2015-09-23, 14:37
  #13
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Fick just en svarsblankett från SCB i brevlådan. Fokus är på miljöfrågor. Första frågan gäller vilka problem jag anser riksdag och regering bör prioritera. Alternativen då? Jo, de problem SCB gissar håller svensken vaken på nätterna är...

AIDS
Aktiemarknad
Arbetslöshet
Brottslighet
Budgetunderskott
Droger
Fattigdom
Hälso- & sjukvård
Inflation
Inkomstfördelning
Klimatförändringar
Miljö
Nationens ekonomi
Rasism
Skattesystemet
Terrorhot i Sverige
Utbildning och skola
Utrikespolitik
Välfärd
Åldrande befolkning

Saknas något? Vad ska man säga? Hur kommer eländet att beskrivas i den haverikommission som tveklöst kommer till stånd framöver?

Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta. Vi som är lite äldre har dock varit med förr och det vete tusan om det var så mycket bättre förr när SVT hade hela Sverige i ett järngrepp.

Skillnaden var att MSM då var utan konkurrens från alternativ media så att man kunde kosta på sig att skämta om sig själva.

Sven Melanders - Fred på jorden är en klassiker

https://www.youtube.com/watch?v=hcxwTgEC7IM
Citera
2015-09-23, 14:38
  #14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Ja, jag skulle gärna vilja se enkäten, länkad i sin helhet (originalet).
Håller med om detta. Scanna in & maila över till någon i alternativmedia.
Citera
2015-09-23, 14:45
  #15
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Fick just en svarsblankett från SCB i brevlådan. Fokus är på miljöfrågor. Första frågan gäller vilka problem jag anser riksdag och regering bör prioritera. Alternativen då? Jo, de problem SCB gissar håller svensken vaken på nätterna är...

AIDS
Aktiemarknad
Arbetslöshet
Brottslighet
Budgetunderskott
Droger
Fattigdom
Hälso- & sjukvård
Inflation
Inkomstfördelning
Klimatförändringar
Miljö
Nationens ekonomi
Rasism
Skattesystemet
Terrorhot i Sverige
Utbildning och skola
Utrikespolitik
Välfärd
Åldrande befolkning

Saknas något? Vad ska man säga? Hur kommer eländet att beskrivas i den haverikommission som tveklöst kommer till stånd framöver?

Hoppas att alternativmedia uppmärksammar detta, med maximal styrka, så att deras (scb) tillrättalagda slutsatser kan avfärdas innan de ens publiceras.
Citera
2015-09-23, 14:45
  #16
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När undersökningen presenteras så ser man ju redan rubriken framför sig:
"Integration & invandring inte med på Topp20-listan över vad folk oroar sig för"


Jag tror man blev jävligt besviken på att det inte var en minskning, efter hela Ardenneroffensiven med flyktingsnyft & smaklösa bilder på döda barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Bara att slänga i soporna. SCB och SIFO är politiska agendamaskiner åt regeringen. Att svara på riggade undersökningar gynnar bara dessa mörkermän. Jag misstänker att SIFO hade velat göra likadant då det gäller SD; låta bli att ha med det som alternativ så ingen kan svara "fel".

Citat:
Ursprungligen postat av Bellania


Är det SCB:s alla tillgängliga svarsalternativ och det föreligger medvetet undanhållande av samhällets f.n. definitivt viktigaste akuta och oerhörda framtida problem, är det mer än fantastiskt!

Därför finns det starka skäl att instämma i ovanstående inlägg - oavsett att SD är på väg mot 30+.

Sannolikt underskattar SCB förvånansvärt grovt väljarnas insikter om samhällets nuvarande problem...

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Håller med om detta. Scanna in & maila över till någon i alternativmedia.


Mycket bra att ni lägger upp SCB:s undersökningar.

SCB har väl förmodligen alltid varit ungeför så här. Som i gamla Sovjet. Vi har valfihet, man får välja precis vilken bil man vill.
Men det förutsätter att man vill stå i kö och vänta i 20 år. Och sedan "vill" välja den av staten "föreslagna" bilmodellen, dvs antingen Vaz eller Lada.

Motsvarande i Sverige år 2015.
Vi har åsiktsfrihet, man får tycka vad man vill, bara man antar den av staten föreslagna politiken.
DÖ förkortas den visst. Sedan har vi ju (V) också om man nu är lite "wild n' crazy".
Och skulle detta inte falla i smaken, kan staten erbjuda några oväntade hembesök med lite mer utförlig åsiktsupplysning.
Citera
2015-09-23, 15:28
  #17
Medlem
svenabs avatar
Jag instämmer. Denna enkät bör offentliggöras innan resultaten presenteras. Det visar med all tydlighet hur manipulerande undersökningar av den här typen är.


T. ex.
På 50-60 talen skulle vi vara rädda rör ryssen.
På 70-talet så var det narkotikaproblematiken som skulle vara det som oroade folk mest.
På 80-talet skulle man vara rädd för kärnvapen (men det behöver man inte oroa sig för längre).
På 90-talet så skulle man oroa sig för finanskriser och bostadsbubblor.
På 00-talet så var det meningen att vi skulle bli hysteriskt rädda för koldioxid.
På 10-talet så skall vi alltså vara rädda för att bli gamla. Så dags nu! Har vi varit med hela tiden så har vi ju redan hunnit bli det.

