• 1
  • 2
2015-09-21, 08:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Vill dra en elkabel i vägg men helt utan plaströr men är osäker på om det är tillåtet, vad säger ni?

Till största delen tänker jag dra den vid taket på reglarna. Dvs jag låter min spånskiva lämna ett par cm utrymme mot taket och lägger sedan gips på det då den blir osynlig. Men den kommer bitvis gå in till infällda dosor också.

Ätt det är opraktiskt eftersom det inte går att dra nya ledningar är jag beredd att strunta i, bryr mig enbart om det är tillåtet eller inte.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-09-21 kl. 08:33.
Citera
2015-09-21, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vill dra en elkabel i vägg men helt utan plaströr men är osäker på om det är tillåtet, vad säger ni?

Till största delen tänker jag dra den vid taket på reglarna. Dvs jag låter min spånskiva lämna ett par cm utrymme mot taket och lägger sedan gips på det då den blir osynlig. Men den kommer bitvis gå in till infällda dosor också.

Ätt det är opraktiskt eftersom det inte går att dra nya ledningar är jag beredd att strunta i, bryr mig enbart om det är tillåtet eller inte.

Ja det är tillåtet att dra en mantlad kabel i vägg. Du låter bli att fästa kabeln inne i väggen utan kabeln skall vara väl infäst i sina ändpunkter och skydd mot genomspikning bör uppsättas på kritiska ställen.

Dock är det som du säger väldigt olämpligt att dra kabel i vägg utan rör. Går du efter en el-handling (teknisk beskrivning) så finns det vanligtvis en skrivning som förbjuder dig att göra så.
Citera
2015-09-21, 13:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det är tillåtet att dra en kabel inne i vägg, men speciella förutsättningar gäller:
- Kabeln måste vara mantlad.
- Kabeln skall vara omdragningsbar.
- Kabeln skall dragavlastas i ändarna.
- Spik-/skruvskydd skall appliceras vid regelgenomgångar och dylikt.
- I övrigt får inte kabeln fästas på något sätt, då den måste kunna glida åt sidan om det t.ex. skruvas, spikas eller borras i väggen.

Att, som du beskriver, lägga kabeln i en smal slits uppe vi taket är därför inte tillåtet. Risken är ju överhängande att du spikar taklisten rakt in i kabeln.
Citera
2015-09-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är tillåtet att dra en kabel inne i vägg, men speciella förutsättningar gäller:
- Kabeln måste vara mantlad.
- Kabeln skall vara omdragningsbar.
- Kabeln skall dragavlastas i ändarna.
- Spik-/skruvskydd skall appliceras vid regelgenomgångar och dylikt.
- I övrigt får inte kabeln fästas på något sätt, då den måste kunna glida åt sidan om det t.ex. skruvas, spikas eller borras i väggen.

Att, som du beskriver, lägga kabeln i en smal slits uppe vi taket är därför inte tillåtet. Risken är ju överhängande att du spikar taklisten rakt in i kabeln.

Finns inget regel-krav på omdragbarhet om du förlägger en mantlad kabel, tvärtom så finns det med i tabellerna hur man ska dimensionera ingjutna kablar. Om du däremot förlägger kabel i rör finns ett krav att det skall vara omdragbart.

I tekniska beskrivningar brukar det vara väldigt vanligt att kräva omdragbarhet i elanläggningen, nästan tjänstefel att inte ha med det enligt min uppfattning.

Man bör har spik- /skruvskydd men det är inget krav enl. SS4241438. El-installationsreglerna är lite mer otydlig. Finns en vägledning i kommentarerna till elinstallationsreglerna där det anges som ett skall-krav men... SS4241438 är glasklar, det är ett bör-krav och den är gällande så du har följt reglerna även om det skulle finnas en motsättning.

Förtydligande för de som inte är vana vid att läsa byggregler: "Bör-krav" betyder att det är en rekommendation men man gör inget fel om man inte följer rekommendationen.
Citera
2015-09-21, 14:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Tack för svar då måste jag hitta andra alternativ. Grejen är att det är 45 mm reglar som jag inte vill borra in en 16 mm flexslang i.

Är det tillåtet att istället gå in med en kabel in i en infälld apparatdosa och kopplingsdosa?

Jag tänker mig att jag klamrar en kabel utanpå väggen och går sedan in i en infälld dosa där jag har ett infällt vägguttag.

Sedan går jag ut från den med min utvändiga kabel upp mot taket och sedan in till en infälld kopplingsdosa några reglar bort.

Från kopplingsdosan går jag nedåt till strömbrytare och då kör jag flexslang eftersom jag då inte behöver passera reglar.

Från kopplingsdosan fortsätter jag också med min kabel ut på vägg igen för att sedan längre bort gå in i väggen igen lodrätt ned in i en infälld apparatdosa för ett vägguttag.

