2015-09-20, 20:07
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja det är jost sådana som dig som dessa affärer syftar till att manipulera. Hur mycket allvarliga saken som passerar verkar du inte förstå.

Tipsen om Harward kom från initierade källor och bestod av egna slutsatser. Palme hade inte tagit något arvode för en föreläsning. Senare fick sonen ett stipendium från samma universitet. Det fanns inga bevis på att där fanns något samband och det är ett märkligt agerande att en enskild skatteinspektör då taxerar OP för en inkomst som det inte finns några belägg för funnits eller ens var underlag för taxering. Utgången för överklagandet var given. Enda skälet att radera registreringen var att denna radering gjordes av någon mindre vetande som därmed trodde att OP skulle förlora målet. Sabotage alltså.

Det är ganska patetiskt att folk diskuterar allahanda befängda och barnsliga teorier om att OP skule få akten etc. Rent trams.

Hela Harwardaffären handlade om att personer som ogillade Palme försökte fälla honnom med fula trix. Andra berättade fantasifulla skrönor om att han söp och drogade etc. Åter andra tolkade att han var sovjetisk spion utifrån egna slutsatser.

Sanningen var att han vann ett val trots alla attacker och allt politiskt hat och personliga vendettor.

Precis. Och vad gäller Jan Guillous radiointervju om saken med en oförberedd Olof Palme, såg JG det hela som personlig hämnd mot en makthavare han av flera anledningar hade ett horn i sidan till. JG blev nog själv överraskad över hur OP trasslade in sig med diffusa svar på konkreta frågor. Det verkade då som OP hade något att dölja.
Citera
2015-09-20, 21:44
Medlem
Harfagers avatar
Detta var ju mystiskt då Sigge C ska köra hem och hans väg blir blockerad två gånger utav samma bil på Luntmakargatan bara 100 meter i från mordplatsen och han hör två skott då han andra gången ska backa undan och ge fri väg då vägen är enkelriktad.

Något om de förhört föraren av den blockerande?

https://www.youtube.com/watch?v=GSdVGgH5rzw&feature=youtu.be
Senast redigerad av Harfager 2015-09-20 kl. 21:56.
Citera
2015-09-21, 22:06
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Detta var ju mystiskt då Sigge C ska köra hem och hans väg blir blockerad två gånger utav samma bil på Luntmakargatan bara 100 meter i från mordplatsen och han hör två skott då han andra gången ska backa undan och ge fri väg då vägen är enkelriktad.

Något om de förhört föraren av den blockerande?

https://www.youtube.com/watch?v=GSdVGgH5rzw&feature=youtu.be

limsniffs kommentar under:
Personen i bilen är identifierad men påstår att detta hände 20-25 min EFTER den tid som Cedergren anger

Personen i bilens agerande att spärra av vägen för Sigges bil och varför han gjorde det vill man ju gärna få ta del av.

Finns förhöret att ta del av någonstans?
Citera
2015-09-21, 22:20
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Personen i bilen är identifierad men påstår att detta hände 20-25 min EFTER den tid som Cedergren anger

Personen i bilens agerande att spärra av vägen för Sigges bil och varför han gjorde det vill man ju gärna få ta del av.

Smällarna borde ju vara en bra tidsangivelse.

Han bodde troligen där om de har hört han, inget namn eller regnummer på han ?

Inget på vad Sigges passagerare sade då han frågade "Hörde du" "Vilda västern " ? Vem var passageraren ?

Personen kan ju spärrat vägen då han /hon tyckte att ingen ska köra mot enkelriktat då han ser det men kan ju varit för att inga vittnen ska råka köra förbi mordplatsen.
Senast redigerad av Harfager 2015-09-21 kl. 22:27.
Citera
2015-09-21, 23:44
Medlem
CapsLockss avatar
http://www.st.nu/allmant/halsingland/palmevittnets-sensationella-uppgifter-1

Undrar om detta vittnesmål kan vara "hett"nu i w.t-tider som råder?
Citera
2015-09-21, 23:46
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Smällarna borde ju vara en bra tidsangivelse.

Han bodde troligen där om de har hört han, inget namn eller regnummer på han ?

Inget på vad Sigges passagerare sade då han frågade "Hörde du" "Vilda västern " ? Vem var passageraren ?

Personen kan ju spärrat vägen då han /hon tyckte att ingen ska köra mot enkelriktat då han ser det men kan ju varit för att inga vittnen ska råka köra förbi mordplatsen.

