2015-09-19, 22:19
Bannlyst
En god vän till mig som är kroatisk rättade mig nyligen när jag trodde att hennes modersmål var serbokroatiska. Enligt henne finns det inte något språk som heter "serbokroatiska". Hon sa att det är helt olika språk och att hon inte förstår serbiska något vidare.

Eftersom hon borde veta bäst, så tänkte jag att jag måste missförstått situationen.

Några dagar senare tog jag en lång tur med taxi och hade ca en timme att prata med chauffören. Han berättade att hans modersmål är serbobkroatiska. Hans föräldrar var från från olika jugoslavländer och han hade en bild på Tito i taxin. Han sa att det är samma språk, och skitsnack att säga något annat. När jag berättade vad min kompis sagt, så sa han att hon blivit "hjärntvättad" om hon gått i skolan i Kroatien efter Jugoslaviens upplösning.

När jag berättade om händelsen för min kroatiska vän så sa hon att han var en fanatiker som inte hade koll på läget eftersom han inte bott där på ett tag.

Nu inser jag att det här måste vara en politisk fråga.
Finns/fanns språket serbokroatiska på riktigt? Vem ljuger i det här sammanhanget och är min kompis hjärntvättad?
Kan man få en objektiv åsikt i den här frågan?
Hur ligger det till med stavning, uttal och grammatik? Hur ser det ut i jämförelse med tex svenska och norska eller danska..?
Senast redigerad av molndans 2015-09-19 kl. 22:22.
Citera
2015-09-20, 00:36
Medlem
Nu är inte jag jugoslav själv, men har många vänner från Bosnien, Serbien och Kroatien. Det dom har berättat för mig (och som jag förstått det som), är att deras språk heter serbo-kroatiska, dock så säger dom själva inte att dom pratar serbo-kroatiska, utan Bosniska/serbiska/kroatiska etc.

Anledningen är väl då att det är olika dialekter i serbo-kroatiskan som man pratar i de olika länderna. Det kan jämföras med skånska vs norrländska, småländska vs dalamål osv. Därav säger dom då att dom pratar tex kroatiska istället för serbo-kroatiska. Även vissa ord stavas annorlunda och t.o.m uttalas olika i olika delar av ex-jugoslavien, annars är språket snarlikt till 98%.

Observera nu att detta är saker jag fått berättat för mig av mina jugge-vänner.
Citera
2015-09-20, 01:13
Medlem
Detta kanske kan hjälpa
https://youtu.be/2CzhhY5QxQk
Citera
2015-09-20, 13:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
En god vän till mig som är kroatisk rättade mig nyligen när jag trodde att hennes modersmål var serbokroatiska. Enligt henne finns det inte något språk som heter "serbokroatiska".

Det är ett samlingsbegrepp för olika sydslaviska språk. Ungefär som nordiska språk är ett samlingsbegrepp för olika språk i en språkgrupp. Dock användes begreppet serbokroatiska som det språk som talades i Jugoslavien. Jugoslavien var dock, precis som Sovjetunionen, inte ett enhetligt rike.

Citat:
Ursprungligen postat av jagsa
Detta kanske kan hjälpa
https://youtu.be/2CzhhY5QxQk

Det förklarade bara varför kriget uppstod.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-09-20 kl. 13:27.
Citera
2015-09-20, 18:42
Medlem
PeterNosters avatar
Det fanns en panslavisk rörelse på 1800-talet som ville ena alla slaviska folk:

Citat:
Panslavism är en politisk och social pannationell strömning i slaviska länder, särskilt mot slutet av 1800-talet och under tidigt 1900-tal, där anhängarna strävade efter politiskt likaberättigande gentemot de då dominerande icke-slaviska staterna, efter enhet mellan de olika slaviska folken och en renässans för slavisk kultur. Man ville helt enkelt ena alla slaviska folk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Panslavism

De tyckte att de olika språken bara var dialekter av samma språk

Citat:
De sydslaviska språken är nära släkt med en glidande övergång mellan slovenska → kroatiska → serbiska → makedonska → bulgariska. Begreppet serbokroatiska präglades av slavister utanför språkområdet på 1800-talet. Bakgrunden var deras uppfattning att de olika språkformer som talades i nuvarande Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Serbien och Montenegro inte var tillräckligt olika för att betraktas som separata språk. Man byggde uppfattningen främst på morfologiska analyser och på förekomsten av arvord. De språkvetenskapliga kriterierna har emellertid, i likhet med de politiska förutsättningarna, förändrats flera gånger om sedan denna tid.

Mera här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Serbokroatiska
Citera
2015-09-21, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det fanns en panslavisk rörelse på 1800-talet som ville ena alla slaviska folk:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Panslavism

De tyckte att de olika språken bara var dialekter av samma språk

Mera här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Serbokroatiska

Tack! Så betyder det att ex-jugoslaverna även kan förstå bulgariska?
Är det likt serbiska kanske? Båda använder väl i alla fall kyrilliska bokstäver?
Citera
2015-09-21, 00:38
Medlem
Yes, likt bulgariska.
Citera
2015-09-21, 14:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Är det likt serbiska kanske? Båda använder väl i alla fall kyrilliska bokstäver?

