2015-09-21, 08:39
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
svenska hushåll ligger i topp över minst skuldfria hushåll i hela EU
http://1.bp.blogspot.com/-Gtq7a2fj6TI/UtwHxbNLprI/AAAAAAAAXcc/w7IQ4i7gUPg/s1600/skulder_eu.png

Roligast är ju att Rumäner äger sitt boende även de andra fattiga EU länderna äger sina boenden. Frågan är, vem är fattigast? Svensken som har minus på kontot eller Tiggaren som äger sitt hus hemma?

De som har köpt nyproduktion/boende idag: håll i er, för om det börjar svaja är det ni som åker först ur leken.
Rätt uppenbart att svenskar är rikare än rumäner. Däremot visar det hur hur skört det är, ganska få svenskar har kontroll över sitt eget välstånd. Speciellt de som är lågt utbildade, vilket såklart är en majoritet.
2015-09-21, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
hahaha din WHITE-TRASH-LOSER, köpa nyproduktion idag i Sthlm är den bästa affär man kan göra. Visst gjorde man det för 4 år sedan var det en ännu bättre affär, men för er som inte gjorde det som jag, 7 st (4,5 millar bruttovinst), tyvärr det finns inga tidsmaskiner på riktigt.

Har gjort ett köp och "tjänat" på det vid försäljning. Men får man ngt över när man köper igen?
Köper du nytt idag för 100kr och säljer för 110 när det är färdigt så har du gjort en bruttovinst på 10kr
Men för att gå vidare och investera i en ny nyproducerad så måste du såklart nu köpa för 110, så vad är det man tjänar in egentligen?
En annan sak är om man köper ett kontrakt och sen säljer för att investera denna vinst i ngt helt annat som _fortfarande_ ligger lågt.

Visst är det hett i Sthlm, men vad tror du själv, hur länge kan man surfa på vågen Stras?
Exemplet nedan är det reala priset på lägenheter i exakt samma hus i Amsterdam från år 1650 till 2008. Det tog över 250 år att få tillbaka sina pengar justerat för inflationen om man köpte på förra toppen. Så "alltid" bör i så fall definieras som kanske över 10 generationer. Inte riktigt vad de som argumenterar för "alltid" hade tänkt sig. Bara för att det fungerade för våra 30-, 40- och 50-talistföräldrar betyder det inte att det kommer fortsätta.
http://www.borjelindstrom.se/bo_4.jpg
Senast redigerad av Taskigt 2015-09-21 kl. 09:36.
2015-09-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Ja, sajten måste ju vara jättebra eftersom de använder bokstavsbetyg..

Allvarligt talat, om man i vanliga fall är så korkad att man köper bostadsrätter utan att titta på årsredovisningen är kanske tjänsten en hjälp. Men om man är någorlunda normalbegåvad ger det fortfarande tio gånger mer att läsa årsredovisningen och själv bilda sig en uppfattning eftersom man då även kan ta med de faktorer som deras robot-betygsättare inte klarar av att vikta in.

http://www.bobattre.se/

Här ovan finns oxå alla Sveriges 27.800 föreningar ...

https://allabrf.se/
2015-09-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Har inte jag redan skrivit att jag inte är i uthyrningsbranschen.
Nu visar du bara att du inte klarar att läsa vare sig mina eller dina inlägg.

Det handlade inte om uthyrning för du behöver väl inte pengarna. Det handlar om
att du utan ersättning skall öppna din ytterdörr och släppa in de som knackar på.

Du brukar ju alltid vilja att den som tycker sig se bostadsbrist skall ordna upp saker
och ting själv. Så om du vill ha något flyktingmottagande är det väl bäst att du tar
hand om de nyanlända själv, kanske då i pauserna mellan dina inlägg som vi ju
båda vet hur de kommer till ...
2015-09-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Kan ha att göra med att något sådant påstående inte formulerats.
Varför i all världen klarar du inte ens av att läsa vad du själv skriver.

Påståendet att du formulerar dina inlägg med läroboken i nationalekonomi OCH
läroboken i tarvlig härskarteknik uppslagna framför dig kan med lätthet inses
vara sant för den som tagit sig igenom "valda" delar av din "produktion" ...
2015-09-21, 10:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Om regeringens förslag om undantag för nyproduktion kommer att gälla, kan man räkna med att nyproduktion kommer bli allt mer attraktivt och därmed kan priserna stiga där.

Det ska bli intressant att se hur reglerna kommer att utformas. Kommer amorteringskraven bara gälla första köparen, eller blir det en tidsbegränsning på säg 5-10 år?

Hittills har nyproduktion outperformat den vanliga bostadsmarknaden och jag ser ingen anledning till att det inte kommer att fortsätta att vara så.
2015-09-21, 12:39
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Som kuriosa kostade ettor I innerstan på toppen 1990 ca 1 mkr. När fallet var färdigt 1994 kunde man plocka dessa för 400 000 kr. Skulle detsamma hända idag vilket inte känns särskilt orimligt så kommer man kunna få en tvåa på 60 kvm för 2,3 mkr om några år. Det är fortfarande sjukt mycket pengar. Folk är helt förblindande. Försök spara ihop 2 mkr. Även om du tjänar 100k i månaden skulle det nog ta minst 20 år.