Kabeln som jag redan har är mantlad och har jord men inte skyddsjord.
Citera
2015-09-21, 15:56
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Tack för svar då måste jag hitta andra alternativ. Grejen är att det är 45 mm reglar som jag inte vill borra in en 16 mm flexslang i.

Är det tillåtet att istället gå in med en kabel in i en infälld apparatdosa och kopplingsdosa?

Jag tänker mig att jag klamrar en kabel utanpå väggen och går sedan in i en infälld dosa där jag har ett infällt vägguttag.

Sedan går jag ut från den med min utvändiga kabel upp mot taket och sedan in till en infälld kopplingsdosa några reglar bort.

Från kopplingsdosan går jag nedåt till strömbrytare och då kör jag flexslang eftersom jag då inte behöver passera reglar.

Från kopplingsdosan fortsätter jag också med min kabel ut på vägg igen för att sedan längre bort gå in i väggen igen lodrätt ned in i en infälld apparatdosa för ett vägguttag.

Kabeln som jag redan har är mantlad och har jord men inte skyddsjord.

Vad är det för kabel? Typ och area?

Om det är okay enligt tillverkaren att klamra kabeln så är det helt okay att gå från utanpåliggande montage in i infällda dosor. Finns speciella doslock för ändamålet.
Citera
2015-09-21, 19:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Vad är det för kabel? Typ och area?

Om det är okay enligt tillverkaren att klamra kabeln så är det helt okay att gå från utanpåliggande montage in i infällda dosor. Finns speciella doslock för ändamålet.

Jag vet inte beteckningen på kabeln men det är en vit kabel med mantel men ingen skyddsjord, däremot gulgrön jordledare samt blå och svart. 3 * 1,5 mm2 alltså.

Nu vill jag inte bara gå in till kopplingsdosa utan även in i apparatdosa där det ska sitta ett infällt vägguttag. Jag vill alltså låta kabeln gå in i apparatdosan genom dess hål som är avsedda för rör. Är det tillåtet?

Jag vill gärna också låta kabeln komma längs väggen uppe vid taket (där den är klamrad utvändigt) och sedan gå in i väggen och följa regeln ner till ett infällt vägguttag. Här kan jag lägga den i en flexslang om det behövs.
Citera
2015-09-22, 09:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fri123
Man bör har spik- /skruvskydd men det är inget krav enl. SS4241438. El-installationsreglerna är lite mer otydlig. Finns en vägledning i kommentarerna till elinstallationsreglerna där det anges som ett skall-krav men... SS4241438 är glasklar, det är ett bör-krav och den är gällande så du har följt reglerna även om det skulle finnas en motsättning.

Det finns alltid folk som läser standarder som fan läser bibeln.

SS 424 14 38 är 20 år gammal. 5.6.2 i denna hänvisar till starkströmsföreskrifterna 522.8.1.7 och 522.8.1.8, vilka inte längre gäller.

I SS 436 40 00, utgåva 2 motsvaras detta av 522.8.1 "Ledningssystem ska väljas så, att mekanisk skada på kablar eller anslutningsanordningar undviks under montering, drift och underhåll".
Citera
2015-09-22, 11:59
Medlem
hazzos avatar
Stavfel i rubrik korrigerat /Mod
Citera
2015-09-22, 19:31
Medlem
y.ys avatar
Denna typ av installation är inte tillåten att utföra som lekman.

F.ö lägg flexrör mellan dosorna fram till där kabeln är tänkt gå in i väggen.
Citera
2015-09-22, 20:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y

Helt riktigt! Oavsett hur och om, så är det en fast installation som inte får utföras av en lekman. Det kan inte nog poängteras.
Citera
2015-09-23, 02:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y

F.ö lägg flexrör mellan dosorna fram till där kabeln är tänkt gå in i väggen.

Jag kan använda flexrör från kopplingsdosor vertikalt ned till apparatdosor men däremot inte när jag behöver gå horisontellt. Detta eftersom jag då passerar reglar som jag inte vill borrs 16mm hål i.

Av det skälet behöver jag använda utvändig kabel på de sträckorna men vill sedan in till apparatdosa och kopplingsdosor.

När det gäller kopplingsdosor är det enkelt då jag går genom doslocket.

Men när det gäller apparatdosor sitter det infällda vägguttag där och därför vill jag gå in i väggen och därefter in i dosan genom dess håll som är avsedda för flexrör. Är detta tillåtet om kabeln kommer utifrån väggen och går in i ett flexrör inne i väggen och sedan till dosan?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Helt riktigt! Oavsett hur och om, så är det en fast installation som inte får utföras av en lekman. Det kan inte nog poängteras.

Jo jag är medveten om det då jag kan betydligt mer om el än en vanlig lekman. Kan däremot inte allt men är medveten om vad jag inte kan och frågar när jag står inför sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in