2015-09-20, 00:19
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Samma i amerika, hardwood floor is da shit och är nytänk och flådigt. Fast det är några år sedan det började vända så nu kanske det är ganska vanligt med trägolv/laminat i både england och amerika?

Även trähus verkar vara exotiskt i england. Sett tex. Grand designs på tv, där de pratar om att trähus i furu faktiskt är beständigt om man målar husen och treglasfönster faktiskt isolerar och är väldigt bra. Fast de programmen har några år på nacken.
Ja, jag tror att i vissa/många delar av världen anses inte trähus som rejält utan som något billigt och obeständig, fattigt. Förr i tiden så var det ju brandfarligt också med alla eldar och levande ljus.
Citera
2015-09-20, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Misstänker att ägarna inte är svenskar. Lite söderut, t ex kring medelhavet verkar det vanligt med hårda golv - sten, kakel och sådant - som en annan upplever som kallt och hårt. Inte lika vanligt att knalla barfota som hos oss antar jag. De tycker nog kakel och sten är mer "rejält" och praktiskt.

I England däremot verkar heltäckningsmatta vara normen. Har sett dem kommentera nordiska interiörer med att trägolv inte skulle passa för barnfamiljer. Som svensk tänker man tvärt om, att heltäckningsmatta verkar minst lämpligt för just en barnfamilj som kladdar och kissar på sig, och sedan kryper runt i smutsen... Det är min spontana reflektion i a f. Så man har ju lite olika vanor och preferenser.

Ja, jag misstänker samma sak. Måste ändå säga att jag t.o.m. föredrar heltäckningsmatta framför stengolv. Visst, jobbigt att hålla rent men det är iaf mysigt att gå omkring på och ger en varm, ombonad känsla. Hus/lägenheter med stengolv är så kalla och opersonliga oavsett hur den övriga inredningen ser ut. Det går liksom inte att täcka upp för ett stengolv.

Jag brukar titta på en del bostadsprogram på tv, typ Property Ladder och det där med husspekulanter som ska köpa nya bostad. Engelsmännen är verkligen vår raka motsats. Framförallt har de så lågt i tak överallt. De traskar in i vardagsrummet där taket är 10 cm ovanför deras huvuden: "Wow, I love how spacious it feels. And all the big windows with the lights flowing through the room". Då syftar de på ett minimalt fönster täckt till 50% av tjocka gardiner som inte släpper igenom något ljus alls. Nej, engelsmännen har inte många rätt när det gäller bostäder och inredning.
Citera
2015-09-20, 11:04
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, jag misstänker samma sak. Måste ändå säga att jag t.o.m. föredrar heltäckningsmatta framför stengolv. Visst, jobbigt att hålla rent men det är iaf mysigt att gå omkring på och ger en varm, ombonad känsla. Hus/lägenheter med stengolv är så kalla och opersonliga oavsett hur den övriga inredningen ser ut. Det går liksom inte att täcka upp för ett stengolv.

Jag brukar titta på en del bostadsprogram på tv, typ Property Ladder och det där med husspekulanter som ska köpa nya bostad. Engelsmännen är verkligen vår raka motsats. Framförallt har de så lågt i tak överallt. De traskar in i vardagsrummet där taket är 10 cm ovanför deras huvuden: "Wow, I love how spacious it feels. And all the big windows with the lights flowing through the room". Då syftar de på ett minimalt fönster täckt till 50% av tjocka gardiner som inte släpper igenom något ljus alls. Nej, engelsmännen har inte många rätt när det gäller bostäder och inredning.
Håller med om sten och kakel. I farstun där man klampar in med leriga skor är det praktiskt däremot samt i kök och badrum.

Besökte en villa med genomgående marmorgolv med golvvärme (en bit utanför ens egen prisklass misstänker jag...). Värmemässigt blir det behagligt då värmen kommer där man fryser mest och jämnt samt att du slipper element. Men visuellt så får du en kall känsla, när man ser bilderna här exempelvis.