Jag minns en enkät från 80-talet där jag skulle värdera graden av oro jag känner inför kärnkraft. Jag kommer inte ihåg alternativen men likgiltig fanns inte med, utan det började med, typ - måttlig.

Jag minns tydligt hur just narkotikan under lång tid rankades som det allvarligaste samhällsproblemet. Finns inte ens med på dagens enkäter trots att problemet är ungefär lika omfattande.

SCB presenterar inte heller information som de samlar in. T.ex. den gällande överrepresentation av invandrare i brotts-statistiken som har varit känd sedan tidigt 80-tal.

Vad skall vi ha dem till? Statistik är ett sätt att presentera empiriska data precis som med fördomar.
Fördomar är hjärnans sätt att systematisera empiriska data. för att öka vår chans att fatta riktiga beslut. De hämmar dock kreativiteten. Man blir dock inte kreativ av att låtsas vara fördomsfri.

Statistik är ett sätt att presentera fördomar på ett vetenskapligt sätt. Problem uppstår när statistik som bekräftar fördomar, tystas ned, eller manipuleras till att istället ikullkasta dem. Detta hämmar både logik och kreativitet.
Citera
2015-09-23, 16:02
  #18
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Fick just en svarsblankett från SCB i brevlådan. Fokus är på miljöfrågor. Första frågan gäller vilka problem jag anser riksdag och regering bör prioritera. Alternativen då? Jo, de problem SCB gissar håller svensken vaken på nätterna är...

AIDS
Aktiemarknad
Arbetslöshet
Brottslighet
Budgetunderskott
Droger
Fattigdom
Hälso- & sjukvård
Inflation
Inkomstfördelning
Klimatförändringar
Miljö
Nationens ekonomi
Rasism
Skattesystemet
Terrorhot i Sverige
Utbildning och skola
Utrikespolitik
Välfärd
Åldrande befolkning

Saknas något? Vad ska man säga? Hur kommer eländet att beskrivas i den haverikommission som tveklöst kommer till stånd framöver?

Skanna och skicka in till alternativmedia som andra har föreslagit. NyheterIdag lär vara intresserad vilket i sin tur kommer snappas upp av andra skribenter på andra tidningar, bland annat Per Gudmundson på SvD som troligen inte bara kommer lägga upp det på Twitter utan även som en debattartikel.
Citera
2015-09-23, 16:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag instämmer. Denna enkät bör offentliggöras innan resultaten presenteras. Det visar med all tydlighet hur manipulerande undersökningar av den här typen är.


T. ex.
På 50-60 talen skulle vi vara rädda rör ryssen.
På 70-talet så var det narkotikaproblematiken som skulle vara det som oroade folk mest.
På 80-talet skulle man vara rädd för kärnvapen (men det behöver man inte oroa sig för längre).
På 90-talet så skulle man oroa sig för finanskriser och bostadsbubblor.
På 00-talet så var det meningen att vi skulle bli hysteriskt rädda för koldioxid.
På 10-talet så skall vi alltså vara rädda för att bli gamla. Så dags nu! Har vi varit med hela tiden så har vi ju redan hunnit bli det.

Jag minns en enkät från 80-talet där jag skulle värdera graden av oro jag känner inför kärnkraft. Jag kommer inte ihåg alternativen men likgiltig fanns inte med, utan det började med, typ - måttlig.

Jag minns tydligt hur just narkotikan under lång tid rankades som det allvarligaste samhällsproblemet. Finns inte ens med på dagens enkäter trots att problemet är ungefär lika omfattande.

SCB presenterar inte heller information som de samlar in. T.ex. den gällande överrepresentation av invandrare i brotts-statistiken som har varit känd sedan tidigt 80-tal.

Vad skall vi ha dem till? Statistik är ett sätt att presentera empiriska data precis som med fördomar.
Fördomar är hjärnans sätt att systematisera empiriska data. för att öka vår chans att fatta riktiga beslut. De hämmar dock kreativiteten. Man blir dock inte kreativ av att låtsas vara fördomsfri.

Statistik är ett sätt att presentera fördomar på ett vetenskapligt sätt. Problem uppstår när statistik som bekräftar fördomar, tystas ned, eller manipuleras till att istället ikullkasta dem. Detta hämmar både logik och kreativitet.

Statistik som inte är PK kallas "hatfakta". Jag dånar!

Vad är förresten skillnaden mellan fördom och erfarenhet?


Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
Från det ena till det andra. Jag har hört SD snudda vid nedanstående retorik men anser att SD borde använda sig av den så fort man kommer till tals så att det inte går någon förbi och den lyder:

Vi lägger [insert korrekt summa som inte är så hög] på att hjälpa [insert korrekt antal flyktingar som är väldigt många] i närområdet.
Vi lägger [insert korrekt summa som är atronimiskt hög] på att hjälpa [insert korrekt antal flyktingar som är väldigt få] här i Sverige.


