2015-09-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du tycker det ser ut att vara full rulle, eller..? - Vilket "citerade?Det är två enkelspår utgående från ladans öppning och korsande däckspåret; dock inga parallella spår. - LH kan ha släpats.

Nej det ser lugnt och fridfullt ut Du citerade vart SUV:en stod, hur hänger det ihop med det du skrev om platsen?
2015-09-21, 20:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett annat scenario runt kl. 18.23.

Citat:
Om vittnesiakttagelsen betr. SUV:en stämmer (och inte någon förare hört av sig till polisen) kan LH ha sms:at precis innan hon gått fram till bilen (som dessförinnan kan ha signalerat till henne). Det är härefter mycket lätt för SUV-föraren att övermanna henne och släpa in henne i ladan (han steg förstås inte ur sin bil förrän vittnet passerat). - Två GM kan också tänkas: SUV:en för att få bort henne från mopedplatsen, X för att övermanna henne när hon är på väg tillbaka till sin moped - varefter SUV:en åker till norra parkeringen och plockar upp henne.

En intressant teori du tar upp i ditt inlägg. Något att fundera mera över.

Visst detta kan ju också ha skett eftersom ingen av oss vet ju något om det mycket snabba händelseförloppet.

Har du någon teori var Lisa kan ha gjort/uppehållit sig från det att hon lämnar caféet och fram till 18.23?
2015-09-21, 21:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
/.../ Tror nog mer på det urbota i grunden som funtet, det spinala slappsticket brukar ofta sägas vara joysticksstort men i det sociala verket ofta ganska microsoft. Vadan hava ni förtro om det, säg mig glorvördiga ättefader. Sjunker det er frätande i sinnet såsom sådden av språkets fröväsen? Bubblans hemligheter som splättande upphörande?
Chefen för grova brott, LJ, kunde inte ha uttryckt saken bättre. - Men åklagaren hade omgående yrkat på yppandeförbud.
2015-09-21, 21:08
Medlem
Nu vill jag ta upp en annan sak! Hur kommer det sig, (som jag har hört), att fam Holm, anlitat en advokat som kallas Kanibaladvokaten.
Då han bara försvarar, mördare, o andra groft kriminella personer.

Ska ha gjort ett undantag, att ta sig an fam Holm intressen!
Någon annan som vet något om detta?
2015-09-21, 21:16
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men, Bergakungen, jag trodde du var seriös. Var har du fått detta ifrån?

Har ni tänkt på, grabbar, att det kan vara IB som är den egentliga mördaren. Det är kanske därför NB håller knäpp tyst. Han har givetvis hjälpt till att städa och lillebror kan då vara helt oskyldig.

Idag kunde vi än en gång läsa att IB var på sannolika skäl misstänkt för skyddande av brottsling. Som jag fattar har misstanken mot henne stärkts och det måste i så fall bero på någonting. Borde hon inte sitta bakom lås och bom rent av?
Eller har åklagaren hela tiden haft en högre misstankegrad än domstolen medger?
Poängen är att om det framkommit minsta teknisk bevisning mot henne, kan hon likaväl vara GM.

Nej, jag tror inte att det är fru B som är den egentliga mördaren. Jag har inte sett andra argument för att det skulle kunna vara så än klassiska Flashbackhypoteser a'la att hon var svartsjuk på mordoffret som var ung och snygg och hade visat intresse för herr B:s uppvaktning.

Det är svårt att sia om misstankegraden. Eftersom NB nekar lär han ju inte ha släppt några fakta till polisen som sätter hans fru i mer klister. Jag vet inte vad man i så fall kan ha fått fram genom tekniska undersökningar som stärkt misstankarna mot henne. DNA? Men i så fall: Varför har man inte begärt häktning och utlämning? Är ju iofs möjligt att man bedömt det onödigt och det är ju inte säkert att det man tror hon har gjort på långa vägar når upp i närheten av det maximala straffvärdet för brottet.

Jag skulle nog ändå gissa att man inte har så värst mycket mer än när hon släpptes och att det helt enkelt är åklagarens egen misstankegrad han låter stå kvar, vilket såvitt jag förstår står honom helt fritt att göra. Jag tror fortfarande inte på några åtal mot vare sig fru eller bror, men det är en ganska okvalificerad gissning som mycket väl skulle kunna vara fel.
2015-09-21, 21:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
/.../ Har du någon teori var Lisa kan ha gjort/uppehållit sig från det att hon lämnar caféet och fram till 18.23?
Det finns ingenting som talar för något annat än att hon, efter att ha skilts från sina kollegor, gått till sin moped för att åka hem. Innan den rel. långa mopedfärden hem (det blåste och var småkallt) tror jag hon kan ha tittat igenom sin mobil för att se om några intressanta sms kommit in; kanske hon själv också skrev något/några (telefonutredning/vittnesförhör kommer att ge besked på den punkten). - Sedan är vi väl i princip framme vid 18.23 då hon avslutar med ett sms hem. Hon kan iofs ha förberett sin moped med startnyckel mm innan hon ägnat sig ett tag åt sina sms, eller också gör hon det nu. - Hon kan ha satt sig på en av stolarna bredvid mopeden, och stolen kan ha stått placerad så nära hörnet att hon inte behöver ha varit helt osynlig för varken norrifrån kommande bilar eller från vägen/ladan rakt mitt emot. - Om en bil saktat in och signalerat tror jag hon hade gått fram till denna bil, helt oavsett om hon känt igen den, eller ej. Det kunde t.ex. ha varit en presumtiv kafékund som trott att kaféet varit öppet, eller det kan ha varit en skitsnygg kille...
2015-09-21, 21:25
Medlem
Tänker angående suven, om det finns någon, att det då är frågan om ett planerat mord. Att det i så fall är mycket troligt att föraren ville försäkra sig om att arbetskamraterna hade försvunnit plus andra eventuella vittnen. Lisa blev uppehållen, kanske gick föraren ut och runt huset, sa att han glömt något i kafét tex. Kanske fick hon följa med till bilen för att typ skriva upp telefonnumret till kafét. När kusten var klar blev det möjligt att angripa, eventuellt först föra bort henne.
2015-09-21, 21:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oernblick
Tänker angående suven, om det finns någon, att det då är frågan om ett planerat mord. Att det i så fall är mycket troligt att föraren ville försäkra sig om att arbetskamraterna hade försvunnit plus andra eventuella vittnen. Lisa blev uppehållen, kanske gick föraren ut och runt huset, sa att han glömt något i kafét tex. Kanske fick hon följa med till bilen för att typ skriva upp telefonnumret till kafét. När kusten var klar blev det möjligt att angripa, eventuellt först föra bort henne.