Jo, har också kollat mycket på de brittiska bostadsprogrammen. De gillar också att bygga in och täcka över och bygga in saker. t ex skärmar framför element, inbyggda hyllor, fönsterbänkar och sådant.
Senast redigerad av TigerKid 2015-09-20 kl. 11:08.
Citera
2015-09-20, 11:18
Medlem
CarolynHaxs avatar
...och ovanstående inlägg av Baste och TigerKid ger mig en osökt anledning att än en gång länka till denna fantastiska engelska sida: http://terriblerealestateagentphotos.com/
Citera
2015-09-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
...och ovanstående inlägg av Baste och TigerKid ger mig en osökt anledning att än en gång länka till denna fantastiska engelska sida: http://terriblerealestateagentphotos.com/

Haha helt underbart. Det är så där jag föreställer mig att hela Storbritannien bor...
Citera
2015-09-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Håller med om sten och kakel. I farstun där man klampar in med leriga skor är det praktiskt däremot samt i kök och badrum.

Besökte en villa med genomgående marmorgolv med golvvärme (en bit utanför ens egen prisklass misstänker jag...). Värmemässigt blir det behagligt då värmen kommer där man fryser mest och jämnt samt att du slipper element. Men visuellt så får du en kall känsla, när man ser bilderna här exempelvis.

Jo, har också kollat mycket på de brittiska bostadsprogrammen. De gillar också att bygga in och täcka över och bygga in saker. t ex skärmar framför element, inbyggda hyllor, fönsterbänkar och sådant.

Ja, i hall fungerar sten jättebra. Där klampar man in med smutsiga skor o.s.v. så där är det väldigt smidigt att ha sten, och med golvvärme så blir det t.o.m. skönt. Men som du säger så är det inte bara den fysiska värmen det handlar om, utan det rent visuella. Även om man värmer upp sten/marmorgolv i hela lägenheten så ser det så opersonligt ut. Det kan aldrig bli ett hem med marmor/stengolv. Samma känsla får jag av alla hipsterkök på södermalm där hela väggarna är täckta i vitt kakel och rostfri diskbänk. Det liknar en operation- eller obduktionssal mer än ett hemtrevligt kök. Skolmatsal är en annan association jag får upp. Kakel ska man ha direkt ovanför diskbänken och bänkskivan, inte mer än så. Man behöver inte gå bananas och klä hela rummet i kakel.
Citera
2015-09-20, 13:55
Medlem
Citat:

Angående de brittiska bostäderna så är det också typiskt att de alltid har dörrar i något hörn av rummet och dörrskivorna öppnas inåt i rummen, alltså gångjärnen sitter på "fel" sida. Dessutom verkar det också vara kutym att en dörr är stängd vare sig man är i rummet eller inte. Har för mig att jag en gång fick en förklaring till varför dörrarna öppnades inåt i rummen, det skulle vara för att den som öppnar dörren inte skulle se in i rummet innan den som är i rummet själv märker att någon är på väg in.......vet inte om jag kommer ihåg den förklaringen rätt?!

Det lite lustiga är att när man får se i olika tv-program folk som bygger nytt och modernt, då jäklars är det supermodernt och luftiga rum med högt i tak och stora glasytor osv. Det är liksom kontrasternas land när det kommer till hur hus ska se ut. Man har ju sett otal program där ett typiskt engelskt radhus med minimala mått har blåsts ut och blivit på insidan ett hypermodernt hem med köksöar och glasdörrar/väggar ut mot den lilla trädgården.
Citera
2015-09-20, 15:38
Medlem
CarolynHaxs avatar
Är det en bra idé att sälja en lägenhet utan kök? Det gamla köket är alltså utrivet och köparen får bekosta ett nytt. Det verkar inte som om det finns ett köksgolv ens. Jag är tveksam... Tycker det hade varit mycket mer inbjudande med ett vanligt IKEA-kök eller nåt. http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-kungsholmen-fredhall-stockholms-kommun-frodingsvagen-6,-1-2tr-8118296

Eller vill alla ha "chansen att utforma sitt eget kök"?
Citera
2015-09-20, 15:44
Medlem
Citat:
Är det en bra idé att sälja en lägenhet utan kök? Det gamla köket är alltså utrivet och köparen får bekosta ett nytt. Det verkar inte som om det finns ett köksgolv ens. Jag är tveksam... Tycker det hade varit mycket mer inbjudande med ett vanligt IKEA-kök eller nåt. http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-kungsholmen-fredhall-stockholms-kommun-frodingsvagen-6,-1-2tr-8118296