Nog för att jag tror på krasch men läget är betydligt annorlunda idag än på 90 talet. Har själv svårt att bedöma fallhöjden men 60% (som du tar som jämförelse) i innerstan i en marknad som:
- Där hyresrätterna så gott som försvunnit
- Inflyttningen bra mycket större än nånsin
- Där 10 års räntan ligger ca 3.40 (gick in på sbab)
- Där övriga världen också leker nollräntapolitik
- Stor obalans mellan efterfråga och utbud

har jag svårt att tro på.

Några av parametrarna kommer såklart att leda till att priser börjar falla, det är en ohållbar utveckling vi har. Men det finns parametrar som inte ens finns längre som fanns på 90 talet (hyresrätter). Samt den unika lågräntepolitiken.

Men så länge den totala skuldsättningen bara ökar som den gör idag så är en smäll att vänta.

Nu kommer politikerna dessutom hålla detta vid liv ett tag till genom att inte tvinga på nybyggnationer ett amorteringskrav.
2015-09-21, 12:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Nog för att jag tror på krasch men läget är betydligt annorlunda idag än på 90 talet. Har själv svårt att bedöma fallhöjden men 60% (som du tar som jämförelse) i innerstan i en marknad som:
- Där hyresrätterna så gott som försvunnit
- Inflyttningen bra mycket större än nånsin
- Där 10 års räntan ligger ca 3.40 (gick in på sbab)
- Där övriga världen också leker nollräntapolitik
- Stor obalans mellan efterfråga och utbud

har jag svårt att tro på.

Några av parametrarna kommer såklart att leda till att priser börjar falla, det är en ohållbar utveckling vi har. Men det finns parametrar som inte ens finns längre som fanns på 90 talet (hyresrätter). Samt den unika lågräntepolitiken.

Men så länge den totala skuldsättningen bara ökar som den gör idag så är en smäll att vänta.

Nu kommer politikerna dessutom hålla detta vid liv ett tag till genom att inte tvinga på nybyggnationer ett amorteringskrav.

Det som håller tillbaka bubbelrisken är avsaknad av alternativ. Självfallet kan priserna gå ner också. Men även om de gör det så är det ägda boendet fortfarande mycket billigare än det hyrda.

Skulle det finnas billiga hyresalternativ så skulle man ju kunna diskutera priserna. Jag har gång på gång frågat bubbelbabblarna vad alternativet till ägt boende är, men fortfarande inte fått något svar.

För hyresrätterna lyser ju ändå med sin frånvaro och de alternativ man snabbt kan få är flerdubbelt dyrare än ägt boende. Så vad ska ändra på detta faktum egentligen?

Bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) har nu slagit sig för bröstet och lovat ca 6 miljarder till satsningar på "små billiga och klimatsmarta hyresrätter". Detta medan finansieringsbehovet ligger på ca 300 miljarder för att nå regeringens egna mål om 250 k nya bostäder till 2020.

Hur han ska lösa bostadsbristen med dessa 6 miljarder är för mig en gåta.
2015-09-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om regeringens förslag om undantag för nyproduktion kommer att gälla, kan man räkna med att nyproduktion kommer bli allt mer attraktivt och därmed kan priserna stiga där.

Det ska bli intressant att se hur reglerna kommer att utformas. Kommer amorteringskraven bara gälla första köparen, eller blir det en tidsbegränsning på säg 5-10 år?

Hittills har nyproduktion outperformat den vanliga bostadsmarknaden och jag ser ingen anledning till att det inte kommer att fortsätta att vara så.

Det behövs mellan 250.000-500.000 lägenheter spår man. Det är bostadsbrist så det skriker om det.
Mest hyresrätter men o andra sidan så är det mycket flyktingar på väg och som redan är
Här. Bostadsrätter och villor blir mer åtråvärda för de som har råd.
Lägg till det att för nyproduktion iallafall för de som redan skrivit på avtal för kommande byggen slipper amortera och troligtvis för resterande med, kommer inte göra så priserna går ner.

Säg 3+miljoner för en lägenhet, nyproduktion är inte så jävla mycket. Bra standard, nytt fräscht, miljötänk och det är folk som inte är arbetslösa som flyttar in. Ingen amortering är ett plus.

Ser ingen anledning att priserna på nyproduktion ska falla.
2015-09-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
hahaha din WHITE-TRASH-LOSER, köpa nyproduktion idag i Sthlm är den bästa affär man kan göra. Visst gjorde man det för 4 år sedan var det en ännu bättre affär, men för er som inte gjorde det som jag, 7 st (4,5 millar bruttovinst), tyvärr det finns inga tidsmaskiner på riktigt.

Så det var alltså "4,5 millar bruttovinst" som gjorde dig ekonomikst oberoende 3 ggr om för 5 år sedan så du kunde sluta jobba.

Personligen vill jag nog ha 15 mille netto innan jag skule ens tänka tanken att sluta lönearbeta
2015-09-21, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Eller att icke nyproducerat går ner i pris.. men klart det går ju inte , då rasar ju hela eran självbild
2015-09-21, 15:46
Medlem
De flesta i tråden är insnöade i den svenska ekonomin, de har nog ingen aning om vad som händer utanför. Ja, tänker man nationellt så är det endast parametrar som ränta, amorteringkrav och bostadsbrist som är de avgörande faktorer och om det vore så enkelt så har vi såklart solklara ökningar, som kommer bara att fortsätta. Tyvärr har vi andra länder i världen som påverkar den svenska marknaden(läs ekonomin) Men ingen här inne begriper detta verkar det som.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in