Fakta som precis varenda kotte förstår. Ta upp det i tid och otid, speciellt i samtal med miljöpartister och vänstertomtar, så ökar vi på flödet av väljare som trillar över till SD.

Man skulle även kunna lägga till:

Nuvarande regering vill snåla in [insert korrekt summa] från biståndsbudgeten vilket motsvarar hjälp till [insert korrekt antal flyktingar som är väldigt många] i närområdet för att istället lägga pengarna på att hjälpa [insert korrekt antal flyktingar som är väldigt få] här i Sverige.

SD sitter på att ett skarpladdat vapen som har oändligt med ammunition. Dags att trycka på avtryckaren, om och om igen!

Bra där 1994Emelie1994! Du tänkte något så här och sedan tillföra hur många som blir hjälpta i Sverige och hur många som blir hjälpte i det här fallet i Syrien.

https://twitter.com/Spesam/status/646286801255178240
Citera
2015-09-23, 16:44
  #20
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Fick just en svarsblankett från SCB i brevlådan. Fokus är på miljöfrågor. Första frågan gäller vilka problem jag anser riksdag och regering bör prioritera. Alternativen då? Jo, de problem SCB gissar håller svensken vaken på nätterna är...

AIDS
Aktiemarknad
Arbetslöshet
Brottslighet
Budgetunderskott
Droger
Fattigdom
Hälso- & sjukvård
Inflation
Inkomstfördelning
Klimatförändringar
Miljö
Nationens ekonomi
Rasism
Skattesystemet
Terrorhot i Sverige
Utbildning och skola
Utrikespolitik
Välfärd
Åldrande befolkning

Saknas något? Vad ska man säga? Hur kommer eländet att beskrivas i den haverikommission som tveklöst kommer till stånd framöver?

Om man fyller i Arbetslöshet, Brottslighet, Droger, Budgetunderskott, Terrorhot i Sverige så skulle de flesta ändå förstå vad det handlar om.

Man får använda kodord, precis som i DDR eller Sovjet 1933, för att inte bli anmäld till tankepolisen.
Citera
2015-09-23, 19:59
  #21
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Fick just en svarsblankett från SCB i brevlådan. Fokus är på miljöfrågor. Första frågan gäller vilka problem jag anser riksdag och regering bör prioritera. Alternativen då? Jo, de problem SCB gissar håller svensken vaken på nätterna är...

AIDS
Aktiemarknad
Arbetslöshet
Brottslighet
Budgetunderskott
Droger
Fattigdom
Hälso- & sjukvård
Inflation
Inkomstfördelning
Klimatförändringar
Miljö
Nationens ekonomi
Rasism
Skattesystemet
Terrorhot i Sverige
Utbildning och skola
Utrikespolitik
Välfärd
Åldrande befolkning

Saknas något? Vad ska man säga? Hur kommer eländet att beskrivas i den haverikommission som tveklöst kommer till stånd framöver?
Jag misstror dig egentligen inte och även om jag är lagd åt det konspiratoriska hållet, så kan jag inte riktigt tro på ovanstående svarsalternativ innan jag ser en uppladdad bild. Så, vänligen ladda genast upp svarsalternativen från SCB på lämpligt ställe och länka dit här på FB.

Med rätt exponering kan detta ge SD en extra procentenhet.
Citera
2015-09-23, 20:26
  #22
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Håller med om detta. Scanna in & maila över till någon i alternativmedia.
This. Se till att Fria tider, Samtiden, Avpixlat osv osv får en kopia på denna sk undersökning och låt den sedan hamna i det runda arkivet.
SCB, ja jävlar.
Vet inte om man skall skratta eller gråta, dårar.

Ipsos imorgon eller på fredag.

2015-06-25 15,9 5-15 jun
2015-05-28 14,0 12-25 maj
2015-05-01 14,6 16-27 apr

Gör de en Sifo och släpper 15,8 tro
Nej. De kommer att ta i från tårna och släppa en 16,8!!!
Citera
2015-09-23, 20:31
  #23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Mycket bra att ni lägger upp SCB:s undersökningar.

SCB har väl förmodligen alltid varit ungeför så här. Som i gamla Sovjet. Vi har valfihet, man får välja precis vilken bil man vill.
Men det förutsätter att man vill stå i kö och vänta i 20 år. Och sedan "vill" välja den av staten "föreslagna" bilmodellen, dvs antingen Vaz eller Lada.

Motsvarande i Sverige år 2015.
Vi har åsiktsfrihet, man får tycka vad man vill, bara man antar den av staten föreslagna politiken.
DÖ förkortas den visst. Sedan har vi ju (V) också om man nu är lite "wild n' crazy".
Och skulle detta inte falla i smaken, kan staten erbjuda några oväntade hembesök med lite mer utförlig åsiktsupplysning.

Naturligvis kan Svennson välja "fritt" ... om h*n bara väljar "rätt".
Citera
2015-09-23, 21:39
  #24
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg utbrutna ur:
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

// mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in