2015-09-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har idag kl. 14.13 erhållit ett PM från en medlem som har nicket Dial999 och som har registrerat sig så nyligen som idag den 21 september. Han/hon vill att jag skall lägga ut detta i tråden vilket jag också gör i sin helhet.

Alltså nedanstående inlägg har jag inte själv skrivit utan enbart förmedlar detta!

"Lisa Holm

Vill du lägga in följande inlägg. Jag kan inte ännu är inte aktiverad. Hälsningar Dial999.

Jag har följt den här tråden sedan den startade. Vi är många utom de anhöriga som berörs av detta mycket tragiska fall då en ung flicka berövas livet när hon ska åka hem till familjen efter ett avslutat arbetspass på sitt sommarlov.

Några spekulationer eller gissningar tänker jag inte ge mig in på. Det finns tillräckligt av sådant i tråden. Ja tänkte bara fokusera på vad som är bekräftat när det gäller tidsangivna händelser i samband med hennes försvinnande. Måhända är det en ytterligare upprepning av som tidigare har sagts här men då får ni stå ut med det. Vi söker väl alla efter svar på de här frågorna och väntar på att förundersökningen kan bringa klarhet.

Följande får väl anses vara helt bekräftat av antingen polis, arbetsgivare eller arbetskamrater vad som hänt under tiden 18.10 fram till 18.30 kvällen hon försvann.

18.10 LH lämnar caféets framsida tillsammans med två arbetskamrater och går mot baksidan där hon har sin moped parkerad

18.23 LH SMS:ar sin familj att hon startar hemfärden

18.30 LH:s telefon havererar/förstörs

Genom detta kan också bekräftas att det gick 13 minuter innan LH meddelar familjen att hemfärden startar samt att något allvarligt sedan har hänt henne under de återstående 7 minuterna till 18.30.

Jag tar mig också friheten att bedöma det som bekräftat att LH:s far finner hennes moped med nyckeln i och startklar på baksidan av caféet när han kommer fram dit i sitt sökande efter sin dotter. Intill finns en påse med LH:s tillhörigheter. Hjälmen saknas.

Som det är nu förekommer olika spekulationer om vad som hänt där bakom ladan under de aktuella 20 minuterna (lämnat nyckel i ladan/pratat med någon i en svart SUV m.m.) men inget har bekräftats. Som sagt, jag ger mig själv inte in på några gissningar. Jag betraktar det inte som en gissning att LH fram till 18.23 när hon SMS:ade familjen inte kände sig hotad på något sätt utan var trygg och startklar för hemfärden."

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Håller också med att det var inget nytt som framkom. Vi får väl se ifall h*n återkommer med inlägg i tråden och kanske även då kommer att spekulera.

Läser man mitt markerade så tycker jag man kan utläsa att fram till 18.23 så kände hon sig inte hotad.
Kan man då utläsa att om LH stod vid en bil så var det ett "vanligt möte" som hon antingen bestämt
innan eller såg bilen när hon kom till sin moped. Men då bör mopeden varit parkerad så SUV:en syntes på vägen och att det mötet vid bilen skett före 18.23.
I så fall är SUV:en inte inblandad i själva gärningen av LH.
2015-09-21, 18:28
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eller så fick hon syn på SUV:en innan hon vek runt sista hörnet.
Det kan hon ju ha gjort. Utan att hennes kollegor såg det. Men nyckeln i mopeden med påsen bredvid antyder att hon gått dit innan hon gick till andra sidan vägen. Mopeden kan ha stått så att hon såg vägen och att hon syntes därifrån.
Senast redigerad av Gusselby 2015-09-21 kl. 18:32.
2015-09-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om detta skulle inträffa får åklagaren helt enkelt förlita sig på bevisningen, och om så behövs åtala för att ha begått mordet i samförstånd (om det inte går att visa respektive persons skuld). Men då behövs nya, närmast sensationella uppgifter från MGM och/eller ett erkännande från brodern.