Om det var ett planerat mord - varför hade mördaren inte någon bättre plan för hur han skulle göra efteråt än att köra den döda kroppen mindre än ett par kilometer och slänga in den i någon slags bod på en stor bondgård?

Lisa hade inte heller arbetat vid så många tillfällen på caféet och det var inte många som kände till att hon skulle åka moped hem just denna dag och att hon skulle bli sist kvar vid caféet känns inte heller som något en planerande mördare kan kalkylera med. Denna omständighet talar därför också emot planering.

Jag tror inte det är många som satt sig in i mordet här i tråden som tror på ett planerat mord.
2015-09-21, 21:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Nej det ser lugnt och fridfullt ut Du citerade vart SUV:en stod, hur hänger det ihop med det du skrev om platsen?
SUV:en ska ha stått på andra sidan vägen, och bör då ha kommit norrifrån. Tittar man på däckspåren ser det ut som att en bil med en kraftig sväng kört in strax t.v. om ladans öppning. Man kan sedan tänka sig flera möjligheter, t.ex. att förarens medpassagerare Y hållit fast LH innan föraren X hunnit stanna bilen, och därefter att LH släpats; dragits in genom öppningen - ett sekundsnabbt förlopp.
2015-09-21, 21:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
SUV:en ska ha stått på andra sidan vägen, och bör då ha kommit norrifrån. Tittar man på däckspåren ser det ut som att en bil med en kraftig sväng kört in strax t.v. om ladans öppning. Man kan sedan tänka sig flera möjligheter, t.ex. att förarens medpassagerare Y hållit fast LH innan föraren X hunnit stanna bilen, och därefter att LH släpats; dragits in genom öppningen - ett sekundsnabbt förlopp.
Varför det? Vad skulle syftet ha varit? Du pratar om ett planerat mord. Detta är bra argument mot.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om det var ett planerat mord - varför hade mördaren inte någon bättre plan för hur han skulle göra efteråt än att köra den döda kroppen mindre än ett par kilometer och slänga in den i någon slags bod på en stor bondgård?

Lisa hade inte heller arbetat vid så många tillfällen på caféet och det var inte många som kände till att hon skulle åka moped hem just denna dag och att hon skulle bli sist kvar vid caféet känns inte heller som något en planerande mördare kan kalkylera med. Denna omständighet talar därför också emot planering.

Jag tror inte det är många som satt sig in i mordet här i tråden som tror på ett planerat mord.
2015-09-21, 21:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oernblick
Ja, förövaren kan ha varit av den mer försigkomna och förslagna sorten. Iofs hade han gjort klokt i att köra med en falskregistrerad bil eftersom han inte kunde veta vad ev. förbipassserande vittnen noterade (men det kan han ju ha tänkt på).
2015-09-21, 21:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Om vittnesiakttagelsen betr. SUV:en stämmer (och inte någon förare hört av sig till polisen) kan LH ha sms:at precis innan hon gått fram till bilen (som dessförinnan kan ha signalerat till henne). Det är härefter mycket lätt för SUV-föraren att övermanna henne och släpa in henne i ladan (han steg förstås inte ur sin bil förrän vittnet passerat). - Två GM kan också tänkas: SUV:en för att få bort henne från mopedplatsen, X för att övermanna henne när hon är på väg tillbaka till sin moped - varefter SUV:en åker till norra parkeringen och plockar upp henne.

Mycket möjligt att hon sände iväg sms:et innan hon gick bort till vägen.
Aftonbladet 10 juni: "Lisa Holm, 17, stänger fiket vid 18.00 tillsammans med tre kollegor. När de har städat och låst säger de hejdå och Lisa blir kvar sist. Hon smsar sin pappa vid 18.23 och säger att hon strax ska sätta sig på mopeden och åka den cirka 50 minuter långa vägen hem till Skövde."

Kommentar till bild föreställande spår utanför ladan: Däckspåren gör en vänstersväng framför ladan och ser ut att vara färska. Studerar man videoklippet med R*b*cka kan de mera ojämna "släpspåren" (?) fram till ladan, ses ur olika vinklar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in