2015-09-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Universum har två "principer" - service to self (satansprincipen) och service to others (Kristusprincipen). Valet står mellan dessa två.
Jag gör båda. Det kanske finns dom som inte väljer något av dom också? Så det finns nog fler "principer" än dom två.
Citera
2015-09-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att bara hjälpa andra är heller inte bra. Ingen orkar det i längden. Balans, ska det vara.
Därav "du ska älska andra såsom dig själv". Klok man, den där Jesus. Men man ska inte bara älska sig själv, för då älskar man inte andra. Ungefär som en cancertumör som bara vill växa på andras bekostnad. Elementärt - egentligen.
Citera
2015-09-23, 16:57
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Därav "du ska älska andra såsom dig själv". Klok man, den där Jesus. Men man ska inte bara älska sig själv, för då älskar man inte andra. Ungefär som en cancertumör som bara vill växa på andras bekostnad. Elementärt - egentligen.
Om du omvänt då hatar dig själv. Hatar du andra då också?
Kan du älska någon annan om du hatar dig själv?
Citera
2015-09-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ja, kanske Jesus var klok. Men han var ju inte först med sådana tankegångar. Och jag anser att man ska hitta en balans mellan att hjälpa sig själv och att hjälpa andra.
Citera
2015-09-23, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Om du omvänt då hatar dig själv. Hatar du andra då också?
Kan du älska någon annan om du hatar dig själv?
Självhat leder inte sällan till att man hatar andra också. Har hört många "psykfall" hata sig själva, sina liv - och därefter gjort upp med omgivningen. Ibland våldsamt. Nej, man kan inte älska någon annan om man hatar sig själv.
Citera
2015-09-23, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, kanske Jesus var klok. Men han var ju inte först med sådana tankegångar. Och jag anser att man ska hitta en balans mellan att hjälpa sig själv och att hjälpa andra.
Är det viktigt vem som var först?
Citera
2015-09-23, 17:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Självhat leder inte sällan till att man hatar andra också. Har hört många "psykfall" hata sig själva, sina liv - och därefter gjort upp med omgivningen. Ibland våldsamt. Nej, man kan inte älska någon annan om man hatar sig själv.
Mycket möjligt! Och ja stämmer till viss del.
Om du växt upp i en familj som dagligen tryckte ned dig i skten.
Anser då du dig vara ett psykfall på grund av självhatet du blivit tvingad till? Hypotetisk frågeställning.
Hatar de som mördar andra sig själva?
Citera
2015-09-23, 17:21
Medlem
Citat:
Mycket möjligt! Och ja stämmer till viss del.
Om du växt upp i en familj som dagligen tryckte ned dig i skten.
Anser då du dig vara ett psykfall på grund av självhatet du blivit tvingad till? Hypotetisk frågeställning.
Hatar de som mördar andra sig själva?
Satte psykfall inom citattecken av en anledning. En familj som trycker ner ett barn i skiten lever inte efter principen service to others, de lever efter cancertumörprincipen. Detta gör att barnaoffret lär sig hata sig själv, och därefter har service to self-viruset goda chanser att växa till sig i "psykfallets" sinne - så att han/hon glömmer att älska andra som sig själv - och därefter kan utöva den satanistiska principen - ta död på alla andra (service to self/satan).
Citera
2015-09-23, 17:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Satte psykfall inom citattecken av en anledning. En familj som trycker ner ett barn i skiten lever inte efter principen service to others, de lever efter cancertumörprincipen. Detta gör att barnaoffret lär sig hata sig själv, och därefter har service to self-viruset goda chanser att växa till sig i "psykfallets" sinne - så att han/hon glömmer att älska andra som sig själv - och därefter kan utöva den satanistiska principen - ta död på alla andra (service to self/satan).
Kan jag hålla med dig om men du vet aldrig vem du möter
En som blivit älskad och som älskar sig själv och dig i slutänden.
Eller en som blivit hatad och som hatar sig själv och dig i slutändan.
Alla individer bär sin historia inom sig.
Syns inte utanpå.
Det finns gott och ont som vi alla ser, uppmärksammat eller mött på ett eller annat sätt.
Är det en mänsklig egenskap? Och endast.
Citera
2015-09-23, 17:46
Medlem
Citat:
Kan jag hålla med dig om men du vet aldrig vem du möter
En som blivit älskad och som älskar sig själv och dig i slutänden.
Eller en som blivit hatad och som hatar sig själv och dig i slutändan.
Alla individer bär sin historia inom sig.
Syns inte utanpå.
Det finns gott och ont som vi alla ser, uppmärksammat eller mött på ett eller annat sätt.
Är det en mänsklig egenskap? Och endast.
Ja, hur en individ reagerar på övergrepp och allmänt förakt går aldrig på förhand att förutsäga - det finns sk maskrosbarn som tycks tåla det mesta och ändå blommar upp och tillför samhället en väldig massa "service to others". Och motsatsen, de som fått goda förutsättningar och ändå väljer "satansprincipen". Ja, det finns ont och gott som vi alla ser och det är mänsklighetens största utmaning att sortera rätt på skiten innan det är för sent.
Citera
2015-09-23, 18:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja, hur en individ reagerar på övergrepp och allmänt förakt går aldrig på förhand att förutsäga - det finns sk maskrosbarn som tycks tåla det mesta och ändå blommar upp och tillför samhället en väldig massa "service to others". Och motsatsen, de som fått goda förutsättningar och ändå väljer "satansprincipen". Ja, det finns ont och gott som vi alla ser och det är mänsklighetens största utmaning att sortera rätt på skiten innan det är för sent.
Ja de brukar bli rebeller om inte annat.
Tyckter din frågeställning är intressant.
Väcker andra frågor inom mig. Du har fått några. Kommer säkert mer och mina egna små inslag också. Spekulationer kallar jag det.
Vad för måste du sätta dina funderingar i Satanismen?
Kan de inte bara få vara frågor utan tillbehören till grupp?
Vad är satanistiska i din frågeställning?
Ja varför blir en del maskrosbarn fina människor och en del djävulusiska?
Har vi det inom oss mer eller mindre, vad tror du?
Citera
2015-09-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ja de brukar bli rebeller om inte annat.
Tyckter din frågeställning är intressant.
Väcker andra frågor inom mig. Du har fått några. Kommer säkert mer och mina egna små inslag också. Spekulationer kallar jag det.
Vad för måste du sätta dina funderingar i Satanismen?
Kan de inte bara få vara frågor utan tillbehören till grupp?
Vad är satanistiska i din frågeställning?
Ja varför blir en del maskrosbarn fina människor och en del djävulusiska?
Har vi det inom oss mer eller mindre, vad tror du?
Fast nu var det Tunggrabben som startade tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in