Ljuger frun ihop ett alibi (det har hon nog redan försökt) åker hon på den saken.
Om jag har tänkt rätt och det inte finns andra graverande bevis/indicier vilka vi för närvarande känner till skulle följande kunna inträffa:
1. Brodern kan inte dömas för någonting. Jag förutsätter att det inte finns bevis för städning gentemot honom. Det går inte att döma honom för mord bara på grund av MGMs upekande. Inte heller för mened om det är så att han ändrar sig från förhör till rättegång. Det är väl bara vid lögn i rättssalen som man kan dömas för mened. Dessutom behöver han väl inte avlägga ed på grund av släktskap.
2. Även om frun "frikänt" brodern i polisförhör kan hon ändra sig i rättssalen och peka ut brodern utan att begå mened. Behöver hon ens avlägga ed? Kan hon dömas för falsk tillvitelse om brodern inte blir dömd?
3. MGM tar på sig städning (brott mot griftefriden) och blir dömd för det brottet. Finns inte mer bevis/indicier än vilka vi känner till kan han inte dömas för mord. Broderns utpekande har väl ingen betydelse speciellt om frun ger MGM alibi. Ord står mot ord.
Senast redigerad av Vierstein 2015-09-21 kl. 19:29.
2015-09-21, 18:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Varför är LH ingen slump som BO?

Jag tycker att bevisläget just nu pekar på personen som är häktad.

NB har befunnit sig under ganska lång tid på Kinnekulle. Det handlar om år.
Jag bor visserligen inte på kullen men jag ser Kinnekulle med den sidan Blomberg ligger på från där jag bor.
Jag anser att det enda rimliga motivet i dagsläget är en våldtäkt alternativt ett försök till sådan.
Mig veterligen har inga andra våldtäkter eller försök till våldtäkter
på unga tjejer på kullen ägt rum. Inte under den tid NB med lätthet har kunnat se vilka som rör sig där. Jag jobbar med personer som bor på kullen och har vänner i Källby. Man borde ha hört om någon känt sig hotad.
Men nu hände efter LHs 3:e helg på jobbet.
Det får mig att tro att det är riktat mot just henne men det är tillfälligheternas spel som gör att brottet blir av.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-09-21 kl. 18:58.
2015-09-21, 18:39
Medlem
henkesss avatar
Fortfarande prat om den där SUV, var finns dom bekräftade uppgifterna på det? Hur kan det ha diskuterats i så många sidor. Bara för att en bekant till någon polare som nämnde det för en användare i tråden?
2015-09-21, 18:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det ser inte ut att vara AJ på bilderna: Den här gråhårige (ej vithårige) mannen är mer reslig, något magerlagd, har längre ben, en annat hår- och nackbild (mycket kortklippt; en nackgrop kan skönjas), ser ut att bära glasögon (på annan del av videoinslaget) samt ett kroppsspråk och en klädstil (byxor med benfickor) som på det hela taget ger vid handen att det är fråga om en helt annan person.

Jag tycker att det liknar AJ. Vem är kvinnan som håller hunden, vems är fordonet?
2015-09-21, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, men man kan fällas för mened om man vidhåller det i rätten.

/../.

Men för att lagföras för mened måste man väl ha avlagt vittnesed? Något frun inte kommer att (få) göra.
2015-09-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det ser inte ut att vara AJ på bilderna: Den här gråhårige (ej vithårige) mannen är mer reslig, något magerlagd, har längre ben, en annat hår- och nackbild (mycket kortklippt; en nackgrop kan skönjas), ser ut att bära glasögon (på annan del av videoinslaget) samt ett kroppsspråk och en klädstil (byxor med benfickor) som på det hela taget ger vid handen att det är fråga om en helt annan person.

Tycker inte heller det ser ut som AJ, vad tusan det spelar för roll om det är han eller inte.
2015-09-21, 19:12
Medlem
Citat:
Eller så fick hon syn på SUV:en innan hon vek runt sista hörnet.

Vart tänker du att denna SUV stod?
2015-09-21, 19:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vart tänker du att denna SUV stod?
Vid ladan, på vägens västra sida.
2015-09-21, 19:20
Medlem
Citat:
Vid ladan, på vägens västra sida.

Men missade dom andra tjejerna den? En av tjejerna sa ju att hon brukar ha som vana att kolla läget när dom lämnar så då borde hon väl inte missat en svart SUV?
2015-09-21, 19:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att det liknar AJ. Vem är kvinnan som håller hunden, vems är fordonet?
Kvinnan kan vara i den äldre mannens sällskap; mannen med solglasögonen ser ut att vara chaufför. - Bilen har en logga som skymtar (vad som döljer sig bakom skjutdörren ser man ju inte). Möjligen kan bilen tillhöra ett taxibolag; ev. färdtjänst (med plats för hund; sällskapet kanske ska åka en längre sträcka).
Senast redigerad av letsdoit 2015-09-21 kl. 19:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in