Om du läste vad som hände i mellankrigstiden så ansågs Slovenskan för långt från de andra. Borde vara likadant med Bulgariska i denna kedja:

slovenska → kroatiska → serbiska → makedonska → bulgariska
Senast redigerad av PeterNoster 2015-09-21 kl. 14:35.
Citera
2015-09-21, 15:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Makedonerna kan. Makedonska är mycket likt bulgariska. Serbiska och bulgariska är mindre lika varandra.
Citera
2015-09-21, 15:24
Medlem
Sunrise01s avatar
Sma etniska intressen har haft mycket att gora med vad oficiella spraket i davarande Jugoslavien kom att heta. Basta benamningen hade varit jugoslaviska for en stat som hette Jugoslavien men nu kom spraket att heta serbokroatiska som splittrade "jugoslaverna" annu mera.
Man brukar saga att serbiska later brutal, kroatiskan lite mesigt och bosniskan mittimellan

Tex var de overlagset popularaste banden i f.d Jugoslavien fran Bosnien som Bijelo Dugme, Divlje Jagode, Hari mata Hari, Dino Merlin, Zabranjeno Pusenje, Indexi mfl. Sarajevo var Jugoslaviens musik och kultur hufvudstad i princip.

Det ar inte konstigt da dagens talare av sydslaviska sprak som heter serbiska, bosniska, kroatiska forstar varandra utmarkt och alltid ger varandra tolvor i Eurovision.
Man maste forfan alska Balkan ballader

https://www.youtube.com/watch?v=liGJ3zo8uW4

Slovenskan och makedoniskan gar ocksa att forsta nagonlunda dock maste man anstranga sig lite.
Citera
2015-09-21, 15:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
En god vän till mig som är kroatisk rättade mig nyligen när jag trodde att hennes modersmål var serbokroatiska. Enligt henne finns det inte något språk som heter "serbokroatiska". Hon sa att det är helt olika språk och att hon inte förstår serbiska något vidare.

Eftersom hon borde veta bäst, så tänkte jag att jag måste missförstått situationen.

Några dagar senare tog jag en lång tur med taxi och hade ca en timme att prata med chauffören. Han berättade att hans modersmål är serbobkroatiska. Hans föräldrar var från från olika jugoslavländer och han hade en bild på Tito i taxin. Han sa att det är samma språk, och skitsnack att säga något annat. När jag berättade vad min kompis sagt, så sa han att hon blivit "hjärntvättad" om hon gått i skolan i Kroatien efter Jugoslaviens upplösning.

När jag berättade om händelsen för min kroatiska vän så sa hon att han var en fanatiker som inte hade koll på läget eftersom han inte bott där på ett tag.

Nu inser jag att det här måste vara en politisk fråga.
Finns/fanns språket serbokroatiska på riktigt? Vem ljuger i det här sammanhanget och är min kompis hjärntvättad?
Kan man få en objektiv åsikt i den här frågan?
Hur ligger det till med stavning, uttal och grammatik? Hur ser det ut i jämförelse med tex svenska och norska eller danska..?
Det som idag kallas för kroatiska och bosniska är i princip det gamla serbokroatiska språket med små modifikationer som har etablerats efter Jugoslaviens upplösning, och som har drivits av rent identitetspolitiska skäl i de nyligen självständiga staterna. En utlänning som lär sig ett av dem, lär sig de andra också. Serbokroatiskan är starkt dominerad av former som ursprungligen bara var serbiska, men så är det alltså fortfarande med de språk som kallas kroatiska och bosniska. Det finns, och framför allt fanns, dialekter i Kroatien som verkligen är specifikt kroatiska och som skiljer sig ordentligt från serbiskan, men dem har man i det självständiga Kroatien valt att inte återuppliva i skriftspråket - helt enkelt för att alldeles för få kroater kan dem.
Citera
2015-09-21, 15:32
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Makedonerna kan. Makedonska är mycket likt bulgariska. Serbiska och bulgariska är mindre lika varandra.

Nästan, det finns många likheter och beröringspunkter. Men så vitt jag förstått inte helt och hållet en ömsesidig förståelse rent språkligt.
Jag bodde en period med en utbytesstudent från Slovenien och en utbytesstudent från Bulgarien. Eftersom de båda hade ett visst språkintresse (varför annars lära sig svenska i Bulgarien liksom) så togs frågan upp en hel del gånger.
Det jag tror blev kontentan av diskussionerna var att de båda skulle kunna göra sig förstådda i varandras länder. Dvs, fråga efter vägen, beställa taxi eller möjligen föra enklare konversationer.

Jag förstod det som kanske lite större problem än danskar och svenskar skulle ha att kommunicera, men betydligt lättare än svenskar och tyskar.
(eller ja, kanske som danskar och svenskar då.. det är inte alls lätt om man inte får vänja sig ett tag först..)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in