden med de 2-3 dagar det gällde .. sen mynnade det ut i en tiggartråd där TS uppgifter inte går ihop alls..

Jag undrar också vad som blir skillnaden på tråd om jag skriver om en egen ekonomisk knipa som lockar till bidrag, eller om jag skriver om tiggaren på hörnet som lockar till bidrag.

ÄR det så att Flashback verkligen vill ha en "stöd/hjälp" avdelning så kanske man skall fundera på en egen forumdel för det i så fall...
Senast redigerad av micro113 2015-09-21 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in