Citat:
Ursprungligen postat av
McRoadkill
Hej skovänner...
Jag känner att jag inte riktigt har greppat innebörden av olika nummer på läster.
Mina favoritskor har läst 724.
Nu sitter jag och funderar på ett nytt köp som har läst 446.
Kan jag på något sätt "räkna ut" om läst 446 kommer passa mina fötter?
Varför har alla läster olika nummer, är det för att de alla har olika passform?
MVH
Antar att 724-lästen är Alfred Sargents du pratar om, och 446 hos Barker, det är två rätt olika läster inte bara då för att det är olika tillverkares, utan även som sådana. Nu var det länge sedan jag provade 446, men som jag minns har Barkers ett tåparti som smalnar av tidigare, och är bredare över hälen, bland annat. Båda är ganska långa läster.
Citat:
Ursprungligen postat av
girouf
Ofta är det så att lästens nr talar för när lästen kom till samt vilken läst den är utvecklad från.
Som ett exempel 341 är den 34 lästen framtagen över tid och den 1 variationen. 348 har samma grund som 341 fast vidareutvecklad.
Detta är ingen absolut sanning men det är ungefär så det funkar. 446 och 724, utan att veta exakt vilka skor du pratar om verkar det vara väldigt långt ifrån varandra förutsatt att dem är tillverkade av samma fabrik.
Det korta svaret är att du aldrig kan räkna ut hur lästen kommer sitta på din fot. Ditt bästa hopp är att prata med personer som äger skor i båda lästerna och fråga hur dem upplevs.
Dessutom tillkommer aspekter som material där mocka och ofodrat upplevs som rymligare medans svart skinn upplevs som något mindre än brunt skinn eftersom det svarta oftast är något styvare.
Gummisula ger ofta en mm extra i bredd runt hela skon på grund av randen.
Precis som ovan är dessa saker inte heller absoluta sanningar men en indikation på hur komplex det är med passform.
Intressant att det är så som C&J numrerar sina läster! Det är dock absolut ingenting som går att säga som en generell regel, det finns mängder med olika varianter av hur läster namnges och numreras. Ibland följer det någon sorts logisk numrering som man kan följa om man vet hur just det företaget gör, som i C&J:s fall då. Ibland är det helt random numrering beroende på olika saker, som exempelvis hos Italigente där vi använder två lästfabriker som gör läster åt massa olika tillverkare och där båda numrerar sina läster, ena med sex nummer andra med fem. Där tar vi bara de två sista numrerna på varje läst och använder själva intern och externt (Ex. 13508 blir läst 08), medan hela siffran då används mot lästfabriken. Ibland döper man lästerna till olika namn som ex Carmina, som också har de namnen mot sin lästfabrik. Ibland använder man olika sorters egengivna "koder" eller formler, som exempelvis Gaziano & Girling, där:
TG73=initaler för Tony Gaziano och hans födelseår
DG70=Dean Girling+födelseår
MH71=Masaichi Hasegawa (medgrundare)+födelseår
GG06=Gaziano & Girling+födelseår (företaget grundades 2006)
KN14= Kettering, Northampton och vägnamnet 14 som går från Kettering tvärs genom hela Northamton
Och så vidare, och så vidare, finns massa varianter.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChiLLon
Jag hade först testat med produkter såsom Saphir Renomat/kemisk ren bensin. Funkar inte det testa lädertvål, exempelvis Saphir Omninettoyant.
Som sagts innan, det är jättefint att du är engagerad och så, men då du är ny i detta så har du inte hunnit att faktiskt lära dig så mycket än, och dina tips och rekommendationer till folk är inte sällan ganska fel. Det handlar sannolikt om att du läst massa olika saker, men då du inte har erfarenheten och sammanhangen än så missförstår du ofta och blandar ihop saker. Som när du rekommenderade en person att strippa helt nya skor, vilket är ett väldigt märkligt tips och direkt felaktigt i mina (och många andras) ögon. Så även nu.
Renomat är ett läderschampoo som tvättar på djupet och också löser upp till viss del, även om det är inte jättestarkt, skokräm, polish, kemiska rester osv.
Kemiskt ren bensin tvättar inte på djupet utan bara på ytan, där det löser upp skokräm och polish men är rätt dåligt på smuts, då det inte går ner i narven dit smuts ofta tagit sig. Torkar ur lädret mycket mer än ex Renomat.
Omninettoyant är främst för tvätt av mocka och nubuck, det är betydligt mildare än Renomat och kemiskt ren bensin
Renovateur är klart mildast av samtliga produkter du nämnt (oavsett om du nu strippat av polishen på ett par av dina skor, så är det faktum) även om den innehåller lite rengörande ämnen och lite lösningsmedel och gnuggar du ordentligt släpper även kräm och polish (det gör det förövrigt även om du gnuggar med vanlig skokräm, då det behöver innehålla lösningsmedel för att ämnena ska kunna hålla den flytande/sega form det har, så när du lägger på kräm löser du också upp lite av den gamla).
Citat:
Ursprungligen postat av
criztal
Tack för svar. Vill helst undvika att strippa färgen på köpet (om det går). Är det inte mer förnuftigt att prova först med skonsammare tvåltvätt?
Renomat är en bra lädertvål, men exempelvis Saphirs leather cleaning soap är ännu mildare. Andra bra alternativ är Lexol Leather Cleaner, Shoeboys combishaum eller olika varianter av sadelsåpa som kan vara bra. Galltvål kan också funka, men har inte riktigt rätt PH-värde för vara idealt. Ska man tvätta på djupet och få bort exempelvis spya bör du ha en produkt som löddrar och där du använder vatten.