2015-02-06, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
För att jag inte har nån ambition att vara konsekvent. Just "så klart" är ju ett bra exempel på en tvåordskombination som är så vanlig att det är rimligt att uppfatta den som en enhet, om man vill.

Sen kan det ju även ibland finnas en poäng i att hålla isär olika tolkningar.

Vädret är såklart inte alltid så klart som idag.

Just därför "såklart" är dumt att särskriva om det inte faktiskt syftar på något visuellt. Det kan ge upphov till oönskad mångtydighet.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-02-06 kl. 14:16.
Citera
2015-02-08, 23:20
Medlem
TheFortresss avatar
Språkbruk är viktigt. Inte alltid, men påfallande ofta är det ett tecken på hur en människa uppfattas och bemöts utifrån sitt språkbruk. På gott och på ont.

Själv har jag länge funderat över ordet "i dag". Jag har alltid skrivit ordet isär. Många skriver ordet ihop. Så, jag ställde en fråga: Ska ”i dag” skrivas isär eller ihop?

Jag fick följande svar:
Båda varianterna, i dag såväl som idag, går bra. Detta gäller även för liknande ord som i kväll/ikväll , i går/igår och i natt/inatt. Men eftersom många andra sådana här tidsuttryck hellre skrivs isär: i morse, i förrgår, i övermorgon, kan det vara bättre att alltid skriva isär. Då slipper du risken för att blanda ihop varianterna.
Citera
2015-03-01, 09:32
Medlem
Jag öppnade Pandoras ask, eller öppnade jag en pandoras-ask, eller var det en pandora-ask, kort och gott en pandorask?
Citera
2015-09-13, 00:28
Bannlyst
Alla som särskriver oavsett i vilket forum borde bli avstängda. Hur många användare hade varit kvar då?
Citera
2015-09-21, 08:58
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvD
... nya regeringen tillträdde var vi många ute i kommun och landstings Sverige som hoppades på att vi äntligen skulle se höjda statsbidrag.

http://www.svd.se/vansterpartiets-krav-sanker-regeringen/om/hostbudgeten-2015

Jag vet inte i vilken utsträckning man korrekturläser debattartiklar men foge-s utan fogning känns ju tämligen poänglöst.
Citera
2015-09-21, 09:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag vet inte i vilken utsträckning man korrekturläser debattartiklar men foge-s utan fogning känns ju tämligen poänglöst.

De korrekturläser dem inte alls eller rättare sagt: de rättar i princip aldrig dem. Åtminstone inte när det gäller ovanstående typ av felaktigheter. Om redaktören är snäll kanske de rättar uppenbara stavfel.
Citera
2015-09-21, 11:57
Bannlyst
Citat:

Skribenten avser landstingets Sverige, skriver landstings. Det skulle inte förvåna mig om han inte förstår skillnaden och särskriver avsiktligt.
Citera
2015-09-21, 12:19
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Skribenten avser landstingets Sverige, skriver landstings.
Det tvivlar jag starkt på eftersom meningen då blir helt knäpp. Han menar naturligtvis i kommun- och landstings-Sverige.
Citera
2015-09-21, 12:26
Bannlyst
Citat:
Det tvivlar jag starkt på eftersom meningen då blir helt knäpp. Han menar naturligtvis i kommun- och landstings-Sverige.

Hur är det ens möjligt att särskriva? Det skriker hopskrivning.
Citera
2015-09-21, 12:31
Bannlyst
Citat:
Det tvivlar jag starkt på eftersom meningen då blir helt knäpp.

Du skriver detta om en vuxen man som har särskrivit i en debattartikel.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-09-21 kl. 12:35.
Citera
2016-02-19, 18:22
Bannlyst
God afton. Jag särskrev precis is kall och undrar om det är valbart? Jag avser alltså kall som is men uttrycker det omvänt: isande kall. Är det ett fall av valbar särskrivning eller är jag fel på det här? Jag hade givetvis, om en pistol riktats mot mitt huvud, hopskrivit det eftersom jag vet att det är korrekt i vilket fall.
Senast redigerad av Skateboard1 2016-02-19 kl. 18:24.
Citera
2016-02-19, 19:42
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skateboard1
Är det ett fall av valbar särskrivning eller är jag fel på det här?
Du är fel på det. Den är inte mer "valbar" än svinkall är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in