2015-09-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Varför inte gömma prylar med kroppen? det blir ju inte värre när man hittar kroppen och inget mobilskal än vad det blir om det ligger ett mobilskal på kroppen

Skeendet och det efterföljande som leder till ett mord har skett utan kontroll och planering. Personen (MGM) sätts under sådan press och stress att allt som har med LH att göra blir brännhett, och då faller man in i irrationella beteenden, där resultatet kan bli något som pekar ut denne MGM än mer. Denna gosse är helrökt
2015-09-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Möjligt. Hunden kanske hade pinkat färdigt.

Jo, visst kan hunden ha gjort sitt, men åka samma väg tillbaks för att slänga ut fynd? Varför välja samma väg där man redan åkt med ett lik i lasten?
2015-09-21, 23:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jo, visst kan hunden ha gjort sitt, men åka samma väg tillbaks för att slänga ut fynd? Varför välja samma väg där man redan åkt med ett lik i lasten?
Varför inte? Personerna kanske inte insåg att de kunde ha blivit iakttagna.
2015-09-21, 23:49
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Jaha, och syftet var att mörda Lisa? Han kan inte ha följt Lisa på Facebook. Hennes sida är ointressant för icke-vänner. Det finns inte ett spår av psykisk störning hos NB, inte ens en §7 är begärd. Du fantiserar och hittar på.

Hej du! Nu är du allt fröken motvalls igen och argumenterar mot bättre vetande. Läs vad jag skriver att den andra delen efter första kontakten/bortrövandet (min slutsats) sker ett ev våldtäktsförsök alt direkt i Martorp alt i ladan bredvid cafét. Mer talar för att LH kördes direkt till Martorp. Det är inte säkert att han planerade ett mord men han kan lika gärna vara en lustmördare.

Det är ganska enkelt att fejka en person på Facebook och göra sig vän med folk. Inga problem.

Sedan, lilla gumman, kan du inte slå mig på fingrarna när det gäller människors psyke och psykiska sjukdomar. Jag har nog mer erfarenhet av olika kulturer,samhällsklasser och människors villkor än de flesta psykologer i Sverige idag.

Ingen har gjort någon undersökning av NB idag så ingen vet hur psykiskt störd han är. Paragraf 7 är en liten undersökning, han kan lika gärna utsättas för en rättspsykiatrisk undersökning vilket är den större undersökningen. Beslutet görs av domstol och han kommer att få genomgå en sådan.
Senast redigerad av Shrink 2015-09-21 kl. 23:53.
2015-09-21, 23:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kontakten med största sannolikhet planerad.

Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Visst, stress o panik samt alkohol eller annan drog eller båda.

Tja, jag tillhör dem som är övertygad om att första stadiet var planerat, kontakten. Allt talar för att det var så. Ingen kan inbilla mig att NB stötte på LH av en slump. När hon var vid moppen var hon osynlig från vägen. Hon gick en kort sträcka på några min utefter långsidan. Skulle NB slumpmässigt kommit i sin raggarbil och visslat efter henne då. Inte en chans.
Han har följt henne sedan första gången han såg henne. På Facebookan och vid övriga tillfällen från sin arbetsplats. Hon stämmer in på de ideal han har, Stardoll och Angelsspelen. Han blev till sig totalt i sin urtråkade och meningslösa tillvaro.
Han har spionerat på henne i lönndom helt enkelt och i sina fantasier har han bestigit henne. När han nu denna söndag var bakfull, stärkt av nya drycker och ev drog skulle han förverkliga sina fantasier.
Andra delen blev inte som han tänkt sig och det är som många skrivit inte säkert att han tänkte döda henne men NB kan likväl vara en lustmördare. Känslor som kommer fram när han druckit.
Visst, det hade varit enklare om han haft en våldshistoria bakom sig. En del känslor och psykiska sjukdomar växer sig starkare med åren och en del bryter ut i hans ålder. Hans sjuka sida kom fram denna söndag tyvärr och Lisa fick plikta med sitt oskyldiga liv.

Ang. det första stadiet, kontakten, så är också jag övertygad om att denna var planerad. Detta tvivlar jag inte på.

Ang. det andra stadiet, mordet, kan GM ha varit en lustmördare även om jag inte tror detta. I a f inte förrän vi får reda på mera.
2015-09-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Exakt vad jag menade med mitt inlägg.
Man skall inte ta tiderna för en absolut sanning.
Teoretiskt kan hon ha varit död 18.23 men SMs:et gick iväg när telefonen kom till ett område med täckning, därefter stängdes telefonen av 7min senare eller kom utanför täckningsområde

Enligt sammanfattningen så är det pappan som får Sms:et 18.23.
Ibland kan man undra vilka vägar sms tar, det kan dröja ett tag innan sms når mottagaren.
2015-09-21, 23:55
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Den version jag har hört i samband med att Missing People gjorde sitt fynd var att bröderna uppförde sig konstigt i den vevan. Är inte säker men det skulle vara typ, att här har vi redan letat, ni behöver inte leta här.

Men detta är såklart något som kommer att framgå klart och tydligt när materialet blir offentligt.

Jag tror att vi är utestängda från information om fallet av två skäl.

1. Det är ett mycket brutalt mord som skulle få de flesta av oss att kräkas av illamående. Kroppen är i mycket dåligt skick, vilket också förklarar varför man har så svårt att bestämma tidpunkten för när hon dog och att polisen var så tagen / ledsna när fann och undersökte liket.