Här kan man studera hur nära det var , det var ju precis runt hörnet nästan som bilen blockerade och Sigge hörde smällar https://robustfiles.com/dl.php?key=/mOgA/SiggeCochblockerandebilmarkeratSkrmklipp.png
Citera
2015-09-22, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex

Nej förhöret omfattas av förundersökningssekretess så det lär du icke få tag på. Men det omskrivs i GrK på sidan 791.
Citera
2015-09-22, 09:12
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks

Det ksn ju vara så att det var någon stressad dåre som inte hade ett skit med mordet att göra som klev in i hennes taxi, men att Holmér blev nojig av personen kunde ha varit t ex någon av wt-personerna på stan. Därav att vittnet delvis övervakas och blir intervjuad flera gånger få hon riskerade att röja hemliga operationer.

Det som talar ytterligare för detta är att hon blir ombedd att vittna av utredare som inte känner till att Holmér redan förhört henne. Det hände många gånger att vittnrn som redan blivit förhörda blev det igen som om det vore törsta gången. Han hade något att dölja i utredningen.

Om storyn är sann.
Citera
2015-09-22, 12:18
Medlem
Ok. Har nu läst ut Walls nya bok. Den ger en hel del intressanta infallsvinklar. Bland annat tyckte jag det var väldigt intressant att Eva Rausing använde sig av Tor för att hålla sig så anonym som möjligt. Förföljelsemani kanske? Någon annan som har läst klart boken och har något att säga?

Även intressant med konstateljen mitt emot makarna Palmes bostad.
Citera
2015-09-22, 12:23
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Nej förhöret omfattas av förundersökningssekretess så det lär du icke få tag på. Men det omskrivs i GrK på sidan 791.

Står inte mycket där bara som sagt omnämnt http://data.riksdagen.se/fil/29E00C62-81FB-47EE-B751-B7C68F190C16

Tidsangivelserna av den föraren gör gällande att det skulle vara 23:35-23:40 som denna händelse inträffar , men SC säger att han hörde smällar då han backade upp andra gången så det borde varit antingen fel på den förarens klocka eller så ville han inte placera sig där vid den tidpunkten som Palme blev skjuten (det får man ju förstå om han tex var med sin älskarinna och ...).

Med andra upplysningar ang telefonavlyssningen så verkar inte tiderna vara riktigt noterade utan tillrätta lagda i efterhand , kanske var de först sådana papper som bara var ämnade att lura den förhörde , men som sedan följde med i utredningen ?

För många år sedan var jag misstänkt för en bilstöld av hastigare slag ( en bil stod med nycklarna i och någon hoppade in och körde iväg) , på första förhöret så såg jag i pappret att det stod en man i 30 års åldern som signalement, i det andra så hade det ändrat till 20 år vilket stämde bättre på min ålder. Detta är olagligt förfarande men det skedde i alla fall på den tiden (för ca 30 år sedan) .

Jag blev inte dömd för den bilstölden kan jag tillägga, men jag undrar som sagt om det kan vara "tillrättalagda" uppgifter som sedan kommit med i utredningen utav misstag och då detta var ett vanligt förfarande vad jag hört så lär de inte ha fört något register över dessa tillrättalagda upp gifter utan förmodas rensa ur dem efter tex ett erkännande.

Ett tillägg: I mitt fall så kan det ju varit två olika vittnesuppgifter som jag vid olika tillfällen såg, men jag uppfattade som att de försökte överbevisa mig och att det var bara att erkänna om det var jag som stulit bilen. En teknik jag skulle använt om jag var polis och det var legalt, men det var det inte så mängder av hopblandning kan ha skett i Palmeutredningen med sådana här falska uppgifter som råkat bli kvar.
Senast redigerad av Harfager 2015-09-22 kl. 12:54.
Citera
2015-09-22, 14:54
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aesop
Ok. Har nu läst ut Walls nya bok. Den ger en hel del intressanta infallsvinklar. Bland annat tyckte jag det var väldigt intressant att Eva Rausing använde sig av Tor för att hålla sig så anonym som möjligt. Förföljelsemani kanske? Någon annan som har läst klart boken och har något att säga?

Även intressant med konstateljen mitt emot makarna Palmes bostad.

Man kan tänka sig att makarna Rausing använde Tor när de skulle köpa droger
Citera
2015-09-22, 17:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks

Finns en del märkliga uppgifter . Helikopterfärden borde finnas dokumenterad, tyder på en verklig stress i ärendet. Fler borde känna till detta. Har aldrig tidigare hört att Hjälmroth och Romander skulle varit på plats i Palmerummet. Samma sak med Welander. Efter första dygnet, där han gjorde allt annat än succé , var GW förpassad att sköta fyrverkeritillstånden, Som Holmer föraktfullt påpekade. Detta liksom fantombilden hon säger sig gjort och som aldrig setts gör mig tveksam till uppgifternas riktighet .
Men i MOP är osvuret alltid bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in