Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Jag är frågande inför det här med att företaget skulle ligga i Iran. Detta manipulativa modus med skriva-på-lista("commitment") följt av krav på pengar ("consistency") är romkulturellt, men Iran..?
Är det för att desarmera fördomar mot "romer på stan" att blanda in Iran, eller finns det verkligen någon persisk connection här? Den pixlade personen var också hyfsat proper.
Jodå, här i huvudstaden har det pågått i flera år.
De frågar om man har tid att stanna en stund och för några år sedan på Östermalmstorg gjorde jag det.
Man blir visad bilder i pärmen som föreställer torterade och fängslade människor medans munnen går på pärmbäraren om hur hemsk regimen i Iran är. När sista bladet i pärmen är vänt så undras det om man kan tänkas stödja dessa frihetskämpar, och jodå, visst kan jag det säger jag och tar fram en tjuga och sträcker fram den till mannen. Han tar dock inte emot den utan säger helt sonika att han önskar få ett bidrag på 500:- i stället! Jo tjena säger jag och vänder på klacken, vilken j**la lirare tänker jag när jag går där ifrån.
Stöter på dessa individer lite då och då på stan, alltid oklanderligt klädda, men viftar numera bara bort dem, ungefär som man gör med en irriterande fluga.