Citat:
Ursprungligen postat av
Beatriceaurore
Än en gång: I "Flyga drake" skriven av en afgansk författare, boken anses självbiografisk, beskrivs en anal gruppvåldtäkt på en mycket ung pojke. Ingen av förövarna/kamraterna tycks skämmas över detta, det var"bara" en "bestraffning" av en pojke av en lågt rankad samhällsgrupp. I samma bok, samt i Åsne Seierstads dokumentära "Bokhandlaren i Kabul" beskrivs bortrövade "danspojkar", särskilt vackra tonåringar som styrs ut i smycken och feminin klädsel. och hålls fångna av stridande klaner som enbart består av män. Detta tycks inte vara konstigt eller tabu.
En historia från Afghanistan som jag tycker är bizarr men förståelig gäller ett knivigt rättsfall. Om jag minns rätt så var det en amerikan som berättade den här historien på något forum jag följde. Det gick till så här: En av sönerna till traktens mäktigaste man hade blivit påkommen på bar gärning med att våldta en kvinna. När han skulle straffas fick man besvär, det gick ju inte att döda honom för då skulle man få hans far och hans klan på halsen oavsett om han var skyldig eller inte. Men man fann en fiffig lösning, efter lite grubbel beslöt sig männen som fångade honom att gruppknulla gärningsmannen som straff. I dessa länder gäller ju att den som sätter på är inte bög så det kunde de göra utan att själva anses vara homosexuella.
De danspojkar som du berättar om kallas för "bacha bazi" (
http://foreignpolicy.com/2013/10/28/...fghan-tragedy/). Ironiskt nog är det här småpojksknullandet något som Sverige hjälpt till med att återuppväcka liksom bruket och odlandet av opium eftersom talibanerna förbjöd båda sakerna innan USA anföll med svenskt understöd.