2015-09-22, 15:18
Medlem
Oscaris avatar
Det måste ju finnas videokameror och/eller vittnen. Vill polisen reda ut detta eller blir det lågprioriterat som allt annat?

Var offret etniskt svensk? Då var det rätt åt honom - förmodligen rasist ändå.
Citera
2015-09-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Förkastligt absolut, äckliga skitkriminella som rättsväsendet släpper ut.

Men hur mycket har en med Downs på sitt konto? Kan det röra sig om stora egna intjänade pengar?

Kan nog i vissa fall finnas försäkringspengar på rejäla belopp. dock borde det finnas en godeman eller va de heter i såfall
Citera
2015-09-22, 16:58
Medlem
Axelrycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Kan nog i vissa fall finnas försäkringspengar på rejäla belopp. dock borde det finnas en godeman eller va de heter i såfall
God man. Det är emellertid irrelevant i detta fall. Hade han däremot haft en förvaltare skulle man nog kunnat begära att pengarna skulle återlämnas.
Citera
2015-09-22, 17:13
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är inte rättsväsentdet som släpper ut dem, det är den obefintliga gränskontrollen pga Schengen som släpper in dem (från Rumänien och Bulgarien, främst), samt oviljan att ta hand om dem på lämpligt sätt (dvs arrestera dem, döma dem och utvisa dem). När fälldes en råååm senast?
Ja men då är det rättsväsendet (och polis) det är fel på i alla fall. Säg att en sådan här stöld hade genererat 5år istället för direkt utsläppning. Då hade vi fått 5 års frid från just denna zigenaren. Till slut hade majoriteten av ziggizarna varit i finkan och mycket mindre ziggizar hade förökat sig. I dagsläget är ziggizar de som förökar sig mest eftersom de har mest fritid och störst icke-beskattningsbara-"inkomster".
Citera
2015-09-22, 20:00
Medlem
ArtFevers avatar
När jag var i Nice i somras fanns dessa pärmromer överallt. Det är deras huvudinkomst i länder o städer där direkt tiggeri är förbjudet.

Att de skulle sjunka så lågt att ge sig på ett autistiskt offer förvånar mig tyvärr inte längre.
Citera
2015-09-22, 21:06
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtFever
När jag var i Nice i somras fanns dessa pärmromer överallt. Det är deras huvudinkomst i länder o städer där direkt tiggeri är förbjudet.

Att de skulle sjunka så lågt att ge sig på ett autistiskt offer förvånar mig tyvärr inte längre.

Nåja. De är ju romer. De kanske inte uppfattade att mannen var utvecklingsstörd utan mer på deras egna nivå? Ett avtal mellan likar liksom?
Citera
2015-09-22, 22:36
Medlem
Fy fan.

Så jävla dåligt.

Vatten och bröd. I en mörk håla. Inget mer. Fy fan. Finns inga ord.
Citera
2015-09-22, 22:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Det måste ju finnas videokameror och/eller vittnen. Vill polisen reda ut detta eller blir det lågprioriterat som allt annat?

Var offret etniskt svensk? Då var det rätt åt honom - förmodligen rasist ändå.
Det finns alltid kameror vid bankomater.
Citera
2015-09-22, 23:37
Medlem
Reevess avatar
Beror på hur allt har gått till här. Var männen bara väldigt duktiga på att tigga om pengar, alltså övertala mannen med downs att donera pengar, ser jag inget problem här rent juridiskt. Om de dock vilseleder honom på så vis att de exempelvis lovar honom någonting, eventuellt någon form av annan ersättning, bör det vara fråga om bedrägeri.
Citera
2015-09-22, 23:50
Medlem
Avskyvärt och väldigt sjukt. Tusen spänn är nog väldigt mycket för den här killen. Spelar ingen roll vem, var eller hur mycket, häng ut idioterna som stal. Vad jag önskar att de hamnade framför en lastbil. Snart kommer miljöpartisterna och försvarar de som hade så svårt att de måste stjäla. Sverige är fantastiskt.
Citera
2015-09-23, 00:43
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag är frågande inför det här med att företaget skulle ligga i Iran. Detta manipulativa modus med skriva-på-lista("commitment") följt av krav på pengar ("consistency") är romkulturellt, men Iran..?

Är det för att desarmera fördomar mot "romer på stan" att blanda in Iran, eller finns det verkligen någon persisk connection här? Den pixlade personen var också hyfsat proper.
Jodå, här i huvudstaden har det pågått i flera år.
De frågar om man har tid att stanna en stund och för några år sedan på Östermalmstorg gjorde jag det.
Man blir visad bilder i pärmen som föreställer torterade och fängslade människor medans munnen går på pärmbäraren om hur hemsk regimen i Iran är. När sista bladet i pärmen är vänt så undras det om man kan tänkas stödja dessa frihetskämpar, och jodå, visst kan jag det säger jag och tar fram en tjuga och sträcker fram den till mannen. Han tar dock inte emot den utan säger helt sonika att han önskar få ett bidrag på 500:- i stället! Jo tjena säger jag och vänder på klacken, vilken j**la lirare tänker jag när jag går där ifrån.
Stöter på dessa individer lite då och då på stan, alltid oklanderligt klädda, men viftar numera bara bort dem, ungefär som man gör med en irriterande fluga.
Citera
2015-09-23, 00:53
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Beror på hur allt har gått till här. Var männen bara väldigt duktiga på att tigga om pengar, alltså övertala mannen med downs att donera pengar, ser jag inget problem här rent juridiskt. Om de dock vilseleder honom på så vis att de exempelvis lovar honom någonting, eventuellt någon form av annan ersättning, bör det vara fråga om bedrägeri.

Är pojken omyndigförklarad så får dom nog inte övertala hon. När jag jobbade i affär fick vi inte sälja till vissa personer vars handläggare hade hört av sig. Det är tydligen svårt för Downisar att hålla i sina pengar
Det verkar osannolikt att dom får blåsa pojken på pengar bara för att downisar är lätta att övertyga
Senast redigerad av WSE 2015-09-23 kl. 01:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in