2. Polisen / åklagaren / försvarsadvokaten vet att bevisläget är dåligt. Då gäller det att avslöja så lite som möjligt i förväg så att inte något av de få bevis som finns förstörs. Vi har också en/flera gärningsmän som totalnekar till att överhuvudtaget varit i närheten av flickan så jättemycket information saknas om vad som egentligen hände.

Min teori är att man har rätt gärningsman och även två medhjälpare som försökte dölja vad som hänt.

- Genombrottet i sökningarna efter Lisa Holm gjordes efter ett fynd av Missing people på fredagskvällen. Men då hade polisen redan bestämt sig för att hämta in de två litauiska bröderna.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6239894

Det var det fetmarkerade jag reagerade på.
2015-09-21, 23:56
Medlem
Citat:
Varför inte? Personerna kanske inte insåg att de kunde ha blivit iakttagna.

Tycker inte det är troligt att de valde att åka mot händelse-platsen igen om fynden inte hade dumpats på väg till Martorp.
2015-09-21, 23:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Hej du! Nu är du allt fröken motvalls igen och argumenterar mot bättre vetande. Läs vad jag skriver att den andra delen efter första kontakten/bortrövandet (min slutsats) sker ett ev våldtäktsförsök alt direkt i Martorp alt i ladan bredvid cafét. Mer talar för att LH kördes direkt till Martorp. Det är inte säkert att han planerade ett mord men han kan lika gärna vara en lustmördare.

Det är ganska enkelt att fejka en person på Facebook och göra sig vän med folk. Inga problem.

Sedan, lilla gumman kan du inte slå mig på fingrarna när det gäller människors psyke och psykiska sjukdomar. Jag har nog mer erfarenhet av olika kulturer,samhällsklasser och människors villkor än de flesta psykologer i Sverige idag.

Ingen har gjort någon undersökning av NB idag så ingen vet hur psykiskt störd han är. Paragraf 7 är en liten undersökning, han kan lika gärna utsättas för en rättspsykiatrisk undersökning vilket är den större undersökningen. Beslutet görs av domstol ochhan kommer att få genomgå en sådan.
Menar du att det kan ha varit ett våldtäktsförsök? Och hur skulle han tänkt sig klara från det? Lisa hade pekat ut honom som mannen på taket.

Om han fejkade en person på fejjan så måste överfallet ha varit planerat. Planera att dumpa kroppen på sin arbetsplats?

Jag kanske inte slår dig på fingrarna, men polispersonalen som umgås med NB gör det. Minsta misstanke och §7 kommer som ett brev på posten.
2015-09-21, 23:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Jaha, och syftet var att mörda Lisa? Han kan inte ha följt Lisa på Facebook. Hennes sida är ointressant för icke-vänner.
... Vad vet du vad som är intressant ur en mördares perspektiv?
Internet är fyllt av bilder och videos på henne (Vine, insta, Fb, twitter osv).
Om de sen hittat elektroniska spår är en annan femma.
2015-09-21, 23:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vad menar du nu?
Det behöver inte ha hänt något inne i varken mjölkrummet eller ladan; det vet vi ännu inte. GM kan efter att ha oskadliggjort LH ha fortsatt direkt söderut.
Citat:
Du sa att mordet kan ha varit planerat.Det är planeringen jag invänder mot.
OK. - Även här finns en viss osäkerhet. Vi kan bara prata sannolikheter, precis som vi kan prata statistik: inget behöver stämma i det enskilda fallet. - För att göra säkrare bedömningar behövs betydligt fler fakta. - Visserligen kan GM inte gärna ha vetat att LH skulle åka moped hem denna söndag förrän allra tidigast om NB sett henne åka förbi hans bostad vid niotiden på morgonen, alt. om någon i Skövde (med koppling till kaféet/området) sett henne. - Vetskapen (eller utsikterna) att hon denna dag inte skulle hämtas med bil kan ha funnits hos NB hela dagen, och han kan ha haft vissa lösa tankar och funderingar som kommit att slå rot. - Men om man fortsätter resonemanget betr. SUV-föraren så kan det t.ex. ha varit en kafékund som tidigare pratat med LH, kanske bara för en timme sedan. - Vi har också kafékunden som i flera veckors tid har följt LH på nätet och kartlagt henne; besökt kaféet var och varannan dag, pratat med LH så fort han fått chansen, osv, och just den här söndagen fått vetskap om mopedfärden.
2015-09-21, 23:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Frågar du efter tid för förhandling? Vet inte. Förhöret i Litauen och omhäktningsförhandling är två separata händelser.

Om åklagaren åker till Litauen i morgon, övernattar där och håller förhören på onsdag morgon vet han inte hur lång tid det kommer att pågå. Inte ens om han åker regeringsplanet hem kan han vara säker på att hinna till häktningsförhandlingen.

Men min poäng är att förhandlingen kanske sker redan imorgon. Och att L-GW hänvisar till att förhören i Litauen måste inväntas; att de kommer avslöja viktiga bevis för utredningen vilket räcker för en fortsatt omhäktning...
Detta kan mycket väl tala för ett svagt bevisläge överlag.
Blir mycket spännande att följa den närmaste utvecklingen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in