Citat:
Ursprungligen postat av
najas
Alltså du (och många andra verkar det som) har nog missat ämnet för denna tråden grovt. Det är inte frågan om att förbjuda trådar som den som länkas i TS här. Sådan trådar är givtevis helt OK och kommer att så vara.
Frågan rör om det ska vara straffbart att skriva i en tråd att man vill hjälpa någon på FB.
Du verkar vara en sådan som argumenterar enligt att dumförklara hela FB och anse att vi måste förbjuda eftersom det kanske är någon som luras. Jösses, låt folk bedöma själv och välja själv.
Jag svarade på JaredLeto´s inlägg. H*n skrev: ja, för det första hade det väl varit jävligt enkelt att sortera ut vilka som har en legitim agenda, (och jag håller med Xelious om att inget tiggeri har en legitim agenda. EFFEKTEN blir tiggeritråd helt oavsett vem som är TS i en given tråd, och det vet personen i fråga helt oavsett uppsåt gällande 24/7-bedragare, hemlös - men vill ej gå till kommunen osv - graden av uppsåt) och vilka som enbart vill luras och tigga pengar - och jag svarade att enligt min mening är så inte fallet. Och varför jag anser detta.
Sedan om man tittar på trådens rubrik:
Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?
Så tar jag rubriken för vad den frågar - ja, jag anser att det bör vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback - jag har i detalj redogjort för varför det enligt min mening bör vara förbjudet.
Håller med Xelious, (inlägg 4). Och TS, (inlägg 6) skriver: "eller
indirekt försöka få användarna att ge ekonomiska bidrag eller motsvarande ska
givetvis även i framtiden vara förbjudet.
Ang. det TS skriver i inlägg 6: där har jag skrivit mkt kring hur lätt det är att VERKLIGEN erhålla pengar från folk - när man, OM man är en bedragare, skickligt formulera sig kring sin situation - hur mkt pengar man har, när nya hyran ska betalas och annars är det gonatt osv osv - ingen annan än aktuell TS kommer veta om det är ett bedrägeri eller ej.
Ja, så ska jag svara på detaljerna i trådstarten gällande om vad som får yttras i tråden kontra vad som får lov att tas i PM, så anser jag att så länge som dessa tiggartrådar, (återigen - effekten blir sådan - och det är inte svårt att lista ut för en presumtiv TS) finns kvar/tillåts, så om jag fick välja - så skulle TS ej få skriva ett skit om ekonomi i tråden. TS skulle inte få skriva ett skit om att jag vill inte att ni ska bli varnade för OT, så PM:a gärna
Jag vill inte att TS ska få skriva ett enda ***** ord om något annat än - som i detta fallet - hur får man tiden på nätterna att gå som hemlös. Eller om man tex som hemlös, (dvs man uppger att man är hemlös - alltså aldrig någon annan än aktuell TS som vet svaret på det) startar en tråd som heter: hur bygger man en stabil koja i skogen då man är hemlös.
Då ska man enbart prata om det som saken gäller. En annan sak att folk börjar klura på TS´s situation mer i övrigt/i detalj - och då får den PM:a men det ska inte vara TS som skriver att det "gärna får PM:as, för annars blir ni kanske varnade".
Jag vill inte att aktuell TS får styra tråden enligt en agenda, (och särskilt när det sker på ett subtilt sätt - för då väcks verkligen misstankarna om bedrägeri) och allt jag har tagit upp kan handla om att man vill få andra att anse någonting i en viss riktning kring hur man är som person. En hyvens person, en hjälte eller vad det kan vara man ev. är ute efter.
Om då aktuell TS får sådana inlägg bortplockade, samt användarna får sina inlägg bortplockade - de inläggen som det visas ett antal exempel på i trådstarten - ja, då styr man upp tråden, och undviker hävstångseffekten när folk snart börjar tävla om att rädda hjälten där ute, som blir till en masshypnos - en presumtiv bedragare som kan lite om psykologi får då ett perfekt tillfälle att med en egen tråd få till en synergieffekt - det växer och växer och allting jobbar hela tiden mot dig. Pengar och annat kommer till dig - du som bedragare behöver inte vända dig till var och en ute i samhället, (oavsett via PM eller tex på stan) utan du kan till slut bara sitta och se saldot växa på kontot. Dels passivt = folk som för över pengar utan att ses irl. Och dels via möten i city = lätt 10 möten i snitt per dygn.
100:- är ingenting om man ska hjälpa en person som man tror är/bedömer som hemlös. 100:- X 10 möten per dag = 1000:- per dag = 30 000:- i månaden, rakt ner i fickan. PLUS alla som bara för över pengar från konto till konto. Initialt kanske det skulle vara 5-10 000 per månad, men hävstångseffekten gör att det blir helt andra summor om bedragaren enkom jobbar med att stjäla 24/7.
Och även om man som bedragare inte är ute efter att tjäna så mkt pengar som möjligt, utan "bara" är ute efter att tjäna 8-10 000:- i månaden på folks känslor för den de tror är hemlös, så är det bedrägeri - men handlar då "bara" om att få ihop så mkt pengar att man har till hyra, (hyra till nya bostaden och sedan varje månads hyra, då vi i exemplet ponerar att man är en bedragare) och mat + lite ströutgifter. Så kanske 8-10 000 för att ha till det nödvändigaste. Men då har man inte sagt ärligt från början att det är DETTA det handlar om - självklart INTE - man vill ju få folk att gråta en tår framför skärmen, OM man är en bedragare. Dessa trådar är alltså helt ohållbara, enligt min mening - eftersom endast TS i given tråd, är den som vet hur det ligger till med den saken.
Och därför hoppas jag även att mina inlägg - på samma gång som jag förklarar varför jag anser att det bör vara förbjudet att hjälpa en hemlös, (som utger sig för att vara hemlös) på Flashback - som en framtida bonus, för med sig ett förbud att starta trådar där man utger sig för att vara hemlös.
Eftersom det potentiellt finns mycket pengar att tjäna för en person som är en bedragare - och pengar anno 2015, är något som får många att gå över lik för att komma över. Den utvecklingen ser jag som högst olycklig och olämplig - helt förkastlig - och jag är mycket nöjd om utfallet skulle bli att iaf Flashback tätar till när det gäller detta. Samhället ser ut så, att
pengar motiverar - big time - oavsett om man är en bedragare och skaffar sig pengar den vägen, eller ej.
Eftersom samhället helt har spårat ur, pga att man från politikerhåll ej har styrt upp saker och ting - så har skrupelfria företag och personer fått mkt spelrum -
detta visar på principen att man måste styra upp saker och ting - för
tillfället gör tjuven, det är allmänt känt.
Styr man inte upp detta som nu diskuteras på Flashback, så får vi samma negativa utveckling här - och då blir det High Chaparall - den som formulerar sig skickligast vinner, och så får alla - ärliga som bedragare tävla om den saken. Men då ska man inte påstå att man bryr sig om någonting, för då har man gett spelrum för - även - bedragare.
Och anser man att - kan storföretagen så ska väl den s.k. lilla människan kunna få komma undan. Nej, och att luras med hjälp av hemlöshet är vidrigt - lika vidrigt som hemlösheten i sig - och att luras är alltså idag möjligt att göra. Inte ok alls, enligt mig.
Jag vill istället att man - enkom - fokuserar på att ta bort spelrummet för storföretagen.
MVH /GSH, vänstermedborgare och humanist - och anti ohederlighet.