För glödheta Stockholmsmarknaden med pålästa köpare tror jag det är att kasta pengar i sjön att sätta in kök...
Citera
2015-09-20, 16:10
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag känner igen det där huset, jag tror att det har varit med i tråden tidigare. Det var nog ganska länge sen dock. Antingen så vill köparen sälja igen, eller så blev det aldrig sålt. Kan tänka mig att ingen ville köpa det förra gången...
Jag kände också vagt igen det, men sökningen gav inget. Undrar vad vi hakade upp oss på förra gången

Citat:
Ja, i hall fungerar sten jättebra. Där klampar man in med smutsiga skor o.s.v. så där är det väldigt smidigt att ha sten, och med golvvärme så blir det t.o.m. skönt. Men som du säger så är det inte bara den fysiska värmen det handlar om, utan det rent visuella. Även om man värmer upp sten/marmorgolv i hela lägenheten så ser det så opersonligt ut. Det kan aldrig bli ett hem med marmor/stengolv.
Håller med om känslan trä skänker, i den ingår även ljudkomforten jämfört med ett stengolv.

Citat:

En etta de gjort om till en mini-tvåa, också har pengarna eller orken tagit slut på vägen? Tveksam strategi, ett Ikeakök hade inte kostat många kronor att slänga in. Eller ett beggat kök på blocket.
Citera
2015-09-21, 10:18
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Jag känner igen det där huset, jag tror att det har varit med i tråden tidigare. Det var nog ganska länge sen dock. Antingen så vill köparen sälja igen, eller så blev det aldrig sålt. Kan tänka mig att ingen ville köpa det förra gången...

Det var mindre än ett år sen som det var ute förra gången. Samma möblering mm så jag utgår från att det förblev osålt. Jag tycker mig minnas att det låg ute för runt 12-13 mille men att det nu sänkts till 10.
Gällande kakelgolven så tror jag ägarna lagt in det på 90-talet för den "toscanska känslan" var superhet då och man skulle ha sånt brunbeigt kakel i hall, badrum, kök mm. Men jag avskyr både stilen och att man lagt det i hela huset.

Citat:
4 rum på 180kvm i Sportpalatset vid St Eriksbron. Åtminstone första gången jag har sett en lägenhet ute där, tyvärr inte Bruno Liljefors gamla takvåning, men kul ändå att se lite inifrån huset.
http://www.lansfast.se/hitta/bostadsratt/stockholm/stockholm/stockholm/sankt-eriksgatan-58b-5-tr/4dq3dkrb5lgps3b4/
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Har en bekant som bor i ett hus bredvid med balkong mot S:t Eriksgatan och dra mig baklänges vad det är mycket avgaser och smuts på balkongen! De måste torka av den dagligen med våta trasor för att kunna använda den. Det är jättefint där i övrigt men den detaljen var lite äcklig faktiskt.

Jag håller med, har bott där i krokarna. Det är nästa som Hornsgatan när det kommer till avgaser. Inget trevligt alls. Någon som lade märke till den något porriga tavlan ovanför köksbordet? Jag skulle inte vilja se en stjärtskreva när jag äter frukost på morgonen.

Citat:

Min gissning är att man nyligen stamrenoverat och då passade säljaren på att hiva ut det gamla omoderna köket, förmodligen i ett försök att eventuellt kunna sälja lägenheten som en 3:a. Skulle jag köpt den så hade jag passat på att sätta in ett sånt där "allt-i-ett kök-i-ett-skåp" (glömt vad det heter men var poppis i fritidsstugor och gästhus på 70-80-talen) i vardagsrummet, antingen där den inbyggda garderoben står eller där furuskåpet står. Då hade jag kunnat göra det gamla köket till ett sovrum/arbetsrum. Jag föredrar fler rum framför stort kök, jag lagar ändå aldrig några storslagna måltider hemma.
Citera
2015-09-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1399451

Heltokiga mönster och färgkombinationer. Tydligen är säljarna färgblinda, eller blinda på riktigt !
Nej då. En fantastisk stilstudie i övergången från 60-tal intill mitten på 70-talen. Riktigt läckert bitvis, i alla fall för oss som var med då. Se bara i hobbyrummet i källaren. Zinkho med bara kallvattenskran (40-tal), funkisköksskåp, bröstpanel i masonit sjuttiotalstapeter med den typiska blomman och den underbara röda färgen. Lysande. Allt lyser ett Sverige med framtidstro, fungerande bilindustri, ett bland världens bästa försvar osv.
Senast redigerad av SnickeliSnack 2015-09-21 kl. 10:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in